Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-20 17:40:50

Bror Duktig: vet du något mer om mat som ska öka melatoninet?
Andra kostfaktorer? Du äter inget som kan hämma upptaget?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-20 22:32:35

Bjäbbmonstret skrev:Bror Duktig: vet du något mer om mat som ska öka melatoninet?
Andra kostfaktorer? Du äter inget som kan hämma upptaget?

Det som ska öka melatoninet bör vara samma saker som ökar serotoninet, då serotoninet är det som blir melatonin.

Jag läste så mycket ett tag, och har så bortbränt nyinlärningsminne, så det är mest virrvarr just nu.
Men jag vet att det finns vissa druvor som innehåller rent melatonin, och även vinet som är gjort på dem. Du kan säkert hitta mer via Google.

För egen del så tror jag inte att jag äter något som ska hämma egen produktion/balans. Däremot så misstänker jag att långvarigt bruk av SSRI kan minska kroppens egen förmåga att balansera serotonin och melatonin. Jag mår MYCKET sämre nu om jag slutar med SSRI, än jag har mått någonsin. Och då har jag ändå prövat att sätta ut väldigt långsamt och prova tillräckligt länge.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Chilehead » 2008-12-21 4:28:59

Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Belane » 2008-12-22 8:32:43

Såg en dokumentär på ettan igår om Aspberger och melatonin. Franska forskare hade konstaterat att alla fall man undersökt med personer med diagnosen Aspberger/Autism hade en låg, nästintill obefintlig produktion av melatonin i hjärnan. De hade melatoninprover som ett sätt att redan hos spädbarn få reda på om de hade någon form av autism. Därför borde väl melatonin och Aspberger visst höra i hop i allra högsta grad.

Jag har själv varit en stark motståndare mot mediciner när min son var liten, sakta har jag fått ändra åsikt när jag insett att det bara var fördomar. För min son att få tillgång till strattera för sin Adhd och Melatonin för sina sömnsvårigheter pga sin aspberger, det har medfört ett lättare liv för honom, han kan fungera med andra barn då han är utvilad och inte så lättretlig pga sin sömnbrist. Han kan fungera i skolan med stratteran vilket betyder att han kan gå i vanlig skola i stället för särskola, han är ju jättesmart men har svårt med koncentrationen, men med hyperaktiviteten han har utan sin medicin skulle han tvingas till särskola trots sitt intellekt.

Därför har jag ändrat mig angående mediciner, det är ett fantastiskt forskningsframsteg som underlättar för många, dessutom är det svårt numera att få en medicin godkänd genom läkemedelsverket, inte som förr i tiden som till exempel med Neurosedynet på 60-talet.
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav Belane » 2008-12-22 9:01:43

Förlåt glömde citaten i svaret!
Parvlon skrev:# Jag litar inte på troll.
# Speciellt inte dem som luktar illa.


Det är bättre med bra argument än förolämpningar om man vill vinna en debatt har alltid min mamma sagt....


Parvlon skrev:# Jag vet inte vad melantoninet i tablettjävlarna kommer ifrån
# Jag är extremt skeptiskt mot "universal läkemedel" som melatonin ofta utmålas som.
# Biverkningarna lär ta flera år att utreda och under tiden är du en försökskanin. Just get it.


Melatoninet som säljs i sverige är i syntetisk form, de är dock kemiskt identiska med vårt naturliga kroppshormon melatonin, det utvinns alltså inte från grodor osv. Eftersom det finns naturligt i kroppen har det mer biverkningar på kroppen om man inte får det när man har brist.

Parvlon skrev:# Du är dåligt insatt i det här forumet (gissar?)


Japp, rätt slutledning! Men det tar sig....

Parvlon skrev:# Sömnproblem är en folksjukdom. Inte AS relaterat. Men många som ej har ett arbete att gå till, eller annat varje dag får skev dygnsrytm. (o pokerspelare.) Det bästa man kan göra tror jag är att lokalisera och minska på störande moment, inte öka antalet mediciner.


Ja som jag skrev i tidigare inlägg så har mångårig forskning motbevisat ovanstående påstående att de inte hör i hop.

Parvlon skrev:# Jag förstår ej den människa som ger sömnmedicin till sina barn, oavsett hur nytt och prisad läkemedlet är. Förresten finns det inte spekulationer att en minskad (helt naturlig) produktion av melatonin startar puberteten? Det låter som en riktigt smart sak att leka med..


Nej, fel det är faktiskt tvärtom om du läser lite nogrannare, det är en brist på melatonin som leder till för tidig pubertet, vilket betyder att man förhindrar en förtidig pubertet genom att återställa melatoninhalten till den normala.
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav DodeN » 2009-01-28 16:36:45

Jag lovade ju att kolla upp detta med högkostnad på circadin och har nu fått svar. Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) som beslutar om vad som ska ingå och inte sa att de inte fått någon ansökan från nycomed som är företaget som säljer det i sverige, mailade och frågade och fick detta svar.


"Circadin är framtaget och utprovat med avsikt att hjälpa äldre patienter (55 år eller äldre) att förbättra sin sömnkvalitet. Anledningen till detta är att man sett att äldre patienter med sömnbesvär och dålig sömnkvalitet har lägre kroppsegen produktion av melatonin än jämnåriga som sover bra. Det är bakgrunden till den primära användning som Läkemedelsverket (LV) har godkänt för Circadin.

Melatoninkapslar som tidigare använts är inte ett godkänt läkemedel i Sverige, utan dess användning har tillåtits av LV efter individuell prövning och licensansökan från behandlande läkare. Frågor om LVs föreskrifter avseende licensanvändning av icke godkända läkemedel och användningen av Circadin utanför det godkända användningsområdet måste jag be dig ställa till LV.

Nycomed har haft överläggningar med Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) om att Circadin ska ingå i högkostnadsskyddet för läkemedel på det primärt godkända användningsområdet som är sömnbesvär hos patienter äldre än 55 år.
Nycomed har i det sammanhanget angivit goda skäl till att Circadin ska omfattas av läkemedelsförmånen. Det framkom dock i dessa överläggningar att de uppgifter om Circadins kostnadseffektivitet som TLV önskar, inte finns tillgängliga, eller är omöjliga att vetenskapligt belägga och istället för att undanhålla Circadin från svenska patienter valde Nycomed att tillhandahålla Circadin utanför läkemedelsförmånen.

Vi har också informellt frågat TLV om det är möjligt att få en begränsad subvention för Circadin för de områden där melatoninkapslar traditionellt använts (alltså utanför Circadins godkända användningsområde). Lagstiftningen är dock sådan att vi inte har juridisk möjlighet att ansöka om högkostnadsskydd för Circadin utanför det godkända behandlingsområdet (kortvarig behandling av sömnbesvär hos patienter 55 år eller äldre).

Användningen av Circadin utanför det godkända behandlingsområdet är någonting som sker på behandlande läkares ansvar och/eller med godkännande av LV.

Nycomed har full förståelse för att detta ställer till problem för vissa patientgrupper och behandlande läkare och vi kan tyvärr bara beklaga."


Så tyvärr ser det mörkt ut för alla er som inte får licens och måste välja mellan circadin och betala allt själv eller något annat läkemedel.

Är själv i situationen att sambon på circadin har gått från att knappt sova alls och ha 3-4krampanfall/vecka till att nu sova jättebra och ha 4 krampanfal på 17 veckor. Inget annat medel har funkat så bra tidigare och han har bara en biverkning och kan fungera jättebra nu. Så sjukt att vi då måste själva betala ca 400kr/månad. Hans läkare beklagade en massa när hon skrev ut receptet. Tur att soc betalar allt än så länge
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Alexandra » 2009-01-28 21:24:04

Jag har haft enorma sömnsvårigheter i hela mitt liv, har provat det mesta, och kan säga att Melatonin är det första som fungerat tillfredsställande. Är naturligtvis enormt tacksam över att detta finns att tillgå! Fick först Circadin, men får numera Melatonin. I likhet med flera andra som skrivit i denna tråd, så upplever jag också att Melatonin fungerar bättre än Circadin då man slipper depot-effekten.

Vad Melatonin-licensen beträffar, så ansökte min psykiatriker om den med just motiveringen att jag hade besvär med trötthet på morgonen dagen efter att jag tagit Circadin. Otroligt att man kan få ut hur mycket förmånsberättigad psykofarmaka - som ändå inte gör någon nytta - som helst, men att det ska vara så svårt för många att få Melatonin.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav DodeN » 2009-01-28 21:59:42

Jag har testat circadin ett tag och blir precis som du trött dagen efter, sover aningen bättre men dagn efter är jag en zoombie. Men min läkare sa att han sökt licens men inte fått och att det är samma sak som circadin. Ska ev. börja med concerta eller liknande igen och ska ta upp detta med licens med läkaren igen. Apoteket säger hela tiden till mig att jag ska säga till läkaren att jag vill ha stillnoc istället...

som om jag inte blir knockad då...
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

circadin!?

Inläggav patrik66 » 2009-02-09 19:10:30

Hej!
Vi är föräldrar till Eric 15 år. Fick diagnosen asperger för två år sedan.
Eftersom Eric hade svårt för att sova fick vi melatonin 3 mg.Efter 2 års användande får vi det inte längre...har fått recept på circadin istället. Har här på forumet bara läst om negativ effekt. Finns det INGEN som har nåt posistivt att säga om cirkadin?
Behöver råd snarast, melatoninet börjar snart ta slut..
Villrådiga
Senast redigerad av patrik66 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
patrik66
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-02-09
Ort: Mark

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-09 19:30:47

Läs lite i den här tråden, din son har rätt till Melatonin om det inte fungerar med den nya som ni fått.

post164295.html#p164295


Moderator Titti:

Flyttade föregående inlägg (och detta) till nämnda tråd (denna).
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Hormonet melatonin - skadligt eller ej att ta som tillskott?

Inläggav Alexandra » 2009-04-10 18:10:05

Då jag vet att vi har många här som är intresserade av medicin, så passar jag på att fråga: hur nyttigt är det egentligen att ta melatonin, detta hormon som vi människor redan har naturligt i kroppen, och som reglerar sömn/vakenhet.

Jag har tidigare tagit detta, men känner mig nu tveksam. Skulle det rentav kunna vara så att kroppen slutar att tillverka melatonin själv, om man "tillsätter" det? På samma sätt som kroppen, vad jag förstår, slutar att producera testosteron om man "dopar sig" för att få större muskler.

Jag vill inte provocera någon, eller "ta ifrån" någon melatonin, utan är alltså uppriktigt intresserad av detta, och tacksam för svar på frågan.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav weasley » 2009-04-11 1:10:12

Synd att inte docfrasse är här, han skulle nog kunnat svara på det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-11 9:56:26

Jag tror inte det finns några bevisade svar på det.
Läkare säger olika, i alla fall de jag har frågat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alexandra » 2009-04-11 11:59:35

Bror Duktig skrev:Jag tror inte det finns några bevisade svar på det.
Läkare säger olika, i alla fall de jag har frågat.


Så då har du alltså träffat läkare som avråder från melatonin. De två läkare jag pratat med har inte sagt något om att det skulle vara skadligt, men det saknas ju idag kunskap, vad jag förstår, om hur det fungerar på sikt.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Kvasir » 2009-04-11 13:17:57

Jag vet inte om det finns några studier om detta. Kunskapen verkar dock vara liten om de långsiktiga effekterna, vilket såvitt jag förstår är huvudskälet till att man ännu är ganska restriktiv med förskrivning i Sverige och många andra länder. Eftersom det inte tycks finnas några direkt rekommenderade doser så gjorde nyligen läkemedelsverket (eller vilken myndighet det nu var) en studie av vilka doser som hade förskrivits i de fall licens har beviljats för melatonin. Det visade sig att det förekom doser upp till 100 mg. Man valde då att gå ut och fråga samtliga läkare som förskrivit större doser än 10 mg vad de hade för anledning till doseringen. Något resultat av denna senare undersökning tror jag inte finns färdigt ännu.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-11 14:26:52

Alexandra skrev:
Bror Duktig skrev:Jag tror inte det finns några bevisade svar på det.
Läkare säger olika, i alla fall de jag har frågat.


Så då har du alltså träffat läkare som avråder från melatonin. De två läkare jag pratat med har inte sagt något om att det skulle vara skadligt, men det saknas ju idag kunskap, vad jag förstår, om hur det fungerar på sikt.

Ja en psykiatriker som jag hade i 1-2 år, var helt emot. Hon menade att man inte vet vad som händer i längden om man använder sådant hela tiden.

Vid direkta frågor till diverse läkare angående om kroppen vänjer sig och slutar producera själv, så säger en del blankt nej (alla mediciner är trygga ungefär...) medan andra menar att det är möjligt och att man inte vet.
Då har mina frågor handlat om olika hormoner/signalsubstanser m.m.

Men om man faktiskt saknar något, så måste det ju tillföras, även om kroppen då skulle tillverka ännu mindre än innan.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DodeN » 2009-04-11 15:02:47

Har pratat om detta förut och så jag och sambon resonerar är att han har troligen en brist på melatonin, denna brist skapar mycket skador för honom både psykiska och fysiska. Han har haft sömnstörning sen han var liten och detta har resulterat i att han fått epileptiska kramper för 5år sedan. Inget har hjälpt han har testat vanliga epelepsimediciner som funkade sådär tills det slog över och blev värre.

Hans psyke får sig en knäck vid varje anfall och han blir tokig av att inte kunna sova. Han har testat massa mediciner men som många andra så blir det ingen effekt eller att han blir jättegroggy.

Han testade melatonin (circadin) och direkt så syntes det en skillnad i hans anfallsfrekvens, den minskade med ca 90% han sov bättre och började minnas sina drömmar.

Hans fall är nog ganska extremt men man kan få kramper av sömnbrist, hans neurolog tror också att det är sömnstörningen som skapat anfallen.

Pga. anfallen så hade han fått känselnesättningar i kroppen, mycket smärtor osv. eftersom hans nervsystem aldrig fick vila och läka, detta är nästan helt normalt idag 6månader efter att han började medicinera.


Ja det kanske är så att melatonin kan vara skadligt på sikt men i hans fall så har vi tagit ställning till att vi heldre har det bra nu och han äter medicinen än att han ska fortsätta ha anfallen och äta tunga sömnmediciner för att klara sova något. Dessa tyngre sömnmedicner tror jag inte är helt ofarliga heller.

Att man kan bli av med egenproduktionen är något vi får ta. När man äter medicin för att sköldkörteln inte producerer det den ska så blir man ibland av med sin egenproduktion och måste äta en högre dos resten av livet.

Sambon försöker göra uppehåll i medicinen lite då och då för att ev. förhindra att egenproduktionen minskar om det nu kan ske. Jag har letat efter rapporter men hittar inget för långvarigt bruk.

Läkarna vi pratat med läser fass och säger "jaha, så bra inga biverkningar och så då skriver vi ut ett lastbilsflak med mediciner" så jag tror inte på vad de säger.

Kanske inte tillförde så mycket men jag vet att det finns många med AS som har epilepsi och vi och neurologen funderar på om det kan finnas samband med en minskad melatoninproduktion som endel med AS verkar ha.

Så frågan är vad som är mest skadligt att äta något som ev. kan ha effekter att ens egna produktion försvinner eller att gå med sömnstörningar resten av livet.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav nano » 2009-04-11 18:40:47

Min läkare sade att Levaxin var en av mycket få mediciner utan kända biverkningar.
Detta för att det var en enkel och kroppsidentisk molekyl som han sade.

Jag frågade senare om inte den egna produktionen som kroppen står för sänks när kroppen märker att det finns mer, "jo" sade han.
Frågade eftersom han beskrev mekanismen bakom det hela.
Han verkar gilla o berätta allt möjligt för mig :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:53:17, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav weasley » 2009-04-11 19:24:19

Men tänk också på att ett mycket stort antal tjejer tar p-piller varje dag, flera år i sträck, för ett sådant (i jämförelse med sömnstörningar) lyxproblem som att "det är jobbigt med kondomer". P-piller är också hormoner.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav nano » 2009-04-11 20:34:48

Hmm det har du alldeles rätt i, den tanken gick mig helt förbi men å andra sidan är jag varken tjej eller har satt mig in i dem (P-pillren altså, fast inte "det andra" heller iofs :( ).

Enligt en tjejbekant till mig så är det skönare utan kondomer enligt henne, hon påstår att par oftast låter bli kondomer pga skönhetsfaktorn och använder P-piller istället.
Har läst om peptider (eller vad det hette) som tydligen snabbt letar sig in i varandras nervsystem och de lär väl ha en effekt antar jag.
Men med kondom så lär man väl klara sig från både sjukdomar och trevliga peptider.
Rätt använt altså :)

Moderator Titti:

:-)043

(betyder: håll er till ämnet annars plockar jag bort inläggen)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Miche » 2009-04-12 11:39:32

Skulle rekommendera att ni som undrar över biverkningar och annat läser på http://www.fass.se där man kan söka både på läkemedlets namn och på aktiv substans.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hormonet melatonin - skadligt eller ej att ta som tillsk

Inläggav DC » 2009-04-12 12:27:01

Alexandra skrev:Då jag vet att vi har många här som är intresserade av medicin, så passar jag på att fråga: hur nyttigt är det egentligen att ta melatonin, detta hormon som vi människor redan har naturligt i kroppen, och som reglerar sömn/vakenhet.


När jag läste om det tyckte jag biverkningarna vara oroväckande och många. Minns inga detaljer nu men det räckte för att avskräcka mig från att prova.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Hormonet melatonin - skadligt eller ej att ta som tillsk

Inläggav Miche » 2009-04-12 12:41:46

DC skrev:När jag läste om det tyckte jag biverkningarna vara oroväckande och många. Minns inga detaljer nu men det räckte för att avskräcka mig från att prova.

Lite synd att du blir avskräckt, biverkningarna hos melatonin är mindre vanliga eller sällsynta, så risken att du ska drabbas av någon av dem är mindre än 1%. Dessutom är det bara att sluta om du känner av någon biverkning.

Läs här om Circadin som är den melatonin som finns på apoteket så kan du hitta en lista på biverkningarna.

Jag har använt det några gånger (inte märkt att det gör så stor skillnad), min fästmö betydligt oftare och hon säger att det hjälper henne till en bättre sömn.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nano » 2009-04-12 12:46:03

Hur tar man det och hur fort går det ut i kroppen (antar att det är i pillerform som man äter?).
Har en tanke om att melatoninet varierar under dygnet för att ändra trötthetsmängden?
Då borde det väl i teorin inte vara bra att ändra nivån under hela dygnet, fast jag antar att melatoninet bara har effekt i hjärnan och inte på resten av kroppens celler?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:53:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in