När en feminist blir gammal blir hon biologist? (Fay Weldon)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

När en feminist blir gammal blir hon biologist? (Fay Weldon)

Inläggav Alien » 2009-04-09 16:43:01

När fan blir gammal blir han religiös sägs det.

Nu vet jag inte om Fay Weldon någonsin varit en övertygad feminist men hennes mest berömda bok (En hondjävuls liv och lustar) handlar om en kvinna som slår tillbaka.

Nu intervjuas hon i SvD:
Fay Weldon slog igenom på bred front för 25 år sedan med En hondjävuls liv och lustar där en bedragen kvinna ligger i hårt för att hämnas sin man. Romanen, som blev både tv-serie och film, fick kvinnor att jubla och – som några Fay Weldon själv mött – inspireras och lämna sina äktenskap.


Och säger så här, att nu är det männen det är synd om:

Men yngre män har det svårare. Kvinnor växer upp och lär sig förakta män. Och männen känner det!

Att vi hatar dem?

–I teorin, inte i praktiken. Tjejer har en kluvenhet inför män. De gillar dem och vill ha dem, samtidigt säger hela samhället att män är klumpiga, elaka varelser utan känslor.

Konsekvensen är, enligt Fay Weldon, att det finns en massa bra unga män som behöver en kvinna, men inte kan få en. Med ett leende konstaterar hon att hon är mor till söner ”och då ser man ju annorlunda på vissa saker”.

Hm… Kallar hon sig feminist? Jodå.

–Jag kan se att den feministiska revolutionen var lyckad och att kvinnor har fått större kontroll över sina liv. Men samtidigt är kvinnor nu helt utarbetade.

Resonemanget om det leder snabbt vidare till:

–Jag tror ju att det finns skillnader mellan män och kvinnor…

Hon avbryter sig:

–Det är av det här skälet man ibland säger att jag inte är feminist. Jag är skyldig till biologismen, brukar det låta. Men jag menar inte att den ena är bättre än den andra, bara olika. Om vi insåg det skulle förhållandet mellan män och kvinnor bli lättare. Därför är feminismen så tråkig. Den ser inte styrkan och det roliga i att könen är olika.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2701821.svd

Jag för min del tycker det låter tråkigt att indela människor i bara två olika sorter, som om inte vi var individer.
Dessutom så är det i praktiken så att om man utgår från att alla kvinnor är på ett sätt och alla män på ett annat, så är det manliga sättet alltid bättre i arbetslivet.

Få se om jag blir biologist snart. :shock: Men eftersom jag inte har några söner, så tycker jag inte automatiskt synd om männen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in