Bolltäcke för sömnen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pH » 2009-04-07 20:51:18

earlydayminer skrev:Den som har råd med det här har i varje fall inte mycket att gnälla om rent ekonomiskt sett. :D


Jag har två bolltäcken. Betyder det att jag är förbjuden att gnälla?
*På krigsstigen*
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav MsTibbs » 2009-04-07 21:09:02

earlydayminer skrev:Den som har råd med det här har i varje fall inte mycket att gnälla om rent ekonomiskt sett. :D


Jag fick bla bolltäcket gratis från arbetsterapeut på handikapps-vad-det-nu-heter.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav pH » 2009-04-07 21:25:46

Jag fick det ena via fondmedel som jag ansökte om just för ändamålet. Det andra köpte mina föräldrar begagnat till mig i födelsedagspresent.

Men nog skulle jag kunna tänka mg att svälta en hel del för den smärtlindring och nattro de ger mig.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav earlydayminer » 2009-04-07 21:27:59

pH: Nej, det är inte förbjudet. Jag menade precis det jag skrev, varje ord. Har du en bra ekonomi, gnäller över att du inte har råd till hyra/el/mat men köper sådana här täcken, så suger du. Poängen är att täcket är bedrövligt dyrt. :)

MsTibbs: Med andra ord så var det inte du som köpte det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav pH » 2009-04-07 21:36:57

Ibland känns det som att allt som det står hjälpmedel på multiplicerar man priset med tio för. Men å andra sidan handlar det om dyr utveckling och små, korta serier, och då kan det ju vara svårt att räkna hem produkten. Men jag vet inte, är som sagt på krigsstigen och någon måste jag ju mucka med. Kanske bäst att välja hjälpmedelstillverkarna?

Någon som vet vad kedjetäcket kostar förresten? Gav upp prisletandet efter en stund, min fokus räckte visst inte till... Kanske klan mucka med dem?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-04-07 22:15:18

Kedjetäcken & priser

http://www.somna.eu/show_sida.asp?ID=28 ... ak=svenska
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-07 22:16:26

pH skrev: Ibland känns det som att allt som det står hjälpmedel på multiplicerar man priset med tio för.
Ja verkligen.

pH skrev: Någon som vet vad kedjetäcket kostar förresten? Gav upp prisletandet efter en stund, min fokus räckte visst inte till... Kanske klan mucka med dem?
Verkar kosta runt strax under 4 000:- och 4 700:- beroende på tyngd... Billigare än bolltäcke alltså.

http://www.somna.eu/show_sida.asp?ID=28 ... ak=svenska
Edit: haha, okej länken var redan inlagd ser jag. Men då lär ingen missa den nu då :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-07 23:30:58

Tråden hör hemma i >Övrigt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav pH » 2009-04-08 9:17:49

KrigarSjäl skrev:Tråden hör hemma i >Övrigt.


Varför skulle den platsa bättre i övrigt?
Tråden handlar om ett hjälpmedel som anses effektivt mot flera av de symptom som är vanliga vid AS, bland annat sömnrubbning och perceptionsstörningar. Hjälpmedel vid AS borde väl passa under "Allt om AS"?
*förbryllad*

Förstår inte heller varför namnet skulle avhålla en från att pröva eller göra det pinsamt att använda. Det heter bolltäcke. Det är ett täcke fyllt med bollar. Bra, deskriptiv benämning.

Alla med AS behöver inte hjälpmedel. Bra för dem.
Alla med AS som behöver hjälpmedel har inte samma behov.

Men att något är ett hjälpmedel ser jag inte som något problematiskt eller belastande i sig.
Bör man vägra använda stavningskontroll för att det är pinsamt att inte kunna stava, eller kan kontrollen göra problemet mindre?
Bör man vägra använda miniräknare för att det är stigmatiserande att inte klara huvudräkning, eller är miniräknaren ett sätt att hantera en begränsning så att man kan fokusera på målet snarare än på aktiviteten?

Var går gränsen, det som funkar för mig eller det som borde vara användbart för "Svensson utan AS"
Bör jag skämmas över mina kryckor för att vissa med mitt rörelsehinder klarar sig utan? Eller för att människor utan mitt rörelsehinder intebehöver kryckor? Var ligger det pinsamma?
Jag är mest glad över att jag med krykor kan stå nästan 30 min istället för 4, eller gå 200 meter istället ör 25.

För mig är det livskvalitet, orken jag sparar in genom effektiva hjälpmedel kan jag använda på sådant jag värdesätter. Oavsett om det är handikapphjälpmedel eller vanliga konsumentprodukter, och oavsett om de används som gemene man använder dem eller på ett sätt anpassat till personliga förutsättningar. Varför är det så förbannat pinsamt att något som klassas som en funktionsnedsättning för vissa faktiskt kan innebära en nedsatt funktion på något område?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav earlydayminer » 2009-04-08 9:31:12

Fortfarande på krigsstigen? ;)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav pH » 2009-04-08 9:42:06

earlydayminer skrev:Fortfarande på krigsstigen? ;)


Ja. På Krigisstigen. Men mina inlägg brukar inte intressera KS. Tror jag är för präktig eller något. Eller spindlar mig. Det är lite synd, för (trots att jag i mitt ovanstående inlägg är konfliktsökande) tycker jag att detta är något som är både värdefullt och intressant att diskutera.

Jag har ägnat många år av mitt liv åt att försöka göra på det sätt som man borde istället för på det sätt som funkar. Till hög kostnad. Jag har ägnat mycket kraft åt att "göra det stående i en kanot". Till vad nytta.
Undrar jag nu, när jag kan ha roligare och få mer uträttat när jag utgår från mål istället för metod.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav earlydayminer » 2009-04-08 10:20:35

Hur vill du se tillbaks på ditt liv? Vad vill du känna och tänka när du väl befinner dig i sista striden, när du känner att sista andan är hämtad?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-08 11:31:50

Kedjetäcket verkar mycket intressantare för min del, än bolltäcket.
Jag ska fråga om kedjetäcke på hab. Det verkar billigare också.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Titti » 2009-04-08 11:35:12

Bror Duktig skrev:Kedjetäcket verkar mycket intressantare för min del, än bolltäcket.
Jag ska fråga om kedjetäcke på hab. Det verkar billigare också.


Jag bad att få prova ett bolltäcke till ett av barnen senast jag var i kontakt med hab och efter att ha dragit mig till minnes hur jag själv älskade mitt tunga gamla vaddtäcke som barn. Det visade sig att de finns med flera olika storlekar på bollarna - från "bollhavsbollstorlek" till "saccosäckskulor" ungefär.

Jag bad att få prova saccosäcksvarianten, tror den har lättare att forma sig på ett bra sätt runt kroppen. Dock har det ännu inget kommit, jag väntar.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:29:16, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-08 11:41:58

Titti skrev:
Bror Duktig skrev:Kedjetäcket verkar mycket intressantare för min del, än bolltäcket.
Jag ska fråga om kedjetäcke på hab. Det verkar billigare också.


Jag bad att få prova ett bolltäcke till ett av barnen senast jag var i kontakt med hab och efter att ha dragit mig till minnes hur jag själv älskade mitt tunga gamla vaddtäcke som barn. Det visade sig att de finns med flera olika storlekar på bollarna - från "bollhavsbollstorlek" till "saccosäckskulor" ungefär.

Jag bad att få prova saccosäcksvarianten, tror den har lättare att forma sig på ett bra sätt runt kroppen. Dock har det ännu inget kommit, jag väntar.

Jag ska fråga på hab om olika sorter. Men kedjer verkar klart tyngre per volym/tjocklek, och det är vad jag gillar mest (tungt och tunnt).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-08 12:08:35

KrigarSjäl skrev:Tråden hör hemma i >Övrigt.
Ja, den dagen alla Aspergare med perceptionsstörningar, sömnproblem och ångest tappar sina problem och blir lika perfekta som herrn så kan vi lägga sådant här överflödigt i övrigt. Men som läget är nu så verkar intresset ganska stort för dessa hjälpmedel :wink: .

Själv är jag mäkta nyfiken och förväntansfull inför vad ett boll eller kedjetäcke skulle kunna ha för effekt på mina problem med sömn, perception och ångest.

Det sociala är inte mitt stora Aspergerproblem, snarare har detta med perceptionsstörningarna varit det som genom åren gjort mig sjuk och handikappad, stressad. Bland annat genom att jag känner att jag inte ligger säker i sängen och därmed när som helst kan rulla ur. Samt att jag inte kan ta in yttre stimuli på ett normalt sätt utan blir uppstressad i både kropp och hjärna.

Tänk om en så enkel sak som ett täcke skulle kunna lindra, är inte det fantastiskt?

Fram tills jag och andra får någon annan diagnos på de här problemen som täcken sägs hjälpa mot så tycker jag nog detta hör hemma i Allt om Asperger.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Lime » 2009-04-08 16:04:12

Kanske vore något att ta sig an, sy ett bolltäcke :idea:
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav pH » 2009-04-08 21:43:38

Lime skrev:Kanske vore något att ta sig an, sy ett bolltäcke :idea:


BRIO-fabriken säljer bollar i storpack. 1024 st är det i mitt täcke. Tycker jag är en kul detalj. Bollar är dock rätt dyrt, så jag har svårt att se avansen. Materialet verkar gå på ett par tusen per täcke för en lekman. Troligen billigare om man storhandlar. Kanske billigare att göra kedjetäcken? Eller hitta en syltfabrik och använda kärnor från körsbär eller persika kanske?

Jag hade gärna fortsatt en diskusion kring det jag tog upp förut, trots att jag var agro och det var OT. Engagerar mig. Trodde att jag hade någon som skulle plocka en kastad hanske. Men det kanske istället var så att jag svarade på en hit-and-run? :wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-08 22:42:19

pH skrev:
KrigarSjäl skrev:Tråden hör hemma i >Övrigt.


Varför skulle den platsa bättre i övrigt?
Tråden handlar om ett hjälpmedel som anses effektivt mot flera av de symptom som är vanliga vid AS, bland annat sömnrubbning och perceptionsstörningar. Hjälpmedel vid AS borde väl passa under "Allt om AS"?
*förbryllad*

Det finns inget direkt samband mellan AS och behov av 'bolltäcken', lika lite som behov av hörapparater eller glasögon.
Förstår inte varför det är så känsligt, det enda jag sagt är att ämnet är i fel tråd. Och ja, jag anmärkte på själva ordet bolltäcke. Med viss rätt tycker jag. Ordet väcker många associationer till liv; bollhavet på McDonalds, dagcenter, handifon etc.

Själv hör jag dåligt på ett öra vilket sänker min irritationströskel rejält i många sammanhang; helst vill jag att folk ska tala en i taget utan att avbryta, utan att mumla, sluddra, skrika etc. Sorlet på kaféer gör att jag inte går dit. Dålig hörsel + perceptionsöverkänslighet är en slitsam kombo.

Men dålig hörsel har inte ett barrolin med aspergers att göra varför jag skulle skriva om det i Övrigt eller inte alls.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav pH » 2009-04-08 23:12:31

KrigarSjäl skrev:Det finns inget direkt samband mellan AS och behov av 'bolltäcken', lika lite som behov av hörapparater eller glasögon.
Förstår inte varför det är så känsligt, det enda jag sagt är att ämnet är i fel tråd. [...]


Det finns ett direkt samband mellan problem vissa med AS har och de problem ett bolltäcke sägs hjälpa mot. Alltså anser jag att tråden platsar i denna avdelning. Betydligt bättre här än i övrigt. Därför upplever jag din invändning som märklig.

Chansen att stöta på någon som har någon kunskap eller erfarenhe av bolltäcken är ganska stor på detta forum. Väsentligt högre än att göra det på ett forum för kattägare eller MC åkare.

Jag uppelver också att det är du som är känslig. Min upplevelse är att du reagerar mot allt vad hjälpmedel och stödverksamheter är.

Vissa med AS har behov av hjälpmedel. Eller stödperson. Eller god man. Eller daglig verksamhet. För vissa innebär AS en funktionsnedsättning som ger nedsättning av vissa funktioner. Är det inte så för dig är det bara att grattulera. Men det gör ju inte att sådana frågor är oväsentliga för alla med AS.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav DodeN » 2009-04-08 23:26:11

Vissa med AS har ju även ADHD där det är vanligt att bolltäcke fungerar bra. Eller man kanske ska dela upp sig i olika delar vad som är ren AS och vad som är något som kan vara AS men också en liknande kombodiagnos.

Sambon kollade på kedjetäcke på attentions konferens och det verkar vara jätteintressant. Har länge tänkt att skaffa intyg från arbetsterapeuten för att söka bidrag till bolltäcke, men ska se om det finns några kedjetäcken på någon av de hjälpmedelsmässor som kommer nu.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 10:29:17, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-08 23:37:12

pH skrev:Jag uppelver också att det är du som är känslig. Min upplevelse är att du reagerar mot allt vad hjälpmedel och stödverksamheter är.

Visst reagerar jag mot många varianter av "stöd". På goda grunder dessutom; jag var 14 när jag fick diagnos vilket innebar att alla dörrar till handikappsvängen plötsligt öppnades.
Jag är glad att jag sparkade ner dörrfan och tog mig ut i tid. Att fastna i ett handikapptänk om den egna personen är aldrig bra.

Min samlade erfarenhet av alla dessa stödåtgärder & tanter från offentlig sektor har väsentligen lärt mig en sak: i de miljöerna ses styrka, självständighet, målmedvetenhet, integritet mm som sjukdomstecken som måste behandlas. Om jag inte gett fingret åt tanterna och deras "stödåtgärder" vete fan hur det hade blivit.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:29:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav pH » 2009-04-08 23:53:38

I detta har du min fulla respekt, och jag håller också med dig i mycket. Aldrig så välvilliga föräldrar och professionella hjälpare kan ibland ha svårt att se att deras åsikter och mål kanske inte är desamma som brukarens. Och att deras tolkning inte per automatik bör ha företräde.

Min åsikt är att en väg ur detta kan vara att vi själva tar del i vård och forskning. Inte bara som objekt, utan även som subjekt. Vi bör vara delaktiga, oftast styrande, i att sätta agendan kring vad som skall göras och hur. Vi bör också vara aktörer. Både gällande personliga insatser och på ett mer kollektivt plan som forskning och samhällsplanering.

Min åsikt är även att hjälpmedel kan vara ett sätt att ta makten. Att inte bli ett offer för ett problem eller tilkortakommande. Att inte bli beroende av andras välvilja och stöd. Att själv kunna hantera sin situation, och det till en rimlig ansträngning som gör att man kan prioritera sådant man värdesätter.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:29:18, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-09 0:08:54

Där säger jag inte emot dig. Om du menar att man ska stå på sig gentemot myndigheter har du min respekt. Det är den självpåtagna rollen som handikappad jag vänder mig emot, för så behöver man nämligen inte tänka. Och jag ser att ganska många aspergare blivit itutade att de ingenting kan.

Att som vuxen söka upp den hjälp man är berättigad till är naturligtvis ett helt annat perspektiv än att vara i tonåren och bli pådyvlad en massa "hjälp".
Det bäddar för missförstånd.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:29:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in