LSS, AS, ADHD

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS, AS, ADHD

Inläggav EF » 2009-04-01 9:00:31

Var går gränsen, eller vad är det som avgör varför får de med AS som huvuddiagnos hjälp från LSS men ej en med ADHD som huvuddiagnos?
Någon som vet?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav pH » 2009-04-01 9:15:09

Det enkla svaret är att lagen är klumpigt utformad.

De med AS faller inom personkrets 1 och har därmed lagstadgad rätt till hjälp. ADHD finns inte specificerat i lagen. Därmed blir det en bedömningsfråga om de faller inom personkrets 3 eller inte. Olika bedömning beroende på var man bor.

Ändring av lagen är under remiss. Ett förslag är att behov mer än diagnos skall avgöra rätten. Ett annat förslag är att fler diagnoser skall preciseras. Osäkert hur det blir.

Det finns lite om detta i senaste numret av attentions medlemstidning.

Hoppas det gav svar på din fråga.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav EF » 2009-04-01 9:18:48

pH skrev:Det enkla svaret är att lagen är klumpigt utformad.

De med AS faller inom personkrets 1 och har därmed lagstadgad rätt till hjälp. ADHD finns inte specificerat i lagen. Därmed blir det en bedömningsfråga om de faller inom personkrets 3 eller inte. Olika bedömning beroende på var man bor.

Ändring av lagen är under remiss. Ett förslag är att behov mer än diagnos skall avgöra rätten. Ett annat förslag är att fler diagnoser skall preciseras. Osäkert hur det blir.

Det finns lite om detta i senaste numret av attentions medlemstidning.

Hoppas det gav svar på din fråga.


Åh, tusen tack :D
Jag har precis läst boken "Flickor med ADHD" och blev riktigt upprörd med tanke på vilka stora problem en del har utan att få hjälp av LSS. Att behovsanpassa vore ju en bra idé om de nu kan sköta det rätt de som bestämmer alltså.
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav MsTibbs » 2009-04-01 13:14:07

"Huvuddiagnos" är "den relevanta diagnosen vid detta vårdtillfället". Jag har mest AS men om jag skulle hamna på sjukhus p.g.a. impulserna, så skulle då ADHD vara min huvuddiagnos vid det tillfället. Det räcker att ha AS överhuvudtaget för att få LSS-hjälp, du måste inte ha mer AS än ADHD, bara du har en riktig AS-diagnos.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav EF » 2009-04-01 13:48:43

MsTibbs skrev:"Huvuddiagnos" är "den relevanta diagnosen vid detta vårdtillfället". Jag har mest AS men om jag skulle hamna på sjukhus p.g.a. impulserna, så skulle då ADHD vara min huvuddiagnos vid det tillfället. Det räcker att ha AS överhuvudtaget för att få LSS-hjälp, du måste inte ha mer AS än ADHD, bara du har en riktig AS-diagnos.


När min dotter fick AS och ADHD diagnos så sa de på NP att hon fick hjälp från LSS endast p.g.a att AS var hennes huvuddiagnos.

Kanske det är olika på olika landsting? :?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav DodeN » 2009-04-01 14:32:52

Har man AS som diagnos så har man rätt till LSS, oavsett om man klarar sig finfint i samhället... Medans en sån som jag som har ADHD och en okänd sjukdom som gör att jag inte kan gå utomhus, ibland är så snurrig att jag inte vet vad som händer inte klarar av sociala kontakter osv. inte tillhör LSS alls... för man kräver så mycket intyg på svårigheterna och ingen i vården har tid eller lust att framställa denna bunt papper. Inte heller kanjag få ett klart svar VAD det är för saker man vill veta.

Så det är fruktansvärt orättvist, menar inte att personer med AS itne ska ingå för det tycker jag verkligen men man måste få tydligare regler så det inte är upp till varje handläggare vad som är en så stor svårighet att man passar in i personkrets 3 eller inte.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-01 15:07:19

DodeN skrev:Har man AS som diagnos så har man rätt till LSS, oavsett om man klarar sig finfint i samhället... Medans en sån som jag som har ADHD och en okänd sjukdom som gör att jag inte kan gå utomhus, ibland är så snurrig att jag inte vet vad som händer inte klarar av sociala kontakter osv. inte tillhör LSS alls... för man kräver så mycket intyg på svårigheterna och ingen i vården har tid eller lust att framställa denna bunt papper. Inte heller kanjag få ett klart svar VAD det är för saker man vill veta.

Så det är fruktansvärt orättvist, menar inte att personer med AS itne ska ingå för det tycker jag verkligen men man måste få tydligare regler så det inte är upp till varje handläggare vad som är en så stor svårighet att man passar in i personkrets 3 eller inte.

Det här godtycket inom det som ska likna ett skyddsnät, är skrämmande.
Ett sparkrav i en kommun, och det kan avgöra hela livskvaliteten för en person (till det negativa). I en annan kommun skulle det kanske inte förekomma.
Ofta så förenas avslagen med kränkningar (när man är dum nog att vara ensam med myndighetspersoner). Gäller tyvärr även besök hos läkare (inte alla).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2009-04-01 16:19:39

EF skrev:
MsTibbs skrev:"Huvuddiagnos" är "den relevanta diagnosen vid detta vårdtillfället". Jag har mest AS men om jag skulle hamna på sjukhus p.g.a. impulserna, så skulle då ADHD vara min huvuddiagnos vid det tillfället. Det räcker att ha AS överhuvudtaget för att få LSS-hjälp, du måste inte ha mer AS än ADHD, bara du har en riktig AS-diagnos.


När min dotter fick AS och ADHD diagnos så sa de på NP att hon fick hjälp från LSS endast p.g.a att AS var hennes huvuddiagnos.

Kanske det är olika på olika landsting? :?
Jag tolkar lagboken som så, att har man en autismspektrumdiagnos hör man till LSS. Oavsett vad man har för eventuella andra diagnoser. Har hon "autistiska drag" är det en annan sak.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav pH » 2009-04-01 16:31:28

Men många får inte diagnosen AS, utan "ADHD med drag av AS" eller så. Då faller man utanför personkrets 1. Får man däremot båda diagnoserna, eller "AS med drag av ADHD" tillhör man personkrets 1.

Behoven kan ibland vara så påtagliga att jag tror att det vid vissa gränsfall vägs in att en viss diagnos ger rätt till LSS när det beslutas vilken diagnos man ger (X med drag av y eller Y med drag av x). Det är min tro, att politiken påverkar medicinen (i vissa fall).

Jag tror det finns en fara med att göra rättigheten helt behovsprövad. Det blir då svarare att kräva sin rätt. Man måste styrka sina behov för att kunna kräva rätten. Alla vi som någon gång försök delta i det spelet (FK, AF, Soc etc) vet att det då blir lätt med avslag, och att den verbala förmågan snarare än den verkliga livssituationen spelar in i vilka behov man får tillgodosedda. Det handlar om kronor. Lättare att neka vid en bedömningsfråga än när A ger lagstadgad rätt till B. Lättare att skyfla över problemet/kostnaden på någon annan myndighet.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-01 16:37:08

Är det stöd efter diagnos, så faller folk med behov utanför.
Är det behovsprövat stöd, så faller folk godtyckligt utanför.

Finns det någon smart lösning?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav pH » 2009-04-01 16:44:08

Bror Duktig skrev:Är det stöd efter diagnos, så faller folk med behov utanför.
Är det behovsprövat stöd, så faller folk godtyckligt utanför.

Finns det någon smart lösning?


Njae, ibland tror jag man får nöja sig med en genomarbetad, mindre dålig lösning.

Personligen tror jag det finns en stor fara i behovsprövning. Då måste man be om något istället fö att kräva något. Det är en stor födel när människor har rättigheter snarare än rätt att be om något. Blir jag begriplig?

Naturligtvis tycker jag det är fel att exempelvis människor med ADHD, som kan ha ett stort behov, faller utanför på grund av en luddig ormulering i en lagparagraf.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-01 17:07:47

Men iofs så, om man har AS så har man rätt att SÖKA enligt LSS. Men om kommunen inte anser att man har behov, så blir det inget ändå.
Rätt godtyckligt där också.

Jag förstår hur du menar dock. Men hur man än gör, så faller folk utanför. Och hur många diagnoser som inkluderas, så faller några diagnoser utanför.
Och som sagt, har man diagnos men inte anses ha behov så är det adjö (fast inte lika lätt som om man inte har rätt diagnos).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DodeN » 2009-04-01 17:44:49

Jo, för även om man tillhör LSS så betyder det inte automatiskt att man får LSS-insatser för detta behovsprövas ju som bror duktig säger.

Är väl tandvårsstöd och sådant man kan få om man tillhör LSS men inte anses ha behov för några insatser.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav EF » 2009-04-01 19:10:39

Snacka om att en som jag känner sig totalt förvirrad av detta. Känns gott att ha stöd av ett PO i detta. :shock:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Garum » 2009-04-01 19:34:26

Ursäkta min okunnighet, men vad är det för hjälp man kan få via LSS? har inte satt mig i det där då dagcenterverksamhet, viss städhjälp eller vad det nu är.. inte riktigt är vad jag behöver..

Sen misstänker jag att det är en sån där "fint på pappret" lag som ser så bra ut på pappret och låter så fint... funktionhindrade har LAGENLIG rätt till hjälp blablablabla.
Sen när folk ansöker om hjälp så skall det utredas, slingras, dras i långbänk i all evighet och smitas undan för kommunerna har ändå inte råd att ge alla som ansöker får den hjälp de har rätt till..ekonomi bryter lag som bekant :roll: :idea:

Det man har konkret hjälp av är tandvårdstödskortet och den eventuella framtida handikapppension som vi med AS skall få på en 2000 kr i månaden ovasett om man jobbar eller ej pga av att många har så svårt att försörja sig eller alternativt får så dåligt betalda jobb att de knappt går att leva på (typ skamligt uselt betalda lönebidragsjobb OSA jobb etc)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 18:43:57, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-01 20:27:18

Garum skrev:Sen misstänker jag att det är en sån där "fint på pappret" lag som ser så bra ut på pappret och låter så fint... funktionhindrade har LAGENLIG rätt till hjälp blablablabla.
Sen när folk ansöker om hjälp så skall det utredas, slingras, dras i långbänk i all evighet och smitas undan för kommunerna har ändå inte råd att ge alla som ansöker får den hjälp de har rätt till..ekonomi bryter lag som bekant :roll: :idea:

Ja, så har det varit för mig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in