Donera sin hjärna till forskning?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-26 19:51:56

KKF skrev:Jag som har diverese olika sjukdomar, AS, cpskada, enzymbrister e t c, har medvetet avstått från att att fylla i donationskort. Tror inte mina organ är användbara alls.

Vad man själv tror om donation är ganska irrelevant då läkarna bedömer vad som kan göras. Det finns många missuppfattningar om donation, många tror t.ex att gamla människors organ inte kan transplanteras. Likaledes kan en kropp som har sjukdomar ha delar som är friska. Har du skrumplever är det inte säkert att hjärtat eller lungorna också är paj.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:32:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-26 20:11:57

Jag har meddelat dem att här doneras inget alls. Ingen ska få karva i min kropp efter att jag dör om jag kan undvika det. Är dock lite nojig eftersom jag inte fått bekräftelse i svart på vitt att de verkligen uppfattat budskapet... :cry:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav imperativ » 2009-03-26 20:31:00

KrigarSjäl skrev:
KKF skrev:Jag som har diverese olika sjukdomar, AS, cpskada, enzymbrister e t c, har medvetet avstått från att att fylla i donationskort. Tror inte mina organ är användbara alls.

Vad man själv tror om donation är ganska irrelevant då läkarna bedömer vad som kan göras. Det finns många missuppfattningar om donation, många tror t.ex att gamla människors organ inte kan transplanteras. Likaledes kan en kropp som har sjukdomar ha delar som är friska. Har du skrumplever är det inte säkert att hjärtat eller lungorna också är paj.

Forskare vill ha sjuka delar.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:32:48, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Garum » 2009-03-27 0:31:37

imperativ skrev:
Garum skrev:
imperativ skrev:Har svårt att tro att det någonsin kommer ske. Du kan simulera hur mycket som helst. Men det finns ingen simulator som är lika bra som verkligheten.


Vem vet? det står skrivet i stjärnorna :roll: men det kan ju komma i framtiden datorer som simulerar tillräckligt bra för att duga utmärkt till tex medicinsk forskning. :idea:

Dagens datorer duger inte ens till att på ett vettigt verkligt sätt kunna simulera en automatiserad anläggning. (talar av egen erfarenhet, det är ju min vardag) :lol:

Det är en lång väg kvar iaf.


Med DAGENS datorer ja...men den tekniska utvecklingen går ju blixtsnabbt som bekant.:idea:

http://singularity.com/themovie/future.php
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 17:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-27 0:40:40

Bjäbbmonstret skrev:Jag har meddelat dem att här doneras inget alls. Ingen ska få karva i min kropp efter att jag dör om jag kan undvika det.

Resonerar du likadant när det kommer till transplantation?
Ingen ska få stoppa in en annans lever i mig om jag kan undvika det?

Om en anhörig till dig ligger och dör för att det råder organbrist, är det obehaget större eller mindre än obehaget att tänka sig att man tar organ från din redan döda kropp?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:32:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-27 16:31:05

Det är ju möjligt att dödsångest eller omsorg om anhöriga skulle kunnna få mig att börja tänka annorlunda men i grunden är min inställning klar. Jag minns hjärndödsdebatten och den var såpass förvirrad så ingen lyckades övertyga mig om att hjärndöd verkligen är död.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in