Fungerar aspergare i grupp?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-20 19:50:26

:) de verkar inte så duktiga som de ger intryck av, de på aspergercenter
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav geocache » 2009-03-20 19:57:26

tahlia skrev:
ford skrev:-Har aldrig varit någon anhängare av "vi mot dom-tänk"


Här har du en till.


Och en till här.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-20 20:04:46

Bror Duktig skrev::) de verkar inte så duktiga som de ger intryck av, de på aspergercenter

De kanske är hur duktiga som helst, det vet jag inget om. Jag tycker bara man ska tänka själv och inte låta andra definiera vad man kan och inte kan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mr dishonest » 2009-03-20 20:08:02

i en grupp med 15 asbergare och en habiliterarkärring så är det nog habiliterarkärringen som har problem att fungera i den gruppen. behöver hon habilitering då..? :roll:
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-20 20:21:11

Definitivt.
Vi får starta upp ett NT-center så vi kan hjälpa henne och andra i hennes situation att komma tillrätta.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Thunderchild » 2009-03-21 16:56:57

Jag har definitivt en lägre tolerans mot i synnerhet NT som jag skyller på min AS. Blir så trött på idioter som bräker i flock men inte fattar nånting. Hade jag själv hört till flocken så hade jag knappast retat mig lika mycket på dem..

AS har ju flera gradskillnader blandat med vitt skilda personligheter så det kan vara svårt att komma överens med vissa aspisar oxå. De jag lättast kommer överens med och har störst tolerans för är sannolikt personer med en personlighet nära min och troligen även vissa drag av AS utan att för den sakens skull behöva ha diagnos eller större problem av det.
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Parvlon » 2009-03-22 3:19:29

Tycker inte heller att flockbeteende är speciellt lockande. Jag fungerar bäst 1~1 men undantag finns ju. Ang. rådet att skriva sitt 'måendestatus', så varför inte ha en _valfri_ logo att bocka för vid inloggning, som tex lunarstorm har? Om jag inte minns fel. Det hade nog eliminerat många missförstånd.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mats » 2009-03-22 16:54:26

Precis som Peter förstår jag inte syftet med den här tråden. Detta aspergerdrag hos mig - att inte förstå vad luddig kritik går ut på - är det något ni som strävar efter att vara toleranta möjligen kan tänka er att ha överseende med?

Jag vore jättetacksam om tahlia eller Zombie kunde pm:a mig och berätta vilka som ingår i "klubben för inbördes beundran". Ni har gjort en iakttagelse som jag är blind för och jag skulle gärna vilja få hjälp med att förstå vad det är ni har sett.

Förvisso finns det en del här på forumet jag beundrar mer än andra. Är det dåligt? Måste man tycka exakt lika mycket om alla eller får man ha sina favoriter? Är det tillåtet att undvika att svara på vissa forummedlemmars inlägg eller är det moraliskt förkastligt?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-03-22 23:53:59

Mats skrev:Förvisso finns det en del här på forumet jag beundrar mer än andra. Är det dåligt? Måste man tycka exakt lika mycket om alla eller får man ha sina favoriter? Är det tillåtet att undvika att svara på vissa forummedlemmars inlägg eller är det moraliskt förkastligt?

Naturligtvis
- inte dåligt
- får man ha sina favoriter och favovomiter
- och sådant.

Mats skrev:Jag vore jättetacksam om tahlia eller Zombie kunde pm:a mig och berätta vilka som ingår i "klubben för inbördes beundran". Ni har gjort en iakttagelse som jag är blind för och jag skulle gärna vilja få hjälp med att förstå vad det är ni har sett.

Det är luddigt. Och det finns ingen viss medlemsskara.
(För min egen del kan jag dock säga att jag är med i "innegruppen" - men på många sätt känner mig utanför ändå. En diskrepans jag tror jag delar med en del andra här.)

Det yttrar sig i sådant som en stämning som kan uppstå, en obenägenhet att tänka efter och försöka förstå, när det kommer in någon som är, ska vi säga, "svårare aspig" än de flesta av oss andra eller avviker på något annat sätt som de flesta av oss inte lätt kan förstå eller känna oss avslappnade inför. Även om det också har gått förvånansvärt bra vid en del tillfällen, när behovet av skärpning har legat i luften.

Sociala ute- och inneslutningsmekanismer som definierar och grasserar i grupper, i högre eller lägre grad, är inget unikt för Aspergerforum utan kännetecknar nog de flesta grupper från rätt snart efter att de har etablerats. Men den blir ett problem i en grupp som ska vara öppen; och, menar jag, i än högre grad när den också vänder sig till människor som ofta har just kommunikationsproblem, ofta är ensamma och olyckliga osv.

Litet tydligare? Har mina farhågor, men jag är trött och rädd att jag inte kan förklara bättre än så här för närvarande.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mats » 2009-03-23 0:22:36

Zombie skrev:Det yttrar sig i sådant som en stämning som kan uppstå, en obenägenhet att tänka efter och försöka förstå, när det kommer in någon som är, ska vi säga, "svårare aspig" än de flesta av oss andra eller avviker på något annat sätt som de flesta av oss inte lätt kan förstå eller känna oss avslappnade inför. Även om det också har gått förvånansvärt bra vid en del tillfällen, när behovet av skärpning har legat i luften.

Finns det inte en risk att dessa "svårare aspiga" skrämmer bort andra skörare individer från forumet om man inte sätter gränser för hur de får bete sig?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2009-03-23 0:26:36

Jo visst. Men gränslöshet är inte vad jag pläderar för.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mats » 2009-03-23 0:35:48

Och trotsande av gränser leder ibland till att "svårare aspiga" stängs av från forumet en kortare eller längre tid. Jag ser ingen annan lösning.

Nu finns det risk för att jag har missförstått vad den här tråden egentligen handlar om...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav ford » 2009-03-23 14:43:58

Jo men absolut, åtminstone jag har aldrig hävdat något annat.

Om man skadar andra forummedlemmar har man förverkat sin rätt att hänga här för ett tag. Sedan kan man få en andra chans (beorende på antalet tidigare avstängningar samt allvaret av de konsekvenser som uppstått genom en handlande), när man fått tid att tänka över det man gjort.

Det jag talar om, när jag snackar om högre toleransnivå är snarare de många konflikter som uppstår p.g.a. div. missförstånd.

När sådant inträffar tenderar många att bara tuffa på och elda upp konflikten, istället för att vara lite diplomatiska och försöka reda ut vad som legat bakom missförståndet, bakomliggande orsaker till det störande beteendet, ens egen del i skulden till konflikten et.c.

Vidare tycker jag mig ibland se tendenser till att vissa individer kan vara väldigt snabba på att hacka på andras egenheter, istället för att bara acceptera dom, eller försöka ge konstruktiv kritik.

Framförallt borde man försöka anstränga sig för att visa tolerans och försöka stötta, när man märker att någon som i en viss bemärkelse är mer aspig än en själv verkligen försöker förstå/lära sig.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav uniqueNr5 » 2009-03-24 13:32:27

Jag fungerar att jobba i grupp. Men på mitt eget sätt. Jag jobbar i en forskningsgrupp där jag har en speciell roll och får jobba mycket självständigt, men samtidigt med tydliga gemensamma mål.
När det kommer till den "icke-arbetsrelaterade sociala biten" är jag inte så välanpassad. Småsnack etc, fikarummet, luncher etc.
Det undviker jag litegrann.
Min sociala förmåga är starkare i jobbsammanhang och jag har en känsla för "gruppen" som egen organism med ett eget mål i en större kontext. Ett av problemen som dyker upp är däremot att jag tar på mig dubbelt så mycket som de andra. Men jag gör det med intentioner/ambitioner.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav ford » 2009-03-24 14:25:22

Jag funderar mer på hur bra aspergerare fungerar i grupp med andra aspergare, än hur bra vi fungerar i grupp i största allmänhet.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:33:51, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2009-03-24 17:24:56

Eftersom jag är sådär löjligt naiv och inte fattar det här med att vissa personer tydligen ska vara mer värda än andra, kan någon vara så snäll att förklara för mej

a) vad som är en klubb för inbördes beundran i "AS-sammanhang" och

b) vilka som ingår i denna omtalade klubb här på forumet

?

Alltså, jag fattar att det finns folk man (jag) stör sej (mej) på mer än andra. Det finns de man kan kommunicera med och de som är som att tala till en vägg. Men så är det ju alltid. Ett tydligt exempel:

Om jag grälar på KS i en tråd och håller med honom i en annan så betyder det bara att jag diskuterar SAKFRÅGAN, inget annat. För MEJ, personligen, går det utmärkt att inte hålla med någon även om det är någon jag uppskattar eller kanske tom bor med.

Kanske det är denna egenskap som gör att jag har så svårt att se några grupper för inbördes beundran här på forumet?

Jag vet dock hur sådana grupper ser ut ute i IRL-världen. Där folk höjs till skyarna inte pga deras kompetens, utan pga utseende eller vem de dejtar. Har själv på nära håll studerat fenomenet. Men här deltar vi ju alla på lika villkor. Genom det skrivna ordet, utan utseende eller kontakter bakom oss.

Visst har det skett möten mellan forumister, men de har alla en sak gemensamt; de har skett först EFTER att den inledande presentationen skett. Då har man bara orden att gå på.

*****

EDIT: KS, hoppas du inte tar illa upp att jag nämner dej, det är bara ett så bra och tydligt exempel.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in