Var är aspergers/autism vanligast?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ganesh » 2009-03-17 9:54:32

Hittade den här artikeln.

Om man nu hittat en grupp gener som orsakar AST, (och eventuellt andra problem) så är det ju bara att undersöka var de finns. Nu är ju det inte gjort. Alltså kan man inte säga något bestämt om spridningen av AST. Bara spekulera.

Men det är väl uppenbart att i de fattiga delarna av världen går sjukvårdens resurser till att hålla folk vid liv. Där är AST-diagnosticering en lyx man inte har råd med. Alltså har vi en ofantlig under-diagnosticering. Jag vet tex att på landsbygden i Indien (över 1 miljard invånare) diagnosticeras nästan ingen. Men det rimliga är väl att anta att förekomsten är ungefär som här.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:28:46, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-17 10:02:06

Ganesh skrev:Där är AST-diagnosticering en lyx man inte har råd med. Alltså har vi en ofantlig under-diagnosticering.


Dessutom tror jag samma gäller där som här, att man ser det man kan se, förmår att se eller vill se.

Har man npf-glasögon på sig så kanske man ser AS eller ADHD eller vad det nu är,

har man psykiatriglasögon kanske man ser nån personlighetsstörning eller fobi (fast det är AS eller nåt annat)

har man vanliga soc-tant-glasögonen på ser man BARA en taskig barndom (som inte börjat med AS utan resulterat i nåt som ser ut som npf men inte är det, enligt dem),

har man en religiös syn på allt så kanske man ser askes, hängivenhet eller upplysthet (gudasänd då),

har man new age-glasögonen på så ser man nån som ska komma och rädda alla vanliga dödliga med sitt extraordinära synsätt på världen osv osv.

När det i själva verket kanske är på tre eller fler av dessa sätt som man kan förklara en sak, vilket är en sån självklarhet att jag inte riktigt begriper varför jag skrev det, men nu har jag gjort det så nu får det stå kvar som ett monument över min övertydlighet. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:28:50, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2009-03-17 11:33:49

Parvlon skrev:
Moggy skrev:Gissar på att nån snart kommer att tala om hur det förhåller sig ;)
haha nej bara min webläsare som hakade upp sig. Trodde Iofs att autism knappt fanns i Afrika (bland negrer?)



Skulle faktiskt tro att autism är ännu vanligare i Afrika eftersom det är en väldigt överbefolkad världsdel.Tänk på alla födslar som kan gå fel pga dålig läkarutrustning etc eller icke befintlig läkarutrustning. Syrebrist för barnet menar jag, som kan leda till hjärnskada > autism osv. Dock har man inte alls samma möjlighet att diagnostiera alla som borde diagnostiseras. Och även om de diagnostiserades skulle de knappast få den hjälp de verkligen behöver. De har inte råd!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 18:28:50, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav weasley » 2009-03-17 15:29:25

Ja, i Afrika har de massa andra saker att prioritera framför att AS-diagnosticera folk.

Lista över problem i dagens Afrika:

1) Etniska rensningar lite här och där (Rwanda, Zimbabwe).
2) Knapp mattillgång, svält (Sudan etc).
3) Erkänna att AIDS existerar (Sydafrika, Tanzania, Zimbabwe, Kongo.... etc).
4) Ökenspridning (Tchad, Sudan, Nigeria mfl).
5) Malaria (hela Afrika).
6) Diktaturer (Libyen, Zimbabwe, Tunisien mfl).
7) Fungerande samhällsstrukturer gällande skolväsen, sjukvård, omsorg.
8) Giftiga djur och ett flertal parasiter (snäckskalsfeber, bilharrzia, mangoflugor).
9) Tillgång på rent vatten.

Listan kan göras väldigt lång på saker som man i Afrika borde prioritera högre än att autistdiagnosticera folk. Så länge den listan finns kommer vi inte veta hur det ligger till i den världsdelen.

Autistdiagnosticering känns lite som ett lyxproblem för samhällen som fokuserar alltför stenhårt på SÅSSIAL KÅMPÄTÄNNS - det kanske inte är så konstigt att diagnostalen springer i höjden i USA exempelvis. Där, om något, MÅSTE man vara "a people person" med talets gåva och bländvita tänder.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:28:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-03-17 20:51:30

Glimma skrev:Skulle faktiskt tro att autism är ännu vanligare i Afrika eftersom det är en väldigt överbefolkad världsdel.Tänk på alla födslar som kan gå fel pga dålig läkarutrustning etc eller icke befintlig läkarutrustning. Syrebrist för barnet menar jag, som kan leda till hjärnskada > autism osv.


:roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:28:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav VargaVinter » 2009-03-20 1:40:28

lillmupp skrev:Kanske.. kanske.. är det så att AS är tecken på ett Evolutionens språng?
eller ett spår av en svunnen tid möjligen, AS borde möjligen vara mindre tydligt i små grupper låt oss säga en liten by.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in