Asperger och vansinnesdåd; en myt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Thunderchild » 2007-11-18 15:16:45

Eftersom människor med AS ofta har ett starkt rättvisepatos ligger det väl nära till hands att behovet av att se rättvisa skipad blir extra framträdande.

Eftersom polisen och domstolarna inte verkar kunna göra mycket vettigt åt brottsligheten så antar jag att den inte alltför mesige aspien är frestad att själv skipa rättvisa.. :evil:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Liten Blå Kanin » 2007-11-18 16:52:09

rdos skrev:Hämndbegär är inte en följd av mobbing. Isf skulle hämndbegär korrelera med mobbing mer än med andra saker i Aspie-quiz och det gör det inte.


Somliga från min högstadietid skulle må bra med en morot i röven... men jag nöjer mig med att inte gå på deras fåniga återträffar.

Undrar vad de pratar om, de som fick vara med på festerna, de som umgicks även efter att skolklockan rungit ut?
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav ford » 2007-11-18 20:21:41

Oavsett om vi med as. skulle vara överrepresenterade vad gäller våldsdåd eller inte, så är den stora majoriteten av oss ändå laglydiga medborgare.

Att bekräfta påståenden om att aspergare skulle vara överrepresenterade, gentemot nt:s vad gäller våldsbrott kan förstärka fördomar och således skada alla oss andra, laglydiga aspergare, om detta leder till att det höjs röster om att få oss inspärrade, neddrogade o.s.v.
Även om det skulle ligga minsta fog för sådana påståenden (att vi skulle vara överrepresenterade i sådana sammanhang) anser jag därmed att vi icke-våldsbenägna aspergare bör låta bli att "mata mobben", om ni förstår vad jag menar.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 2 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2007-11-18 20:24:45

Flawed skrev:Aspergare är säkerligen överrepresenterade bland de som döms till vård.


Har du något stöd för påståendet eller är det en ren gissning?

Det finns den brittiska artikel om intagna på Broadmoor, som jag nämnde tidigare, men i övrigt verkar det svårt att hitta någon studie som stöd för påståendet. Samtidigt finns det studier som inte visar på någon föhöjd våldsbenägenhet hos AS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nitro2k01 » 2007-11-18 21:20:41

Flawed skrev:Aspergare är säkerligen överrepresenterade bland de som döms till vård.
Rättspsykiatrisk vård (i Sverige) är en dom som personer får som inte kan anses ha varit kapabla att själva avgöra om deras handling var rätt eller fel. Det typiska exemplet på det är en person som är aktivt psykotisk och anser sig vara styrd av krafter utifrån.
Asperger i sig brukar inte leda till sådana känslor. Vissa psykiska sjukdomar och störningar som schizofreni eller borderline kan däremot leda till sådana situationer.

Vad gäller personer med AS och våldsbrott så kan jag se två faktorer:

1) Mobbningsrelaterade effekter. Hit räknar jag personer som har blivit mobbade hela livet, och inte förstår varför, eftersom de inte vet hur eller varför de är annorlunda, utan gång på gång blir mobbade och hela tiden bygger upp ett hat mot världen runt dem. Detta är nog något som är vanligare hos aspergare, utan att för den saken skull AS ger någon ökad våldsamhet i sig.

2) Jag tror att det är vanligare med brott (Och för all del livsöden i stort) som står ut från det vanliga. Alltså "kuriösa" brott, som det som kvasir nämnde om den 21-åriga mannen som misshandlade sin 71-åriga flickvän. Eller den uppskattade ingenjör (Troligen i Tyskland, minn ej helt) som höll loggböcker ver precis allting och var perfektionist, och sedan dödade sin familj. (Jag minns inte om det fanns någon uttalad anledning för det brottet)
Det är nog främst kategori 1 som är applicerbar för denna diskussion.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav yakuza » 2007-12-14 19:11:09

Av min erfarenhet grundad på mig själv och andra AS-barn i min omgivning så är vi aggressivare än normen.
Jag har slagits hela mitt liv fram till tre år sedan då jag blev dömd för misshandel och började bli vuxen nog att kunna tänka lite.
Men även idag har jag ständiga tankar på våld och till och med mord. Men kan nu kontrollera mig till fullo.
Min bästa vän som gick i min klass från år 5 till 9 sitter nu på en rättspsykiatrisk anstalt efter att han eldat ner ett stort lager.

Många gamla AS-polare har även börjat med droger för att kunna slappna av och vara lugna; vilket leder till en hel del våld också.

Många med AS är nog dock väldigt rädda för att inte följa regler och lagar.

Jag brukar dela upp AS-personer i två grupper: fegisar och idioter (de som till stor del vuxit ifrån AS räknar jag inte med alls).
Jag tilhörde tidigare gruppen idioter alltså.
Senast redigerad av yakuza 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
yakuza
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-12-14

Inläggav kamikaze » 2007-12-14 20:28:02

Jag läste någonstans Om det är 100 NT personer och 100 AS personer så blir 2st av NT gruppen kriminella och 4st av AS gruppen, det innebär att mer än 95% inte alls är kriminella, om det ligger någon sanning i detta vet jag inte.

Det är inte AS som är orsaken till kriminalitet, däremot kan depression vara en orsak, den oförståelse man möts av i skolan och i en del fall till slut ger upp, och var hamnar man lätt om man inte går till skolan? jo bland andra med samma negativa upplevelser man blir ett gäng som triggar varandra.

Läste om en kille som hade varit hur skötsam som hellst, men sedan bytte skola och man förstod inte hans problem, läraren trodde att pojken drev med honom när han inte förstod informationen han fick, dessutom satt pojken alltid och stirrade, vilket var hans sätt att koncentrera sej, så grabben åkte ut från lektionerna och han förstod inte varför, han hade ju gjort precis som läraren sa, tillslut gav han f'n i skolan för det spelade ju ingen roll vad han gjorde, han åkte ju ut iallfall.
Han hamnade då i gäng med kriminalitet.

Och detta tror jag är mycket av orsaken, den oförsåelse/okunskap från omvärlden, tacka f'n för att en del ger upp.
Senast redigerad av kamikaze 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
kamikaze
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Dalarna

Inläggav Parvlon » 2007-12-14 21:22:39

En 'kompis' till mig blev dömd i rättegång, tillsammans med gänget som han gjorde brotten tillsammans med, var de lika delaktiga men den odiagnotiserade A.S personen klarade sig undan böter och straff.
Och ändå var det han som hade mest pengar innestående +arbete o de var lika gammla.
Det var tror jag så här i efterhand helt beroende på hur han förde fram 'sanningen' under rättegången.

För egen del så har jag gjort en del idiotiska grejjer, oftast på fyllan o ibland snabba fordon inblandade. Gör ju inte saken bättre att man inte backar/vänder andra kinden till när det händer saker. Men jag har inte skadat någon allvarligt (mer än mig själv), hoppas jag iaf.
Dricker numer mig full högst ett par gånger/år, eftersom mitt kontrollerade alkoholintag alltid legat på noll.
Var ju inte speciellt svårt att testa knark första gången, vilket jag trodde ja aldrig skulle kunna göra. Men när det väl bjöds på vitt pulver, o jag hann tänka över det stod beslutet sig ganska lätt.

Jag är inte aggressiv, tycker jag isf skulle det vara verbalt. De primitiva känslorna som innebär rena gatuslagsmål, har jag lärt mig ta kontroll över, väntar hellre till den provocerande människan är nykter o jävlas tillbaka me han då istället tänker jag, blir roligare så. fast när jag var yngre så hade jag svårt att förstå när någon skojbråkade(visste inte när det var skojbråk alls) oavsett om det var med mig eller någon annan så tyckte jag det var orättvist alltid var det den första Jag såg som bråkade som var den som inte behövde hjälp. Det blev missförstått ett par gånger att jag började bråket, men klarat mig bra, fingrar och handleder har läkt relativt rakt.
Men ja lider av den mer lugnare formen av ADHD, har jag fått höra av en socckärring som var självutnämnd expert på diagnoser. :roll:
Iofs ska jag inte klaga på hennes sämmre vetande, då informationen jag gett stackaren varit begränsad.

kamikaze skrev:det innebär att mer än 95% inte alls är kriminella, om det ligger någon sanning i detta vet jag inte.

man kan ju undra om det inte är så att det är en vanligare diagnos, på anstalter eller om de intagna oftare blir föremål för utredningar. Siffror är alltid missvisande om de redovisas på löpsedlar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Ganesh » 2007-12-14 23:01:57

Tror att det är massmedias användning av ord som "psykfall" och "psyksjuk" som ligger bakom. Intellektuell och moralisk slapphet.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Hermann » 2007-12-15 0:04:36

Jag tror att merparten av massmördarna har asperger. Det gör ont att erkänna det. Jag känner igen mig själv så oerhört starkt i de flesta av dessa rätt "patetiska" massmördare.
Det är som om de är en mer grovhuggen och primitiv spegling av mina egna tankar och känslor som tar sig rent fysiskt uttryck, i form av ett s.k vansinnesdåd.

På samma gång känner jag sympati och äckel. Jag känner rent av självförakt. Förakt inför mig själv eftersom dessa personers "testamenten" skulle kunna vara hämtade ur min egen idévärld, om än uttryckt och omsatt i handling på ett väldigt brutalt och banalt sätt.

Dessa personer, både koreanen i Virginia och finländaren, hade, liksom t.ex John Ausonius, utan tvekan aspergers syndrom. Inget snack om saken. Det de saknade var en hög grad av självinsikt och erfarenhet av att resa på sina inre, andliga vägar.

Jag själv, som en person i ständig utveckling, kan spegla mig i John Ausonius och andra liknande brottslingar men jag ser samtidigt de opolerade sidorna hos dessa. Jag ser att de inte nått tillräckligt långt på sin personliga utvecklingsstege. Detta är också anledningen till varför mitt porträtt inte prytt expressens förstasida och förmodligen inte kommer göra det än på ett bra tag.

Det är dock fel att försöka tvätta bort aspergern ur dessa personer bara för att det är politiskt korrekt att påstå att vissa "beteendestörningar" inte har samband med våldsdåd.
Både tv 3 och deras groteska serie "ondska" och de som påstår att skolmördare och lasermän har aspergers syndrom har faktiskt rätt.

Själva vansinnesdåden är också ett bevis på att individen står över diagnosen. Majoriteten av aspergers är troligen osminkade, småklumpiga flickor eller pojkar som gillar att mecka med mopeder eller repetera periodiska systemet, men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor. De har dock i grunden samma problematik.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 10:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav filfras » 2009-03-15 21:59:56

Hermann skrev:Själva vansinnesdåden är också ett bevis på att individen står över diagnosen. Majoriteten av aspergers är troligen osminkade, småklumpiga flickor eller pojkar som gillar att mecka med mopeder eller repetera periodiska systemet, men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor. De har dock i grunden samma problematik.


Ja men så sa du det också själv: majoriteten av aspergarna är vanliga aspergare; "men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor."

Det gäller nog att hålla isär begreppen här. Aspergers syndrom är en neural särart; psykiatriska sjukdomstillstånd är en annan femma. Klart som korvspad - men ack så svåra att hålla isär, dessa två, tydligen.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Re: Asperger och vannsinesdåd; en myt?

Inläggav zeidon » 2009-03-18 14:49:48

SilentMan skrev:Jag nyss in och noterade att det skrivits om skol massakern i Finland samt att någon extern källa antytt att gärningsmannen skulle ha haft Asperger.

Om jag får säga mitt så har Asperger eller någon annan NPF diagnos inte någon koppling till dessa vansinnes dåd begågna av vissa personer.
Gemensamt för alla personer som har Asperger, ADHD, ADD eller något annat är att de är avvikande från mängden. Detta faktum i sig gör inte oss till onda människor, men jag tror dock att vi lättare kan hamna snett i tankarna och eventuellt känna hat om vi hamnar i fel sällskap och blir mobbade för våra egenheter.

Vad tror ni? Kan jag ha en poäng?


De män med AS som har ryggrad börjar såklart att hata "normala" människor. Just i Finland är män mer tuffa gentemot varandra och inte lika
"hej ska vi fika och killa varandra på ryggen" som i Sverige.
Så där har Aspergare det än tuffare att leva.

Ser inte ner på män som är fega och utan ryggrad dock. Alla väljer.

Efter det jag blivit utsatt för så hyser jag ingen sympati med "normala" alls. Dom vill mucka gräl så då får dom gräl. Enkelt.
Däremot hyser jag EMPATI när nån ger sig. De blir som små barn som ser livrädda ut. Så jag brukar sluta då. Men fortsätter disciplinera dom med jämna mellanrum så de inte får för sig nåt. Äckliga kryp.

Tack och lov så kan många män med AS bara ta emot skit på skit utan att börja hata för det.

Tycker för övrigt att dödsstraff borde införas. Och tror på rättvisa.
Jag straffar folk direkt om de gör något. Känns skönt som fan.

Jag är en riktigt man av den "gamla sorten". Respekt.

Om människor vill ha BRÅK så ska dom få BRÅK tycker jag. Om dom sen blir rädda och ropar på "morsan" skiter jag i.
Jag har ingen sympati alls med såna kryp. Tack och lov finns det poliser för annars skulle jag ha 100 skallar i min bokhylla.

Så jävla less på alla fega fanskap. Dom äcklar mig. Tror dom ska leva för evigt också. LOL
Losers
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-03-18 15:07:18

filfras skrev:
Hermann skrev:Själva vansinnesdåden är också ett bevis på att individen står över diagnosen. Majoriteten av aspergers är troligen osminkade, småklumpiga flickor eller pojkar som gillar att mecka med mopeder eller repetera periodiska systemet, men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor. De har dock i grunden samma problematik.


Ja men så sa du det också själv: majoriteten av aspergarna är vanliga aspergare; "men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor."

Det gäller nog att hålla isär begreppen här. Aspergers syndrom är en neural särart; psykiatriska sjukdomstillstånd är en annan femma. Klart som korvspad - men ack så svåra att hålla isär, dessa två, tydligen.


Jag förstår folk med AS blir mobbade mer eller mindre. Jag har grubblat ur hur "normala" ser på oss. Så alla med AS blir mer eller mindre mobbade. Om du inte märker det är en annan sak.

Vad de tycker om dej vill du inte veta. Bra lösning du har filfjäsk.
Låtsas som ingenting. Fråga aldrig "normala" vad dom tycker om dig.
Du kommer få en negativ chock.
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-03-18 15:24:07

filfras skrev:Ja men så sa du det också själv: majoriteten av aspergarna är vanliga aspergare; "men så finns också de psykotiska mobboffren med djupa personliga trauman som går över den sociala gränsen och mördar människor."

Det gäller nog att hålla isär begreppen här. Aspergers syndrom är en neural särart; psykiatriska sjukdomstillstånd är en annan femma. Klart som korvspad - men ack så svåra att hålla isär, dessa två, tydligen.


Tror du "normala apor" gillar dryga, tillbakadragna, burdusa, surpuppor?
Som beter sig som sociala ufon? Saknar den där sociala kompetensen.

Det är rätt "oattraktivt" att vara sån. Ur en normal människas synvinkel.
Nån "konstig" ensamvarg.

Kul o läsa dina inlägg igen filjäst.
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Jonte » 2009-03-18 15:29:38

Minst 50% av de finska skolskyttarna hade inte AS. Han från Jokela (Tusby) var utredd och hade social fobi, panikångst och lättare depression. Inte AS. (Man ska kanske lägga in en brasklapp för att diagnosen var felaktig). Den andre vet jag inte om han var utredd.

Sen tror jag personligen mer på att det faktim att det varit löjligt lätt att få tag på vapen varit en mer bidragande orsak än finnarnas manlighet men det är bara en gissning
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav zeidon » 2009-03-18 15:36:04

Jonte skrev:Minst 50% av de finska skolskyttarna hade inte AS. Han från Jokela (Tusby) var utredd och hade social fobi, panikångst och lättare depression. Inte AS. (Man ska kanske lägga in en brasklapp för att diagnosen var felaktig). Den andre vet jag inte om han var utredd.

Sen tror jag personligen mer på att det faktim att det varit löjligt lätt att få tag på vapen varit en mer bidragande orsak än finnarnas manlighet men det är bara en gissning


Nej Jonte du har fel. Finländarna lever fortfarande i skuggan av andra världskriget. De är mer män än vi Svenskar.

Vi har suttit vid fikaborden och käkat bullar i 200 år. Slappat.
Sånt sätter SPÅR i folksjälen.

Sen att folk med AS oftast har lättare att bli bra på att döda i krig eller i andra situationer är enligt mig skitsamma. Det är som det är. Inget att gråta över.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 2 gånger.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-18 15:38:13

Mest en massa onyanserade åsikter i den här tråden.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav zeidon » 2009-03-18 15:39:35

Vi är alla av arten människor. Människor dör och föds. Livet går vidare.
Inget att fästa sig vid.

Vi sociala ufon har det tuffare än många andra människor. Det kan konstateras i alla fall. Sen hur "tuff" man blir av att ha ett tufft liv. Det blir ju olika.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Jonte » 2009-03-18 15:55:29

zeidon skrev:
Nej Jonte du har fel. Finländarna lever fortfarande i skuggan av andra världskriget. De är mer män än vi Svenskar.

Vi har suttit vid fikaborden och käkat bullar i 200 år. Slappat.
Sånt sätter SPÅR i folksjälen.
Nu var det inte finnarnas manlighet i sig jag ifrågasatte utan om det är förklaringen till skolskjutningarna. Båda killarna hade gått med i en skytteklubb, köpt vapen i stort sett samma dag och gått till sina skolor samma vecka. Denna lätthet att få vapen tror jag varit en viktig bidragande orsak till att det blev action och inte bara planer. Sen bor jag i Finland och har väl min egen uppfattning om finnarnas manlighet... (icke att missförstås, jag gillar finnar).

Sen att folk med AS oftast har lättare att bli bra på att döda i krig eller i andra situationer är enligt mig skitsamma. Det är som det är. Inget att gråta över.
Det här hade jag inte hört förut, utveckla gärna!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav filfras » 2009-03-18 20:56:14

KrigarSjäl skrev:Mest en massa onyanserade åsikter i den här tråden.


Håller med. Samt: kan man ana en dold finlandsnationalism där hos Zeidon?
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav MsTibbs » 2009-03-18 21:47:01

Ibland känner jag för att strypa nån.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav filfras » 2009-03-18 21:52:51

MsTibbs skrev:Ibland känner jag för att strypa nån.


- Mig, såklart! Har jag nämligen sagt något olämpligt nu igen...!?

:roll:
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav MsTibbs » 2009-03-18 22:54:33

filfras skrev:
MsTibbs skrev:Ibland känner jag för att strypa nån.


- Mig, såklart! Har jag nämligen sagt något olämpligt nu igen...!?

:roll:


Jag är rädd för ditt björnaleende med sylvassa gaddar :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav filfras » 2009-03-18 23:11:37

MsTibbs skrev:
filfras skrev:
MsTibbs skrev:Ibland känner jag för att strypa nån.


- Mig, såklart! Har jag nämligen sagt något olämpligt nu igen...!?

:roll:


Jag är rädd för ditt björnaleende med sylvassa gaddar :D


Är det på grund av din rädsla för mina sylvassa gaddar som du vill strypa mig?

Eller är det på grund av mina sylvassa gaddar som du inte vågar strypa mig?

:roll:
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 10:53:54, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in