AS - motsatsen till Psykopati

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Kahlokatt » 2009-03-18 0:03:44

När jag precis skulle diagnostiseras, hade jag turen att få "aspieinformation" av en jättebra kille från vuxenhabiliteringen här i sta'n. Det var på ett "miniläger", kan man säga.
(NB: Här har jag använt pronomenet hen för att vara PK :P )
Jag beklagade mig över alla som tror att aspergare är psykopater. :cry:
Han ritade ett streck på en whiteboard och satte en nollmeridian.
"Det här är vi NT-are", sade han.
Längst till höger skrev han "psykopati". Längst till vänster skrev han "Asperger".
"Folk med Asperger är alltså längre från psykopatin än vad "normala" människor är, sade han. "Vad tror ni en person med asperger säger om han gjort fel?"
"Buhuuu, förlåt, jag förstod inte att det var fel att göra så," svarade vi kursdeltagare.
"Exakt. Och vad säger psykopaten?"
Ingen visste.
"Jo, hen säger självsäkert: Ni har inga bevis! Hen tror nämligen att det han gör är rätt! Psykopaten förstår andras känslor till punkt och pricka, men skiter i dem. En person med Asperger förstår inte folks känslor lika bra som andra - men har inget problem att känna medkänsla.

Och är det inte just så?

Aspergaren spelar för att få vara som andra, eller så är hen sig själv med vårtor och allt.
Psykopaten spelar för att få fördelar.
Aspergaren tyr sig gärna till djur i stället för människor.
Psykopaten kan plåga djur och tycka att det är kul.
Aspergaren känner sig lätt liten och rädd.
Psykopaten tror att hen är bäst och finast.
Aspergaren letar antingen förtvivlat efter kärlek eller trivs med att vara ensam.
Psykopaten söker upp personer att plåga.
Aspergaren försöker förstå sig själv och andra.
Psykopaten skiter i andra.
Aspergaren ter sig underlig och kanske t.o.m. bisarr i andras ögon.
Psykopaten ter sig ofta charmig och festlig i andras ögon.
Aspergaren kan känna ånger för minsta småsak.
Psykopaten vet inte vad ånger är.
Aspergaren sårar utan att förstå.
Psykopaten sårar för att det är kul.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:31:48, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav HGJ » 2009-03-18 0:17:02

Kahlokatt skrev:När jag precis skulle diagnostiseras, hade jag turen att få "aspieinformation" av en jättebra kille från vuxenhabiliteringen här i sta'n. Det var på ett "miniläger", kan man säga.
(NB: Här har jag använt pronomenet hen för att vara PK :P )
Jag beklagade mig över alla som tror att aspergare är psykopater. :cry:
Han ritade ett streck på en whiteboard och satte en nollmeridian.
"Det här är vi NT-are", sade han.
Längst till höger skrev han "psykopati". Längst till vänster skrev han "Asperger".
"Folk med Asperger är alltså längre från psykopatin än vad "normala" människor är, sade han. "Vad tror ni en person med asperger säger om han gjort fel?"
"Buhuuu, förlåt, jag förstod inte att det var fel att göra så," svarade vi kursdeltagare.
"Exakt. Och vad säger psykopaten?"
Ingen visste.
"Jo, hen säger självsäkert: Ni har inga bevis! Hen tror nämligen att det han gör är rätt! Psykopaten förstår andras känslor till punkt och pricka, men skiter i dem. En person med Asperger förstår inte folks känslor lika bra som andra - men har inget problem att känna medkänsla.

Och är det inte just så?

Aspergaren spelar för att få vara som andra, eller så är hen sig själv med vårtor och allt.
Psykopaten spelar för att få fördelar.
Aspergaren tyr sig gärna till djur i stället för människor.
Psykopaten kan plåga djur och tycka att det är kul.
Aspergaren känner sig lätt liten och rädd.
Psykopaten tror att hen är bäst och finast.
Aspergaren letar antingen förtvivlat efter kärlek eller trivs med att vara ensam.
Psykopaten söker upp personer att plåga.
Aspergaren försöker förstå sig själv och andra.
Psykopaten skiter i andra.
Aspergaren ter sig underlig och kanske t.o.m. bisarr i andras ögon.
Psykopaten ter sig ofta charmig och festlig i andras ögon.
Aspergaren kan känna ånger för minsta småsak.
Psykopaten vet inte vad ånger är.
Aspergaren sårar utan att förstå.
Psykopaten sårar för att det är kul.

Ändå förekommer det att samma person får båda diagnoserna.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:31:48, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Inger » 2009-03-18 1:22:45

Kahlokatt skrev:Och är det inte just så?

Aspergaren spelar för att få vara som andra, eller så är hen sig själv med vårtor och allt.
Psykopaten spelar för att få fördelar.
Aspergaren tyr sig gärna till djur i stället för människor.
Psykopaten kan plåga djur och tycka att det är kul.
Aspergaren känner sig lätt liten och rädd.
Psykopaten tror att hen är bäst och finast.
Aspergaren letar antingen förtvivlat efter kärlek eller trivs med att vara ensam.
Psykopaten söker upp personer att plåga.
Aspergaren försöker förstå sig själv och andra.
Psykopaten skiter i andra.
Aspergaren ter sig underlig och kanske t.o.m. bisarr i andras ögon.
Psykopaten ter sig ofta charmig och festlig i andras ögon.
Aspergaren kan känna ånger för minsta småsak.
Psykopaten vet inte vad ånger är.
Aspergaren sårar utan att förstå.
Psykopaten sårar för att det är kul.

Om man ska generalisera så är det nog en rätt bra beskrivning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Saninaé » 2009-03-18 1:34:35

HGJ skrev:Ändå förekommer det att samma person får båda diagnoserna.

Jag tolkar det som att personen i fråga jämförde ytligt dom två enskilda diagnoserna. från en betraktares perspektiv, inte en analytikers perspektiv.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Parvlon » 2009-03-18 2:24:38

Betyder det här att fler % AS~tjejer än NT's har psykopater som partners? Finns kvinnliga psykopater? ;) (sägs ju att motsatser dras ihop)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Lnovgo » 2009-03-18 3:25:49

Kahlokatt skrev:Aspergaren letar antingen förtvivlat efter kärlek eller trivs med att vara ensam.
Psykopaten söker upp personer att plåga.


En gång var jag ilsken och på uselt humör och kände en mycket abstrakt lust att klå upp någon, och efteråt skrattade jag åt att jag inte var tillräckligt socialt kompetent för att hitta någon att mucka gräl med. Annars brukar det ju anses vara ett tecken på social kompetens att inte mucka gräl...

Just det där att begrepp som asocial och socialt inkompetent kan referera både till aspergerdrag och psykopatdrag som sinsemellan är helt olika, bidrar nog till den felaktiga sammanblandningen av AS och psykopati.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Re: AS - motsatsen till Psykopati

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-18 7:39:38

Saninaé skrev:
HGJ skrev:Ändå förekommer det att samma person får båda diagnoserna.

Jag tolkar det som att personen i fråga jämförde ytligt dom två enskilda diagnoserna. från en betraktares perspektiv, inte en analytikers perspektiv.

Jag tror samma som du.

Och vad jag förstår, så är inte psykopati och asperger motpoler på samma skala. Det handlar inte om samma saker riktigt.

Exemplena verkade också rätt schablonaktiga.
Det finns aspergerbarn som både tyr sig till djur, och plågar vissa andra djur.
Aspergare kan vara festliga OCH bisarra.
Aspergare kan skylla ifrån sig/tycka att de aldrig gör fel.
Aspergare kan såra för att det är kul (att testa reaktioner och se vad som händer t.ex.)

Jag tror att det är dåligt både för aspergare och psykopater, att skilja på dessa som om de vore motpoler. Jag tror att det helt enkelt är två olika saker, och att aspergare kan bli psykopatiska (fast med vissa begränsningar som NT-psykopater inte har).

Man borde lägga mer vikt vid att förklara de båda tillstånden, och mindre på att alltid mena att de är motpoler.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-03-18 7:54:34

Det är klart alla försöker distansera sig från sånt de tycker är fel. Nu är det väl så att det här med en bristande empati har gått lite långt och börjar bli uttjatat. För det är väl egentligen det enda som vi alla stör oss mer eller mindre på, och som även är något som associeras med s k psykopater.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-18 8:16:10

En sak som jag funderar över, är hur en psykopat kan vara så charmig och manipulerande, om den saknar empati/har empatibrist.
Beteendet låter med som sympatibrist.

I alla fall om empatibegreppet ska liknas vid ngn typ av ToM.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-18 9:41:26

Bror Duktig skrev:En sak som jag funderar över, är hur en psykopat kan vara så charmig och manipulerande, om den saknar empati/har empatibrist.
Beteendet låter med som sympatibrist.

I alla fall om empatibegreppet ska liknas vid ngn typ av ToM.


Precis. Den har empati i den betydelse jag tror ordet har från början ("på riktigt") men saknar medkänsla, iaf där och då.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-18 11:13:44

Det är ett jävla otyg att skriva "hen". Den trenden kommer jag aldrig haka på.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav marroba » 2009-03-18 12:02:40

KrigarSjäl skrev:Det är ett jävla otyg att skriva "hen". Den trenden kommer jag aldrig haka på.
h*n är ett bättre PK-ord i skrift.
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav Lnovgo » 2009-03-18 12:27:43

Bror Duktig skrev:En sak som jag funderar över, är hur en psykopat kan vara så charmig och manipulerande, om den saknar empati/har empatibrist.
Beteendet låter med som sympatibrist.

I alla fall om empatibegreppet ska liknas vid ngn typ av ToM.


Empati är väl ett till sådant där dubbeltydigt begrepp som indirekt bidrar till sammanblandningen av AS och psykopati, eftersom folk inte kan skillja på kognitiv empati och affektiv empati.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav Milyc » 2009-03-18 12:58:05

KrigarSjäl skrev:Det är ett jävla otyg att skriva "hen". Den trenden kommer jag aldrig haka på.


Då är vi två. Det finns redan könsneutrala pronomen i svenska språket som är lika användbara i sammanhanget ifall man inte känner till könet på personen som avses. Att skriva "hen" anser jag vara ett generellt ställnigstagande för vissa teorier kring kön och könsidentitet som jag inte vill göra.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav MsTibbs » 2009-03-18 13:05:53

Parvlon skrev:Betyder det här att fler % AS~tjejer än NT's har psykopater som partners? Finns kvinnliga psykopater? ;) (sägs ju att motsatser dras ihop)

Det finns kvinnliga psykopater, men ren gissning är att de är färre. Jag tror psykopati är vanligare bland män liksom as. Eller så är de kvinnliga uttrycken annorlunda.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Milyc » 2009-03-18 13:52:33

De flesta diagniosticerade psykopater är män, men kvinnor med psykopati finns. Män som faller för en kvinnlig psykopat, luras, bedras, lämnas känslomässigt trasade och ruinerade. Dessa kvinnor blir sällan avslöjade då traditionen i vår kultur ställer krav på män att lätt avslöja och avfärda dessa kvinnor. Det anses i vår kultur att det är omanligt att luras av kvinnor. Skamkänslan hos de av kvinnliga psykopater lurade männen, leder därför till att han döljer och gömmer undan det han utsatts för, för att inte betraktas som en svag man. För kvinnliga offer har traditionen alltid erbjudit dem möjligheten att anförtro sig och tala med andra kvinnor. Detta ger möjligen en felaktig bild av att andelen manliga psykopater är övervägande. Bland de kvinnor, som begått brott och som genomgått rättspsykiatriska undersökningar, har fynd som stödjer att psykopati är lika vanligt hos kvinnor som hos män inte gjorts, vilket alltså kan vara en följd av kulturberoende mörkertal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati#Psykopati
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Parvlon » 2009-03-18 14:08:05

Ok kanske inte var en så bra ide ändå.Undra va wiki menar med 'blir sällan avslöjade', avslöjad=diagnoticerad? :p
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav earlydayminer » 2009-03-18 15:18:37

Ja. De flesta med personlighetsstörningar ser inte själva att det är ett problem, eller erkänner det inte. Det är så jag har förtstått det hela.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav xlnt » 2009-03-18 16:54:00

Det finns ju iaf. ingen diagnos som heter "Psykopati"
Den diagnosen som man oftast kallar för psykopati är dock antisocial personlighetsstörning.
Vad jag förstår så innebär det att man i ganska hög grad saknar förmåga att känna ånger, skuldkänsla eller medkänsla samt har ett impulsivt och vårdslöst beteende.

Det i sig säger ju inget om personen i fråga har en god social förmåga, står längre ifrån AS osv.
Man kan ju alltså ha både diagnosen AS och antisocial personlighetsstörning samtidigt så vitt jag vet.

Den klassiska bilden av en psykopat är dock en person som ständigt manipulerar människor, både med sin höga intelligens samt sin goda sociala förmåga.
En sådan person har dessutom oförmåga till att känna skuld.
Psykopaten har sitt eget moraliska regelverk som han/hon kan ändra på hur han/hon behagar eftersom han/hon har så pass grandios självbild att han/hon tycker sig befinna sig på samma auktoritetsnivå som Gud i princip.
Samtliga utav personens handlingar blir därför rättfärdigade enligt honom/henne, och han/hon uppfattar sig aldrig kunna göra något fel mot någon, någonsin.
T.ex. så är ju Charles Manson ett bra exempel på en utpräglad psykopat.

Men förutom antisocial personlighetsstörning så är just Psykopati inte någon specifik störning i sig, utan mer en form av extrem personlighetstyp, i kombination med antisocial personlighetsstörning antar jag. Mycket har nog också med uppväxten/uppfostran att göra där.
Senast redigerad av xlnt 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav lettan » 2009-03-19 13:56:31

Jag tror en med As med narcisstiska drag kan omedvetet manipulera för att få tröst, medkänsla, förståelse m.m för att tvinga fram hjälpen.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Parvlon » 2009-03-20 7:45:51

lettan skrev:Jag tror en med As med narcisstiska drag kan omedvetet manipulera för att få tröst, medkänsla, förståelse m.m för att tvinga fram hjälpen.
Låter som en åsikt från en soctant eller en som arbetar med trotsiga AS~ungar på en anstalt..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav filfras » 2009-03-20 21:11:43

Lnovgo skrev:
Bror Duktig skrev:En sak som jag funderar över, är hur en psykopat kan vara så charmig och manipulerande, om den saknar empati/har empatibrist.
Beteendet låter med som sympatibrist.

I alla fall om empatibegreppet ska liknas vid ngn typ av ToM.


Empati är väl ett till sådant där dubbeltydigt begrepp som indirekt bidrar till sammanblandningen av AS och psykopati, eftersom folk inte kan skillja på kognitiv empati och affektiv empati.


En rent av vetenskaplig distinktion gjorde du där minsann, Lnovgo. Kognitiv empati och affektiv. I princip bra begrepp.

Men man undrar då samtidigt: går det att tänka sig blott och bart kognitiv empati!? Innebär inte ordet "empati" samtidigt ett känslomässigt engagemang? Med nödvändighet, rent av?

Dagens tidnings-info om Josef Fritzl gav vid handen, att denne nu iofs erkände allt sammans, men erbjöd sig sedan att delta i terapi tillsammans med "de sina" (hans dotter och deras gemensamma barn). Detta visar med önskvärd tydlighet, menar jag, att "gubben" inte ser den emotionella innebörden av det hans agerande som har fått de konsekvenser för andra människor, som har föranlett rättegången och hans livstidsdom. Gubben har erkänt, men har ändå inte insett sitt brott mot medmänniskkor.

Där blir definitionen tydlig för iaf mig, av en tvättäkta psykopat. Som den aspergare jag är, står jag så långt ifrån den inställningen som man kan komma. Men det kanske iofs inte beror på min asperger. Jag vet faktiskt inte.

Bild
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Alien » 2009-03-20 21:22:30

Enligt rättspsykiatern är Fritzl "emotionell analfabet" (kan man kalla en aspergare för "social analfabet"?). Det har stått att han har en "personlighetsstörning" men inte vilken, kanske antisocial personlighetsstörning.

http://dn.se/nyheter/varlden/fritzl-ar-en-emotionell-analfabet-1.824644
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Milyc » 2009-03-20 21:35:08

"Social analfabetism" tycker jag är en bra beskrivning av det största problemet med AS.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in