Jag kommer inte att bli AS-utredd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav aliasFrollo » 2009-03-11 18:24:23

Min psykiatriker tycker att det är onödigt och han kan tydligen häva sina remisser. Det kändes väldigt surt.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-11 18:51:47

Har du en historia av episka misslyckanden inom jobb och utbildning?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-11 19:34:35

Har han förklarat för dig varför han tycker att det är onödigt? (Du behöver inte svara här om du inte vill!)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav aliasFrollo » 2009-03-11 21:54:22

Proffe Slimp skrev:Har du en historia av episka misslyckanden inom jobb och utbildning?


Nej.

Bjäbbmonstret skrev:Har han förklarat för dig varför han tycker att det är onödigt? (Du behöver inte svara här om du inte vill!)


Han säger att min schizofrenidiagnos räcker för att förklara alla problem och få fram stödinsatser som jag ändå inte orkar ansöka om, och han kan inte förstå det där med att det vore en viktig psykologisk bekräftelse att få AS-diagnosen, för han tror att det enbart handlar om att få känna tillhörighet med er på forumet och ni accepterar ju mig lika bra även utan formell diagnos.

Min psykiatriker verkar tycka ungefär att två diagnoser alltid är mer stigmatiserande än en och att man därför hellre skall ha en enda jättetung diagnos än två eller flera diagnoser. Han förstår inte att det känns jättehemskt för mig att han i princip påstår att jag har varit galen i hela mitt liv, och inte heller att det vore en stor bonus om en diagnos som jag fick skulle kunna förklara matproblemen jag hade när jag var liten.

Min psykiatriker ifrågasätter att Aspergers syndrom på något vis skulle vara en "finare" diagnos än schizofreni på ett sätt som ytligt sett låter väldigt fint och bra. Men vadå, han säger ju själv att jag är galen? Jag är kanske galen nu, men jag var inte galen innan jag gick ned mig i ångest, hallucinationer, utmattning och elände. Jag var kort uttryckt helt enkelt bara annorlunda.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav Isabell » 2009-03-11 22:04:48

aliasFrollo skrev:
... det vore en viktig psykologisk bekräftelse att få AS-diagnosen...

Min psykiatriker ifrågasätter att Aspergers syndrom på något vis skulle vara en "finare" diagnos än schizofreni på ett sätt som ytligt sett låter väldigt fint och bra. Men vadå, han säger ju själv att jag är galen? Jag är kanske galen nu, men jag var inte galen innan jag gick ned mig i ångest, hallucinationer, utmattning och elände. Jag var kort uttryckt helt enkelt bara annorlunda.


Jag förstår att detta är viktigt för dig och att du är ledsen och besviken.
Psykologisk bekräftelse är rätt uttryck.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 18:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Utredning

Inläggav milve » 2009-03-11 23:57:19

Det som förvånar mig är att det kan väl inte vara så svårt att låta en människa göra alla tester för att få veta om människan har AS.
Kanske är det en kostnadsfråga eller så är kvoten av AS uppfylld och det kanske finns direktiv uppifrån att det räcker med de som redan har fått diagnos AS.
Vad vet jag som för tillfället är fylld av konspirationsteorier.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 18:26:35, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav weasley » 2009-03-12 0:41:55

Synd att inte docfrasse är här, han skulle nog kunna förklara skillnaderna, men jag har för mej att schizofreni inte betyder att man alltid "är galen" och inte heller att man alltid kommer att vara "galen". Med medicinering kan många schizofrena leva som alla andra och en del behöver inte ens ta medicin till slut.

AS däremot är något man föds med och alltid kommer att ha. Det enda man kan göra är att försöka kompensera på olika sätt.

Jättesynd att inte docfrasse är här och kan berätta lite hur det egentligen är...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Utredning

Inläggav alexb » 2009-03-12 8:16:06

milve skrev:Det som förvånar mig är att det kan väl inte vara så svårt att låta en människa göra alla tester för att få veta om människan har AS.
Kanske är det en kostnadsfråga eller så är kvoten av AS uppfylld och det kanske finns direktiv uppifrån att det räcker med de som redan har fått diagnos AS.
Vad vet jag som för tillfället är fylld av konspirationsteorier.


Jag tror absolut att det kan vara en kostnadsfråga, har för mig att någon under min utredning sagt att en utredning kostar i runda slängar 30 000 sek
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav rdos » 2009-03-12 8:49:01

weasley skrev:Med medicinering kan många schizofrena leva som alla andra och en del behöver inte ens ta medicin till slut.


Jättefin medicin den där neuroleptikan. Är man inte sjuk innan kan man lätt bli det av sådan medicin, speciellt om man dessutom har AS.

weasley skrev:Jättesynd att inte docfrasse är här och kan berätta lite hur det egentligen är...


:roll:

Det är sådana kommentarer som gör att jag inte kommer att hänga här speciellt mycket på säg 2 år. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav rdos » 2009-03-12 8:52:08

aliasFrollo skrev:Min psykiatriker tycker att det är onödigt och han kan tydligen häva sina remisser. Det kändes väldigt surt.


Protestera. Säg åt dem att du inte accepterar att du blivit felaktigt diagnosticerad med schizofreni när du egentligen har AS.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav weasley » 2009-03-12 14:28:49

rdos skrev:
aliasFrollo skrev:Min psykiatriker tycker att det är onödigt och han kan tydligen häva sina remisser. Det kändes väldigt surt.


Protestera. Säg åt dem att du inte accepterar att du blivit felaktigt diagnosticerad med schizofreni när du egentligen har AS.


Du har ingen aning om Frollo har AS eller inte. Du känner inte Frollo.

Det finns en chans att han har AS med någon sorts psykostillstånd, eller så har han inte det utan något annat. Du vet inte det, jag vet inte det. Jag håller med om att Frollo bör protestera och be att få bli ordentligt utredd, men jag håller inte med i din bestämda diagnosticering av Frollo. Du gör exakt det du skrattar åt andra när de gör - diagnosticerar andra på internet.

Dessutom är du inte ens medicinskt kunnig. Du har gjort ett quiz som skulle kunna användas i diagnostiskt syfte om det inte var så att du lusat ner det med suspekta frågor.

docfrasse däremot har gått den långa vägen och blivit läkare. Jag litar mer på honom, som kan lite om signalsubstanser och hur saker hänger ihop. Jag skulle råda resten av auditoriet att göra detsamma.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav Kvasir » 2009-03-12 14:36:35

rdos skrev:
aliasFrollo skrev:Min psykiatriker tycker att det är onödigt och han kan tydligen häva sina remisser. Det kändes väldigt surt.


Protestera. Säg åt dem att du inte accepterar att du blivit felaktigt diagnosticerad med schizofreni när du egentligen har AS.


Tycker du alltså att de hallucinationer han beskriver i andra trådar är normalt och rimligt för AS? Det tror jag inte många skulle hålla med om.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav rdos » 2009-03-12 19:10:17

weasley skrev:Du har ingen aning om Frollo har AS eller inte. Du känner inte Frollo.


Inte du heller, och ändå förordar du att han ska behandlas med neuroleptika som en en schizofren. :roll:

Kvasir skrev:Tycker du alltså att de hallucinationer han beskriver i andra trådar är normalt och rimligt för AS? Det tror jag inte många skulle hålla med om.


Japp.

Dessutom så får jag massor gjort nu när jag tröttnat att hänga här....
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav weasley » 2009-03-12 19:28:45

rdos skrev:
weasley skrev:Du har ingen aning om Frollo har AS eller inte. Du känner inte Frollo.


Inte du heller, och ändå förordar du att han ska behandlas med neuroleptika som en en schizofren.


Du är inte läskunnig. Jag har inte förordat någon slags medicinering alls.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav underjord » 2009-03-12 19:30:40

weasley skrev:docfrasse däremot har gått den långa vägen och blivit läkare. Jag litar mer på honom, som kan lite om signalsubstanser och hur saker hänger ihop. Jag skulle råda resten av auditoriet att göra detsamma.


Hur vet du att docfrasse verkligen är utbildad läkare?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav Lnovgo » 2009-03-12 19:43:22

weasley skrev:Du är inte läskunnig. Jag har inte förordat någon slags medicinering alls.


Inte i den här tråden, men faktiskt i en annan om inte jag också är icke-läskunnig:

ar-jag-psyk ... 46-42.html

weasley skrev:Det finns många som hyser någon form av konspirationsteorier kring läkarna och medicinering. En vanlig idé är att Storebror ger en antipsykotisk medicin för att hjärntvätta en. Detta är inte sant. ICKE sant. ABSOLUT INTE sant!

Vad som däremot kan hända är att man i början av medicineringen kan uppleva att ens ursprungliga problem förstärks för att sedan klinga av och i vissa fall försvinna helt. Detta kan alltså teoretiskt sett betyda att om du har en viss fallenhet för psykos så är det möjligt att du eventuellt kan få de tendenserna förstärkta under en kortare tid efter att du har påbörjat medicineringen.

Först efter ungefär en månad är det säkert om just den medicinen fungerar eller inte. Jag vet inte vad missbutterfly har råkat ut för men det är mycket möjligt att hon kan ha varit felmedicinerad. Olika människor reagerar olika på olika mediciner. Så länge det inte finns några välutvecklade och kostnadseffektiva genscreeningstest för vilken medicin som kan fungera är både vi som patienter och läkarna tvungna att prova lite olika för att hitta något som hjälper.

För att ge ett exempel ur direkta livet; jag tål inte stilnoct. Kan inte ta det. Blir helt knäpp och börjar hallucinera. Detta betyder ICKE att det är en dålig medicin eftersom det finns mängder av människor som blir väldigt hjälpta av den! Detta betyder BARA att det är en dålig medicin för MEJ. Alltså får jag och min läkare prova andra varianter!

Precis samma sak är det för dej i din situation. Du och din läkare måste prova.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-12 19:49:03

Brukar man inte behandla schizofreni med mediciner? :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Jag kommer inte att bli AS-utredd

Inläggav weasley » 2009-03-12 20:38:21

Lnovgo skrev:
weasley skrev:Du är inte läskunnig. Jag har inte förordat någon slags medicinering alls.


Inte i den här tråden, men faktiskt i en annan om inte jag också är icke-läskunnig:

ar-jag-psyk ... 46-42.html

weasley skrev:Det finns många som hyser någon form av konspirationsteorier kring läkarna och medicinering. En vanlig idé är att Storebror ger en antipsykotisk medicin för att hjärntvätta en. Detta är inte sant. ICKE sant. ABSOLUT INTE sant!

Vad som däremot kan hända är att man i början av medicineringen kan uppleva att ens ursprungliga problem förstärks för att sedan klinga av och i vissa fall försvinna helt. Detta kan alltså teoretiskt sett betyda att om du har en viss fallenhet för psykos så är det möjligt att du eventuellt kan få de tendenserna förstärkta under en kortare tid efter att du har påbörjat medicineringen.

Först efter ungefär en månad är det säkert om just den medicinen fungerar eller inte. Jag vet inte vad missbutterfly har råkat ut för men det är mycket möjligt att hon kan ha varit felmedicinerad. Olika människor reagerar olika på olika mediciner. Så länge det inte finns några välutvecklade och kostnadseffektiva genscreeningstest för vilken medicin som kan fungera är både vi som patienter och läkarna tvungna att prova lite olika för att hitta något som hjälper.

För att ge ett exempel ur direkta livet; jag tål inte stilnoct. Kan inte ta det. Blir helt knäpp och börjar hallucinera. Detta betyder ICKE att det är en dålig medicin eftersom det finns mängder av människor som blir väldigt hjälpta av den! Detta betyder BARA att det är en dålig medicin för MEJ. Alltså får jag och min läkare prova andra varianter!

Precis samma sak är det för dej i din situation. Du och din läkare måste prova.


Jag har beskrivit allmänt hur medicinering fungerar, reflekterat kring att det funkar olika på olika personer samt givit ett IRL-exempel på det.

Sedan har jag rekommenderat att tala med läkaren om medicinering.

Jag har dock inte förordat medicinering.

Med "förorda" menar jag alltså ungefär "uppmana, rekommendera, förespråka". Det är den värdering jag lägger in i ordet. Har någon annan lagt in något annat i ordet så handlar det alltså om ett missförstånd pga olika tolkning av vad ett ord betyder.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav jonsch » 2009-03-12 20:59:16

weasley, du råkade faktiskt skriva "måste prova", enligt Lnovgos citat. Det kan väl inte tolkas som annat än en direkt uppmaning till att just prova?

Jag gillar att vara överens med dig om saker så jag förordar att du antingen står för din åsikt eller ändrar den - just vad jag själv hatar att göra, det ska vara rätt direkt, hur kan någon annars lita på en...

---------------------------------
För Frollos vore det väl bra med en AS-utredning av psykologiska skäl - för att få en chans att få något annat namn på sitt sätt att vara anorlunda än schizofreni.

Frollo, om ingen AS-utredning eller annat erbjuds - kör standardtricket! Tänk att du är du och att du tydligen fått en släng av schizifreni men att den inte är någon betydelsefull del av dig. Annorlunda kanske du är från födseln men just du behöver nog inte behöva tänka att du är tokig från födseln.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav aliasFrollo » 2009-03-12 22:28:54

Hemskt vad mycket tjafs det blev om mina mediciner. Jag äter av medicinerna, och när jag väl hade bestämt mig för att följa medicineringen hade jag faktiskt inte tänkt att använda AS-diagnosen som en förevändning att sluta med det när jag fick den.

Jag tycker att schizofrenidiagnosen är hemskt obehaglig. Jag får inget grepp om vad schizofreni egentligen innebär, bara att det innebär att allting bara är fel, fel, fel, och att man är galen, har varit galen eller är ödesbestämd att bli galen.

Nu är om inte allting så i alla fall mycket i mitt liv bara fel, fel, fel, och vi här på Aspergerforum har i bästa demokratiska anda kommit fram till att jag förmodligen är galen, men därifrån till att hävda att jag alltid har varit om inte galen så i alla fall förutbestämd att bli det och att mina AS-drag inte var/är AS-drag utan tecken på begynnande galenskap, det är faktiskt som jag ser det väldigt långt.

Jag har aldrig haft känslan av att människor generellt "accepterar mig som jag är", och min psykiatriker är inget undantag. Om jag bara fick en lagom tung diagnos så föreställer jag mig att det i alla fall skulle kännas lättare... :cry:

Om det är för dyrt att ställa npf-diagnoser så kunde väl i alla fall psykiatrisk vårdpersonal kosta på sig en lite tolerant inställning!
:-)096
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav weasley » 2009-03-12 22:45:29

jonsch skrev:weasley, du råkade faktiskt skriva "måste prova", enligt Lnovgos citat. Det kan väl inte tolkas som annat än en direkt uppmaning till att just prova?


Jag förordar att om man överväger medicinering -ska- man göra detta i samråd med läkare.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav jonsch » 2009-03-12 22:53:22

weasley skrev:Jag förordar att om man överväger medicinering -ska- man göra detta i samråd med läkare.

Jo men det innebär, för att vara petig, att du antingen ändrat dig eller skrivit fel. För, återigen,

jonsch skrev:weasley, du råkade faktiskt skriva "måste prova", enligt Lnovgos citat. Det kan väl inte tolkas som annat än en direkt uppmaning till att just prova?


Jag menar på ett egocentrerat sätt bara väl.
Jag vill att du skall vara som bäst hela tiden, weaslan för vi är väl lika noga med att göra rätt när vi är som bäst.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav aliasFrollo » 2009-03-12 23:13:54

weasley skrev:Jag förordar att om man överväger medicinering -ska- man göra detta i samråd med läkare.


Jag vet inte ens hur man får tag i receptbelagda mediciner utan samråd med läkare, och jag längtar inte precis efter att bli inblandad i någon skum illagal affärsverksamhet. Oavsett vad jag tycker om min psykiatriker och hans syn på mig och mina problem, så föredrar jag ändå att lyda honom framför vad jag tror att det skulle innebära att försöka få tag på mediciner på svarta marknaden. Hu! :shock:
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo
 
Inlägg: 739
Anslöt: 2009-01-29

Inläggav weasley » 2009-03-12 23:17:36

aliasFrollo skrev:Jag tycker att schizofrenidiagnosen är hemskt obehaglig. Jag får inget grepp om vad schizofreni egentligen innebär, bara att det innebär att allting bara är fel, fel, fel, och att man är galen, har varit galen eller är ödesbestämd att bli galen.


Som jag sa: synd att inte docfrasse är här, han vet sånt om schizofreni etc. Annars kanske MsTibbs kan lite? Hon verkar väldigt insatt i olika diagnoser. Det lilla jag har snappat upp, brottsstycken här och där, är som jag skrev förut att man kan "få" schizofreni och att det också kan "botas".
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in