Ett intellektuellt spel som heter "go".

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ett intellektuellt spel som heter "go".

Inläggav Calisca » 2009-03-09 21:49:10

Spelet är minst 2500 år gammalt, eventuellt mycket äldre, och därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt. Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.
Go spelas på ett bräde med ett rutnät av 19 × 19 linjer (för nybörjare används även 9 × 9 och 13 × 13). Spelpjäserna (som kallas stenar och är färgade svarta respektive vita) placeras på skärningspunkterna mellan fyrkanterna i rutnätet, aldrig i rutorna. Man får även lägga stenar på kanterna och hörnen av rutnätet. Stenar som väl lagts ut flyttas aldrig till nya punkter, men kan däremot tillfångatas och avlägsnas från brädet.

läs mer på ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_(brädspel)


Jag erbjuder gratis introduktion ( personlig vägledning ) till spelet tills ni kommer igång, senare kan ni betala för lektioner om ni vill ( jag är ganska bra på Go ), men det finns många som ger gratis lektioner fast på lägre nivå.
Kontakta mig på min MSN crazyscorpion@mgoblue.com eller ge mig ett PM här om ni är intresserad.
Senast redigerad av Calisca 2011-05-04 18:26:13, redigerad totalt 1 gång.
Calisca
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-03-03

Inläggav DIProgan » 2009-03-09 21:52:56

allt-du-nag ... 6-112.html
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 18:26:13, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Ett intellektuellt spel som heter "go".

Inläggav clivia » 2009-04-11 23:52:36

Calisca skrev:Spelet är minst 2500 år gammalt, eventuellt mycket äldre, och därmed det äldsta spelet i världen som fortfarande spelas på samma sätt. Spelet var länge ett nöje för den kinesiska eliten och räknades som ett av en lärd persons fyra måsten.
Go spelas på ett bräde med ett rutnät av 19 × 19 linjer (för nybörjare används även 9 × 9 och 13 × 13). Spelpjäserna (som kallas stenar och är färgade svarta respektive vita) placeras på skärningspunkterna mellan fyrkanterna i rutnätet, aldrig i rutorna. Man får även lägga stenar på kanterna och hörnen av rutnätet. Stenar som väl lagts ut flyttas aldrig till nya punkter, men kan däremot tillfångatas och avlägsnas från brädet.

läs mer på ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Go_(brädspel)


Jag erbjuder gratis introduktion ( personlig vägledning ) till spelet tills ni kommer igång, senare kan ni betala för lektioner om ni vill ( jag är ganska bra på Go ), men det finns många som ger gratis lektioner fast på lägre nivå.
Kontakta mig på min MSN crazyscorpion@mgoblue.com eller ge mig ett PM här om ni är intresserad.

Vad är din rank?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Återgå till Intressanta intressen



Logga in