History.dat och profilmappar i FF

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

History.dat och profilmappar i FF

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-02 23:07:42

1. Jag har sparat gamla history.dat och formhistory.dat från FFs profilmapp innan datorn omformaterades. Nu har jag försökt kopiera in dem i FFs profilmapp (med FF avstängt) men någon historik visas inte. Vad göra?

2. Varför var det fullt av filer i profilmappen i går, men tomt nu? Jag har inte varit där och raderat...

3. Varför har jag två profilmappar (slumpnamn.default)? Jag har inte haft installationsproblem och inte installerat flera gånger. (Apropå *.dat-filerna, så har jag testat att lägga dem i båda profilerna, och i en i taget.)

P.S. Jag har också lyckats radera hela bookmarksfilen som jag har byggt och sparat i 7 år... Hur klumpigt som helst, men har man kommit ihåg att spara alla backupgrejer, så tusan ska man förstöra något på något annat sätt. D.S.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:19:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: History.dat och profilmappar i FF

Inläggav barracuber » 2009-03-03 0:27:45

Bror Duktig skrev:1. Jag har sparat gamla history.dat och formhistory.dat från FFs profilmapp innan datorn omformaterades. Nu har jag försökt kopiera in dem i FFs profilmapp (med FF avstängt) men någon historik visas inte. Vad göra?

2. Varför var det fullt av filer i profilmappen i går, men tomt nu? Jag har inte varit där och raderat...

3. Varför har jag två profilmappar (slumpnamn.default)? Jag har inte haft installationsproblem och inte installerat flera gånger. (Apropå *.dat-filerna, så har jag testat att lägga dem i båda profilerna, och i en i taget.)

Har inga svar tyvärr; har aldrig använt flera profiler i FF.

Bror Duktig skrev:P.S. Jag har också lyckats radera hela bookmarksfilen som jag har byggt och sparat i 7 år... Hur klumpigt som helst, men har man kommit ihåg att spara alla backupgrejer, så tusan ska man förstöra något på något annat sätt. D.S.

Jag lägger numera alltid mina (säkra, vill säga) bokmärken online på http://delicious.com ; den är en av de bästa även om det finns flera andra liknande tjänster. Även om datorn eller Windows skulle krascha finns mina bokmärken alltid kvar ändå.

Något av det bästa med http://delicious.com är de tips man får på liknande sajter som de man själv gillar. De är även så klart en social sajt så man kan hitta folk med samma intressen som en själv. De verkar modereras rätt hårt för man hittar i stort sett aldrig några utgångna länkar, bara kvalitetslänkar.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:19:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-03 7:19:21

Jag använder inte flera profiler i FF :cry: och undrar varför det ligger två profilmappar där lik förbaskat.

Ännu mer undrar jag varför inte mina history-filer fungerar.

Jag ska kolla in sidan du länkade till.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-03 7:25:46

Nu vet jag varför "filer var borta" (jäkla förvirrande VISTA).

Men fortfarande inte resten.
Båda bokmärkesfilerna i båda profilerna har INGA bokmärken nu, men klart och tydligt finns de med i FF när jag öppnar själva programmet. Alltså inte de jag tappade bort, utan några nya som jag lade till igår.

Och history-filerna är fullmatade med sökord, som inte alls fungerar när programmet går.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-03 8:21:06

En till fråga har löst sig.
Nya FF sparar bokmärkena i en json-fil. HTML-filen får man tydligen skapa själv som en backup.

Återstår:

- varför har jag två profiler, och kan jag radera den av dem som jag ser är inaktiv, direkt i filsystemet?

- Varför fungerar inte historyfilerna?
Bror Duktig

Inläggav TK » 2009-03-03 16:25:14

Bokmärken och historik återfinns bägge i senare versioner av Firefox i en och samma databasfil (ej textformat): places.sqlite

Daterade säkerhetskopior av detta finns i underfoldern bookmarkbackups för aktuell profil, varvid bokmärken och historik delats upp i varsin json-fil, som är rena textfiler.

Profilhanteringen kan skötas på olika sätt, man kan kan jobba med flera olika profiler - man kan också ha olika profiler för olika versioner av Firefox om man nu av något skäl vill använda olika programversioner parallellt.

Du hittar rätt mycket information om detta i den särskilda kunskapsbasen för Firefox:

http://kb.mozillazine.org/Category:Firefox

Har du för övrigt räddat dina samlade bokmärken? Om du inte hittat någon backup, så finns det eventuellt möjligheter att återställa dem via program typ Directory Snoop.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:19:48, redigerad totalt 1 gång.
TK

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-03 19:31:45

TK:
Jag räddade alla bokmärkena.
Det var så enkelt att det var ju bookmarks.html som jag hade kollrat bort.
När jag backade upp filer, så tyckte jag att sqlite-filerna verkade kanske viktiga, så jag sparade dem också.

Och när jag idag fick lite hjälp via IDG-forum, så fattade jag hur det hängde ihop. Och alla bokmärken låg i min places.sqlite :)

Min infofil för hur jag skulle backa upp, har jag gjort om nu så all info om Vista och FF3 står med i den...
Hittade också något program som backar upp Mozillagrejer utan att man själv behöver bläddra.
Så dumt att jag var så noga, och då hade Mozilla passat på att byta filformat :-?

Angående den extra profilen, jag gick in i profilhanteraren via "kör", men där fanns bara en profil.
Jag gick då till filsystemet och tog bort den profil som verkade inaktiv, och har lagrat dess filer i en mapp på skrivbordet så länge. Allt verkar fungera som det ska. Jag fattar bara inte riktigt hur jag kunde få två profiler, fast ändå inte...
Kanske blev något knas när jag skulle försöka rädda bokmärkena på desperat ogenomtänkt sätt.
Bror Duktig

Återgå till IT-forum

Logga in