Att låtsas vara intresserad av andra.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav zeidon » 2009-02-28 0:56:22

nano skrev:Nu vet jag inte vad du menar med allt och alla men jag får lite känslan att du försöker göra allt som går att göra.
Det torde iofs vara lite svårt.


Teoretiskt kan man dela inte "allt som går att göra" i kategorier. Sen om man då raderar spärrar för alla dessa kategorier.

Vill betona att jag VERKLIGEN inte vill göra nåt sånt och hoppas jag slipper. Det är om det är min sista chans att överleva.

Sen är jag intresserad av "psykopater/psykopati". Som specialintresse.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:36, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-02-28 0:58:22

nano skrev:Jag trodde annars att kombinationen psykopat/sociopat och en god människa i ett var en omöjlig kombination.
Fast jag hade ju grundläggande fel om vad AS var förnågot så varför inte även i detta fall :)


Om jag nu lyckades radera alla spärrar skulle jag troligtvis inte kunna vara "god" mer. Man skulle nog bli ett monster på riktigt. Men det går bara att spekulera i.

Nu kan jag göra snälla osjälviska saker åt andra. Det är sån jag är...
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:36, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-02-28 1:00:05

zeidon skrev:
nano skrev:Nu vet jag inte vad du menar med allt och alla men jag får lite känslan att du försöker göra allt som går att göra.
Det torde iofs vara lite svårt.

Men jag har länge haft tanken att man behöver bygga system som klarar att det dyker upp psykopater utan att falla sönder.
Tex att inte ha all makt på en person.
Man behöver sprida den makten.

Egen vinning kan också vara allas vinning.
Den viktiga frågan är om det förstör för någon annan.


I en "bra" värld skulle det vara så som du säger. Håller med. Dagens värld har många "fel"...
Har svårt o se det som en orsak att försämra.

Det blir ju som när man (jag) var liten och blev sur på mamma eller pappa o de skickade in mig i mitt rum tills jag blivit snäll och jag började välta ut alla leksaker för o straffa mamma o pappa.
Sedan fick jag lov o plocka upp grejorna efter mig om jag alls skulle få några fler leksaker, det kunde vara världens röra i mitt rum i veckor ibland för jag har läskigt mycket tålamod.

Numera bygger jag istället och försöker komma fram till bra och varaktiga lösningar på saker som upptar mina sinnen och det ger mig glädje och glädje gillar jag, det går som ett rus igenom mig :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:36, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav zeidon » 2009-02-28 1:19:52

nano skrev:Det blir ju som när man (jag) var liten och blev sur på mamma eller pappa o de skickade in mig i mitt rum tills jag blivit snäll och jag började välta ut alla leksaker för o straffa mamma o pappa.
Sedan fick jag lov o plocka upp grejorna efter mig om jag alls skulle få några fler leksaker, det kunde vara världens röra i mitt rum i veckor ibland för jag har läskigt mycket tålamod.

Numera bygger jag istället och försöker komma fram till bra och varaktiga lösningar på saker som upptar mina sinnen och det ger mig glädje och glädje gillar jag, det går som ett rus igenom mig :)


Förstår vad du menar.

Och jag bygger också saker. Går ju inte runt hela dagarna och utforskar hur en "psykopat" fungerar. Ett av mina specialintressen bara. Ett av de väldigt små.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-02-28 1:58:18

Det är inte fel att vara oavsett vad man är.
Uppskattning brukar man ofta få frivilligt av omgivningen när man gör saker som är bra för fler än en själv, dock inte att förväxlas med vad som ibland kallas "dumsnällhet".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav zeidon » 2009-02-28 2:27:14

nano skrev:Det är inte fel att vara oavsett vad man är.
Uppskattning brukar man ofta få frivilligt av omgivningen när man gör saker som är bra för fler än en själv, dock inte att förväxlas med vad som ibland kallas "dumsnällhet".


Du har båda fötterna på jorden nano. Glad för din skull!
:-)003
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-02-28 3:04:38

Jag tycker jag brukar sväva upp i det blå som en ballong och behöver någon som drar ned mig i snöret som hänger ned till marken.

Har en fantasi om en tjej som drar ned mig till marken o ger mig en kram :)
Kanske jag kunde hålla i henne så jag inte flyger iväg rätt som det är :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav spike3 » 2009-02-28 12:18:08

Spajk3

alfapetsmamma frågar: Försöker du få en diagnos eller ser du dig som entig (neurotypisk alltså)?

Jag är entig, neurotypisk alltså. Har aldrig varit i närheten av ngn diagnos och "försöker inte få ngn diagnos" heller.

Intresset är stort från mitt håll, men spänner över en massa olika fält inom mentalhälsovården, inte bara AS.

(Tack för stavtipset tidigare). Vill alltså babbla fritt om saker som uppfyller mina funderingar och som ni förhoppningsvis kan ha glädje av.
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav nano » 2009-02-28 15:44:20

Menar du att intresset spänner över en massa olika fält eller att du har assistans av mentalhälsovården?

AS betyder inte att man behöver hjälp även om det är en vanlig fördom.
AS är mest en personlighet enligt mig än något annat.
AS är vanligt bland studenter på KTH och vad jag förstått även bland forskare, kanske tom en förutsättning för att göra ett bra jobb som forskare?
Uthålligheten en AS person vanligen har kan nog en NT person bara drömma om i bästa fall tror jag (men jag kan ha fel, det är iaf den uppfattning jag fått av det hela).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav zeidon » 2009-02-28 16:33:05

nano skrev:Jag tycker jag brukar sväva upp i det blå som en ballong och behöver någon som drar ned mig i snöret som hänger ned till marken.

Har en fantasi om en tjej som drar ned mig till marken o ger mig en kram :)
Kanske jag kunde hålla i henne så jag inte flyger iväg rätt som det är :)


Då ska du ha en tjej som gör det!
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-02-28 16:34:27

spike3 skrev:Spajk3

alfapetsmamma frågar: Försöker du få en diagnos eller ser du dig som entig (neurotypisk alltså)?

Jag är entig, neurotypisk alltså. Har aldrig varit i närheten av ngn diagnos och "försöker inte få ngn diagnos" heller.

Intresset är stort från mitt håll, men spänner över en massa olika fält inom mentalhälsovården, inte bara AS.

(Tack för stavtipset tidigare). Vill alltså babbla fritt om saker som uppfyller mina funderingar och som ni förhoppningsvis kan ha glädje av.


Skaffa AS det är skitball. Det finns en läkare i Ryssland som utför "operationer" som gör att man bli autistisk. Lite som lobotomi fast bakvänt.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav spike3 » 2009-02-28 22:14:46

Spajk 3

nano funderingar om KTH, personlighetsvarianter, speciella personer på KTH osv kan vara korrekt, men då faller samtidigt vitsen med diagnosen AS som jag ser det.

Det här spinner in Bror Duktigs kluriga fråga "brist eller bara annorlunda empati".

Jag anser att AS problemet/symtomen måste leda till en tydlig funktionsnedsättning i viktiga avseenden, ungefär som DSM-IV beskriver det.

Nu är det så att detta generalkriterium fattas i ICD-10, vilket är väldigt märkligt. Där räcker det med "annorlunda osv", kolla får ni se. Problemet är att ICD-10 "sänkta diagnoströsklar" i princip kan "ge halva KTH personalen AS"!

Gillberg har påpekat detta hur många ggr som helst. För diagnosen måste det enligt Gillberg krävas "stora svårigheter osv". Då räcker det inte med att "fysikprofessorn har yvigt hår, skrynkliga kläder och uppför sig lite annorlunda i sociala tillställningar".

Tycker alltså att "annorlunda" passar i facket personlighetsvarianter ungefär som nano påpekar men att det då inte finns fog för att snacka AS.

Menar att beteckningen "brist" är bättre att använda om man nu verkligen påstår att det är AS. (Anser även att beteckningen autismspektrumtillstånd inte funkar. I psykiatriska sammanhang associeras "tillstånd" med ngt relativt snabbt övergående, tex ett stresstillstånd osv).

Om en person under barndomen visar tydliga besvär och får diagnosen AS på BUP, men som vuxen arbetar säg som fysikprofessor med framgång, bildar familj osv. Ska en sådan person anses ha AS. Nej enligt mitt synsätt, tydlig funktionsnedsättning saknas nämligen. Ja enligt ICD-10 dock. Tror alltså att vissa personer med AS helt enkelt hittar en nisch, kompensatoriska strategier och så vidare så att AS diagnosen till slut måste strykas.

En annan sak om "personlighetsvariant": Ni vet all biologi sas sprider generna så att variation uppstår. Vissa personer är korta, andra längre. Likaså finns även variation i psyket som temperament och med avseende talang för socialt samspel (ungefär; känslomässig begåvning) och kognition (ungefär; förmågan till avancerat, abstrakt tänkande). Naturen slösar mer med manligt kön i det genetiska lotteriet, (därför att män inte behöver ta ansvar som kvinnor i omhändertagandet av barnen). Fler män jmf med kvinnor skulle alltså få mer extrema genetiska kombinationer och hamna i kanten av ett personlighetskontinum. Fler män än kvinnor har AS.

Kan AS vara en personlighetsvariant där genetiken mejslat fram mer avancerad kognition, men mindre avancerat känslosystem?
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-28 22:26:20

Enligt ovanstående inlägg kvalar jag inte in i för AS-diagnos alltså.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alexb » 2009-02-28 23:06:14

alfapetsmamma skrev:Enligt ovanstående inlägg kvalar jag inte in i för AS-diagnos alltså.


Jag satt precis och funderade på om jag gör det, det enda som jag anser gör mig väldigt handikappad är att jag blir så fruktansvärt arg ibland, men jag har blivit en hejjare på att låtsas vara "normal" i samtal och fungerar i de flestas ögon ganska bra. Måste man ha alla 6 ur DSM-IV-riktlinjerna stämma eller kan man ha lite av vissa?
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-28 23:06:43

Jag tycker nog att man ska kunna ge en diagnos även om personen klarar sig i just sitt liv.

Andra tillstånd, sjukdomar eller handikapp, stryks inte om omgivningen gör att personen fungerar trots sitt tillstånd/sjukdom/handikapp.

- Omgivningen kan snabbt ändras, då blir personen handikappad igen.
- Man behöver ha beredskap om hjälp eller stöd behövs. Utan diagnos, blir det svårt att få rätt hjälp.
- Den yvhåriga professorn som är snurrig och annorlunda, kanske klarar sig p.g.a. sin fru eller liknande.
- Är man socialt handikappad om man har tydliga sociala problem, men trivs ändå och struntar i vänner?
Finns fler anlednignar som jag inte kan komma på nu i min migränhuvudvärk.

På samma sätt som en blind kan vara blind utan att vara handikappad, så borde en aspergare kunna vara aspergare utan att vara handikappad (i rätt miljö, vilket man måste undersöka som en del av utredningen).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:59:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-02-28 23:34:51

spike3, intressant inlägg, klart tänkvärt, emellanåt har jag påståtts vara översocial, kanske ett indicium i sig att ha AS då, fast jag bara sade en massa saker och försökte strunta i hur det togs uppfattades, ofta gick det ganska bra och jag blev bättre o bättre på sociala situationer.
Just att prata med folk har jag inte haft några bekymmer med, däremot att säga något som stämmmer överens med vad som anses vara vettigt har varit knepigare.

Lustigt, från början såg jag AS något man motvilligt hade, nu ser jag det som ett kvalitetsmärke typ :D

Förresten, hur kommer det sig att du inleder dina inlägg med "Spajk 3"
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-01 13:34:27

Bror Duktig skrev:
På samma sätt som en blind kan vara blind utan att vara handikappad, så borde en aspergare kunna vara aspergare utan att vara handikappad (i rätt miljö, vilket man måste undersöka som en del av utredningen).


Det är precis det jag brukar ta upp när det där kravet på att vara så handikappad i sitt liv tas upp. Ta bort hissen/rullstolen/brailleskriften/ledarhunden/jobbet på KTH/den förstående hustrun som ler och säger Han är lite speciell till folk som undrar över maken

och korthuset rasar.

Grovt generaliserat men wtf, jag har inte fått kaffe än.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-01 13:38:54

alexb skrev:
alfapetsmamma skrev:Enligt ovanstående inlägg kvalar jag inte in i för AS-diagnos alltså.


Jag satt precis och funderade på om jag gör det, det enda som jag anser gör mig väldigt handikappad är att jag blir så fruktansvärt arg ibland [...]


Själv är jag handikappad av problem med exekutiva funktioner och perceptionsstörningar, samt det som tjatats så mycket om här, att det jag/vi anser är lögner/förställning/hyckleri/dubbelspel i mångt är en del av det som kallas social kompetens, fast man samtidigt säger att Ärlighet varar längst.

Jag vill inte ens ha den kompetensen, för jag spottar på det idealet. Det ställer till problem för mig.

Förövrigt kan jag nog säga att jag inte har några problem med att ha AS.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav spike3 » 2009-03-01 13:41:03

Spajk3

Igår skrev jag allt rasande snabbt, av familjeskäl.

Jag skrev att det ICD-10 ungefär räcker med annorlunda. Andemeningen i vad jag påstår stämmer (att det med ICD-10 är för lätt att få en AS diagnos) men i kriterierna där står det "kvalitativa avvikelser i ömsesidig interaktion....,nedsatt eller avvikande och eller bristande, och eller bristande anpassning.... Om ni inte har tillgång till de olika diagnosmanualerna kan ni ju alltid titta i Gillbergs bok: Asperger syndrom. Ni kan verkligen lita på vad han skriver. Ngr av er har anmärkt på att han ger tråkiga kliniska patientbeskrivningar. Jag tycker att det måste vara ungefär så. Ni vet om ingen kliniksymtomatolgi av betydelse finns, kan AS diagnosen nämligen vara fel.

Spajk 3 är ju bara min pseudonym.

Ha det så gott
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav zeidon » 2009-03-01 13:47:59

Jag brukar låtsas som att jag är intresserad av brevbäraren ibland. Frågar lite och så där. Men jag är TOTALT ointresserad.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav spike3 » 2009-03-01 14:06:37

Spajk 3

Hej zeidon. Du har rätt speciell humor.

Känner du till att diagnosen "paranoid personlighetsstörning" numera har så lågt status att de flesta "moderna kliniker" mest fnyser när de hör detta.

Om du vill kan du gärna berätta mer om dig själv, ålder, sociala förhållanden, relationer osv.
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav zeidon » 2009-03-01 14:22:12

spike3 skrev:Spajk 3

Hej zeidon. Du har rätt speciell humor.

Känner du till att diagnosen "paranoid personlighetsstörning" numera har så lågt status att de flesta "moderna kliniker" mest fnyser när de hör detta.

Om du vill kan du gärna berätta mer om dig själv, ålder, sociala förhållanden, relationer osv.


Läs min profil där står lite.

Fnyser? Hur menar du? Att diagnosen inte borde finnas mer?
Jag har en diagnosen.

Eller har jag låg status när jag har diagnosen? Fan också...

Jo jag har speciell humor. Jag är så "humoristisk" jag bara kan hela dagarna. Annars blir jag urtråkad och somnar.

:-)019
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav spike3 » 2009-03-01 18:05:18

Spajk3

Många kliniker menar att paranoid ps knappt existerar, att andra beckningar borde användas. Finns paranoida föreställningar används numera bättre beteckningen kroniskt vanförställningssyndrom F22.0 tex med förföljelsetankar, om schizofreni är uteslutet.

Det som är utmärkande för PPS är ett mösnter av djupgående misstro och misstänksamhet gentemot andra. Personerna upplevs som kritiska, kyliga, rigida, fientliga och tycks vara i avsaknad av varma känslor för andra. Problemet är att de flesta av de här individerna även drabbas av känslor av trakasserier, att grannar vill dom illa. Till slut kan de börja inbilla sig att folk är "ute efter dem" osv. Förr eller senare framträder alltså i princip kortare eller längre psykotiska episoder som gör att diagnosen omvärderas, dvs hamnar i facket för psykossjukdom. Hänger du med?
Senast redigerad av spike3 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
spike3
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2008-12-27

Inläggav nano » 2009-03-01 18:07:59

spike3 skrev:Spajk3
.........
Spajk 3 är ju bara min pseudonym.

Ha det så gott
Ok, naturligtvis får du inleda med det men varför gör du det?
Ser helt orelevant ut.
Det står ju redan spike3 före varje inlägg du gör.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:59:41, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in