Aspergerforum är farligt?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergerforum är farligt?

Inläggav Ganesh » 2009-02-24 16:02:22

Frågan måste ställas är det farligt att vara här? Om "social network sites", Facebook, Bebo och Twitter tex är farligt, gäller det oss också? Klicka här för mer info.

Och om det bara gäller barn, ska vi ha en åldersgräns? Kräva intyg? Eller är det bara det gamla vanliga med gnäll på nymodigheter?

Ett alternativ är ju annars att begränsa inlägg till minst viss längd, tex minst 375 ord. Eller viss grad av intellektuell standard, tex akademisk komplexitetsnivå. Eller minst DN-debattnivå eller visst lix-tal.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2009-02-24 16:21:21

Nyheter har alltid ansetts farliga för människor, i synnerhet för unga:

Social network sites risk infantilising the mid-21st century mind, leaving it characterised by short attention spans, sensationalism, inability to empathise and a shaky sense of identity, according to a leading neuroscientist.

The startling warning from Lady Greenfield, professor of synaptic pharmacology at Lincoln college, Oxford, and director of the Royal Institution, has led members of the government to admit their work on internet regulation has not extended to broader issues, such as the psychological impact on children.


Kanske leder detta till en ny slags människa och den som inte klarar att anpassa sig till detta anses då lida av ADHD:

Arguing that social network sites are putting attention span in jeopardy, she said: "If the young brain is exposed from the outset to a world of fast action and reaction, of instant new screen images flashing up with the press of a key, such rapid interchange might accustom the brain to operate over such timescales. Perhaps when in the real world such responses are not immediately forthcoming, we will see such behaviours and call them attention-deficit disorder.


Leder läsning av böcker till mera empati? Kanske när det gäller inlevelse i andra människors tänkande men inte till mera sympati, tror jag.

Greenfield also warned there was a risk of loss of empathy as children read novels less. "Unlike the game to rescue the princess, where the goal is to feel rewarded, the aim of reading a book is, after all, to find out more about the princess herself."

She said she found it strange we are "enthusiastically embracing" the possible erosion of our identity through social networking sites, since those that use such sites can lose a sense of where they themselves "finish and the outside world begins".


Oavsett om hon har rätt el inte, om "den nya människan" blir sämre el bättre, så finns det nog inget sätt att hejda utvecklingen.

Åldersgränser är svåra att upprätthålla i praktiken. Skulle intyg krävas, så försvinner anonymiteten, och det skulle också bli tidskrävande och byråkratiskt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Aspergerforum är farligt?

Inläggav Mariette » 2009-02-24 17:03:39

Ganesh skrev:Frågan måste ställas är det farligt att vara här? Om "social network sites", Facebook, Bebo och Twitter tex är farligt, gäller det oss också? Klicka här för mer info.

Och om det bara gäller barn, ska vi ha en åldersgräns? Kräva intyg? Eller är det bara det gamla vanliga med gnäll på nymodigheter?

Ett alternativ är ju annars att begränsa inlägg till minst viss längd, tex minst 375 ord. Eller viss grad av intellektuell standard, tex akademisk komplexitetsnivå. Eller minst DN-debattnivå eller visst lix-tal.


Vad menar du med farligt?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav oscar » 2009-02-24 20:23:32

Artikeln bör nog ses som ett filosofiskt inlägg. Något som kan vara relevant på lång sikt. Just hur lång sikt beror ju förstås på hur man spenderar sin tid.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Inläggav MsTibbs » 2009-02-24 20:37:27

All info är farlig i fel händer. It's a matter of time.
(Säger Tibbs som är minst privat på hela forumet ) 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nallen » 2009-02-25 0:34:24

Om inte annat är ju forumet kraftigt vanebildande, det brukar ju i sig anses farligt...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-25 0:39:26

nallen skrev:Om inte annat är ju forumet kraftigt vanebildande, det brukar ju i sig anses farligt...


[OT]

Vet du om att du verkar hemskt mycket trevligare när man träffar dig IRL än man tror du är när man läst dig här? Det är sällan skillnaden är åt det hållet så det var ju himla roligt att kunna säga. :)

Fint hår har du också (och det säger jag fast jag inte är svag för långt hår på karlar).

Om det här nu kan missuppfattas som nåt taskigt och inlindat eller på annat sätt otrevligt så vill jag med ens säga att det inte var TÄNKT så i alla fall.

[/OT]
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Ganesh » 2009-02-25 0:52:45

alfapetsmamma skrev:
nallen skrev:Om inte annat är ju forumet kraftigt vanebildande, det brukar ju i sig anses farligt...


[OT]

Vet du om att du verkar hemskt mycket trevligare när man träffar dig IRL än man tror du är när man läst dig här? Det är sällan skillnaden är åt det hållet så det var ju himla roligt att kunna säga. :)

Fint hår har du också (och det säger jag fast jag inte är svag för långt hår på karlar).

Om det här nu kan missuppfattas som nåt taskigt och inlindat eller på annat sätt otrevligt så vill jag med ens säga att det inte var TÄNKT så i alla fall.

[/OT]


I vilket fall sam helst är nallen IRL en riktigt trevlig person. Tex tycker jag att varje gång vi haft träff i Göteborg och nallen inte haft möjlighet att komma, så har jag saknat honom. Bara så du vet det nallen. Så fick jag det sagt, och kan bocka av det från listan.

Annars är det väl så att jag (vi alla?) ångrar rätt mycket vi inte sagt till andra. Och då menar jag positiva saker. Även aspiesar behöver positiv feedback. (Jobbar på det med.)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav nallen » 2009-02-25 0:52:53

Jag uppfattade det i.a.f som ett konstaterande.
Nu åter till topic.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-25 0:59:33

nallen skrev:Jag uppfattade det i.a.f som ett konstaterande.
Nu åter till topic.


Ja, ett konstaterande om att du verkade trevlig, helt enkelt. Tänkte att det var bra att säga det. Det är inte alla dagar man får höra det. Men du kanske skiter i sånt. I så fall har jag i alla fall varit trevlig själv som sa det.

Nu åter till topic, som sagt. :D
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2009-02-25 13:11:56

Med personuppgifter kan man göra precis vad som helst. Om folk skriver här kan den infon användas tex för att kartlägga folks levnadsmönster. I synnerhet för rutinbundna aspisar.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav marroba » 2009-02-25 16:16:41

Alien skrev:Oavsett om hon har rätt el inte, om "den nya människan" blir sämre el bättre, så finns det nog inget sätt att hejda utvecklingen.
Nej. Och all utveckling är bra, även inveckling.
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-25 20:14:30

Jag tycker faktiskt nallen är trevlig här på forumet! :) IRL kan jag inte uttala mig om.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sommar » 2009-02-25 20:34:55

Ganesh skrev:Annars är det väl så att jag (vi alla?) ångrar rätt mycket vi inte sagt till andra. Och då menar jag positiva saker. Även aspiesar behöver positiv feedback. (Jobbar på det med.)


Absolut. Jag tror att ALLA människor behöver mer eller mindre positiv feedback.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav oscar » 2009-02-26 4:05:51

sommar skrev:
Ganesh skrev:Annars är det väl så att jag (vi alla?) ångrar rätt mycket vi inte sagt till andra. Och då menar jag positiva saker. Även aspiesar behöver positiv feedback. (Jobbar på det med.)


Absolut. Jag tror att ALLA människor behöver mer eller mindre positiv feedback.


Så vissa behöver mindre positiv feedback?
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Inläggav Inger » 2009-02-26 12:09:10

Jättekul ordlek...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:08:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MiaM » 2009-03-16 3:32:25

Inte vet jag riktigt vad som kommer hända med de som framöver blir "dagens ungdom", men man kan ju hoppas att de, till skillnad från artikelförfattaren/grafikern/whatever, både känner till att text som reflekteras i ett öga blir spegelvänd och dessutom utgår från att läsarna inte är så korkade/obildade att de inte begriper/vet det :wink: :lol: :shock:


"After all, whenever you play a computer game, you can always just play it again; everything you do is reversible."


Men vad har DET med facebook/communities att göra? Där om något får man väl verkligen lära sig att tänka efter före. Eller tror artikelförfattaren att det är bara att skapa ett nytt konto på valfritt forum/community varje gång man totalt gjort bort sig?


"The sheer compulsion of reliable and almost immediate reward is being linked to similar chemical systems in the brain that may also play a part in drug addiction. So we should not underestimate the 'pleasure' of interacting with a screen when we puzzle over why it seems so appealing to young people."


Då kanske vi skulle införa halvtimmescykler på ett antal trafikljus, så att 40-talisterna inte får för sig att köra bil hur impulsivt som helst :wink:

Det är nog rätt farligt att prata i telefon också. Bäst vore kanske om man bara kunde skicka snigelpost, och det då helst skulle ta minst en vecka för ett brev att komma fram...

Greenfield also warned there was a risk of loss of empathy as children read novels less. "Unlike the game to rescue the princess, where the goal is to feel rewarded, the aim of reading a book is, after all, to find out more about the princess herself."


På vilket sätt utvecklar man empati av att läsa en bok om en princessa? Och åter igen, på vilket sätt har ett "rätta pricessan"-spel något att göra med facebook & co? "Rädda pricessan" fanns redan för 30 år sen...

She said she found it strange we are "enthusiastically embracing" the possible erosion of our identity through social networking sites, since those that use such sites can lose a sense of where they themselves "finish and the outside world begins".


Blahblahblahahablaha! Eroderande idenitet! Ja jösses, undrar om hon tycker det är konstigt att folk är entusiastiska över att folks identitet som nån som aldrig passat in eroderar när de hittat en plats på nätet där det finns fler människor som är som en själv?

"perhaps the next generation will define themselves by the responses of others".


Men så har väl nästan ALLA definerat sig i ALLA tider! De som inte funkat så är de som andra definerat som asociala! Tänk er framförallt hur det funkar i en "inavlad byhåla" där alla skvallrar om alla, där kan man väl verkligen snacka om att vara den andra definerar en som...

But Greenfield warned: "It is hard to see how living this way on a daily basis will not result in brains, or rather minds, different from those of previous generations. We know that the human brain is exquisitely sensitive to the outside world."


Det här påminner mig om historierna om när järnväg var nytt för sådär 150 år sen, då var det folk som varnade för att det minsann var jättefarligt och "onaturligt" att åka fortare än vad man själv kan gå/springa, och därför borde järnvägar inte byggas...


Tramsartikel.


Visst blir det skillnader, men att gå loss med sånhär FUD (http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt) är oseriöst.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in