Anlagstest, persontypstest

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anlagstest, persontypstest

Inläggav EF » 2009-02-21 9:21:26

Här har ni en sida där ni kan göra ett ”persontypstest” och därifrån gå vidare och se vilket yrke ni bäst skulle passa till. Dessutom tror jag det kan finnas mycket annat intressant här för många :wink:

http://jobsafari.se/
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav EF » 2009-02-21 15:13:01

Så här blev mitt resultat.

Din persontypkod: INFP
"Fokus på att skapa samförstånd och gemensamma värden"

INFP-typer är ofta lojala, nyfikna och idealistiska personer som tycker om att undersöka och blotta det som ligger under ytan hos sig själva och andra. Deras talang ligger i att hjälpa andra människor med att förtydliga förhållanden, värden och identitet. Då deras inre värden och övertygelser i hög grad styr allt vad de gör i livet, är det viktigt att de sysslar med något som är meningsfullt och betydelsefullt för dem.

För INFP-typer är det viktigt, att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Ofta hittar man INFP-typer i jobb där de kan använda sin talang till att hjälpa andra människor med att förtydliga förhållanden, värden och identitet. Därför finns de ofta i befattningar där de kan vara med och främja den personliga utvecklingen och tillväxten hos andra människor. Oftast hittas de inom:

psykologi och psykiatri
journalistik
skribentverksamhet
undervisning
arkitektur
konst
socialforskning
rådgivning


Följande kända personer har persontypen INFP: Albert Schweitzer, Prinsessan Diana, Aldous Huxley
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Manar » 2009-02-21 15:35:50

Din persontypkod: ISTP
"Fokuserar på att hitta det mest logiska sättet att lösa uppgifter på"

ISTP-typer är ofta sakliga, logiska och eftertänksamma personer, som tycker om att upptäcka hur saker och ting fungerar. Deras talang är framför allt att kunna lösa problem som uppstår plötsligt, och de har inget emot att arbeta länge för att lösa problemet. De är självständiga, nyfikna och praktiskt orienterade, och ofta tekniskt begåvade.

För ISTP-typer är det viktigt att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Om en ISTP-typ tvingas röra sig i stela strukturer kan det ge upphov till stress och frustration, med nedsatt arbetsglädje som följd. Man hittar därför oftast denna typ i projektorienterade organisationer. Deras förmåga att analysera fakta och snabbt hitta fungerande lösningar utifrån existerande villkor, bidrar till att de oftast hittas inom:

IT-branschen (med uppgifter av analytisk typ)
ingenjörsområdet
lantbruk
juridik
ekonomi
försvar
yrkesutbildning

Följande kända personer har persontypen ISTP: Clint Eastwood, Woody Allen, Katherine Hepburn
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav EF » 2009-02-21 15:39:30

Manar skrev:Din persontypkod: ISTP
"Fokuserar på att hitta det mest logiska sättet att lösa uppgifter på"

ISTP-typer är ofta sakliga, logiska och eftertänksamma personer, som tycker om att upptäcka hur saker och ting fungerar. Deras talang är framför allt att kunna lösa problem som uppstår plötsligt, och de har inget emot att arbeta länge för att lösa problemet. De är självständiga, nyfikna och praktiskt orienterade, och ofta tekniskt begåvade.

För ISTP-typer är det viktigt att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Om en ISTP-typ tvingas röra sig i stela strukturer kan det ge upphov till stress och frustration, med nedsatt arbetsglädje som följd. Man hittar därför oftast denna typ i projektorienterade organisationer. Deras förmåga att analysera fakta och snabbt hitta fungerande lösningar utifrån existerande villkor, bidrar till att de oftast hittas inom:

IT-branschen (med uppgifter av analytisk typ)
ingenjörsområdet
lantbruk
juridik
ekonomi
försvar
yrkesutbildning

Följande kända personer har persontypen ISTP: Clint Eastwood, Woody Allen, Katherine Hepburn


Får väl ta och kalla dig "Clintan" hädanefter :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav zeidon » 2009-02-21 15:57:15

Svaret blev:

Same/Renskötsel

Nej fyfan aldrig!
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Manar » 2009-02-21 15:59:47

Intressant idé. Att utbilda sig till same. Är inte det ungefär som att utbilda sig till kines ?
Senast redigerad av Manar 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav oscar » 2009-02-21 16:03:39

Jag fick INTJ, vilket jag brukar få på Myers-Briggs test. Men jag är inte riktigt säker på riktigheten i resultatet, jag kan tänka mig INTP som ett alternativ. Men å andra sidan har Myers-Briggs kritiserats bl.a. för att det bygger på själskattning och självbild i för hög grad.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Inläggav Parvlon » 2009-02-21 16:10:41

Manar skrev:Din persontypkod: ISTP
"
same. INTP (eller J)har jag fått på andra.
Detta testet var ju mest arbetsrelaterade frågor iofs, jag brukar bete mig annorlunda när det är pengar inblandat.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2009-02-21 16:39:52

Min personlighetstyp är ISTJ:

För ISTJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat. Om det ofta sker förändringar kring en ISTJ-typ, kan det ge upphov till stress och frustration, vilket i sin tur innebär nedsatt arbetsglädje.
Yeah, tell me about it! Icke förändringsbenägen, det är jag det.

Men jag hittade inget om vilka yrken jag passar för. Men det gick en länk bl a till "Polis och försvar". Ett tidigare test påstod att jag passade som "dokumentalist".

Harry Truman och drottning Elizabeth II har samma personlighetstyp som jag. Tidigare har jag fått veta att drottning Victoria av England hade samma personlighetstyp. Jag är tydligen född att vara drottning. :wink:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Anlagstest, persontypstest

Inläggav imperativ » 2009-02-21 16:47:17

EF skrev:Här har ni en sida där ni kan göra ett ”persontypstest” och därifrån gå vidare och se vilket yrke ni bäst skulle passa till. Dessutom tror jag det kan finnas mycket annat intressant här för många :wink:

http://jobsafari.se/


Hehe, jag har gjort ett sånt test på riktigt med handledare och allt.
Resultat: ISTP. ^^

Mer läsning.
http://www.geocities.com/lifexplore/mbtypes.htm
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Anlagstest, persontypstest

Inläggav EF » 2009-02-21 16:53:51

imperativ skrev:
EF skrev:Här har ni en sida där ni kan göra ett ”persontypstest” och därifrån gå vidare och se vilket yrke ni bäst skulle passa till. Dessutom tror jag det kan finnas mycket annat intressant här för många :wink:

http://jobsafari.se/


Hehe, jag har gjort ett sånt test på riktigt med handledare och allt.
Resultat: ISTP. ^^

Mer läsning.
http://www.geocities.com/lifexplore/mbtypes.htm


He he he, det var så jag fick tag på testet, genom min handledare alltså :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav EF » 2009-02-21 16:54:40

Alien skrev:Min personlighetstyp är ISTJ:

För ISTJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat. Om det ofta sker förändringar kring en ISTJ-typ, kan det ge upphov till stress och frustration, vilket i sin tur innebär nedsatt arbetsglädje.
Yeah, tell me about it! Icke förändringsbenägen, det är jag det.

Men jag hittade inget om vilka yrken jag passar för. Men det gick en länk bl a till "Polis och försvar". Ett tidigare test påstod att jag passade som "dokumentalist".

Harry Truman och drottning Elizabeth II har samma personlighetstyp som jag. Tidigare har jag fått veta att drottning Victoria av England hade samma personlighetstyp. Jag är tydligen född att vara drottning. :wink:


Åhh Ers höghet! Jag bockar och bugar inför eder :lol:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav filfras » 2009-02-21 16:59:10

Persontypstest

Din persontypkod: INTJ

"Fokus på att utveckla metoder och ändra status quo"

INTJ-typer är ofta oberoende, innovativa och insiktsfulla personer som med stor uthållighet driver sitt inre universum av idéer och möjligheter. Deras talang ligger i att definiera mål, tänka ut detaljerade planer och strukturer för det oförutsedda. De är övertygade om att det nuvarande kan ändras och att de därmed kan vara med om att forma framtiden. De är bra på att tänka igenom saker och ting, och när de har fått en idé kommer de med stor ihållighet att försöka genomföra den med hjälp av komplexa planer som kan ta dem till målet.

För INTJ-typer är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat så att de inom dessa ramar kan arbeta självständigt med att omsätta idéer till konkreta handlingsplaner. Denna typ behöver kunna sitta isolerad i lugn och ro, så att det finns möjlighet till reflexion. Ofta hittar man INTJ-typer i jobb där de kan använda sin talang till att utveckla metoder och hitta förbättringar så att målet nås på ett smartare sätt. Oftast hittas de inom:

lagstiftning
ingenjörsområdet
arkitektur
psykologi
IT
skribentverksamhet
konst
rådgivning

Följande kända personer har persontypen INTJ: Niels Bohr, Isaac Newton, Dwight D. Eisenhower



Resultatet stämmer överens med vad jag tidigare har fått i Myers-Briggs-test: INTJ och INTP. Jag kände mig även efter detta senast gjorda test en smula ambivalent mellan "J" och "P" - upplever mig såsom tillhörig båda.

- Hej Isaac Newton! Ja, dig har jag läst en del av och alltid känt mej befryndad med. Så nu har således våra band stärkts! :lol:
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav EF » 2009-02-21 17:09:03

filfras skrev:
Persontypstest

Din persontypkod: INTJ

"Fokus på att utveckla metoder och ändra status quo"

INTJ-typer är ofta oberoende, innovativa och insiktsfulla personer som med stor uthållighet driver sitt inre universum av idéer och möjligheter. Deras talang ligger i att definiera mål, tänka ut detaljerade planer och strukturer för det oförutsedda. De är övertygade om att det nuvarande kan ändras och att de därmed kan vara med om att forma framtiden. De är bra på att tänka igenom saker och ting, och när de har fått en idé kommer de med stor ihållighet att försöka genomföra den med hjälp av komplexa planer som kan ta dem till målet.

För INTJ-typer är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat så att de inom dessa ramar kan arbeta självständigt med att omsätta idéer till konkreta handlingsplaner. Denna typ behöver kunna sitta isolerad i lugn och ro, så att det finns möjlighet till reflexion. Ofta hittar man INTJ-typer i jobb där de kan använda sin talang till att utveckla metoder och hitta förbättringar så att målet nås på ett smartare sätt. Oftast hittas de inom:

lagstiftning
ingenjörsområdet
arkitektur
psykologi
IT
skribentverksamhet
konst
rådgivning

Följande kända personer har persontypen INTJ: Niels Bohr, Isaac Newton, Dwight D. Eisenhower[/quote


Resultatet stämmer överens med vad jag tidigare har fått i Myers-Briggs-test: INTJ och INTP. Jag kände mig även efter detta senast gjorda test en smula ambivalent mellan "J" och "P" - upplever mig såsom tillhörig båda.

- Hej Isaac Newton! Ja, dig har jag läst en del av och alltid känt mej befryndad med. Så nu har således våra band stärkts! :lol:


Se där ja. Lite gemensamt hade du och jag :)

psykologi (och psykiatri) -
skribentverksamhet -
arkitektur -
konst -
rådgivning -
:lol: :wink:
'''''''
Senast redigerad av EF 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav zeidon » 2009-02-21 18:29:28

Manar skrev:Intressant idé. Att utbilda sig till same. Är inte det ungefär som att utbilda sig till kines ?


Jo ungefär fast man måste ha en blå dräkt på sig och lära sig "joika" eller vad det heter. Tror jag kan "joika" litegrann redan men jag har fobi mot blå heldräkter av ull. Ull kliar som f*n att ha på sig. Speciellt när man blivit smått svettig av att jaga ren-killingar. Små-svettig ull... näh.

Och same-mössor ser lite töntigt ut också. Som sagt nej fy f*n!
:-)196
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav MsTibbs » 2009-02-22 3:06:24

Oh, holy cow, detta tycker jag stämmer bra, både beskivningen och de yrken nedan som jag samtliga övervägt....

I - Introvert
N - Intuition
F - Känslig
J - Väderande

"Fokus på att skapa insikt och starka värden"

INFJ-typer är ofta insiktsfulla, noggranna och principfasta personer som tycker om att hjälpa andra att uppfylla sina behov och önskningar. Deras talang är framför allt att utveckla och vägleda andra. De har ofta en stark känsla för vad det handlar om, innan andra omkring dem insett det. Därför är de duktiga på att hjälpa andra med deras personliga tillväxt. Den inre världen av visioner och idéer är ofta deras favoritområde och de kan därför verka komplexa och svåra för andra att förstå.

För INFJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och någorlunda välorganiserat, så att de kan bygga upp en harmonisk arbetsmiljö omkring sig. Denna typ behöver lugn och ro omkring sig så att det finns möjlighet att reflektera. Ofta hittar man INFJ:er i jobb där de kan använda sin talang till att skapa insikt och samtidigt utveckla och vägleda andra. Därför finns de ofta i positioner där de har möjlighet att använda sin kreativitet i samband med utveckling av människors potential. Oftast hittas de inom:

undervisning (Har jobbat som och övervägt utbilda mig till sådan)
språk (Läst språk på gymnasiet och universitetet)
konst (Gått på konstskola och främsta intresse)
myndigheter (Statsvetenskap)
arkitektur (samma som konstdelen, bygga hus i sims ;))
medicin (Läkardrömmen var min första dröm tsm polis)
psykologi (Psykolog, kurator, sociolom har jag övervägt)
marknadsföring (folkuniversitetet)


Följande kända personer har persontypen INFJ:
Mohandas Gandhi, Eleanor Roosevelt, C.G. Jung
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav pointblank » 2009-02-22 13:56:53

Skumt, jag fick inte samma som jag brukar få på liknande test. Undrar om det är jag som förändrat mig eller att testen skiljer sig åt. Brukar få N och inte S... Nu blev det iallafall:

Din persontypkod: ISTJ
"Fokus på fakta, detaljer och resultat"
ISTJ-typer är ofta lugna, seriösa och ansvarsfulla personer, som gillar koncentration och noggrannhet. Deras talang kommer till sin rätt inom administration, systematik och planering. De är ofta mycket lojala och värdesätter traditioner och strukturer. De har behov av trygghet och stabilitet för att kunna fungera optimalt. De är praktiska ordningsmänniskor som vill ha kontroll på tillvaron genom planering och strukturer.


För ISTJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat. Om det ofta sker förändringar kring en ISTJ-typ, kan det ge upphov till stress och frustration, vilket i sin tur innebär nedsatt arbetsglädje. Dessa typer fungerar oftast bäst i byråkratiska organisationer och hittar snabbt en roll som passar dem, antingen som chef eller medarbetare. Man hittar dem oftast inom:

administrativt arbete (både inom den offentliga och privata sektorn)
tekniskt orienterade jobb
teknisk produktion
undervisning på tekniska skolor
polis och försvar
yrkesutbildning

Följande kända personer har persontypen ISTJ: Harry Truman, Dronning Elizabeth II, Warren Buffet
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav VargaVinter » 2009-02-22 15:49:58

Senast redigerad av VargaVinter 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Inläggav hysteriskt » 2009-02-22 23:06:21

Din persontypkod: ENFJ

E Extrovert
N Intuition
F Känslig
J Värderande


"Fokus på att uppmuntra andra till att skapa samförstånd"

ENFJ-typer är ofta bra på att kommunicera och planera, med fokus på att främja utveckling för andra utifrån en respekt för deras känslor och behov. De har ofta en hög energinivå och försöker med entusiasm och charm att motivera andra omkring sig till att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Deras intuition och inlevelseförmåga ger dem förmågan att kunna motivera andra till att utveckla sin potential.

För ENFJ:er är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat, men bara så mycket att det finns utrymme för uppmuntran och nytänkande.Ofta hittar man ENFJ-personer i jobb där de kan använda sin naturliga entusiasm och charm till att motivera människor omkring sig till att nå sina mål. Därför hittar man dem ofta i ledande ställningar, både i den offentliga och privata sektorn, där de kan motivera personer omkring sig till att skapa produktiva lösningar. Oftast hittas de inom:

- ledning
- undervisning
- kyrklig verksamhet
- psykologi
- coaching
- journalistik
- skribentverksamhet
- biblioteksväsendet
- konst
- musik
- friskvård

Följande kända personer har persontypen ENFJ: Mikhael Gorbachev, Margaret Mead, Oprah Winfrey
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav marroba » 2009-02-23 1:05:58

Jag blev INTJ, men T och J är det enda jag är säker på. Jag tycker att jag är både introvert och extrovert. Och inte går jag väl på bara intuition? Jag gillar fakta.
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav Saninaé » 2009-02-23 3:03:02

INTP

"Fokus på logisk-intellektuell insikt i problematik"

INTP-typer är ofta logiska, nyfikna och eftertänksamma personer som tycker om att fördjupa sig i idéer, sammanhang och abstrakt tänkande. Deras talang ligger i att kunna förnimma de underliggande sammanhangen och hitta själva kärnan. De är ofta väldigt duktiga på att analysera och förstå komplexa system och sammanhang, mest för förståelsens skull och inte för att använda det i praktiken. De kan även verka världsfrånvända och frånvarande för andra typer.

För INTP-typer är det viktigt, att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Ofta hittar man INTP:er i jobb där de kan använda sin talang till att logiskt och intellektuellt skaffa sig insikt i problemställningar så att uppgiften kan lösas. Därför hittar man dem ofta i positioner där de kan arbeta självständigt med idéer och göra ingående analyser av komplexa, abstrakta principer och teoretisk problematik. Oftast hittas de inom:

* vetenskap
* utveckling
* sociologi
* arkitektur
* lagstiftning
* IT-branschen
* programmering
* skribentverksamhet
* journalistik
* ingenjörsarbete
* medicin

Följande kända personer har persontypen INTP: Albert Einstein, Charles Darwin, Marie Curie


Det verkar stämma bättre än jag förväntade mig när jag svarade på frågorna. Det beskriver precis hur jag hanterar mina intressen iaf.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Moggy » 2009-02-23 6:03:58

Din persontypkod: INTP
"Fokus på logisk-intellektuell insikt i problematik"

INTP-typer är ofta logiska, nyfikna och eftertänksamma personer som tycker om att fördjupa sig i idéer, sammanhang och abstrakt tänkande. Deras talang ligger i att kunna förnimma de underliggande sammanhangen och hitta själva kärnan. De är ofta väldigt duktiga på att analysera och förstå komplexa system och sammanhang, mest för förståelsens skull och inte för att använda det i praktiken. De kan även verka världsfrånvända och frånvarande för andra typer.

För INTP-typer är det viktigt, att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Ofta hittar man INTP:er i jobb där de kan använda sin talang till att logiskt och intellektuellt skaffa sig insikt i problemställningar så att uppgiften kan lösas. Därför hittar man dem ofta i positioner där de kan arbeta självständigt med idéer och göra ingående analyser av komplexa, abstrakta principer och teoretisk problematik. Oftast hittas de inom:

* vetenskap
* utveckling
* sociologi
* arkitektur
* lagstiftning
* IT-branschen
* programmering
* skribentverksamhet
* journalistik
* ingenjörsarbete
* medicin


Rätt bra test faktiskt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav DIProgan » 2009-02-23 7:13:43

Om testet hade vart lite mer öppet för att man är olika olika dagar kanske jag hade gjort det.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav annorlunda » 2009-02-23 10:59:25

Din persontypkod: ISFJ

"Fokus på att prioritera uppgifter beroende på personliga behov"
ISFJ-typer är ofta privata, lojala och omsorgsfulla personer, som verkar anspråkslösa och naturliga. Deras talang är framför allt att se till att allt är i ordning, så att andra omkring dem kan nå sina mål. Oftast erbjuder de sig själva att hjälpa andra när de märker att de behöver hjälp. De är oftast bättre på att uppfatta andras behov än sina egna. De är ofta vänliga och förstående personer, som försöker att undvika konfrontationer och konflikter.

För ISFJ-typer är det viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat, så att de kan skapa trygga ramar för att kunna utföra arbetet. Man hittar därför oftast denna typ i hierarkiska organisationer. Ofta hittar man ISFJ-personer i jobb där de har användning för sin lojalitet, respekt för traditioner och förmåga att stödja andra personer. Ofta är de sysselsatta inom:

lärare
sjukvården (där det förekommer mycket patientkontakt)
assistenter
bibliotekarier
socialrådgivare
personlig service

Följande kända personer har persontypen ISFJ: Mother Teresa, Jimmy Stewart, Tsar Nicholas II
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 18:05:52, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in