Asperger och glasögon?
75 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
rdos skrev:Det finns en relation mellan skelning och AS, men ingen relation för närsynt, långsynt eller för brytningsfel (astigmatism).
Själv har jag numera glasögon. Har nästan lika stor korrektion för brytningsfel som för vanlig korrektion (+2.0 och +1.0). Världen såg väldigt skum ut innan jag vande mig vid dem.
Utåtskelning hos barn ökar risken för psykisk sjukdom med tre gånger, hos inåtskelande är inte risken högre än hos normalbefolkningen. Jippie, jag är predestinerad att vara psyksjuk...
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -hos-barn/
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Utåtskelning hos barn ökar risken för psykisk sjukdom med tre gånger, hos inåtskelande är inte risken högre än hos normalbefolkningen. Jippie, jag är predestinerad att vara psyksjuk...
Rena larvet.

Skelning är en egenskap som är korrelerad till npf, inte något som ökar någon risk för psykisk sjukdom.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag har något.. Mitt vänstra öga är lite suddigt eller typ lägger en liten tunn ram utanför objekten ibland, medan mitt högra öga är knivskarpt. Bekymmer?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
rdos skrev:MsTibbs skrev:Utåtskelning hos barn ökar risken för psykisk sjukdom med tre gånger, hos inåtskelande är inte risken högre än hos normalbefolkningen. Jippie jag är predestinerad att vara psyksjuk...
Rena larvet.![]()
Skelning är en egenskap som är korrelerad till npf, inte något som ökar någon risk för psykisk sjukdom.
Bevis på motsatsen före du skrotar Dagens Medicin-artikel?
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -hos-barn/Utåtskelning ökar risk för psykisk sjukdom hos barn
2008-11-27Barn med utåtskelning har tre gånger så hög risk att drabbas av psykisk sjukdom i ungdomen, enligt en ny studie.
Pediatrics 2008; 122:1033-1038
I studien, som publiceras i novembernumret av tidskriften Pediatrics, har forskare jämfört förekomsten av psykisk sjukdom mellan barn som skelar och de som inte skelar.
Forskare från Mayo Clinic i Minnesota, USA, har undersökt 266 barn med inåtskelning och 141 barn med utåtskelning. Varje försöksperson jämfördes sedan med en slumpmässigt utvald person, med samma ålder och kön, utan skelning. Alla undersökta barn bodde i samma område i Minnesota under perioden från 1985 och tio år framåt.
Det visade sig att barnen med utåtskelning hade en mer än tre gånger så hög risk att drabbas av en psykisk sjukdom, än kontrollpersonerna, när de nått 20 års ålder. Forskarna fann däremot ingen skillnad i antalet psykiska diagnoser mellan de inåtskelande barnen och barnen utan skelning.
Barn med intermittent utåtskelning verkade särskilt psykiskt känsliga. De hade en signifikant ökad risk för flera psykiska symtom som till exempel självmordstankar.
Andrea Björkman
Andrea.bjorkman@dagensmedicin.se
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle väl kunna tänkas att begreppet "psykisk sjukdom" är antingen felöversatt eller används i lite för bred bemärkelse, så att även icke-sjukdomar som NPF räknas med?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker det verkar som de som tolkat undersökningen har dragit för snabba slutsatser.
Det har hänt massor av gånger att saker som korrelerar, tolkas som orsak till varandra. Och att man som orsak väljer det man önskade få svar på.
Jag som amatör-amatör, tycker att det mer låter som att något annat är upphov till båda sakerna.
Det har hänt massor av gånger att saker som korrelerar, tolkas som orsak till varandra. Och att man som orsak väljer det man önskade få svar på.
Jag som amatör-amatör, tycker att det mer låter som att något annat är upphov till båda sakerna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Fast det är väl egentligen bara korrelation det talas om i artikeln, även om ordet inte nämns. Sedan kan man förstås välja om man säger att A korrelerar till B eller tvärtom. Så länge man inte tolkar in någon kausalitet spelar det ingen roll vilket.
Det "låter" som en orsak, när det skrivs:
Fast å andra sidan, så står det "hos barn" medan det längre ned i texten står "när de nått 20 års ålder"
Även
Jag tror att många (ej så infernaliskt analyserande som vi här) kan tro att om man åtgärdar skelningen, så försvinner risken för psykisk sjukdom.
Det skulle iofs vara intressant om man hade undersökt de som levt skelögda utan tillräcklig synkorrigering/operation och de som fått operation/synkorrigering.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... -hos-barn/Utåtskelning ökar risk för psykisk sjukdom hos barn
Fast å andra sidan, så står det "hos barn" medan det längre ned i texten står "när de nått 20 års ålder"

Även
ger en lätt vinkling åt att skelningen i sig är risken ("orsakssambandet", rätt ord?)Det visade sig att barnen med utåtskelning hade en mer än tre gånger så hög risk
Jag tror att många (ej så infernaliskt analyserande som vi här) kan tro att om man åtgärdar skelningen, så försvinner risken för psykisk sjukdom.
Det skulle iofs vara intressant om man hade undersökt de som levt skelögda utan tillräcklig synkorrigering/operation och de som fått operation/synkorrigering.
- Bror Duktig
Jo, det kan förvisso låta som kausalitet, men det är nog inte så de menar. Skelning har man i allmänhet redan från födseln, såvitt jag vet i alla fall. Psykiska problem av olika slag brukar ofta debutera efter födseln, ibland långt långt efter den. Skelar man som nyfödd har man alltså en ökad risk för att utveckla psykiska besvär. Man kan alltså göra en slags statistisk prediktion utifrån skelningen, men det är inte någon kausalitet. I alla fall är det så jag tolkar det.
Bror Duktig skrev:Jag tycker det verkar som de som tolkat undersökningen har dragit för snabba slutsatser.
Härligt att läsa ett intelligent inlägg om det här, det kan man inte få nog av.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Hoppas att "de" tänker likadant.Kvasir skrev:Man kan alltså göra en slags statistisk prediktion utifrån skelningen, men det är inte någon kausalitet. I alla fall är det så jag tolkar det.

- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Hoppas att "de" tänker likadant.Kvasir skrev:Man kan alltså göra en slags statistisk prediktion utifrån skelningen, men det är inte någon kausalitet. I alla fall är det så jag tolkar det.
Det kan man aldrig veta.

Precis som du säger så är det vanligt att folk blandar ihop korrelation och kausalitet, men vi får väl hoppas att de som skrev den här artikeln inte går i den fällan.
DC skrev:Bror Duktig skrev:
Kvasir: Om du äter SSRI eller kanske någon annan medicin, så kan göra att det blir svårare och jobbigare att ställa in ögonen. Jag har märkt detta.
Jag har fått bättre syn efter att jag slutade med SSRI.
Vafalls?!
Jag hade mina glasögon v1.0 i 10 år. Sen bytte jag till v2.0 i ungefär samma veva som jag började käka SSRI. Tre år senare var jag tvungen att byta igen till mina nuvarande v3.0.
Kan det ha ett samband?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag har något.. Mitt vänstra öga är lite suddigt eller typ lägger en liten tunn ram utanför objekten ibland, medan mitt högra öga är knivskarpt. Vad verkar vara mitt bekymmer?
Hehe. Nu skulle vara perfekt att säga "Du sitter för nära datorn", obviously. Men nej. Ni som bär glasögon kan vara så goda och hjälpa mig nu när jag ber om det. Tack. Jag hatar att upprepa mig och jag tycker det är ytterst genant att bli ignorerad.
Hehe. Nu skulle vara perfekt att säga "Du sitter för nära datorn", obviously. Men nej. Ni som bär glasögon kan vara så goda och hjälpa mig nu när jag ber om det. Tack. Jag hatar att upprepa mig och jag tycker det är ytterst genant att bli ignorerad.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Jag har något.. Mitt vänstra öga är lite suddigt eller typ lägger en liten tunn ram utanför objekten ibland, medan mitt högra öga är knivskarpt. Vad verkar vara mitt bekymmer?
Vi missade nog att det var en fråga. I alla fall verkar jag ha gjort det.
Ser du suddigt på ett öga och inte redan har glasögon som ska förväntas korrigera något synfel så är det nog dags att boka tid för en undersökning hos optikern. Det ger nog bättre besked än våra gissningar här.
Kvasir skrev:earlydayminer skrev:Jag har något.. Mitt vänstra öga är lite suddigt eller typ lägger en liten tunn ram utanför objekten ibland, medan mitt högra öga är knivskarpt. Vad verkar vara mitt bekymmer?
Vi missade nog att det var en fråga. I alla fall verkar jag ha gjort det.
Ser du suddigt på ett öga och inte redan har glasögon som ska förväntas korrigera något synfel så är det nog dags att boka tid för en undersökning hos optikern. Det ger nog bättre besked än våra gissningar här.
Absolut. Jag ger samma råd. Optikern är den som har helt klart bäst förutsättningar för att avgöra om det är när/långsynthet eller astigmatism eller något annat vi inte kan känna till.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Tack så hemskt mycket för att ni svara! Skall fundera rejält på att boka en tid hos optikern.
- earlydayminer
weasley skrev:DC skrev:Bror Duktig skrev:
Kvasir: Om du äter SSRI eller kanske någon annan medicin, så kan göra att det blir svårare och jobbigare att ställa in ögonen. Jag har märkt detta.
Jag har fått bättre syn efter att jag slutade med SSRI.
Vafalls?!
Jag hade mina glasögon v1.0 i 10 år. Sen bytte jag till v2.0 i ungefär samma veva som jag började käka SSRI. Tre år senare var jag tvungen att byta igen till mina nuvarande v3.0.
Kan det ha ett samband?
Inte alls omöjligt att det finns ett samband.
Jag tror att det kan vara så att ögat blir lite långsamt på att ställa in sig för olika avstånd när man medicinerar med SSRI. Jag tyckte iaf att min hjärna blev lite långsam på att tänka ut saker och då skulle det kunna vara detsamma med ögonen.
Men detta är i så fall inget bestående utan går tillbaka igen när man slutar med SSRI.
Det kan ju också vara så att synen ändrat sig ändå som den kan göra med åren.

Är man närsynt kan det hända att man blir lite mindre närsynt när åldersförändringarna sätter in. Åtminstone under en tid innan det blir dags för läsglasögon också.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Bror Duktig skrev:A-mamma: Kan det inte finnas en snedvridning i andelen glasögonbärare, i det att NT kanske oftare trivs med linser?
Det är möjligt, det har jag inte funderat på. Hur skulle det se ut, eller vad skulle det bero på då? Att vi tycker linser är för pilligt? Jag ifrågasätter inte, det är en genuin fråga.
För min del tycker jag det vore förskräckligt att behöva ha något i ögonen. Något som man måste ta ut varje gång man sover. Jag kanske somnar i fåtöljen framför TV, inte skulle jag komma ihåg att ta ut dem då. Om det är aspigt el bara nojigt vet jag inte.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Jag har något.. Mitt vänstra öga är lite suddigt eller typ lägger en liten tunn ram utanför objekten ibland, medan mitt högra öga är knivskarpt. Vad verkar vara mitt bekymmer?
Det låter som du faktiskt skulle kunna vara lite närsynt på det ögat där du har den suddiga kanten. Just suddiga kanter upplever jag nu när jag är utan glasögon i väntan på mina nya.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 10:54:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:
För min del tycker jag det vore förskräckligt att behöva ha något i ögonen. Något som man måste ta ut varje gång man sover. Jag kanske somnar i fåtöljen framför TV, inte skulle jag komma ihåg att ta ut dem då. Om det är aspigt el bara nojigt vet jag inte.
Jag har linser också men de fungerar inte i trötta ögon så det är sällan jag använder dem. Engångslinser. Bara att kasta efter användandet (max en dag).
Det är svårt att glömma ta ut dem eftersom det krävs att man blinkar lite då och då så att de inte torkar. Jag tycker det blir klistrigt och skaver i ögat om jag råkar somna med linserna.
Det finns linser numera som man inte behöver ta ut på natten. Upp till 30 dagar kan de sitta i.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 10:54:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag sitter väldigt nära monitorn och när jag skriver någonting sitter jag med ansiktet drygt 20 centimeter från pappret, fast jag läser bra från långt håll, även liten text. När jag var i tonåren hade jag superbra syn men den har försämrats med åren. Tack för visat intresse. Vet inte riktigt vad jag ska skriva där men, ja. Det duger. 

Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:54:19, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Jag sitter väldigt nära monitorn och när jag skriver någonting sitter jag med ansiktet drygt 20 centimeter från pappret, fast jag läser bra från långt håll, även liten text. När jag var i tonåren hade jag superbra syn men den har försämrats med åren. Tack för visat intresse. Vet inte riktigt vad jag ska skriva där men, ja. Det duger.
Du är väl fortfarande väldigt ung, och 20 cm ifrån är alldeles för nära även om man kommit upp i min ålder, så det är nog definitivt dags för glasögon låter det som.
Det låter lite märkligt dock att du sitter nära papperet när du skriver men inte när du läser? Beror det verkligen på att du tycker du ser sämre när du skriver, eller kan det vara något annat skäl?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:earlydayminer skrev:Jag sitter väldigt nära monitorn och när jag skriver någonting sitter jag med ansiktet drygt 20 centimeter från pappret, fast jag läser bra från långt håll, även liten text. När jag var i tonåren hade jag superbra syn men den har försämrats med åren. Tack för visat intresse. Vet inte riktigt vad jag ska skriva där men, ja. Det duger.
Du är väl fortfarande väldigt ung, och 20 cm ifrån är alldeles för nära även om man kommit upp i min ålder, så det är nog definitivt dags för glasögon låter det som.
Det låter lite märkligt dock att du sitter nära papperet när du skriver men inte när du läser? Beror det verkligen på att du tycker du ser sämre när du skriver, eller kan det vara något annat skäl?
Väldigt ung och väldigt ung. I jämförelse med vår planet är jag väldigt ung. Jag är 23 år, Kvasir. Jag tycker inte jag ser sämre när jag skriver, jag skriver bara sämre när jag sitter helt rakt i ryggen, skriver med pappret snett åt höger. Dessutom sitter jag väldigt nära när jag koncentrerar mig väldigt mycket. Kan koncentrera mig från långt avstånd med, men det blir automatiskt att jag "sjunker" närmare.
Skall försöka förklara det bättre så ni inte behöver gissa er fram. Håller jag handen för höger öga, så tittar jag med vänster öga, när jag tittar med vänster öga blir det b la übersmå vågliknande "fenomen", ibland "flyttas" ramen runt ett objekt lite snett upp åt höger, ibland blir det även lite suddigt (nästan bubbligt) runt objekt. Samtliga "fenomen" är mycket smått , men tillräckligt för att störa mig. När jag gör tvärtom och tittar med höger öga, då ser jag knivskarpt.
Har funderat på om jag själv skadat mina ögon, har funderat på optiker tidigare men upplever egentligen inga svårigheter med att läsa eller skriva. Men det stör mig. Kommer väl kanske inte helt fläckfritt ur livet som PC-gamer. Men det känns bäst att höra med er som har glasögon först, ni som ändå vet lite om det här, även om optikern helt klart är mer kunnig.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:54:19, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Återgå till Att leva som Aspergare