Nya regler sjukersättning vad gäller arbete/studier

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav vattenfall » 2009-02-14 10:19:13

Nu har jag fått lite bättre koll... 8)

Om man beviljats förtidspension före januari 2003 så gjordes den om till icke tidsbegränsad sjukersättning även om man var under 30 år.
(De som varit under 30 år har fått beviljat Aktivitetsersättning efter detta datum.)

Det betyder också att de nya reglerna för de med icke tidsbegränsad sjukersättning gäller även de som är under 30 år med icke tidsbegränsad sjukersättning, även om det står 30-64 år i många dokument.
Senast redigerad av vattenfall 2011-05-04 16:14:34, redigerad totalt 1 gång.
vattenfall
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-02-11

Inläggav lettan » 2009-02-18 14:36:17

sugrövmanövern skrev:Bild
Förnedringskassan skriker åt mig i fetstil. Detta är tredje eller fjärde gången jag får ett liknande brev innehållsmässigt. Men första gången de skriker åt mig.

Fram med er, simulanter, låtsassjuka! Börja jobba och studera, fram i ljuset med er, fuskare! Sedan när ni visat vad ni orkar drar regeringen åt svångremmen raaahahaaaa :twisted: :x icon .

Fan, jag vet att jag inte ska bry mig om dessa brev, men det känns som att de pekar på mig och vrålar :
SIMULANT!.

Jag är verkligen sjuk på riktigt, så jag känner mig kränkt av det, då inga som helst aktiviteter svårare än duscha och äta finns på min tapet :x icon .


Nej, så ska du inte behöva känna dig! Det är bara till för dem som vill och orkar jobba, för att pröva på om man orkar.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Mariette » 2009-02-20 20:15:12

Finns det någon lagtext angående de nya sjukförsäkringsreglerna?
Jag har läst mycket om vad olika partier, organisationer samt enskilda personer anser om den nya sjukförsäkringslagen men skulle gärna vilja se den i tryck.
Var kan jag hitta den?

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav ragnevi » 2009-02-20 22:52:19

Här kan du läsa allt om de nya orättvisa reglerna: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/kampanj_090202/index.php.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Mariette » 2009-02-20 23:16:28

ragnevi skrev:Här kan du läsa allt om de nya orättvisa reglerna: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/kampanj_090202/index.php.


Tack för upplysningen men försäkringskassan kan väl inte stifta sina egna lagar/regler? Jag skulle gärna vilja ha lagtexten som försäkringskassan som myndighet måste följa.

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2009-02-20 23:28:12

Mariette skrev:
ragnevi skrev:Här kan du läsa allt om de nya orättvisa reglerna: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/kampanj_090202/index.php.


Tack för upplysningen men försäkringskassan kan väl inte stifta sina egna lagar/regler? Jag skulle gärna vilja ha lagtexten som försäkringskassan som myndighet måste följa.

Mariette


Tillägg,
Jag ställer mig frågande till om det finns någon ny lag när det gäller sjukförsäkringen eller om det endast är skräckpropaganda för att göra människor livrädda. Mina nya grannar har bott i sverige i tio år och kommer från mellanöstern. Dom har aldrig haft några problem med FK och har inte arbetat i sverige .
Det var dom som upplyste mig om att jag borde få en lagtext när jag berättade om min situation.

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2009-02-21 2:09:58

Det är svårt att kommentera andra debatter som rovdjur och jakt. Det går inte då man tvingas till en moderator där man får be om avbön innan kommentarer=komandoran Titti/moderator=eventuellt få säga det man tänker.

Moderator Titti:


Detta inlägg har gett dig en varning.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:35, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2009-02-21 2:28:10

Aspkvinna skrev:
Bror Duktig skrev:Jag är förvirrad.

Får man studera på högskolenivå och ta poäng, om man har sjukersättning (permanent, beviljad enligt gamla reglerna)?
Och då menar jag inte studera i fullfart på något program, utan att man kanske vill ta 5 p i någon kvällskurs eller distanskurs, någon termin.



5 p på kvällskurs har ingen blivit nekad. Jag läser Astronomi, visserligen klarade jag ju inte tentan nu för den delen i hjärnan orkar inte med men att sitta och lyssna och få lära sig lite nytt som intellektuell stimulans, helt ok.


Tro inte att du kan studera med sjukersättning. Om du vill studera så är det studielån som gäller. Jag är sjuk idag och har tre diagnoser. Jag har betalat för er som kan komma ut i samhället idag. Välkomna till ert första jobb. Städföretagen söker er. Sök jobb!
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Deliquate » 2009-02-21 2:48:36

Skulle förmodligen kunna få ett okej jobb någon gång i framtiden - kan ju allt om jag verkligen vill (inbillar jag mig själv) :wink:, men ärligt talat så är det inte värt allt slit som krävs för att komma dit. Ingen jag känner blir tillräckligt kompenserad för sina insatser på jobbet och jag fattar inte hur folk orkar - jag blir sjuk av jobb. Hade ingen ork att gå klart gym heller så vad ska man göra när man är helt oduglig på annat än att roa sig och pyssla med sina intressen?

Just nu pluggar jag in alla ämnen jag missat på distans och har hittils fått högsta betyg på allt, men som sagt så ser jag inget ljus i slutet på den här tunneln. :?
Senast redigerad av Deliquate 2011-05-04 16:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Deliquate
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2009-02-20
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-21 10:13:16

Mariette skrev:
Aspkvinna skrev:
Bror Duktig skrev:Jag är förvirrad.

Får man studera på högskolenivå och ta poäng, om man har sjukersättning (permanent, beviljad enligt gamla reglerna)?
Och då menar jag inte studera i fullfart på något program, utan att man kanske vill ta 5 p i någon kvällskurs eller distanskurs, någon termin.


5 p på kvällskurs har ingen blivit nekad. Jag läser Astronomi, visserligen klarade jag ju inte tentan nu för den delen i hjärnan orkar inte med men att sitta och lyssna och få lära sig lite nytt som intellektuell stimulans, helt ok.


Tro inte att du kan studera med sjukersättning. Om du vill studera så är det studielån som gäller. Jag är sjuk idag och har tre diagnoser. Jag har betalat för er som kan komma ut i samhället idag. Välkomna till ert första jobb. Städföretagen söker er. Sök jobb!

Vad menar du?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-21 10:28:59

Bror Duktig skrev:
Mariette skrev:
Aspkvinna skrev:5 p på kvällskurs har ingen blivit nekad. Jag läser Astronomi, visserligen klarade jag ju inte tentan nu för den delen i hjärnan orkar inte med men att sitta och lyssna och få lära sig lite nytt som intellektuell stimulans, helt ok.


Tro inte att du kan studera med sjukersättning. Om du vill studera så är det studielån som gäller. Jag är sjuk idag och har tre diagnoser. Jag har betalat för er som kan komma ut i samhället idag. Välkomna till ert första jobb. Städföretagen söker er. Sök jobb!

Vad menar du?


Mariette, jag tror du får läsa på lite om vad aktiv sjukskrivning betyder innan du slänger ur dig som ovan. Jag kan ju ha missuppfattat, men jag uppfattar dig i alla fall som bitter och arg. Ta inte ut det över mig, tack.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2009-02-21 16:04:39

lettan skrev:
sugrövmanövern skrev:Bild
Förnedringskassan skriker åt mig i fetstil. Detta är tredje eller fjärde gången jag får ett liknande brev innehållsmässigt. Men första gången de skriker åt mig.

Fram med er, simulanter, låtsassjuka! Börja jobba och studera, fram i ljuset med er, fuskare! Sedan när ni visat vad ni orkar drar regeringen åt svångremmen raaahahaaaa :twisted: :x icon .

Fan, jag vet att jag inte ska bry mig om dessa brev, men det känns som att de pekar på mig och vrålar :
SIMULANT!.

Jag är verkligen sjuk på riktigt, så jag känner mig kränkt av det, då inga som helst aktiviteter svårare än duscha och äta finns på min tapet :x icon .


Nej, så ska du inte behöva känna dig! Det är bara till för dem som vill och orkar jobba, för att pröva på om man orkar.
Det är vad de vill få det att framstå som, ja. Men jag tror att det finns en dold agenda och det är att de vill locka fram folk som orkar göra saker, för att sedan vända det emot dem i form av indragen pension och en tid hos en arbetsförmedlarflumcoach :? .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:14:40, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Mariette » 2009-02-22 11:00:37

Aspkvinna skrev:
Bror Duktig skrev:
Mariette skrev:Tro inte att du kan studera med sjukersättning. Om du vill studera så är det studielån som gäller. Jag är sjuk idag och har tre diagnoser. Jag har betalat för er som kan komma ut i samhället idag. Välkomna till ert första jobb. Städföretagen söker er. Sök jobb!

Vad menar du?


Mariette, jag tror du får läsa på lite om vad aktiv sjukskrivning betyder innan du slänger ur dig som ovan. Jag kan ju ha missuppfattat, men jag uppfattar dig i alla fall som bitter och arg. Ta inte ut det över mig, tack.

Ja, jag är bitter på myndigheter och ber så mycket om ursäkt om jag gick på för hårt. Det var inte illa menat mot dig eller någon annan.

Mariette
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:40, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2009-02-22 11:05:59

sugrövmanövern skrev:
lettan skrev:
sugrövmanövern skrev:Bild
Förnedringskassan skriker åt mig i fetstil. Detta är tredje eller fjärde gången jag får ett liknande brev innehållsmässigt. Men första gången de skriker åt mig.

Fram med er, simulanter, låtsassjuka! Börja jobba och studera, fram i ljuset med er, fuskare! Sedan när ni visat vad ni orkar drar regeringen åt svångremmen raaahahaaaa :twisted: :x icon .

Fan, jag vet att jag inte ska bry mig om dessa brev, men det känns som att de pekar på mig och vrålar :
SIMULANT!.

Jag är verkligen sjuk på riktigt, så jag känner mig kränkt av det, då inga som helst aktiviteter svårare än duscha och äta finns på min tapet :x icon .


Nej, så ska du inte behöva känna dig! Det är bara till för dem som vill och orkar jobba, för att pröva på om man orkar.
Det är vad de vill få det att framstå som, ja. Men jag tror att det finns en dold agenda och det är att de vill locka fram folk som orkar göra saker, för att sedan vända det emot dem i form av indragen pension och en tid hos en arbetsförmedlarflumcoach :? .

Håller med! De vill säkert testa om folk kan jobba, om inte heltid så åtminstone en del. Gör de det riskerar de nog att få sänkt eller indragen ersättning på sikt då de visat en arbetsförmåga.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav sugrövmanövern » 2009-02-22 13:02:38

Mariette skrev:
Håller med! De vill säkert testa om folk kan jobba, om inte heltid så åtminstone en del. Gör de det riskerar de nog att få sänkt eller indragen ersättning på sikt då de visat en arbetsförmåga.
Precis, så man är väldigt naiv om man tror att man kan "nyttja erbjudandet" ostraffat.

Visst, om det visar sig att man faktiskt kan jobba eller studera, då har man ju inte förlorat någonting. Men om jag var i den situationen att jag ville prova att göra någonting, då skulle jag göra detta helt utan myndigheternas vetskap.

Ser ingen anledning att blanda in myndigheter faktiskt. Vill man tillverka tvålar eller sticka halsdukar och sälja kan man ju regga firman på någon annan eller sälja prylarna på Tradera.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav DIProgan » 2009-04-23 11:47:07

Jag fick i dag nekande från FK till sjukersättning med motiveringen att det i England finns Aspergare som jobbar under speciella former. De tycker med andra ord jag ska flytta till England. Bomber o granater...

Är det någon annan som blivit nekad utan att de ifrågasatt diagnosen som sådan. I så fall vilka motiveringar har du/ni fått?
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 5 gånger.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-23 11:47:55

DIProgan skrev:Jag fick i dag nekande från FK till sjukersättning med motiveringen att det i England finns Aspergare som jobbar under speciella former. De tycker med andra ord jag ska flytta till England. Bomber o granater...

OMG
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2009-04-23 13:10:14

DIProgan skrev:Jag fick i dag nekande från FK till sjukersättning med motiveringen att det i England finns Aspergare som jobbar under speciella former. De tycker med andra ord jag ska flytta till England. Bomber o granater...

Är det någon annan som blivit nekad utan att de ifrågasatt diagnosen som sådan. I så fall vilka motiveringar har du/ni fått?


Så då har din läkare inte klarat av att skriva det den bör, hur din arbetsoförmåga är utan hänvisar den bara till din AS-diagnos?

Det är just det här med arbetsoförmåga som måste framgå i alla papper. Har du sett den länk jag lagt upp förut om hur arbetsoförmågan ska definieras?

aktivitetse ... tml#195183
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav DIProgan » 2009-04-23 13:55:57

Jag orkar tyvärr inte läsa så mycket "bullshit". För varje ärligt försök får man alltid 50 sidor rappakalja att läsa. Jag förutsätter i vilket fall att min läkare är bättre på det där än jag. Tack dock. Orkar troligen inte kämpa mer för att få vara sjuk. Får ingen hjälp hur jag än gör från annat håll än personliga vänner så eftersom det blir minst tjafs om man är i ekorrhjulet någonstans så får det väl bli så bäst det går. *falla ihop teatralt*
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-23 13:58:54

Men om du har läkarintyg borde väl det väga tungt?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav DIProgan » 2009-04-23 14:01:00

KrigarSjäl skrev:Men om du har läkarintyg borde väl det väga tungt?


Tydligen inte
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Aspkvinna » 2009-04-23 14:14:59

DIProgan skrev:Jag orkar tyvärr inte läsa så mycket "bullshit". För varje ärligt försök får man alltid 50 sidor rappakalja att läsa. Jag förutsätter i vilket fall att min läkare är bättre på det där än jag. Tack dock. Orkar troligen inte kämpa mer för att få vara sjuk. Får ingen hjälp hur jag än gör från annat håll än personliga vänner så eftersom det blir minst tjafs om man är i ekorrhjulet någonstans så får det väl bli så bäst det går. *falla ihop teatralt*


Sorgligt att höra. Men när du har ork så överklaga eller sök igen med nya intyg för är du under medicinsk behandling och har en läkare som styrker din oförmåga att arbeta så har du rätten på din sida.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2009-04-23 14:18:50

Artikel i DN idag,
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemort ... n-1.850292
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-23 15:26:04

DIProgan skrev:
KrigarSjäl skrev:Men om du har läkarintyg borde väl det väga tungt?


Tydligen inte

Om du har kontakt med läkaren som skrev intyget, eller annan läkare som kanske är bättre, så be dem skriva ett ordentligt intyg.

Du kan själv också skriva ned hur dina problem hindrar dig att arbeta, samt gärna hur de hindrar dig i vardagen.
Om du har kontakt med hab, så kan du be dem hjälpa dig med att skriva ned något, eller de kan skriva intyg om hur du fungerar/inte fungerar.

Jag antar att du bara har 3 veckor på dig att överklaga?

Men gör det, om du kan få mer än garantinivå nu, så kommer du att få garantinivå sedan om du går på soc och får ännu lägre inkomst.
Det är värt jobbet, när man sedan slipper tänka på soc, AF, FK och all sådan stressande skit.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:14:41, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in