Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Voxra och Zyban (bupropion)

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-22 20:17:49

ragnevi skrev:Jag har nyligen fått en kontaktperson inom vården, han är sjuksköterska och jag trodde egentligen att hans roll främst skulle vara att ta prover för att kolla mitt blodtryck, puls och vikt i samband med att jag fått Zyban.
post149528.html#p149528

Får du Zyban som "långtidsmedicin" alltså? Den har jag läst man bara får ordinera i nio veckor, som sluta röka-medicin nämligen. Läste på om det för att jag var nyfiken på Voxra, som ju innehåller samma bupropion, men som tyvärr inte omfattas av högkostnadsskyddet, så den blir svindyr.

Berätta gärna mer, jag är jättenyfiken på adhd-medicin. (Fick Strattera men trivdes inte med den, och måste ha reda på så mycket som det går tills min utredning är klar och jag själv ska ha nåt.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:03:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 20:51:31

alfapetsmamma skrev:Får du Zyban som "långtidsmedicin" alltså? Den har jag läst man bara får ordinera i nio veckor, som sluta röka-medicin nämligen. Läste på om det för att jag var nyfiken på Voxra, som ju innehåller samma bupropion, men som tyvärr inte omfattas av högkostnadsskyddet, så den blir svindyr.

Berätta gärna mer, jag är jättenyfiken på adhd-medicin. (Fick Strattera men trivdes inte med den, och måste ha reda på så mycket som det går tills min utredning är klar och jag själv ska ha nåt.)


Voxra omfattas sedan i somras av högkostnadsskyddet, men dock bara som andrahandsläkemedel mot depression, Läs mer här. Rekommenderad behandling med Zyban är 9 veckor om man använder den som att sluta röka medel, men jag får den som behandling för min ADHD.
Den är inte ansedd som läkemedel vid ADHD, men används i USA och England mot detta. Största skillnaden för min del är att bipacksedeln handlar om hur man använder medlet när man slutar röka.

Läkare har något som kallas för fri förskrivningsrätt, vilket betyder att denne kan skriva ut läkemedel som behandling för andra än tänkta behandlingsområden.
Det var min idé att skriva ut Zyban istället, då min läkare föreslog Voxra, sedan jag sett i FASS att det var samma aktiva substans. Det var tidigare i våras och innan Voxra blev godkänt.
Zyban finns bara i 150 mg tablett som ska tas två ggr dagligen (morgon och eftermiddag), med Voxra blir det bara en tablett per dag då den finns i 300 mg.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:03:26, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-22 22:20:07

ragnevi skrev:
alfapetsmamma skrev:Får du Zyban som "långtidsmedicin" alltså? Den har jag läst man bara får ordinera i nio veckor, som sluta röka-medicin nämligen. Läste på om det för att jag var nyfiken på Voxra, som ju innehåller samma bupropion, men som tyvärr inte omfattas av högkostnadsskyddet, så den blir svindyr.

Berätta gärna mer, jag är jättenyfiken på adhd-medicin. (Fick Strattera men trivdes inte med den, och måste ha reda på så mycket som det går tills min utredning är klar och jag själv ska ha nåt.)


Voxra omfattas sedan i somras av högkostnadsskyddet, men dock bara som andrahandsläkemedel mot depression, Läs mer här. Rekommenderad behandling med Zyban är 9 veckor om man använder den som att sluta röka medel, men jag får den som behandling för min ADHD.
Den är inte ansedd som läkemedel vid ADHD, men används i USA och England mot detta. Största skillnaden för min del är att bipacksedeln handlar om hur man använder medlet när man slutar röka.

Läkare har något som kallas för fri förskrivningsrätt, vilket betyder att denne kan skriva ut läkemedel som behandling för andra än tänkta behandlingsområden.
Det var min idé att skriva ut Zyban istället, då min läkare föreslog Voxra, sedan jag sett i FASS att det var samma aktiva substans. Det var tidigare i våras och innan Voxra blev godkänt.
Zyban finns bara i 150 mg tablett som ska tas två ggr dagligen (morgon och eftermiddag), med Voxra blir det bara en tablett per dag då den finns i 300 mg.


Vad intressant, tack!! När jag senast kollade hade det sagts nej till att Voxra skulle omfattas, och läkaren sa att han inte ville ge mig Zyban som adhd-medicin, för att han skulle kunna få problem med Socialstyrelsen, fast jag sa just det där med att i USA och andra länder så ges den som ADHD-medicin och allt du nämner.

Du hör, vi har varit ute i samma ärende. Vad kul att äntligen få lite napp med min fråga, ingen har tidigare kunnat säga nåt om det.

Kan du säga mer, om vad du fått för biverkningar och så? Och varför funkade inte centralstimulantia?

Strattera fick jag viss effekt av, alltså på adhd-symptom, men inte så jättemycket, och så fick jag GRYM huvudvärk som inte gick bort förrän efter en månad, och blev också än mer labil, ännu ledsnare, närmast suicidal. Så tappade jag sexlusten.

Därav en tanke med bupropion, som INTE ska ha den biverkningen. Sorry för information overload, men nu när jag ändå har nån som vet nåt om den så vill jag passa på.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:03:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ragnevi » 2008-09-22 23:45:13

Jag har väldigt svårt att tro att din läkare skulle kunna få problem med socialstyrelsen, just på grund av den fria förskrivningsrätten. Hade det varit Champix så hade det kanske varit en annan sak då den har en förmånsbegränsning på antal veckor den får skrivas ut.
Men jag kommer förmodligen att gå över till Voxra istället när jag har förbrukat de tabletter som jag har kvar + ett till uttag.

Det som hände mig när jag tog Concerta var att jag fick blodrusningar, värmeattacker, huvudvärk, illamående, blev fruktansvärt törstig och svettades som en gris. Dessutom gick min puls upp till över 100 och mitt blodtryck steg.

Sedan fick jag Amfetamin, det var något bättre men jag var fortfarande väldigt törstig samt att jag svettades. När jag drack ungefär 18 liter vatten per dag så gav jag upp.

Metamina, inte samma starka törstbegär, men jag fick istället väldigt ojämn puls som gick upp och sedan föll, vilket gjorde att jag mådde fysiskt dåligt.

Under dessa behandlingar som pågick totalt i två år, åt jag först under ett par månader Remeron och sedan Efexor. Jag slutade med Efexor (vilket var ett helvete) när jag påbörjade behandling med Zyban.

Jag har aldrig prövat Strattera.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:03:26, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

VOXRA

Inläggav EF » 2009-01-26 6:01:42

Nu har jag letat och letat och hittar bara ordet Voxra på ett enda ställe.

Nu undrar jag om det är några som äter Voxra här? Jag började äta dom i fredags.

I USA används den tydligen för de med ADHD!

Har ni biverkningar?

Mår ni bättre av den?

Mer info?


Moderator: slog ihop två trådar om Voxra.
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Re: VOXRA

Inläggav Alexandra » 2009-01-26 13:29:57

EF skrev:Nu har jag letat och letat och hittar bara ordet Voxra på ett enda ställe.

Nu undrar jag om det är några som äter Voxra här? Jag började äta dom i fredags.

I USA används den tydligen för de med ADHAD!

Har ni biverkningar?

Mår ni bättre av den?

Mer info?


Har hört talas om den, och misstänker att just den är nästa "dunderkur" läkarna föreslår mig. Jag har ADD, och har under de senaste månaderna provat diverse preparat som används mot ADHD-besvär. Har personligen börjat ge upp hoppet vad mediciner beträffar, och tar nu inga mediciner.

www.adhdforum.se diskuterar vi bland annat mediciner, du är varmt välkommen som medlem där. Skulle vara intressant om du kunde berätta om dina erfarenheter av hur Voxra fungerar för dig. Hoppas att den kan få dig att må bättre!
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Re: VOXRA

Inläggav EF » 2009-01-26 14:27:30

Alexandra skrev:
EF skrev:Nu har jag letat och letat och hittar bara ordet Voxra på ett enda ställe.

Nu undrar jag om det är några som äter Voxra här? Jag började äta dom i fredags.

I USA används den tydligen för de med ADHAD!

Har ni biverkningar?

Mår ni bättre av den?

Mer info?


Har hört talas om den, och misstänker att just den är nästa "dunderkur" läkarna föreslår mig. Jag har ADD, och har under de senaste månaderna provat diverse preparat som används mot ADHD-besvär. Har personligen börjat ge upp hoppet vad mediciner beträffar, och tar nu inga mediciner.

www.adhdforum.se diskuterar vi bland annat mediciner, du är varmt välkommen som medlem där. Skulle vara intressant om du kunde berätta om dina erfarenheter av hur Voxra fungerar för dig. Hoppas att den kan få dig att må bättre!


Tack för tipset om ADHD forumet :) Jag ska strax kolla upp den sajten.

Voxra, är en annorlunda medicin och påverkar hjärnan helt annorlunda än annan deppmedicin om jag förstått det rätt. Dessutom är det exakt samma verkamma ämne i Voxra som i Zyban har jag läst. Zyban använder de vid rökavvänjning. Fattar inte hur det går ihop sig, men jag får väl se hur det känns i framtiden ;)
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-26 18:49:38

EF skrev:
Alexandra skrev:
EF skrev:Nu undrar jag om det är några som äter Voxra här? Jag började äta dom i fredags.

I USA används den tydligen för de med ADHAD!

Har ni biverkningar?

Mår ni bättre av den?

Mer info?


Har hört talas om den, och misstänker att just den är nästa "dunderkur" läkarna föreslår mig. Jag har ADD, och har under de senaste månaderna provat diverse preparat som används mot ADHD-besvär. Har personligen börjat ge upp hoppet vad mediciner beträffar, och tar nu inga mediciner.

http://www.adhdforum.se diskuterar vi bland annat mediciner, du är varmt välkommen som medlem där. Skulle vara intressant om du kunde berätta om dina erfarenheter av hur Voxra fungerar för dig. Hoppas att den kan få dig att må bättre!


Tack för tipset om ADHD forumet :) Jag ska strax kolla upp den sajten.

Voxra, är en annorlunda medicin och påverkar hjärnan helt annorlunda än annan deppmedicin om jag förstått det rätt. Dessutom är det exakt samma verkamma ämne i Voxra som i Zyban har jag läst. Zyban använder de vid rökavvänjning. Fattar inte hur det går ihop sig, men jag får väl se hur det känns i framtiden ;)

Det höjer dopaminhalten har jag för mig.
Låg dopaminhalt kan bl.a. ge sug efter droger, depression m.m.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav imperativ » 2009-01-26 19:28:26

Bror Duktig skrev:Det höjer dopaminhalten har jag för mig.
Låg dopaminhalt kan bl.a. ge sug efter droger, depression m.m.

Om det nu är så, då borde motion ha samma effekt.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: VOXRA

Inläggav EF » 2009-01-26 19:42:06

Bror Duktig skrev:
EF skrev:
Alexandra skrev:Har hört talas om den, och misstänker att just den är nästa "dunderkur" läkarna föreslår mig. Jag har ADD, och har under de senaste månaderna provat diverse preparat som används mot ADHD-besvär. Har personligen börjat ge upp hoppet vad mediciner beträffar, och tar nu inga mediciner.

http://www.adhdforum.se diskuterar vi bland annat mediciner, du är varmt välkommen som medlem där. Skulle vara intressant om du kunde berätta om dina erfarenheter av hur Voxra fungerar för dig. Hoppas att den kan få dig att må bättre!


Tack för tipset om ADHD forumet :) Jag ska strax kolla upp den sajten.

Voxra, är en annorlunda medicin och påverkar hjärnan helt annorlunda än annan deppmedicin om jag förstått det rätt. Dessutom är det exakt samma verkamma ämne i Voxra som i Zyban har jag läst. Zyban använder de vid rökavvänjning. Fattar inte hur det går ihop sig, men jag får väl se hur det känns i framtiden ;)

Det höjer dopaminhalten har jag för mig.
Låg dopaminhalt kan bl.a. ge sug efter droger, depression m.m.


Aha! Det är därför man inte får använda nikotinplåster för att sluta röka när man äter Voxra. Jag röker visserligen inte men nu förstår jag varför det stod så i beskrivningen
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Re: VOXRA

Inläggav EF » 2009-01-26 19:43:34

imperativ skrev:
Bror Duktig skrev:Det höjer dopaminhalten har jag för mig.
Låg dopaminhalt kan bl.a. ge sug efter droger, depression m.m.

Om det nu är så, då borde motion ha samma effekt.


Jo, kanske. Men är man gammal och skröplig som jag kan det bli svårt med motionen :wink: :D
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 20:18:46

Den höjer dopamin och noradrenalin, som centralstimulantia. Jag äter det sen snart en vecka. Inga förfärliga biverkningar, som med centralstimulantia (Ritalin och Concerta har jag testat) och Strattera. Ingen direkt verkan heller.

Man hade den som antidepp för andra depp-symton än det man medicinerar med serotinen-verkande substanser, och upptäckte att folk som tog den slutade röka. Därav Zyban.

Googla på bupropion, det verksamma ämnet, eller Wellbutrin som är det vanligaste läkemedelsnamnet för preparatet, om du vill veta mer.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav EF » 2009-01-26 20:24:45

alfapetsmamma skrev:Den höjer dopamin och noradrenalin, som centralstimulantia. Jag äter det sen snart en vecka. Inga förfärliga biverkningar, som med centralstimulantia (Ritalin och Concerta har jag testat) och Strattera. Ingen direkt verkan heller.

Man hade den som antidepp för andra depp-symton än det man medicinerar med serotinen-verkande substanser, och upptäckte att folk som tog den slutade röka. Därav Zyban.

Googla på bupropion, det verksamma ämnet, eller Wellbutrin som är det vanligaste läkemedelsnamnet för preparatet, om du vill veta mer.


Tack för ditt svar! Då har vi tagit Voxra nästan lika länge nu. Den enda biverkning jag märkt hitills är att jag inte blir trött alls. Har nästan varit vaken i två och ett halvt dygn nu för jag kan verkligen inte sova :shock:

Jag ska ta lite starkare doningar ikväll så får jag se om jag kan somna :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 20:40:21

EF skrev:
alfapetsmamma skrev:Den höjer dopamin och noradrenalin, som centralstimulantia. Jag äter det sen snart en vecka. Inga förfärliga biverkningar, som med centralstimulantia (Ritalin och Concerta har jag testat) och Strattera. Ingen direkt verkan heller.

Man hade den som antidepp för andra depp-symton än det man medicinerar med serotinen-verkande substanser, och upptäckte att folk som tog den slutade röka. Därav Zyban.

Googla på bupropion, det verksamma ämnet, eller Wellbutrin som är det vanligaste läkemedelsnamnet för preparatet, om du vill veta mer.


Tack för ditt svar! Då har vi tagit Voxra nästan lika länge nu. Den enda biverkning jag märkt hitills är att jag inte blir trött alls. Har nästan varit vaken i två och ett halvt dygn nu för jag kan verkligen inte sova :shock:

Jag ska ta lite starkare doningar ikväll så får jag se om jag kan somna :wink:


Jag har haft idiotsvårt att somna, vagt illamående, vag ångest, vag huvudvärk och lite ont åt hjärthållet till (fast jag tror det är en ny slags ångest "bara"). Men det är ändå mycket bättre än med det jag testat förut, som sagt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-26 21:15:44

Det funkar säkert med motion, och att äta viss mat som ger råmaterial och är bra för dopaminbildningsprocessen.

Men, ibland kan man ha för stor störning i balansen, så att medicin behövs för att ta sig ur "den onda spiralen".

Jag skulle gärna vilja testa voxra eller zyban (voxra går väl på högkostnadsskyddet, medan zyban inte gör det, eller är det tvärtom?).
Inte mot AD/HD, utan mot en del av mina depressionssymptom. När jag läste om signalsubstansobalanser, så verkade dopaminbrist stämma mest, men även övriga.

SSRI t.ex. hjälper mig med vissa bitar, men inte andra.
Lamictal som jag prövar nu, verkar ha gett mig ett något stabilare stämningsläge (men jag är inte säker) men högre stämningsläge totalt har jag inte hamnat på, och jag har fortfarande kvar ett otäckt sug efter "droger", vill snusa, dricka kaffe, äta socker mest hela tiden (fast jag står emot, men suget ger sig aldrig). Så kände jag inte alls innan jag blev deprimerad och innan jag började att konstant gå på SSRI.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 21:19:29

Båda går på högkostnadskortet numera. Ett tag kunde man få Zyban, för att sluta röka (eller påstått för att sluta röka, om läkaren gick med på att förskriva det) medans Voxra kostade skjortan, eftersom Läkemedelsverket inte tyckte det var nog annorlunda andra preparat.

Och detta TROTS att man slipper biverkningar som sänkt libido och viktuppgång. BARA det är ju anledning att ta det, om det nu hjälper på depp på samma sätt som annat (vilket jag betvivlar, eftersom det verkar på andra hål att täppa, om man uttrycker det så...).

Fast nu får man det som sagt. Betalade nästan inget sist.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-26 21:24:53

alfapetsmamma skrev:[...] sänkt libido [...] andra hål att täppa [...]

Usch och fy på sig. :lol:
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 21:26:46

Bror Duktig skrev:
alfapetsmamma skrev:[...] sänkt libido [...] andra hål att täppa [...]

Usch och fy på sig. :lol:


Shit, jag såg inte kopplingen.

Och nu blev det ännu fler hål med i gamet också.. :?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav EF » 2009-01-26 21:53:29

alfapetsmamma skrev:
EF skrev:
alfapetsmamma skrev:Den höjer dopamin och noradrenalin, som centralstimulantia. Jag äter det sen snart en vecka. Inga förfärliga biverkningar, som med centralstimulantia (Ritalin och Concerta har jag testat) och Strattera. Ingen direkt verkan heller.

Man hade den som antidepp för andra depp-symton än det man medicinerar med serotinen-verkande substanser, och upptäckte att folk som tog den slutade röka. Därav Zyban.

Googla på bupropion, det verksamma ämnet, eller Wellbutrin som är det vanligaste läkemedelsnamnet för preparatet, om du vill veta mer.


Tack för ditt svar! Då har vi tagit Voxra nästan lika länge nu. Den enda biverkning jag märkt hitills är att jag inte blir trött alls. Har nästan varit vaken i två och ett halvt dygn nu för jag kan verkligen inte sova :shock:

Jag ska ta lite starkare doningar ikväll så får jag se om jag kan somna :wink:


Jag har haft idiotsvårt att somna, vagt illamående, vag ångest, vag huvudvärk och lite ont åt hjärthållet till (fast jag tror det är en ny slags ångest "bara"). Men det är ändå mycket bättre än med det jag testat förut, som sagt.


Håller med dig om att det är bättre med Voxra. Dessutom går man ner i vikt av den så snart kanske man kommer i sina gamla kläder igen :D
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Lakrits » 2009-01-26 21:57:57

Bara ett litet tips.

FASS finns på internet nuförtiden. Man kan söka på produktnamn och substans.

http://www.fass.se/

EDIT: Voxra (150 mg) i FASS
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 2 gånger.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-26 21:59:26

Lakrits skrev:Bara ett litet tips.

FASS finns på internet nuförtiden. Man kan söka på produktnamn och substans.

http://www.fass.se/


Det är nästan så att jag har det som startsida här... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alexandra » 2009-01-26 22:55:52

Har provat Zyban, länge sen nu, och jag minns bara att jag (som alltid) hade en massa biverkningar.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav trudi » 2009-01-27 14:40:44

Voxra är förmånsbegränsat. Enligt FASS: "Voxra ingår i läkemedelsförmånerna endast som ett andrahandsmedel för patienter som på grund av biverkningar inte tolererat och därmed inte nått behandlingsmålet med SSRI eller annat läkemedel mot depression." Så om man inte uppfyller det kriteriet får man betala hela kostnaden själv. Jag fick ett recept på Voxra, men har inte tagit ut det pga det. Synd för jag skulle gärna prova det.
Senast redigerad av trudi 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
trudi
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-04-12

Inläggav docfrasse » 2009-01-27 15:43:05

trudi skrev:Voxra är förmånsbegränsat. Enligt FASS: "Voxra ingår i läkemedelsförmånerna endast som ett andrahandsmedel för patienter som på grund av biverkningar inte tolererat och därmed inte nått behandlingsmålet med SSRI eller annat läkemedel mot depression." Så om man inte uppfyller det kriteriet får man betala hela kostnaden själv. Jag fick ett recept på Voxra, men har inte tagit ut det pga det. Synd för jag skulle gärna prova det.

Om du har fått ett recept på Voxra (och det inte står något exceptionellt egendomligt på blanketten, i stil med "En tablett dagligen mot depression till trudi, som inte först provat SSRI") ska det gå på läkemedelsförmånen. Det är bara att hämta ut på receptet.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in