Skärmdump

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skärmdump

Inläggav MsTibbs » 2009-01-22 22:16:13

Hur gör man SMIDIGA skärmdumpar i windows? Jag vill inte ha dendär mständiga skiten att man trycker på knapp en måste leta upp och starta bildprogram för att klippa in bilden och spara med namn, för e man kan ta en bld till...

Vill ha snabbt program som tar bild och lägger i mapp, utan omständigheter!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav OnionKnight » 2009-01-22 22:51:41

Det är lite jobbigare med program som tar skärmdumpar åt en för då har man det programmet ivägen som kommer med när bilden tas. I Linux finns ett screenshot-program som väntar ett par sekunder innan en bild tas så man kan stöka undan saker.
Att ta en bild till clipboard, peta in i Paint och spara är inte särskilt jobbigt IMO.

http://www.screenshot-utility.com/ verkar lite diskret iaf.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav TK » 2009-01-23 0:33:28

Jag har använt mig av FastStone Capture for Windows, v4.8 som är gratis för hemmaanvändning. De gick sedan över till spridprogramkonceptet (=shareware) helt och hållet, om detta nu inte ändrats på sistone. Jag finner det vara ett smidigt program, som kan ge olika slags skärmbilder via kortkommandon som man själv kan konfigurera. Dvs helskärm, aktivt fönster, valfri yta etc. Webbadressen är www.fastone.org (eller var det i vart fall för den version jag talar om). Alltså inga som helst problem att det skulle komma i vägen vid skärmdump.

Det finns rätt många andra program med motsvarande eller till och med en utvidgad kapacitet som är gratis eller donationsprogramvara. Men jag tycker det duger gott med FS Capture.

Om du inte hittar versionen i fråga, så kan jag skicka nstallationsprogrammet till dig.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Hundralappen » 2009-02-01 0:01:40

OnionKnight skrev:Det är lite jobbigare med program som tar skärmdumpar åt en för då har man det programmet ivägen som kommer med när bilden tas.


Fel.

Iallfall med mitt program.
Gadwin PrintScreen 4.3 heter det.

Det är på svenska och man kan göra många inställningar såsom "vill du att ikonen ska synas i aktivitetsfältet (där vid klockan) när du tar en skärmdump?" och hur stora bilderna ska bli, vilken mapp dom ska sparas till osv.


Rekommenderas VERKLIGEN. Litet, smidigt och startas med datorn, jag trycker på printscreen och vips så har jag den i skrivbordet i en mapp som heter printscreen :wink:

EDIT:
Fast min versin kan vara crackad. Fast jag vet att en gammal version ska fungera utan att en text kommer över bilden med programnamnet.
Senast redigerad av Hundralappen 2011-05-04 17:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Inläggav jorand » 2009-02-01 0:50:17

Har nåt som heter SnagIt på jobbet, det är relativt smidigt.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Återgå till IT-forum



Logga in