Kramas mer (bra mot ansiktsblindhet)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Proffe Slimp » 2009-01-10 17:00:47

Köper det inte rakt av...
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:31:06, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav DIProgan » 2009-01-11 12:51:48

nalle, Världens sämsta logik. Att känna närhet till de som bryr sig om en men "bara" är ens vänner eller familj är inget negativt alls, men whatever floats your boat.

**

Det här med att de snackar om kvinnor och män kan väl ha o göra med hur de gjort forskningen denna gång.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:31:06, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Pemer » 2009-01-11 14:34:47

Ja, man kan förstås personligen tycka vad man vill, men att försöka torgföra som rimlig absolut sanning att kramar är en form av hångel och förspel till sex blir lite larvigt. Det bara är ju inte så.

Förvisso kan en riktigt go kram man och kvinna emellan bli upptakten till hångel och mer, om verkligen båda känner samma sak och ömsesidigt vill börja utvidga kramen till mer beröring.

Men jag kan också ana att det kan vara just efter vad kvinnan såg som en simpel kram som många män med dålig insikt i skillnad på beröring och beröring spårade ur och saker ledde till en klockren våldtäkt.

Man måste helt enkelt förstå att en kram är en kram, en universellt spridd handling av att dela värme och... ja, värme helt enkelt, som i övrigt står neutral i förhållande till vilka känslor det finns mellan de som kramas.

Det kan vara två älskande, men det kan vara två goda vänner, det kan t o m vara två väldigt heterosexuella män helt utan homofobi-tendenser som vågar krama om varandra riktigt på riktigt utan det bögnojigt grabbiga "klapp-klapp" på ryggen i stället! Det är inte vanligt, men det händer.

Och det kan i de mest skilda tänkbara situationer mycket väl vara två personer som inte ens känner varandra. "Tack snälla du för hjälpen" följt av en spontan och instinktiv kram, två fotbollsfans bredvid varandra vid ett mål som betyder mycket... två vittnen till en olycka som råkar stå intill varandra och behöver värmen i en kram.

Med allt det en kram kan innebära är det fruktansvärt tragiskt att kramen samtidigt är så missförstådd av en del, och att såpass många över huvud taget uppfattar kramar som för personliga för att kunna praktiseras hur som helst.

Mer kramar åt folket! Skulle man införa kurser i det här, att lära folk slappna av och klara av kramar? :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:31:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Miche » 2009-01-11 15:51:36

Pemer skrev:Förvisso kan en riktigt go kram man och kvinna emellan bli upptakten till hångel och mer, om verkligen båda känner samma sak och ömsesidigt vill börja utvidga kramen till mer beröring.


Det var väldigt svårt för mig att krama min fästmö när hon inte ville ha sex, för i hennes tidigare för exets förhållningssätt var att en kram var början till förspel...

Pemer skrev:Man måste helt enkelt förstå att en kram är en kram, en universellt spridd handling av att dela värme och... ja, värme helt enkelt, som i övrigt står neutral i förhållande till vilka känslor det finns mellan de som kramas.


Kunde inte skrivit det bättre själv (och det tycker jag om hela ditt inlägg, förutom möjligtvis det sista citatet...)

Pemer skrev:Skulle man införa kurser i det här, att lära folk slappna av och klara av kramar? :)


Jag tycker mig märka en väldigt positiv trend i samhället som bl.a. invandrare hjälper till att införa. Kindpussar tycker jag iofs ser rätt larvigt ut, men när man ser det mellan två invandrakillar så skiner åtminstone inte någon bögnoja igenom...

Jag tycker mig se numera att ungdomar av alla kön vågar röra varandra på ett helt annat sätt numera jämfört med 70-talet då jag var tonåring.

Avslutar med den att citera den bästa delen i ditt inlägg!

Pemer skrev:Mer kramar åt folket!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav mr dishonest » 2009-01-11 16:32:11

Pemer skrev:Ja, man kan förstås personligen tycka vad man vill, men att försöka torgföra som rimlig absolut sanning att kramar är en form av hångel och förspel till sex blir lite larvigt. Det bara är ju inte så.

Förvisso kan en riktigt go kram man och kvinna emellan bli upptakten till hångel och mer, om verkligen båda känner samma sak och ömsesidigt vill börja utvidga kramen till mer beröring.

Men jag kan också ana att det kan vara just efter vad kvinnan såg som en simpel kram som många män med dålig insikt i skillnad på beröring och beröring spårade ur och saker ledde till en klockren våldtäkt.

Man måste helt enkelt förstå att en kram är en kram, en universellt spridd handling av att dela värme och... ja, värme helt enkelt, som i övrigt står neutral i förhållande till vilka känslor det finns mellan de som kramas.

Det kan vara två älskande, men det kan vara två goda vänner, det kan t o m vara två väldigt heterosexuella män helt utan homofobi-tendenser som vågar krama om varandra riktigt på riktigt utan det bögnojigt grabbiga "klapp-klapp" på ryggen i stället! Det är inte vanligt, men det händer.

Och det kan i de mest skilda tänkbara situationer mycket väl vara två personer som inte ens känner varandra. "Tack snälla du för hjälpen" följt av en spontan och instinktiv kram, två fotbollsfans bredvid varandra vid ett mål som betyder mycket... två vittnen till en olycka som råkar stå intill varandra och behöver värmen i en kram.

Med allt det en kram kan innebära är det fruktansvärt tragiskt att kramen samtidigt är så missförstådd av en del, och att såpass många över huvud taget uppfattar kramar som för personliga för att kunna praktiseras hur som helst.

Mer kramar åt folket! Skulle man införa kurser i det här, att lära folk slappna av och klara av kramar? :)
Så jäkla sant! :D
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav nallen » 2009-01-11 16:39:37

:shock:
Ja men bra! gör det legitimt att krångla till det bara!
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-01-11 17:24:14

Det är legitimt att "krångla till det", nallen. Folk fungerar olika.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav zeidon » 2009-01-11 19:11:03

Jag gillar att kramas med kvinnor. Känns avslappnande nästan i hela kroppen. Avstressande.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Re: Kramas mer

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-11 19:21:45

Orka kramas. Är så otrevligt att alla ska hoppa på varandra så fort man ses. Skaka hand är då bättre i så fall.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-11 19:26:48

ling0n skrev:"Oxytocin frisätts vid mjuk beröring av huden och vid kärleksfull kroppskontakt mellan kvinnor och män." Usch så diskriminerande text. Som att homosexualitet inte ens existerar. Kan de inte bara skriva "och vid kärleksfull kroppskontakt"? Suck.


Mycket att gnälla över. Alla (då menar jag ALLA) är så himla känsliga. Visst dom skulle kunnat skriva som du säger men det är knappast en stor grejj. Mig funkar det hur fan dom äns skulle skrivit.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav tahlia » 2009-01-11 22:11:28

Får jag inte kramas med barnen går jag under.

Att kramas med någon vuxen person är dock ren tortyr och borde förbjudas enligt lag. Dessa f.d klasskamrater som kommer rusande och ska kramas.. Vidrigt..
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:31:07, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ling0n » 2009-01-11 22:27:44

Pemer skrev:Mer kramar åt folket!


Tror jag vill modifiera detta till "Mer kramar åt folket! (till de som vill)". Folk får jättegärna kramas, men det borde finnas någon form av möjlighet att få tacka nej utan att få sura miner. En del tar riktigt illa upp. Det är tråkigt. Det behöver ju inte vara just den sexuella intimitetem att kramas som gör att det är jobbigt utan att det är mentalt intimt på något sätt. Iaf för mig.

Jag vill inte att folk kastar sig kring halsen på mig utan att på något sätt "kolla läget" först för att se om det är ok. Det är som att alla kämpar så hårt för att vara så varma och innerliga, men det blir bara falskt, kallt och platt. Då tycker jag det bara blir äckligt. Jag vill inte kramas bara för att man "ska", som det nu verkar ha blivit, till stor del. Jag tycker inte att det alltid finns en poäng med att kramas. Ibland, men definitivt inte så ofta som nu sker.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:31:10, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav earlydayminer » 2009-01-11 22:40:07

Det måste finnas ett tecken man kan göra för att typ dra sig undan snabbare! En viss typ av klapp eller "rubbning" på ryggen för att säga till att "Ok det räcker nu" utan att egentligen skicka det budskapet, visst? Hm. *Smider planer*
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Mollean » 2009-01-11 22:48:13

Kramar är nått märkligt, dom har inget med sex eller relationer att göra egentligen utan mer med att må bra och att få andra att må bra och få styrka och ge styrka till sina medmänniskor. Har jag fått lära mig.... :shock: :)
I dag kan jag efter träning och mer träning krama och ta emot kramar.
Jobbigast är det att få kram när jag är stressad och mår dåligt. Då börjar jag koppla av och släpper på stressen, vilket gör att jag inte klarar det jag tror jag måste. Kramar är inte äckligt! :shock: :lol:

Min 18 åriga son som har Asperger kramar mig och har nu efter ett halvår lärt sig att krama sina små syskon, lagom mycket och lagom hårt.
Han har bott hos sin pappa och knappt blivit kramad på grund av att dom fått höra att man inte kramar sådana barn, man respekterar distansen....

Det har vi struntat i här hemma hos mig och kramar honom när han varit hos oss, det tog nåt dygn när han var liten innan han vande sig sedan var han som andra barn nästan mer sökande efter kontakt kramar och sitta nära, framför allt nära mig.
Nu har han bott hos mig i tre månader och accepterar kramar, handslag, klapp på axel och liknade men inte att man rör hans hår.
Han har lärt sig skillnad på kramar och kramar och att vänskaplig kram ska vara kort.
Så nu känner han sig säker och trygg när bullriga glada snälla människor kommer och kramar om honom han vet att det är en vänskaplig gest som att skaka hand. Detta tog bara tre månader!!!!!!!!

Vi får nog acceptera att kramar finns och behövs mellan alla människor och att man inte ska ta det för mer en vad det är, en vänskaplig gest som gör att man mår bra.
OBS! det finns dom som inte tål kramar eller beröring och dom som lärt fel om vad kramar betyder dom måste också få respekt och slippa!
Senast redigerad av Mollean 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Mollean
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-01-11
Ort: köping

Inläggav Alien » 2009-01-12 3:16:48

nallen skrev:Jag har sagt det förut: här och här, men också här.

Det är bara gradskillnader mellan kramar, hångel och sex. Alltså, inga kramar med någon jag inte skulle vilja hångla med och heller inget hångel med nån jag inte skulle vilja ha sex med.


Ser för mig en kramig kvinna som tror att nallen har vänskapliga känslor för henne närma sig nallen för en björnkram. Men då säger nallen: bara om vi har hångel och sex sen. Eller kanske han bara ryggar förskräckt bakåt? :wink:

Nå, jag ska väl inte säga något, jag är själv dålig på kramande. Inte för att jag förknippar det med sex, men för att jag är ovan och det känns obekvämt. Krama nån utanför familjen, hur gör man då? :?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-01-12 3:28:46

Om nu alla (även aspergare?) mår bra av att kramas, så borde man kanske träna på det. Men tänk om en del aspergare inte mår bra av det?

Här är två trådar om att (inte) vilja kramas:
http://www.aspergerforum.se/varfor-ar-beroring-obehagligt-t6851.html

http://www.aspergerforum.se/kramar-och-narhet-t6736.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav DIProgan » 2009-01-12 12:50:22

Absolut en viktig del i det hela att belysa att alla kramar inte är bra kramar och att det ibland kan vara riktigt svårt att ta sig ur dem utan att verka drastisk eller negativ men tecknet en uppsatt handflata om den kommer tidigt nog låter ungefär lagom eller vad tycker ni? Vid senare tillfälle med sämre resultat att ta tag i armarna. Fysisk reaktion på fysisk handling låter passande även om viss verbal förklaring antagligen hjälper.

I vilket fall så är det ju faktiskt så att alla måste vara beredda på att personer inte vill krama dem eller inte vill ha fysisk närhet om de försöker så det är inte en elak sak att förhindra det om man själv mår bättre av det. Bara vettigt.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Pemer » 2009-01-12 13:52:50

Det som ställer till det mest är förstås att så många har sina personliga tolkningar av hur intimt det är just att kramas, och att olika personers referensramar därmed så ofta tenderar att krocka, så det blir pannkaka av allt.

Uppenbarligen är det något som lite kallare och kärvare familjemiljöer varken tillämpar eller då heller lär ut så att barnen inte får någon naturlig relation till kramar, och får gissa sig fram eller helt enkelt själv skapar sin egen tolkning direkt ur det blå, så att säga.

Då borde det i stället vara något man tog upp i skolan. Diskutera i klasserna och prata om det alltså, så att alla barn får lära sig teorierna bakom en kram, vad den är och vad den är till för. Inte något tvångskramande, men att man kanske åtminstone skulle uppmuntra barnen att ge varann en kram om de känner att de vill, och det verkar som att den andre är med på noterna.

Finge alla lära sig det som ett led i sin uppfostran skulle det ju ingå lika naturligt för de klart flesta. Eller hur?

Och verkligen hålla de lektionerna separat från allt vad sex och samlevnad heter, så att man accentuerar att en kram i sig är en egen entitet, så att säga, som inte i sig har något sexuellt över sig.

Det verkar som om det skulle kunna göra en hel del skillnad.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-12 14:35:44

Pemer skrev: Då borde det i stället vara något man tog upp i skolan.
Nej huvva, skolan är verkligen fel ställe att ta upp en sådan sak tror jag.

Pemer skrev: Diskutera i klasserna och prata om det alltså, så att alla barn får lära sig teorierna bakom en kram, vad den är och vad den är till för. Inte något tvångskramande, men att man kanske åtminstone skulle uppmuntra barnen att ge varann en kram om de känner att de vill, och det verkar som att den andre är med på noterna.
Grejen är den att jag tror en sådan sak skulle bli riktigt illa för vissa mobbingoffer. Det skulle kramas på skoj och jävelskap. Ett scenario skulle kunna vara att en sådan som jag blir tagen på fittan under kramen, medans mobbaren ler oskyldigt mot de som ser. Annars brukar mobbarna göra sådana saker när man går förbi eller på gympalektionerna, tex vid dans och så där. Att diskutera kramar i skolan skulle sätta idéer i de perversas sinnen som skulle beprövas.

Vare sig mobbingmongot är med på noterna eller inte. Det mobbingmongo som vägrar kramas, ja man kan bara ana vad de då skulle hitta på :? .

Nä, jag tycker kramar är något som folk kan hålla på med om de vill. Men det är ingenting som ska spridas eller öka i samhället.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2009-01-12 14:38:04

Stämmer nog, när du säger det. Ett mer kramande och mjukare folk skulle väl aldrig bli ett mindre mobbande folk. Psykopati- och elakhetsdragen att vilja vara elak och mobba kommer man väl aldrig åt. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ling0n » 2009-01-12 15:08:30

Pemer skrev:Det som ställer till det mest är förstås att så många har sina personliga tolkningar av hur intimt det är just att kramas, och att olika personers referensramar därmed så ofta tenderar att krocka, så det blir pannkaka av allt.


För vissa är sex inte en så stor sak heller, de kan tänka sig att ha sex med lite vem som helst, och inte bara personer de älskar djupt. En del kan bara kyssas med den som de älskar, men knulla med någon de inte älskar. Allt är så olika.

Jag tycker inte heller att kramarna i samhället ska öka. Eller visst, inbjudningarna till kramar kan väl kanske göra det, men då får man ge fan i att krama någon som inte vill! Då blir det ju ännu fler man måste säga nej till. Ska jag behöva neka kassörskan på Ica en kram, min arbetsgivare, mina arbetskamrater, mina bekanta... Näe... Så jobbigt att behöva göra det hela tiden.

Jag vill inte kramas med fler än... de jag redan vill kramas med. En kram KAN vara så mycket för mig, och det vill jag helt enkelt inte dela med vem som helst.

Varma ord kan räcka bra långt, man måste inte alltid ta i varandra hur som helst.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-12 16:13:22

Sugrövmanövern har en gång för alla stuckit hål på den här stolliga idén.
Synd bara att hennes text inte hamnar i lärarnas fackförbundstidning...

Att de aldrig kan fatta: det finns inga enkla tricks som löser skolproblemen; varken skoluniform, kramande eller dramalekar gör så att mobbingen försvinner.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-12 16:34:32

earlydayminer skrev:Det måste finnas ett tecken man kan göra för att typ dra sig undan snabbare! En viss typ av klapp eller "rubbning" på ryggen för att säga till att "Ok det räcker nu" utan att egentligen skicka det budskapet, visst? Hm. *Smider planer*


Jag brukar uttryckligen säga att jag inte gillar att kramas.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Inläggav nallen » 2009-01-12 20:47:07

Alien skrev:... [e]ller kanske han bara ryggar förskräckt bakåt?

Ja, snarast... att det ska vara så svårt att klart och tydligt tala om sina avsikter och önskningar innan man gör nåt.

Några gånger har jag varit nära att klappa till folk när dom överraskat mig med en "välkommen hit igen"-kram. Främst män, i kyrkan :(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 17:31:11, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in