Skillnaden mellan förkylning och förkylning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnaden mellan förkylning och förkylning.

Inläggav OnionKnight » 2009-01-09 17:36:06

Jag hör ofta folk som säger att de är förkylda, men som inte har de symptom av förkylningsviruset som är värda att nämna; inflammerad strupe och feber. När jag är förkyld inleds det av inflammation, sedan någon dag efter en stor jävla feber, sedan fortsätter jag vara inflammerad i ungefär en två veckors period där jag känner att jag hellre vore död.

Andra personer verkar dock mena på att förkylning är när man varit ute i kylan och blir snuvig, inget virus tydligen. Något sådant har jag nu, jag nyser väldigt mycket. Känns som att det är någon partikel i näsan som retar upp den. Men det här är långt ifrån samma sak som den förkylning jag har definierat. Wikipedia verkar hålla med att nog fan ska ta det till med värre saker.
Jag förstår inte varför folk finner snuvighet ens att vara ett problem. För mig är det nästan bara mysigt, direkt efter att man nyst så känns det som att någon substans utsöndrats i huvet som får mig att må lite bättre. Nästan opiatliknande.

Så kan någon klargöra vad “förkylning” innebär i alla dess bemärkelser?
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Moggy » 2009-01-09 17:47:21

Jag använder orden förkylning rätt så fritt, behöver inte ha feber och ont i halsen för att jag ska anse mig förkyld.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Milyc » 2009-01-10 0:32:34

Förkyld betrakar jag mig om jag så bara är lite snuvig.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav sssssm » 2009-01-10 0:39:43

Förkylning är en väl avgränsad virussjukdom och har inget med kyla att göra på något sätt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Alien » 2009-01-10 0:47:23

När jag går ut i kylan blir jag snuvig, men det kallar jag inte förkylning. Förkylning (akut luftvägsinfektion) börjar med ont i halsen, fortsätter med rinnsnuva och avslutas med lång och besvärlig hosta. Tar två veckor innan den är över. Däremot har jag inte alltid feber. Ibland känns det som man inte är sjuk "på riktigt" förrän man har feber.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav geocache » 2009-01-10 1:22:15

Något liknande "förkylning" får jag ibland när jag varit ute i kylan (sic!) och kommer in i ett varmt rum. Då blir jag lite grann täppt i näsan. Men när jag istället kommer ut i kyla från ett varmt rum så rinner näsan och jag får irritationskännsla precis intill "näsöppningen" i skallbenet. och häromdagen när jag gick ut i den drygt tjugogradiga kylan började jag plötsligt nysa jätteintensivt, flera gånger. Då blir förresten slemhinnorna i munhålan väldigt irriterade, jättefort. Någon som vet vad sådant beror på, de plötsliga nysattackerna och att slemhinnorna blir så irriterade?

Det kan jag förresten göra precis närsomhelst, också när jag befinner mig inomhus. Jag frågade en gång min svåger, som är utbildad läkare, om den reaktionen, och han svarade att orsaken "sitter mellan öronen" och jag tolkade det som att han menade att orsaken är "vanlig" stress.

Vad tror ni andra? Brukar ni också börja nysa när ni blir stressade? Berätta om ni vill.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Ensamflickan » 2009-01-10 11:16:06

För ett antal år sen frågade jag flera gånger min mamma vad det egentligen är för skillnad på förkylning och influensa. Hon svarade att "när man har influensa får man ju hög feber och värk i kroppen osv., och är sängliggande i en vecka..." Jag svarade "ja men så är det ju vid en vanlig förkylning också..." Det kunde hon inte svara på... Och jag fortsatte undra...

Jag var "förkyld" 2 ggr per år, sängliggande en vecka i hög feber, värk både i kroppen och ansiktet mm, under flera års tid. En gång när jag gick på ett ställe för "arbetsträning" så ringde jag på torsdagen och sa att jag var sjuk - förkyld. På måndan tvekade jag lite om jag verkligen behövde ringa igen. Visserligen hör det väl till att man ringer igen efter helgen, men jag tänkte att de borde väl fatta att jag skulle bli hemma en vecka. Men jag ringde ändå, och hon som svarade blev helt chockad över att jag fortfarande var sjuk... :shock: Och jag blev chockad över att hon blev chockad över det... :shock:

Några år senare fick jag tipset att vid förkylning med kraftig nästäppa skölja näsan med ljummet saltvatten flera gånger, tills allt snor är borta, och man kan andas fritt. Sen dess blir jag aldrig sjuk (feber, sängliggande, osv) vid förkylningar... I efterhand har jag förstått att det jag hade var kronisk bihåleinflammation, som "slog ut" 2 ggr per år...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav imperativ » 2009-01-10 14:37:04

Skillnaden mellan förkylning och förkylning är olika virus som möter olika bra immunförsvar. :lol:
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:31:44, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Alien » 2009-01-10 16:21:11

Vid förkylning behöver jag inte ligga i sängen. Jag kanske lägger mig och sover en stund på dagen, men annars är jag uppe. När jag jobbade var jag ofta bara hemma ett par dagar (annars hopade sig jobbet för mycket). Jag kunde ju jobba fast jag snorade och hostade (och smittade andra).

När jag hade influensa däremot skulle jag aldrig klarat att gå till jobbet el ens vara uppe. Jag låg i sängen och ömsom svettades, ömsom skakade av köld. Då hade jag feber och kände mig dödssjuk. Då hade jag också värk i hela kroppen; vid förkylning hade jag bara ont i halsen och huvudet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in