Omodererad avdelning på forumet? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tycker du att det skall införas en omodererad avdelning på AspergerForum?

Omröstningen slutade 2007-04-19 1:47:46

Ja
21
62%
Nej
13
38%
 
Antal röster : 34

Omodererad avdelning på forumet? (Omröstning)

Inläggav Liebert » 2007-04-17 0:31:08

Hmm, vissa av forumets mer ihärdiga huliganer har antytt att de behöver en ostörd plats på forumet där de ohämmat kan puckla på varandra utan att träiga formalister som undertecknad och moddgänget drar dem i örat.

Vad säger ni andra, behöver vi en omoddad sandlåda för pajkastarligan eller får de hålla god ton som alla andra?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:35:45, redigerad totalt 4 gånger.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav nassepuh » 2007-04-17 1:11:36

"Ihärdiga huliganer" och "pajkastarliga" förtjänar nästan en varning.

"God ton" är en omskrivning för "din ton".

:P

Ja, min röst har du ju redan.

Tycker det vore en enkel lösning som anammade bägge umgangesformer och separerade dom så att känslotolkarna inte behövde bli eld och lågor varje gång det gruffades lite. Förut så hölls ju gnabbandet mer naturligt inom "Övriga ämnen" och de mer seriösa konversationerna samt stöd och hjälp under "Allt om Asperger". Men på sistone har det ju spillt över iom att fler har ankommit som vill kallprata - och då uppstår det ju konflikter om en massa idioter (bl.a.undertecknad) plötsligt får för sig att dra igång en argumentation.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-04-17 1:15:34

Jag röstar för.

Borde gått att rösta med poll-funktionen. Är det försent att lägga in en sån nu?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2007-04-17 1:16:53

Ja, vi kan låta dem kasta paj i en egen avdelning, det kan vara kul att se på och imponeras/förfasas... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2007-04-17 1:23:48

Just precis! Var med på ett omoddat ADHD-forum förut - det var väldigt underhållande. Fast man fick verkligen ducka för där var det inte bara bakverk som flög utan även div komockor också.

(Borde verkligen gå och lägga mig snart men jag blir bara piggare istället för tröttare.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Karl » 2007-04-17 10:17:06

Låter som en bra idé!

Själv tappar jag fullständigt lust att diskutera när pajkastningen sätter igång och inlägg tenderar att bli rena personangrepp.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Karl » 2007-04-17 13:00:37

Det är dock tveksamt om Admin följer reglerna i denna tråd. :wink:
Välj en informativ rubrik för att undvika missförstånd.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Liebert » 2007-04-17 13:05:59

Karl skrev:Det är dock tveksamt om Admin följer reglerna i denna tråd. :wink:

:)
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav DooM » 2007-04-17 21:13:15

Hmm... nu börjar det här kännas väl överdrivet....

Eftersom det antydningvis från JOR och möjligen någon mer har framförts att själva diskuterandet i sig är en dålig företeelse även om det sker under någotsånär ordnade former ....så börjar man undra vad målet med admins/moderatorernas kritik egentligen är?

Nyligen, i krogtråden, var det väl snarast själva envisheten hos de respektive debattörerna som angreps, snarare än valet av debattämne i sig? -man anklagades för att "vilja köra ner sina åsikter i halsen på någon annan" helt enkelt för att man förde en diskussion där det växelvisa utbytet av argument spände över flera sammanhängande inlägg (vilket väl är själva definitionen för vad en diskussion är?).
Visst förekom ett och annat kraftuttryck och ett par rätt insinuanta argument; men det är ganska normalt på internetforum. Hade riksdagens talman svurit till i talarstolen hade det kanske funnits skäl att höja på ögonbrynen åt det, men knappast här.....eller...?

Tonen i debatten var för övrigt inte mer affekterad eller "bråkig" än vad man brukar se på en genomsnittlig politikdebatt i TV. Jag gissar att de "träiga formalisterna" som admin nämnde antagligen hade hoppat fram med censursaxen mot Leijonborg och Persson också.....=P

Så eftersom ordet på det här forumet uppenbarligen INTE är fritt; tvärtemot det intryck man får när man läser policybladet; får man väl mjukast fråga sig vad forumets syfte egentligen är?

Motiven för det här från admins sida verkar ganska dimmiga... men om jag försöker gissa:

Han har tänkt sig det här forumet som en plats på nätet som dels:

*Ska ha en funktion som informationskanal för AS-relaterad info
*Dels ska ha en socialt stödjande funktion; där personer med AS och deras anhöriga ska kunna utbyta tröst; hjälp och råd...

Det är ju jättefint tänkt! :D

....men något går snett? den harmoniska bilden förstörs av att ....

...forumet invaderas av en samling bråkiga; socialt inkompetenta; envisa typer med alldeles för bestämda åsikter (tror de ofta benämns "aspergerpersonligheter") som har oförskämdheten att tycka att de har rätt att vara precis sig själva?

Jäklar, då förstörs ju det gulliga intrycket. Begriper de här människorna inte sitt eget bästa? Nu får vi hoppa fram med pekpinnarna och få rättning i ledet!

Rätt gissat? :roll:

I böcker om asperger jag läst återkommer ständigt devisen om att man måste kunna möta aspergerpersonligheter på deras egna villkor. Gäller det bara så länge man är tyst och snäll och inte stör någon härinne? :? .

Detta naturligtvis skrivet med uppenbar risk för att uppfattas som "bråkig" och "pajkastare"; men jag tycker frågeställningen är motiverad. Sorry.
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Kaks » 2007-04-17 23:25:54

DooM:

JOR startade tråden Övriga ämnen/Envisa människor.... i egenskap av vanlig medlem och inte som moderator.

Jag och JOR skriver här på forumet både som medlemmar precis som du men även som moderatorer. I det senare fallet inleds alltid inlägget/n med "Moderator" för att göra det tydligt vi talar i egen sak och som moderatorer.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav nassepuh » 2007-04-18 0:09:50

Doom skrev:[en massa obekväma sanningar]


Du är inte ensam om de tankarna.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav underjord » 2007-04-18 0:20:20

Den som skriker högst har inte nödvändigtvis rätt... men det är klart, om alla skriker spelar det kanske inte så stor roll om en till skriker.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Inger » 2007-04-18 0:28:29

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Agatha » 2007-04-18 0:30:08

Inger skrev:Var med på ett omoddat ADHD-forum förut - det var väldigt underhållande.


Hur är det ställt med din självbevarelsedrift, egentligen? ;)
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2007-04-18 0:34:40

Hehe, inget vidare! Brist på dyl ingår väl i autism-spektrumet? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2007-04-18 1:25:26

Får väl till att börja med hoppas att mitt första inlägg, som var skriven i en något mer lättsam ton än vanlig, inte misstolkades då det innehöll en del färgsprakande substantiv. Ihärdiga huliganer (läs: aktiva forumdeltagare) och pajkastarligan (läs: debattsugna medlemmar) hoppas jag kan tolkas vänskapligt trots allt.

DooM skrev:Så eftersom ordet på det här forumet uppenbarligen INTE är fritt; tvärtemot det intryck man får när man läser policybladet; får man väl mjukast fråga sig vad forumets syfte egentligen är?

Näee, ordet är inte fritt i begreppets utsträckta mening vilket väl framgår av polisbladet? Syftet är nog bara att de som finner det användbart använder det.

DooM skrev:Motiven för det här från admins sida verkar ganska dimmiga... prat prat prat...Rätt gissat?

Hm, kommer inte ihåg några särskilda motiv faktiskt. Det var.. roligt kanske. Din något grovkorniga analys stämmer nog såtillvida att det är svårt att få alla nöjda.

DooM skrev:något om aspergerpersonligheter

Hur blir det med de aspergerpersonligheter vars villkor innefattar behov av exempelvis en extra portion snällhet då? Har de ingen plats här?

DooM skrev:Detta naturligtvis skrivet med uppenbar risk för att uppfattas som "bråkig" och "pajkastare"; men jag tycker frågeställningen är motiverad. Sorry.

Klart den är det, mening med tråden var liksom att diskutera. Jag tolkar ditt inlägg som att du inte vill ha en omoddad avdelning och blir då en aning konfys när...

nassepuh skrev:
Doom skrev:[en massa obekväma sanningar]


Du är inte ensam om de tankarna.

...eftersom Herr Nasse är för tanken på en trilskavdelning.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 2 gånger.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Inger » 2007-04-18 1:36:49

Återvinner mitt eget tidigare tips: :arrow: gör en omröstningspoll!

Så att blyga kan få framföra sin åsikt anonymt. Inte rättvist om bara de mest tyckiga får sina åsikter tagna under övervägande (inkluderar naturligtvis mig själv i den senare gruppen).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Liebert » 2007-04-18 1:51:06

Inger skrev:Återvinner mitt eget tidigare tips: :arrow: gör en omröstningspoll!

Okej då. Passar även på att byta ut den något utsvävande rubriken.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav underjord » 2007-04-18 2:02:07

Jag är för en [img]http://www.freesmileys.org/emo/sick015.gif[/img]-avdelning.
Som JOR säger finns det förstås en risk att saker och ting verkligen går över styr med fria tyglar (särskilt om inte alla parter mäter samma hudtjocklek), men jag tycker vi kan ta den risken, eftersom behovet att få "bråka av sig" uppenbarligen finns och att till exempel nassepuhs synapser mår bra av det.

Chansen finns att det blir bra för alla parter; både de blyga/tunnhudade och de bråkiga/tjockhudade. Den första gruppen kan undvika bråkavdelningen och skräms inte bort. Den andra gruppen kan bråka av sig i bråkavdelningen och skräms inte bort. Den andra gruppen blir kanske samtidigt lugnare i *host*mesavdelningen*host*.

Intressant att påpeka är att medlemmar ur båda grupperna har skrämts bort tidigare.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav md2perpe » 2007-04-18 7:25:47

Helt omodererad kan avdelningen inte vara. Om det skulle förekomma hets mot folkgrupp eller annat rent brottsligt, måste det förstås plockas bort.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav DooM » 2007-04-18 7:26:50

Först kort om policy:

Näee, ordet är inte fritt i begreppets utsträckta mening vilket väl framgår av polisbladet? Syftet är nog bara att de som finner det användbart använder det


Skumt. Jag fick precis det intrycket av följande sentens i policyn:

”Grundprincipen är att yttrandefrihet råder - men med anpassning till vedertagen netikett och följande förhållningsregler.”


-Följt av en uppräkning av forumregler samt en hänvisning till begreppet netikett i wikipeida. Den enda som med viss tveksamhet skulle kunna anses ha brutits i samband med krogtråden var den om offensivt språk; och då endast på enstaka ställen.
Det blotta faktum att man argumenterar emot andra medlemmar i en diskussion som de själva har valt att delta i brukar inte ses som ”brist på hänsyn och respekt” i sig självt.

I övrigt noterar jag att admin själv har brutit mot inte mindre än två av sina egna regler (undvik substansfattiga inlägg med bara en smiley + välj informativ rubrik) bara i denna lilla tråd; så jag antar att det bör finnas tolerans för smärre avvikelser även från andra? Ingen är som bekant perfekt.

Om man skriver att yttrandefrihet råder som grundprincip; men samtidigt surar ihop så fort man bara anser att någon helt enkelt 'diskuterat lite för mycket’ i en tråd, eller uttrycker sig (i ens egna ögon) opassande; vad är då egentligen kvar av principen om yttrandefrihet? Inte särskilt mycket väl....?

Hur blir det med de aspergerpersonligheter vars villkor innefattar behov av exempelvis en extra portion snällhet då? Har de ingen plats här?


Synnerligen viktig fråga; och här passar återigen liknelsen med en politikdebatt:

Om man har en så känslig konstitution att man har svårt att tåla politiker som disktuterar i TV är en rimlig lösning att man väljer att inte titta på just den debatten. Det finns väl gott om andra program?

Det är knappast rimligt att kräva att resten av folket inte ska få ta del av politikdebatter i TV; eler bara titta på dem kl. 23 på måndag kväll...?
På samma sätt har känsliga personer här den enkla möjligheten att inte läsa eller delta i de trådar där ämnet är föremål för heta debatter, utan delta i de som är en smula lugnare.
Dessa ”heta” trådar utgör vid en snabb koll en ganska liten minoritet av alla ämnestrådar på forumet; så det torde väl inte nämvärt begränsa de känsliga individernas användning av forumet?

Genomför man idén med en separat forumavdelning kan jag bara se att hamnar i en totalt omöjlig situation:
För att kunna ha ett reellt utbyte av forumet fordras väl som minimum att man tillåts utveckla tankar; funderingar och resonemang kring asperger och relaterade ämnen? Vilket är precis vad ett antal personer gjorde i krogtråden. Alla diskussioner med fler än fem inlägg är inte automatiskt ”bråk”, även om en del tycks envisas med att tro det.

Det här förslaget skulle leda till att man på huvuddelen av forumet i praktiken inte får ifrågasätta något som skrivits av en annan medlem (för att detta då kan leda till en 'oönskad' diskussion eller att någon tar illa upp), och större delen av forumet blir då i praktiken oanvändbart, eller får starkt begränsad användbarhet för stora delar av dess egna medlemmar .

Lite som att knäcka ägg genom att skjuta på dem med hagelbössa om du frågar mig.


Därför är jag mycket riktigt emot en delning av forumet. :wink:
Senast redigerad av DooM 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
DooM
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2007-01-01
Ort: Stockholm

Inläggav Karl » 2007-04-18 13:54:31

DooM skrev:Den enda som med viss tveksamhet skulle kunna anses ha brutits i samband med krogtråden var den om offensivt språk; och då endast på enstaka ställen.
Det blotta faktum att man argumenterar emot andra medlemmar i en diskussion som de själva har valt att delta i brukar inte ses som ”brist på hänsyn och respekt” i sig självt.

Grundproblemet är att vi alla har olika uppfattning om vad som är "offensivt språk". Personligen har jag inget emot kraftuttryck men rena personangrepp gör att jag förlorar respekten för personen/personerna och tappar lusten att diskutera.

DooM skrev:I övrigt noterar jag att admin själv har brutit mot inte mindre än två av sina egna regler (undvik substansfattiga inlägg med bara en smiley + välj informativ rubrik) bara i denna lilla tråd; så jag antar att det bör finnas tolerans för smärre avvikelser även från andra? Ingen är som bekant perfekt.

Jag gjorde ett inlägg med :wink: över Admin:s fyndiga men något luddiga rubrik.
Admin tog inlägget som(tror jag) just ett :wink: -inlägg och svarade med en :P .
Detta förfarande är ganska vanligt i forumet, uppfattar man ett inlägg som roligt så räcker det ju att visa det med :) , :D , :P , eller :lol: .
Jag ser inget konstigt med det.

DooM skrev:Dessa ”heta” trådar utgör vid en snabb koll en ganska liten minoritet av alla ämnestrådar på forumet; så det torde väl inte nämvärt begränsa de känsliga individernas användning av forumet?

Då är det väl utmärkt att dessa trådar flyttas till en separat kategori.

DooM skrev:Genomför man idén med en separat forumavdelning kan jag bara se att hamnar i en totalt omöjlig situation:
För att kunna ha ett reellt utbyte av forumet fordras väl som minimum att man tillåts utveckla tankar; funderingar och resonemang kring asperger och relaterade ämnen?

Ja men det utbytet begränsas av en rå och ohjärtlig ton då många väljer att dra sig ur. Kvar blir ett fåtal som uppskattar denna diskussions-nivå.

DooM skrev:Det här förslaget skulle leda till att man på huvuddelen av forumet i praktiken inte får ifrågasätta något som skrivits av en annan medlem (för att detta då kan leda till en 'oönskad' diskussion eller att någon tar illa upp), och större delen av forumet blir då i praktiken oanvändbart, eller får starkt begränsad användbarhet för stora delar av dess egna medlemmar .

Det kräver nog väldigt mycket av moderatorerna då de får gå in och upprätthålla en bra nivå i de trådar som inte är i den omoddade delen. Frågan är om man kan kräva detta av moderatorerna.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav catasa » 2007-04-18 14:11:47

det är ok med mej. fast jag tycker det ska stå tydligt vid den delen av forumet vad det är som gäller, så inte någon oskyldig nybesökare går dit utan förvarning ;)
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:35:47, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Inger » 2007-04-18 15:12:54

md2perpe skrev:Helt omodererad kan avdelningen inte vara. Om det skulle förekomma hets mot folkgrupp eller annat rent brottsligt, måste det förstås plockas bort.


Ja, sånt bör förstås inte tillåtas. Räcker väl gott om det blir så högt i tak som det var innan vi fick mer aktiv moddning?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:35:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in