80 år sedan andra världskriget
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur ihågkommer man det i Tyskland?
Det låter ju oroväckande. Men det finns ingen intervju med någon ung tysk. Vet de verkligen inget? Eller förnekar de? För den som verkligen vill veta och missat skolans undervisning så finns det hur mycket material som helst. Fackböcker, biografier, dokumenterfilmer. Även via romaner och spelfilmer får man veta en del. Men det är klart, vill man precis som tyskarna på 30- och 30-talen ha en syndabock till varje pris, då bryr man sig inte om fakta.
https://www.dn.se/varlden/jag-var-24-ar ... ade-gjort/DN Världen idag skrev:– Min pappa kom aldrig hem från fronten. Och med mamma gick det inte att tala om vad som egentligen hade hänt. Hon vägrade. Eller gav bara ytliga svar, som många tyskar gjorde efter kriget.
Ulf Prinz har kommit till Brandenburger Tor för att titta på krigsutställningen ”Äntligen fred?!” Han är född 1944, ett år före Tyskland kapitulerade år 1945. Ulf växte upp utan sin pappa. Det var vanligt i hans generation.
---
Berlinarna minns 80-årsdagen efter krigsslutet med blandade känslor. De yngre förstår inte längre nazisternas brott, säger den äldre generationen.
– Många unga människor vet inte längre vad som egentligen hände under kriget, säger Gabi, 75. Hon har tagit en paus och sitter på en bänk medan resten av hennes sällskap – gäster från Danmark – har gått för att titta på Förintelsemonumentet i närheten.
Dagen för krigsslutet är ingen allmän helgdag i Tyskland. I år har dock Berlin gjort ett undantag och infört en ledig dag, eftersom det är 80 år sedan Tyskland kapitulerade. I Berlin pågår en hel temavecka om andra världskriget med utställningar, föreläsningar, cykelfärder och gudstjänster.
Ändå upplever den äldre generationen tyskar att kunskapen om andra världskriget håller på att urholkas.
– Man talar visserligen om det i skolorna, men det är ju teori. Vi har återigen människor i Tyskland som förnekar allt det här. Vi har Alternativ för Tyskland (ett högerradikalt parti som blev tvåa i senaste förbundsdagsvalet). Det är otroligt illa. Det är unga människor som röstar på AFD, jag är helt chockad över det, säger Gabi.
Också Ulf Prinz är bekymrad över AFD:s framgångar.
– Min generation vet vad kriget är. Men de unga… där måste man jobba mycket mer i skolan. För det är de unga som går med i den högerextrema rörelsen.
Prinz påpekar samtidigt att Tyskland länge undvek att tala om folkmordet på judarna och de tyska människorättsbrotten under andra världskriget.
---
Det var först under studentrevolutionen 1968 som jag verkligen började ta reda på vad som hade hänt under kriget.
---
Historielärarnas förening vittnar i Frankfurter Allgemeine om att eleverna i dag kan säga ”det var Polen som provocerade fram kriget” och ”judarna var ju också medskyldiga”.
Ulf Prinz nämner Auschwitzrättegångarna i Frankfurt 1963–1965. Det var tre rättegångar mot tyskar som varit anställda i förintelselägren Auschwitz-Birkenau.
– Många tyskar ville ju inte acceptera de här rättegångarna.
Det låter ju oroväckande. Men det finns ingen intervju med någon ung tysk. Vet de verkligen inget? Eller förnekar de? För den som verkligen vill veta och missat skolans undervisning så finns det hur mycket material som helst. Fackböcker, biografier, dokumenterfilmer. Även via romaner och spelfilmer får man veta en del. Men det är klart, vill man precis som tyskarna på 30- och 30-talen ha en syndabock till varje pris, då bryr man sig inte om fakta.
"Frigjøringsdagen"/Befrielsedagen i Norge idag, en mycket speciell dag. Flaggor på alla flaggstänger.
Alien skrev:Hur ihågkommer man det i Tyskland?
Hur kommer man ihåg det i Finland som var allierade med nazityskland? Finland var ju en del utav Axelmakterna något man ska komma ihåg och inte förminska.
Jag satt och tittade på ett tal med kungen, från Trandumskogen, det var en av tyskarnas avrättningsplatser. Han talade om två pojkar, 19 och 20 år gamla, som dödades där för att de tillhörde motståndsrörelsen. De hittades i en massgrav efter kriget. Det var ett starkt tal. Han avslutade med orden: "De gav... allt för Norge". Det är Norges motto, allt för Norge.
Medan Tyskland ska dra sig till minnes sina synder är den 9 maj en dag att fira för Ryssland som segermakt. Det stora fosterländska kriget mot nazisterna (anfallet mot Polen och mot Finland 1939 ingår inte) som Sovjet vann.
https://www.dn.se/varlden/xi-jinping-pu ... er-kriget/DN 2025-05-09 skrev:Den 9 maj är årets viktigaste högtid i Putins Ryssland, en dag då landet visar sina militära muskler och då tillresta gäster understryker dess status som stormakt.
Det är också en dag som presidenten har brukat använda för att koppla 1940-talets försvarskrig mot Nazityskland till dagens ryska anfallskrig mot Ukraina.
För många i omvärlden framstår det snarare som att Putins Ryssland i dag spelar den roll Hitlers Tyskland gjorde då. Men den ryske presidenten har i många år framställt ukrainare som arvtagare till de tyska nazisterna – och många ryssar har sannolikt svalt den lögnen.
I sitt traditionella tal på torget tog han återigen upp sambanden mellan då och nu, när han vände sig till veteraner från Ukrainakriget som fanns på plats. Dock, som vanligt, utan att nämna vare sig ”Ukraina” eller ”krig”.
– Sanningen och rättvisan är på vår sida. Hela landet och folket stöder dem som deltar i den militära specialoperationen. Vi är stolta över deras mod och beslutsamhet, den själsliga styrka som alltid skänker oss segern, sade Putin.
Det stora för Putin var i stället det faktum att han denna gång hade Xi Jinping vid sin sida – med en simultantolk som översatte hans tal rakt in i vänsterörat på den kinesiske ledaren.
När han talade om andra världskriget nämnde han kort Sovjetunionens allierade – utan att nämna att det handlade om USA och Storbritannien. Däremot tog han upp ”det modiga kinesiska folket” och dess insatser i motståndet mot Japan.
Min morfar var SS-Untersturmführer och krigade mot ryssen runt Kaukasus. Han hade tur som klarade sig, t.ex. blev han uppställd för arkebusering, men tack vare att han kunde ryska så klarade han sig. Han blev ganska krigsskadad, försökte rädda sin kompis som fick huvudet bortskjutet genom att linda in det i björknäver. Men han var nog inte riktig nazist, men han hade stark avsky för Sovjetunionen.
Han skrämde hela tiden upp min mamma o hennes syskon under kalla kriget att nu kommer Chrusjtjov o invaderar oss. Hade han levt idag så hade han säkert skrämt upp oss med Putin...
Han skrämde hela tiden upp min mamma o hennes syskon under kalla kriget att nu kommer Chrusjtjov o invaderar oss. Hade han levt idag så hade han säkert skrämt upp oss med Putin...
https://www.svtplay.se/video/KnDA2Qn/de ... rbrytelsen
Finns mycket mera där att se

Den största förbrytelsen
Ett drama om den judiska familjen Braude som bor i Oslo när andra världskriget bryter ut. Till en början är pappa Benzel övertygad om att kriget inte ska nå ända till Norge men det dröjer inte länge förrän Nazityskland har ockuperat hela landet. När männen i familjen Braude plötsligt grips och sätts i interneringslägret Berg kryper hotet om deportering till Tyskland allt närmare. Filmen bygger på verkliga händelser. Regi: Eirik Svensson. I rollerna: Jakob Oftebro, Kristine Kujath Thorp, Pia Halvorsen, Michalis Koutsogiannakis, Carl Martin Eggesbø, Eilif Hartwig, Anders Danielsen Lie, Nicolai Cleve Broch m.fl.
Finns mycket mera där att se

Richard skrev:Min morfar var SS-Untersturmführer och krigade mot ryssen runt Kaukasus. Han hade tur som klarade sig, t.ex. blev han uppställd för arkebusering, men tack vare att han kunde ryska så klarade han sig. Han blev ganska krigsskadad, försökte rädda sin kompis som fick huvudet bortskjutet genom att linda in det i björknäver. Men han var nog inte riktig nazist, men han hade stark avsky för Sovjetunionen.
Om han slogs på östfronten måste han ha varit med i Waffen SS? En viss skillnad mellan dom och andra SS typer.
slackern skrev:Richard skrev:Min morfar var SS-Untersturmführer och krigade mot ryssen runt Kaukasus. Han hade tur som klarade sig, t.ex. blev han uppställd för arkebusering, men tack vare att han kunde ryska så klarade han sig. Han blev ganska krigsskadad, försökte rädda sin kompis som fick huvudet bortskjutet genom att linda in det i björknäver. Men han var nog inte riktig nazist, men han hade stark avsky för Sovjetunionen.
Om han slogs på östfronten måste han ha varit med i Waffen SS? En viss skillnad mellan dom och andra SS typer.
Ja, det var Waffen SS.
jag jobbade ett tag åt en firma som förvarade virke i de där så kallade tyskmagasinen, men det fans inga tyska saker kvar här då, men numera är de borta för någon pyroman brände ner dem, men det var verkligen gigantiska hangar liknande byggnader i Karlsvik utanför Luleå
https://ihitlersskugga.story.aftonblade ... a-magasin/
"FAKTA
Tyskmagasinen
I slutet av andra världskriget transporterades en stor mängd ryska krigsfångar från Norge till Sovjet.
Många av dem färdades längs Malmbanan i Sverige och hamnade under en period i Karlsvik, Sundsvall och Gävle.
Under sommaren 1945 befann sig 25 000 ryska krigsfångar i tyskmagasinen i Karlsvik, som under denna period blev en uppsamlingsplats för tillfångatagna ryska soldater."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskmagasinen
https://ihitlersskugga.story.aftonblade ... a-magasin/
"FAKTA
Tyskmagasinen
I slutet av andra världskriget transporterades en stor mängd ryska krigsfångar från Norge till Sovjet.
Många av dem färdades längs Malmbanan i Sverige och hamnade under en period i Karlsvik, Sundsvall och Gävle.
Under sommaren 1945 befann sig 25 000 ryska krigsfångar i tyskmagasinen i Karlsvik, som under denna period blev en uppsamlingsplats för tillfångatagna ryska soldater."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyskmagasinen
Återgå till Intressanta intressen