Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-18 14:55:10

Belane skrev:Hej igen!
Provade circadin på min åttaåring och jag behövde verkligen inte vara orolig att han inte skulle vakna... han somnar först 3-4 timmar efter han fått tabletten och sover i 30 minuters intervall, drömmer jättemycket mardrömmar... Har pratat med läkaren som sa att kostnadsskäl inte var ett skäl för att få dispens men däremot utebliven effekt. Hon ska söka dispens nu eftersom hela familjen numera är sömnlös på nätterna, hon trodde inte det skulle vara några problem... så snart kanske vi får sova igen.

Synd bara att de använder barn som försökskaniner, han missar ju massor av skoltid på grund av det här experimentet och han låg ju redan efter som det var, nu blir det ännu jobbigare för honom att komma ikapp... suck... vilket galet samhälle man lever i när pengar är viktigare än folks välmående.


Det är inte så att man har barn som försökskaniner utan det är mycket komplicerat och vi alla reagerar olika, speciellt vi med AS har visat sig att vi har mycket olika effekt på samma medeciner. Prova är det enda som går att göra. Lycka till!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav DodeN » 2008-11-18 17:07:33

jag frågade de som har hand om prissättning om villka mediciner som ska ingå i högkostnadsskyddet och fick svar om circadin.

"Du frågar om Circadin kommer att ingå i högkostnadsskyddet. TLV har inte fattat något beslut om Circadin så vi har inte tagit ställning till huruvida Circadin ska ingå i högkostnadsskyddet. Det är upp till företaget som marknadsför läkemedlet att ansöka till oss."

Så nu ska jag maila det företaget och se vad de säger.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Belane » 2008-11-18 17:17:43

Aspkvinna skrev:Det är inte så att man har barn som försökskaniner utan det är mycket komplicerat och vi alla reagerar olika, speciellt vi med AS har visat sig att vi har mycket olika effekt på samma medeciner. Prova är det enda som går att göra. Lycka till!


Jo jag vet ju det egentligen men det känns hopplöst när de provar så mycket, har gått igenom ritalin, concerta och nu strattera som fungerar bäst, sedan när allt är optimalt ska de strula med melatoninet som funkat så bra, man blir bara uppgiven... nu tar det ett tag att få licens och tills att vi får tillbaka melatoninet istället för circadinet så vill de att han ska ta theralen istället eftersom circadinet inte funkar.... man undrar vad det kan ge för effekt...?
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-18 17:20:08

Belane skrev:
Aspkvinna skrev:Det är inte så att man har barn som försökskaniner utan det är mycket komplicerat och vi alla reagerar olika, speciellt vi med AS har visat sig att vi har mycket olika effekt på samma medeciner. Prova är det enda som går att göra. Lycka till!


Jo jag vet ju det egentligen men det känns hopplöst när de provar så mycket, har gått igenom ritalin, concerta och nu strattera som fungerar bäst, sedan när allt är optimalt ska de strula med melatoninet som funkat så bra, man blir bara uppgiven... nu tar det ett tag att få licens och tills att vi får tillbaka melatoninet istället för circadinet så vill de att han ska ta theralen istället eftersom circadinet inte funkar.... man undrar vad det kan ge för effekt...?


Fast det är ju Läkemedelsverket och kanske politikers fel, inte läkarnas. Iofs sa du inte det... Min BUP-läkare beklagade jättemycket att hon inte fick skriva ut melatonin. Sen ordnade det sig ändå, när Circadin inte funkade alls. Tur det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-18 17:21:05

Belane skrev:Jo jag vet ju det egentligen men det känns hopplöst när de provar så mycket, har gått igenom ritalin, concerta och nu strattera som fungerar bäst, sedan när allt är optimalt ska de strula med melatoninet som funkat så bra, man blir bara uppgiven... nu tar det ett tag att få licens och tills att vi får tillbaka melatoninet istället för circadinet så vill de att han ska ta theralen istället eftersom circadinet inte funkar.... man undrar vad det kan ge för effekt...?


Jag förstår din uppgivenhet men det kan vara bra att vi alla försöker skriva så korrekt som möjligt här så inga missförstånd uppkommer då en del är oerhört bokstavliga, som du kanske förstår så kan det skapa förvirring med ditt inlägg :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Belane » 2008-11-19 12:46:37

Aspkvinna skrev:
Belane skrev:Jo jag vet ju det egentligen men det känns hopplöst när de provar så mycket, har gått igenom ritalin, concerta och nu strattera som fungerar bäst, sedan när allt är optimalt ska de strula med melatoninet som funkat så bra, man blir bara uppgiven... nu tar det ett tag att få licens och tills att vi får tillbaka melatoninet istället för circadinet så vill de att han ska ta theralen istället eftersom circadinet inte funkar.... man undrar vad det kan ge för effekt...?


Jag förstår din uppgivenhet men det kan vara bra att vi alla försöker skriva så korrekt som möjligt här så inga missförstånd uppkommer då en del är oerhört bokstavliga, som du kanske förstår så kan det skapa förvirring med ditt inlägg :wink:


Jag förstår inte förvirringen egentligen? Att jag säger att det känns som att de använder mitt barn som försökskanin? Det känns verkligen så, även om jag vet att det inte är så de avser att det ska vara, de vill testa det här circadinet för att spara pengar och skjuta över kostnaden på patienten det sa min sons läkare efter sitt samtal med läkemedelsverket. Men i den processen blir han ju som en försökskanin, han måste testa och han får inte tillbaka melatoninet på flera veckor och först då de sett att circadin inte verkar, veckor av hans liv blir förstörda för att de ska testa, testa om de kan dra in på en kostnad...

. Det handlar om en känsla att inte bli tagen på allvar, om de visste hur mycket det skadar så skulle de nog inte exprimentera med denna grupp som jag anser att de faktiskt gör, varför ta bort något som fungerar bra mot personens vilja, låt hellre de som är frivilliga försöka, de som inte har någon effekt av melatonin.
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-19 15:22:23

Belane, jag förstår när du beskriver din situation och att det är frustrerande att se en annan person lida och må dåligt för det ger aldrig en bra känsla.

Det som är i vårt fall är tydligen att så många personer utanför vår grupp AS som kan byta och att man var ifrån början helt mot undantag. Nu har dom i alla fall uppmärksammat vår grupp och har då kommit fram till att vi finns och med grundade argument så får vi melatoninet men att man måste prova det billigare medlet först.

Hur detta ligger till med att man måste avsluta sin Melatonen och prova ersättaren för att sedan gå tillbaka har jag inte frågat specifikt och jag tycker att det är en relevant fråga i sak att ställa så jag kommer att ställa den och återkomma med mitt svar jag får.

Men jag vill verkligen tillägga att i texten ifrån medicinalverket står:

2) För fortsatt behandling av patienter som redan behandlas med licensförskrivet melatoninpreparat och är välinställda kan förskrivarens bedömning att byte av preparat är medicinskt olämpligt vara skäl för beviljande av förnyad licens.


vilket får mig att tänka att din läkarkontakt hade kunnat hänvisa till detta.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Belane » 2008-11-20 12:08:34

Aspkvinna skrev:
Men jag vill verkligen tillägga att i texten ifrån medicinalverket står:

2) För fortsatt behandling av patienter som redan behandlas med licensförskrivet melatoninpreparat och är välinställda kan förskrivarens bedömning att byte av preparat är medicinskt olämpligt vara skäl för beviljande av förnyad licens.


vilket får mig att tänka att din läkarkontakt hade kunnat hänvisa till detta.


Jaa vad konstigt, det visste hon nog inget om. Hon har nog inte läst denna paragraf, synd det för det hade besparat oss 3-4 (kanske fler) dåliga skolveckor med noll inlärning. Men det är bra att veta, jag ska ta med det till henne till nästa gång vi träffas, tack för infot!
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-20 13:34:19

Belane skrev:
Aspkvinna skrev:
Men jag vill verkligen tillägga att i texten ifrån medicinalverket står:

2) För fortsatt behandling av patienter som redan behandlas med licensförskrivet melatoninpreparat och är välinställda kan förskrivarens bedömning att byte av preparat är medicinskt olämpligt vara skäl för beviljande av förnyad licens.


vilket får mig att tänka att din läkarkontakt hade kunnat hänvisa till detta.


Jaa vad konstigt, det visste hon nog inget om. Hon har nog inte läst denna paragraf, synd det för det hade besparat oss 3-4 (kanske fler) dåliga skolveckor med noll inlärning. Men det är bra att veta, jag ska ta med det till henne till nästa gång vi träffas, tack för infot!


Ja, jag tycker verkligen att det är sorgligt att såna här situationer uppstår för det är ju inte deras mening samt att det står på deras hemsida då texten i sin helhet är utdrag ifrån den publicerade delen.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-11-20 21:38:53

Belane skrev:
Aspkvinna skrev:Det är inte så att man har barn som försökskaniner utan det är mycket komplicerat och vi alla reagerar olika, speciellt vi med AS har visat sig att vi har mycket olika effekt på samma medeciner. Prova är det enda som går att göra. Lycka till!


Jo jag vet ju det egentligen men det känns hopplöst när de provar så mycket, har gått igenom ritalin, concerta och nu strattera som fungerar bäst, sedan när allt är optimalt ska de strula med melatoninet som funkat så bra, man blir bara uppgiven... nu tar det ett tag att få licens och tills att vi får tillbaka melatoninet istället för circadinet så vill de att han ska ta theralen istället eftersom circadinet inte funkar.... man undrar vad det kan ge för effekt...?


Jag sover skönt men är något tröttare av den på morgonen, än av insomningstablett Imovane som försvinner före jag vaknar. Jag använder Theralendroppar som lugnande typ bara därför, eller om jag är stressad för nära sänggåendet, eller om jag inte somnar av Imovanen (tex om jag inte lagt mig inom den halvtimme Imovane fungerar på mig). Prova Theralen, det märks ju hur det funkar för er, annars kan ni ju byta.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-12-15 18:47:27

Svenska forskare har funnit ett samband mellan sömnhormonet melatonin och utvecklingen av vuxendiabetes. En genetisk förändring hos vissa personer gör att melatoninet starkare bromsar utsöndringen av insulin.

-Det här är helt nytt. Tidigare har vi bara vetat att melatonin påverkar vår sömnrytm, säger Leif Groop, professor i hormonsjukdomar vid Lunds universitet till Dagens Nyheter.
länk

Nyupptäckt cell styr dygnsrytm (11 jan 2003 )
Det vore nog bra ifall någon moderator kan flytta på den här tråden. Jag ser ingen koppling mellan medicin och asperger. Förutom det beklagliga faktum att många är övermedecinerade.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Belane » 2008-12-16 19:50:18

Har kört theralen nu i några veckor i väntan på att få tillbaka melatoninet men det blir ju sonen så trött av hela dagen efter, läkaren fick avslag i ansökan att få tillbaka melatonin till honom visade det sig, trots att han provat allt annat utan effekt. Men hon överklagade och igår kunde vi hämta ut melatonin igen till sonen, äntligen ska det väl ordna sig... hoppas bara att det går bra även i framtiden när receptet ska förnyas. Skönt i alla fall att det går att överklaga ett avlsag från läkemedelsverket...
Senast redigerad av Belane 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-16 22:22:09

Belane, tack för att berättade att det fungerar även om du var tvungen att överklaga.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Chilehead » 2008-12-19 4:10:25

Parvlon skrev:# Jag vet inte vad melantoninet i tablettjävlarna kommer ifrån
inte jag heller
# Jag är extremt skeptiskt mot "universal läkemedel" som melatonin ofta utmålas som.
Jag med men har man brist på melatonin så måste man få det någonstans ifrån
# Biverkningarna lär ta flera år att utreda och under tiden är du en försökskanin. Just get it.
har inte haft nånting som skulle tänkas att ens likna biverkningar

# Sömnproblem är en folksjukdom.
stämmer
Inte AS relaterat.
stämmer inte (helt iallafall, många med AS har en nedsatt melatonin utsöndring i skallen.
Men många som ej har ett arbete att gå till, eller annat varje dag får skev dygnsrytm. (o pokerspelare.)
stämmer men även dom som jobbat hela livet kan få en skev dygnsrytm (har varit arbetslös 4 månader 1992)
Det bästa man kan göra tror jag är att lokalisera och minska på störande moment, inte öka antalet mediciner.
har kämpat hela livet med att inte kunna somna har aldrig varit trött när man ska gå o sova istället ligger man där ett antal timmar o blir bara mer stressad
# Jag förstår ej den människa som ger sömnmedicin till sina barn, oavsett hur nytt och prisad läkemedlet är.
hade jag fått sånt när jag gick i skolan så hade man kanske lärt sig nåt annat än bara det som intresserade en, istället för att halvsova sig igenom
skolanFörresten finns det inte spekulationer att en minskad (helt naturlig) produktion av melatonin startar puberteten? Det låter som en riktigt smart sak att leka med..
du sa det själv, spekulationer# Vissa beslut som tas är bra.

HIttade på läkemdelv. hemsida:
Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.
tycker det låter konstigt men påvisar bara att även dom som jobbar på lmv inte alltid har koll på vad alla medicier används till, egentligen skulle jag inte vilja kalla det medicin eftersom det är nåt som borde finnas naturligt i människan
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Parvlon » 2008-12-19 4:35:21

Chilehead skrev:
Parvlon skrev:# Jag vet inte vad melantoninet i tablettjävlarna kommer ifrån
inte jag heller
# Jag är extremt skeptiskt mot "universal läkemedel" som melatonin ofta utmålas som.
Jag med men har man brist på melatonin så måste man få det någonstans ifrån.

Och man får det antagligen också.
Chilehead skrev:
# Biverkningarna lär ta flera år att utreda och under tiden är du en försökskanin. Just get it.
har inte haft nånting som skulle tänkas att ens likna biverkningar
Trevligt för dig. Inte så kul kanske för dem som har fått diabetes.
Chilehead skrev:
# Sömnproblem är en folksjukdom.
stämmer
Inte AS relaterat.
stämmer inte (helt iallafall, många med AS har en nedsatt melatonin utsöndring i skallen.
Den har jag hört. Historien om kemisk strukturförändringar i min skalle biter inte på mig. Inte ens om jag får rent mdma av läkaren.

Chilehead skrev:
Kanske det. Men det kan likväl vara en bieffekt av att man har konstig dygnsrytm från början. Alltså inte AS relaterat.

Chilehead skrev:
Det bästa man kan göra tror jag är att lokalisera och minska på störande moment, inte öka antalet mediciner.
har kämpat hela livet med att inte kunna somna har aldrig varit trött när man ska gå o sova istället ligger man där ett antal timmar o blir bara mer stressad
Hur kämpar man med att inte kunna sova?.... :lol: Jag är likadan tror jag, mycke snurr i tankeverksamheten ofta när jag hellre sover.. Värre blir det när det har stressats och vart mycke kontakt med folk på dagen.

Chilehead skrev: hade jag fått sånt när jag gick i skolan så hade man kanske lärt sig nåt annat än bara det som intresserade en, istället för att halvsova sig igenom skolan
Tror du har fel.
Chilehead skrev:Förresten finns det inte spekulationer att en minskad (helt naturlig) produktion av melatonin startar puberteten? Det låter som en riktigt smart sak att leka med..
du sa det själv, spekulationer# Vissa beslut som tas är bra.
Spekulationer av forskare. Det är medias positiva vinkling som jag har förstått det som oftare är kritiserad av dem som citeras. Men det är klart vill man bara se det positiva så.. Det finns många människor som tror sig ha hittat sin mirakelkur, tydligen så hjälper det mot cancer sjukdomar osv.. Vi får se om några år då korthuset raseras.

HIttade på läkemdelv. hemsida:
Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.
tycker det låter konstigt men påvisar bara att även dom som jobbar på lmv inte alltid har koll på vad alla medicier används till, egentligen skulle jag inte vilja kalla det medicin eftersom det är nåt som borde finnas naturligt i människan
Skygglappar någon? :roll:

Sorry för citeringen. Är för trött och tiltad att orka fixxa.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-12-19 5:42:30

(från attention, svar från lkv till dem)
..bla bla..
För att ge en kort bakgrund till varför vissa läkemedel kan förskrivas på licens så är licenssystemet en väg för förskrivande läkare att få tillgång till specifikt läkemedel endast när behovet av läkemedlet inte kan tillgodoses genom i Sverige godkänt läkemedel (LVFS 2008:1). Till grund för detta ligger läkemedelslagen 1992:859 § 5 som säger att alla läkemedel som finns till försäljning i Sverige skall ha ett godkännande

I brevet berörs också frågan om varför det nu godkända läkemedlet Circadin endast är godkänt för åldersgruppen 55 år och uppåt. I det underlag som låg till grund för godkännandet av Circadin fanns vid den dosnivå 2mg som sponsor för studien valde signifikant effekt endast i åldersgruppen 55år och uppåt. Därför är läkemedlet godkänt endast på denna indikation. Det finns alltså inga säkerhetsmässiga skäl som framkommit i de studier som föregått registreringen av Circadin som skulle tala för att det är olämpligt för barn och unga.
Det bör i det sammanhanget påpekas att det i och med godkännandeprocessen nu föreligger en relativt omfattande preklinisk och klinisk dokumentation av toxicitet och effekt som annars inte skulle föreligga.


http://attention-uppsala.se/site/12.23.0.0.1.0.phtml
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-12-19 5:49:29

Länk diabetes-melatonin(tillskott): (3 oberoende studier)
http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... g.290.html
http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... g.288.html
http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... g.277.html

Lustigt att de inte är svenska forskare, som tidningarna påstår.. :roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Aspkvinna » 2008-12-19 8:14:32

Och som vanligt kan jag bara konstatera att du Parvlon har en massa åsikter om mediciner, länkar något du tycker är relevant att ta hänsyn till men jag ser bara din skräck för att mediciner ska göra illa, som i så många trådar förut.

ALLA får inte biverkninger utan MÅNGA människor har ett drägligt liv tack vare mediciner och en HEL DEL blir friska av mediciner.

VARFÖR har du sån skräck och har så svårt för att se att den KAN göra en stor skillnad för många människors hälsa till det bättre?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Parvlon » 2008-12-19 16:45:46

Men som chilehead skrev på den förra sidan så kan knappast melatonin räknas som en medicin. Just för att de inte är någon som blir frisk av den. Fast det finns subjuktiva upplevelser här på nätet som tyder på det jag jag inte sett någon vettig människa som påstår det. Jag tycker det är tydligt att melatonin lurar folk. Om det är av reklamen enbart eller om melatonin sänker IQ nivån det vet jag inte.
Som vanligt så beter du dig som en sjuksköterska.. :roll:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav alfapetsmamma » 2008-12-19 19:59:45

Parvlon skrev:Men som chilehead skrev på den förra sidan så kan knappast melatonin räknas som en medicin. Just för att de inte är någon som blir frisk av den. Fast det finns subjuktiva upplevelser här på nätet som tyder på det jag jag inte sett någon vettig människa som påstår det. Jag tycker det är tydligt att melatonin lurar folk. Om det är av reklamen enbart eller om melatonin sänker IQ nivån det vet jag inte.
Som vanligt så beter du dig som en sjuksköterska.. :roll:


Och hur beter inte du dig då? Vad har Aspkvinna gjort för fel tycker du?

Medicin är väl inte bara som gör en frisk, det kan väl lindra och dämpa eller balansera? Och melatonin gör just det, täpper till ett hål som finns där, som med dopamin och noradrenalin för de som har taskig halt av dessa pga npf, eller insulinhöjande medicin, eller SSRI för deprimerade. Vad är så konstigt med det, enligt dig?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Chilehead » 2008-12-20 4:18:33

Parvlon skrev:Men som chilehead skrev på den förra sidan så kan knappast melatonin räknas som en medicin. Just för att de inte är någon som blir frisk av den. Fast det finns subjuktiva upplevelser här på nätet som tyder på det jag jag inte sett någon vettig människa som påstår det. Jag tycker det är tydligt att melatonin lurar folk. Om det är av reklamen enbart eller om melatonin sänker IQ nivån det vet jag inte.
Som vanligt så beter du dig som en sjuksköterska.. :roll:

om melatonin sänker IQ så skulle jag vilja veta vad jag hade innan användningen ligger idag på 128-135 beroende på test o språk :D
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2008-12-20 4:25:27

MELATONINET PÅVERKAR HJÄRNAN SÅ ATT MAN BÖRJAR BLI LITE SÖMNIGARE PÅ KVÄLLEN/NATTEN SÅ ATT MAN KAN KÄNNA ATT MAN VILL GÅ O SOVA, JAG VET INTE HUR DET ÄR MED DIG PARVLON MEN FÖR MIG HAR SISTA 20-25 ÅREN VARIT ATT JAG HAR INTE KÄNT KÄNSLAN ATT "NU BÖRJAR JAG BLI TRÖTT JAG VILL GÅ OCH SOVA" OCH DET HAR INGENTING MED ATT TANKARNA FLYGER OCH ATT MAN ÄR STRESSAD ELLER NÅNTING AV DET DÄR "VANLIGA" ORSAKER VARFÖR MAN HAR SÖMNPROBLEM
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-12-20 15:35:41

Det borde väl rimligen finnas kostfaktorer som påverkar i vilken mån man producerar dessa hormoner och inte?

Googlade lite på Melatonin och kost och fick upp följande:

http://www.scleroseforeningen.dk/Spørgepanel/Spørgsmål og svar/Kost og ernæring/Kosttilskud/Melatonin-serotonin.aspx

Orkar inte försöka bedöma texten men det ligger kanske något i det?

För min egen del har jag vid tidigare tillfälle jag hade problem med sömnen haft god effekt av tillskott av bland annat magnesium. Detta ska dock inte tas utan att man har koll på hur mycket kalcium man sätter i sig, så ett blandat tillskott av kalcium/magnesium kanske kan vara något vid lättare sömnproblem.???

Har också det problemet att jag sällan känner mig trött på kvällarna därför lätt vänder på dygnet - även om det just nu bara har pågått på allvar i ungefär ett år....:(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-20 16:54:50

Bjäbbmonstret skrev:För min egen del har jag vid tidigare tillfälle jag hade problem med sömnen haft god effekt av tillskott av bland annat magnesium. Detta ska dock inte tas utan att man har koll på hur mycket kalcium man sätter i sig, så ett blandat tillskott av kalcium/magnesium kanske kan vara något vid lättare sömnproblem.???

Jag testar magnesium nu, men märker ingenting alls.

När jag googlade runt för info om kalcium/magnesium-kvoten, så fick jag uppfattningen att kalcium kan det bli för mycket av, medan magnesiumöverskott lättare utsöndras och balanseras av kroppen.

Jag har också testat mat och tillskott som ska hjälpa kroppen att öka melatoninet och serotoninet, men det har inte heller fungerat.
Jag funderar på om min kropp har svårt att bilda dessa ämnen, för mediciner som SSRI eller färdig melatonin har fungerat (fast melatonin verkar inte fungera längre).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in