Robert F Kennedy, löser gåtan om autism på fem månader!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2025-04-18 3:34:20

Vet inte om denna tråd mer hör hemma i politik, men huvudämnet är i.a.f. autism...

USA:s hälsominister har lovat att hitta orsaken till autism innan september med ett nytt forskningsinitiativ.
Autismexperten Sven Bölte ställer sig skeptisk till insatsen och de eventuella resultat som kommer att presenteras.
– Det finns ganska många faror med det här, det är både antivetenskapligt och farligt för folkhälsan, säger han.

USA:s hälsomyndighet ska genomföra en ”massiv test- och forskningsinsats” för att hitta orsaken till autism, meddelar landets hälsominister Robert F Kennedy under ett regeringsmöte. Enligt honom ska ”hundratals” forskare från hela världen medverka, och orsaken ska vara klarlagd inom fem månader.

https://www.tv4.se/artikel/7stZGqmWqdZh ... tora-faror

Robert F Kennedy är bl.a. vaccinförnekare o menar att det kan bero på vaccinering att autismdiagnoserna skjutit i höjden!

"Autism förstör familjer, och ännu viktigare, det förstör vår största resurs, som är våra barn. Det här är barn som inte borde lida så här," sa Kennedy. "Det här är barn som aldrig kommer att betala skatt, de kommer aldrig att ha ett jobb, de kommer aldrig att spela baseboll, de kommer aldrig att skriva en dikt, de kommer aldrig att gå ut på en dejt. Många av dem kommer aldrig att använda en toalett utan hjälp."

Jag betalar skatt, jag har haft ett jobb, jag har inte spelat baseball, men brännboll i.a.f, jag har faktiskt skrivit en dikt som jag läst upp inför publik, jag har gått på många dejter och ja, jag kan t.o.m. gå på toaletten själv...

https://abcnews.go.com/Health/rfk-jr-la ... =120882735

Jag tror att resultatet av denna "forskning" nog kommer att visa sig vara precis så, som de som finansierar den önskar att det vore!

Samtidigt anser Svenny Kopp att Kennedy Jr inte är helt ute och cyklar.

– Han beskriver ju de svårigheter som kan finnas om man har autism. Om man ska säga något positiv om hans uttalande så tolkar jag det som att han har någon form av engagemang för det här. Han har sett att föräldrar har det svårt, och vill göra något åt det. Men hur han ska göra – det blir jag inte så klok på, säger Svenny Kopp.

https://www.tv4.se/artikel/2qMdWS4FCNYk ... med-paeron

Så, vad tror ni? Kommer Robert F Kennedy att lyckas? Hitta orsaken o kanske ett botemedel mot autism? Varför har diagnoserna skjutit i höjden? Det tror jag personligen har med IT-utvecklingen att göra. Tror ni att Robert F Kennedy bryr sig om folk som lider av autism? Eller ser han dem bara som en onödig kostnad?

Eller vad anser ni om hans utspel?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Richard » 2025-04-18 7:25:29

Video på en halvtimme, har inte orkat se den själv ännu...

Richard

Inläggav Ignatius » 2025-04-18 8:46:10

Richard skrev:
"Autism förstör familjer, och ännu viktigare, det förstör vår största resurs, som är våra barn. Det här är barn som inte borde lida så här," sa Kennedy. "Det här är barn som aldrig kommer att betala skatt, de kommer aldrig att ha ett jobb, de kommer aldrig att spela baseboll, de kommer aldrig att skriva en dikt, de kommer aldrig att gå ut på en dejt. Många av dem kommer aldrig att använda en toalett utan hjälp."

Jamen... Herregud! Newton och Einstein anses ganska allmänt ha haft Aspergers syndrom. Elon Musk kanske inte betalar så mycket skatt, men rik är han och har autism. Dussinvis med Nobelpristagare anses också ha haft autism. Lidande är ju relativt. Jag vet inte vad som är bäst: att ha autism och lida för att man ser hur världen fungerar eller vara NT-dåre och slippa lida för att man inte förstår något. Jag ser detta som ännu ett utslag för NT-idioti för att göra alla likadana och att alla ska slippa tänka (Nu finns ju AI för NT-dårar som inte klarar av att tänka. AI och de flesta genombrott inom IT har gjorts av personer med misstänkt autism: Bill Gates, Linus Torvalds osv. Hur hade NT-dårarna klarat av att leva utan oss?)

Moderator atoms - markerade citatet så att det framgår att det inte är Richard som skrivit det.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav Skogkatt » 2025-04-18 13:45:09

Richard skrev:Så, vad tror ni? Kommer Robert F Kennedy att lyckas?

Jag vet inte, men det är väl bra att de lägger mer resurser på forskning? Mer kunskap om autism är ju bra. :-)063
Vem vet vad de får reda på, kanske hittar de inget alls eller kanske får de reda på något användbart.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Richard » 2025-04-18 14:37:23

Jo, det är klart att forskning om autism är bra, men jag är rädd för att de kommer ha t.ex. vaccinskeptiska forskare och s.k. forskare som redan bestämt sig för resultatet, att det beror på fluor i vattnet, mobilstrålning eller annat nonsens. Men visst, det kanske blir mer seriöst? Hursomhelst ska resultatet bli intressant att läsa!
Richard

Inläggav atoms » 2025-04-18 15:48:29

En kommentar från en kanadensisk kvinna -

Remi Yergeau skrev:Folks who've been in autism/disability spaces for a while have rightly observed that there's nothing new about RFK's recent statements: both the sentiments themselves and the person making the sentiments. (Anyone remember his 2005 Salon piece, for example? He described the Geiers as "scientists" fighting the good fight.)
You know what RFK's recent comments rhetorically set stage for? Murder. Direct quote from his press conference yesterday: "Autism destroys families. And more importantly, it destroys our greatest resource, which is our children." Also: "This is catastrophic for our country."
His contentions that autistic people are incapable of dating, paying taxes, writing poetry, toileting: these are enthymemes, arguments missing one or more core premises. Spelled out, he is in effect implying:
1) Dating, paying taxes, writing poetry, and toileting are key components of personhood
2) Autistic people will not date, pay taxes, write poetry, or use toilets
3) Therefore, autistic people are missing key components of personhood
The "you're not a person" argument is a key authorization of filicide and state murder narratives. It's eugenics in action. It traffics in ableist ideals that valorize normative sociality: only coupled cishetero people are valuable to the nation-state; only dues-paying citizens are valuable to the nation-state; only people we perceive to be the right kind of sentient/creative are valuable to the nation-state; only people whose bodily functions map onto our fucked-up notions of civility and decorum are valuable to the nation-state. It's really not accidental that he gave the examples he did: He's recycling age-old tropes about what constitutes a living person.
If autism is a "catastrophe" and a fate worse than death, then killing autistic people is a mercy, a kindness. These are not big argumentative leaps. Children's Health Defense, the org that RFK founded, boasts a media programming effort that is led by Polly Tommey, of _Vaxxed_ and _Who Killed Alex Spourdalakis?_ fame. (Also, remember, too, that RFK was on the production team for Vaxxed 2.) In particular, _Who Killed_ is an apologia for child murder, created in collaboration with Andrew Wakefield (the discredited anti-vaxxer physician who collected blood samples at a child's birthday party). In 2013, 14-year-old Alex Spourdalakis was brutally murdered by his mother and godmother. _Who Killed Alex Spourdalakis?_ cloaks itself in a whodunnit rhetorical question, but the arc of the film suggests that autism (rather than a murdering parent) resulted in Alex's death -- because Alex was dead before he was even dead.
I spent yesterday evening, in part, re-watching clips of Tommey commenting on Alex Spourdalakis's death. In a news segment from more than a decade ago, she instructed a reporter to Google "autism and abuse and murders," insinuating that all three search terms are naturally co-occurring companions.
RFK's claim that autism is a "preventable disease" is yet another rhetorical license for broad-scale experimentation. (I'm waiting with baited breath for RFK to hire the bleach folks next.) It's also important to place this commentary in context with the recent murder of Victor Perez, a nonspeaking, brown, autistic teenager with cerebral palsy who was shot by cops nine times while he was behind a chain-link fence. The narrative that RFK is rehashing -- which, again, is a well-worn disability narrative -- creates openings for actors to suggest that autism kills (and thus, killing autistics can be a kindness both to the autistic and the greater society).
When you place this narrative into context with race, with normative valuation of speech and ableist constructs of intelligence, with the death-wishing evil rhetoric surrounding immigrants and trans people, you get ready-made argumentative platters for who deserves life and who deserves death. And, importantly, the question of "deservingness" vacillates between punishment and mercy depending on the argumentative aims of the rhetor. Autistic people have been figured as both violent and subject to violence; in this way, murder rhetorically functions as a saving feature of both the autistic and the non-autistic who lie in autism's wake.

Tydligen en känd autist - https://en.wikipedia.org/wiki/M._Remi_Yergeau
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Richard » 2025-04-18 19:37:06

Robert F Kennedy o Elon Musk.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Inläggav Skogkatt » 2025-04-18 20:48:55

Jag undrar om Kennedy pratar om det Amerikanerna kallar "Level 3 ASD"? :-)063 Jag vet inte men jag får intrycket av att han inte pratar om alla typer av autism. Oavsett, jag tycker att de borde forska på det, kanske får de reda på något som kan vara till hjälp för många. Det skulle ha varit mycket bra för många familjer.
Skogkatt

Inläggav Solblomma » 2025-04-18 22:08:26

Jag tycker det låter skrämmande likt Nazisternas retorik. Man ses som en belastning för samhället och har därför inget människovärde. Ungefär som man redan ser på människor med Downs syndrom. Det är helt legitimt för blivande föräldrar att ta reda på om barnet har Downs syndrom och "avbryta graviditeten" (dvs döda sitt ofödda barn med Downs syndrom) om svaret är positivt.

Om man lyckas hitta de gener som ger autism tror jag att samma sak kommer hända med autistiska foster. Som väl är får man ännu inte döda redan födda människor med dessa diagnoser, men med Robert F Kennedys retorik verkar det inte vara alltför långt borta.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Skogkatt » 2025-04-18 22:31:45

Jag har hört flera personer som är oroliga för genetisk rensning och att Kennedy vill döda autistiska personer. Så jag började tänka nu, vad var det han sa egentligen? :-)063 Jag blev lite tveksam, jag är inte säker på exakt vad han sa. Så jag googlade lite och hittade detta:

"Health secretary Robert F. Kennedy Jr. warned that children in the U.S. are being diagnosed with autism at an “alarming rate,” promising on Wednesday to conduct exhaustive studies to identify any environmental factors that may cause the developmental disorder".

Så anledningen till att han reagerar nu är alltså att barn i USA får diagnosen autism på ett "alarming rate". Det var det som utlöste allt detta, fler och fler barn får autismdiagnoser. Och om det är sant så tycker jag att det är väldigt bra att de vill ta reda på varför det händer. Jag tycker att det är viktigt att åtminstone försöka ta reda på exakt varför det händer. Jag får inte intrycket av att Kennedy vill utrota människor med autism. Han vill ta reda på varför allt fler barn får diagnosen. Det verkar förnuftigt, alternativet är att inte göra någonting.

Det påminner mig lite om plast-katastrofen på 1960-, 1970- och 1980-talen. Plasten som producerades under dessa årtionden var gift. Och det användes i möbler och kläder och för att förvara mat och många andra saker. Jag är en av dem som växte upp med allt detta gift och jag är inte 100% säker på att jag inte skadades av det. Jag menar inte autism, men det är andra saker som kan vara ett resultat av detta plastgift. Så om någon vill forska om sådana saker och forska om autism så säger jag att det är bra.
Skogkatt

Inläggav Richard » 2025-04-19 5:29:45

Jag tror absolut autismdiagnoser ökar lavinartat p.g.a. digitaliseringen.
Richard

Inläggav nallen » 2025-04-19 21:04:38

Richard skrev:Jag tror absolut autismdiagnoser ökar lavinartat p.g.a. digitaliseringen.

Jag säger inte emot dig. Jag verkligen nyfiken på hur "digitaliseringen" gör att de sociala kraven ökat och utrymmet för duktiga men underliga har minskat i samhället? Byt ut eller komplettera gärna orsakerna till ökningen.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Ignatius » 2025-04-20 9:58:33

Richard skrev:Jag tror absolut autismdiagnoser ökar lavinartat p.g.a. digitaliseringen.

Jag tror detta är en delförklaring.
Väldigt många får NPF-diagnoser i skolan. Istället för att göra något år undermålig arbetsmiljö lämpar man över ansvaret på de individer som inte klarar av förhållandena. Detta är den lates väg.
Psykiatrin har fått dille på att diagnosticera. Ju fler diagnoser man ställer desto mer inflytande får man. Inflytande betyder status, makt och pengar.
Digitalisering och sociala medier har bidragit med att göra samhället mer likriktat och intolerant.

NPF-diagnoser och funktionsvariationer är viktiga för vår överlevnad. Att se dem som en diagnos, sjukdom eller avvikelse är ett grundläggande fel.

Jag läste nyligen en artikel där arkeologer experimenterade med personer med/utan ADHD. De bad försökspersonerna plocka bär. Det var så våra förfäder överlevde i tusentals år. ADHD-människorna sprätte iväg och var lika störiga som vanligt. NT-dårarna blev arga och försökte få dem att lugna sig. Allt var som det brukar vara.

Då plockningen var klar visade det sig att ADHD-människorna hade plockat mycket, mycket mer bär än NT-dårarna.

Det berodde på att NT-dårarna plockat färdigt en buske innan de gick vidare. En stor del av tiden plockade de där det inte fanns så mycket bär kvar. Å andra sidan var det ordning och reda. De följde outtalade regler, plockade inte på någon annans buske. Hade social kontroll på varandra osv. De uppförde sig lika idiotiskt som vanligt.

ADHD-människorna ledsnade snabbt på att plocka på samma ställe. De sprätte iväg där de såg mycket bär. De plockade där det fanns mycket att plocka. De var mycket effektivare än NT-dårarna.

Av detta följer att ADHD-människor är viktiga för gruppöverlevnad och en tillgång för samhället. Med mycket bär blev de populära och fick chans att para sig och föra sina gener vidare. Därför finns ADHD kvar. Vi borde vara tacksamma och ta till vara och respektera deras egenheter.

Samma sak gäller för andra NPF-diagnoser. Utan sådana hade NT-dårarna dött ut för länge sedan. Det är grundläggande fel att utrota egenheter och stigmatisera variation.
Ignatius

Inläggav Alien » 2025-04-20 12:43:08

Det låter som skillnaden mellan att plocka med bärplockare och att plocka för hand.

Den som plockar med bärplockare får flera bär men också blad och barr etc. Sedan får en stackars NT el Aspie sitta och rensa bären.

Så jag går inte med på din ensidiga försköning av ADHD-människorna. Att "NT-dårarna" hade koll på varandra hindrade att någon gick vilse.

Men jag håller med om att de behövts, liksom AS- och NT-människor. Mångfald är bra. (Nej , det är ju "woke" :roll: )
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav triggerhappyD » 2025-04-21 13:08:39

Diagnosen har ändrats så många gånger att det blir uppenbart att dom onekligen inte vet vad autism är.

Vad är vi nu senast, något diffust spektrum?

Diagnosen är påhittad, glöm inte det när dom försöker lura i er massa skit.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Alien » 2025-04-21 13:19:29

Vad är skillnaden mellan en "påhittad" diagnos jämfört med en "riktig" diagnos? Eller är alla diagnoser påhittade?
Alien
Moderator

Inläggav Ignatius » 2025-04-21 19:40:35

Alien skrev:Det låter som skillnaden mellan att plocka med bärplockare och att plocka för hand.

Eftersom det var en vetenskaplig undersökning hade alla bärplockare samma förutsättningar. Alla plockade för hand som våra förfäder.
Ignatius

Inläggav Någon » 2025-04-22 10:47:54

Alien skrev:Vad är skillnaden mellan en "påhittad" diagnos jämfört med en "riktig" diagnos? Eller är alla diagnoser påhittade?

Naturligtvis är alla diagnoser påhittade.
På samma sätt som alla vetenskapliga begrepp är påhittade. Språk och ord är påhittade, skapade av människor.

Vad gäller medicinska diagnoser är det bra att ha kunskap om medicinhistoria, för att förstå dem.
Diagnos som begrepp inom medicinen handlar om att samla in undersökningsfynd och utifrån dem analysera vilken sjukdom, skada eller medfödd genetisk avvikelse, som ligger bakom patientens problem, det som fått patienten att söka vård.

Vilka diagnoser som används i vården är dels beroende av hur det omgivande samhället fungerar, vilka föreställningar om friskt och sjukt, normalt och avvikande, som för tillfället existerar, dels av vilka möjliga sätt att behandla oönskade tillstånd som existerar, dels hur de finansieras.

Globalt - faktiskt - finns en åldrande befolkning, minskade födslotal, ökande övervikt och ökande passivitet, samtidigt som både människor, varor och inte minst idéer, rör sig allt mer och snabbare över gränserna.

Den nya lättfascistiska regimen i Vita huset (och deras allierade) vill kontrollera inte bara sitt eget territorium, utan stratosfären (exempelvis Starlink, underfinansieringen av NASA), andra nationer (exempelvis Grönland, Ukraina), världens religiösa ledare (exempelvis påven) och våra sinnen (exempelvis AI, Internet).

Vi autister - kanske särskilt vi med AuDHD - är i deras ögon alldeles för svårkontrollerade och bör därför sorteras ut, på vilket sätt det än är möjligt.

Mina fem cent, som talesättet säger..
Någon

Anslöt: 2021-05-06

Inläggav triggerhappyD » 2025-04-22 14:50:32

Alien skrev:Vad är skillnaden mellan en "påhittad" diagnos jämfört med en "riktig" diagnos? Eller är alla diagnoser påhittade?

Ja dom är alla påhittade.

Någon uttryckte det så bra redan så behöver inte skriva mer om det känner jag.
triggerhappyD

Anslöt: 2015-06-01

Inläggav Alien » 2025-04-26 11:58:33

Vi vet ju redan svaret på "gåtan", det är flera gener inblandade. Så det går inte bara att byta ut en gen. Påståendet att autism beror på vaccin har motbevisats för länge sedan.

Nu har autister själva protesterat.

DN Världen igår skrev:Autistiska personer kommer aldrig betala skatt, gå på dejt eller sporta, hävdade Robert F Kennedy Jr förra veckan. Nu får hälsoministern – som lovat att hitta orsaken till diagnosen – kritik från amerikaner med autism.

– Vi behöver inte fixas, säger entreprenören Dani Bowman.

Uttalandena har kritiserats av många personer med autismdiagnos, rapporterar BBC. En av personerna som kritiserar ministern är entreprenören Dani Bowman, känd från Netflixserien ”Love on the spectrum”.

– Autistiska personer upplever samma förhoppningar, drömmar och obekväma dejtingögonblick som alla andra, säger hon.

Bowman är också kritisk till Robert F Kennedy Jr:s syn på autism som en sjukdom som kan förebyggas, och kanske till och med botas.

– Att vilja bota autism innebär att vårt sätt att vara är fel och det är det inte. Vi behöver inte fixas. Vi behöver få stöd. Men svaret är inte att radera autism, det är att bygga en mer inkluderande värld för oss alla, säger hon enligt BBC.
https://www.dn.se/varlden/autister-slar ... nte-fixas/

Men "inkluderande" är ju ett fult ord för Trump.
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2025-04-26 14:39:28

Dani Bowman, känd från Netflixserien ”Love on the spectrum”.

ja henne såg jag i tv serien :-)049 :-)Happy :D
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ignatius » 2025-04-26 16:27:05

Man måste ju påpeka att RFK är alldeles rätt person att lösa svåra vetenskapliga spörsmål! Jag menar han är första klassens vaccinmotståndare och konspirationsteoretiker. Vetenskaplig metodik har inget att sätta emot hans oerhörda skarpsinne och sunda förnuft. Vi kommer säkert att få ett fullständigt oväntat svar på varför vi är som vi är!
Ignatius

Inläggav slackern » 2025-04-26 18:02:11

Han har haft mask i hjärnan som har mumsat i sig delar utav den, så det kanske kan påverka hans beteende.

Det är ju inte direkt normalt att dumpa djurkadaver i Central Park i centrala New York.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Freddy Dreadful » 2025-04-26 18:11:59

slackern skrev:Han har haft mask i hjärnan som har mumsat i sig delar utav den, så det kanske kan påverka hans beteende.

Är det inte Musk så är det mask i hjärnan!
Freddy Dreadful

Anslöt: 2010-09-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in