Om: Bildtråden nummer 3

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om: Bildtråden nummer 3

Inläggav MsTibbs » 2008-12-09 19:12:30

Generell information samt riktlinjer:
1) Tråden är till för att posta bilder på dig själv, samt för kommentarer till upplagda bilder. Lägg inte upp någonting som du inte är beredd på att ta emot kritik för.
a) Lägg inte upp bilder av stötande karaktär (nakenhet, våld, etc).
b) Lägg inte upp bilder där du inte figurerar.
c) Lägg inte upp samma bild flera gånger, den kommer att ignoreras och det kommer att irritera andra.
d) Tråden är inte din personliga fanclub. Spamma inte sönder med bilder av dig själv.
e) Använd dig allra helst av Tinypic när du laddar upp bilder.
2) Alla bilder som läggs upp i den här tråden kommer att samlas ihop till en ny samlingstråd när denna tråd har blivit för lång.
a) Om du vill att en bild du lägger upp här inte ska komma med i följande sammanställningar så är det upp till dig att lägga upp bilden på ett sätt som gör det möjligt för dig att ta bort den. Trådskaparen har inte tid att gå igenom dina bilder och ta bort det som du inte vill ha kvar, det är ditt ansvar.
b) Bilder på bannade medlemmar kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar.
c) Bilder på inaktiva användare kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar. Inaktiv räknas man som om man inte skrivit någonting sedan denna trådstart.
d) Bilder där ansiktet är täckt kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar.
e) Bilder av stötande karaktär kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar.
f) Då en enskild medlem lagt upp över 50 bilder då en ny sammanställning görs, flyttas dessa bilder till en egen bildtråd, vilken får en länk under medlemmens nick i den nya sammanställningen. Medlemmen i fråga kan efter detta välja om den vill hålla sig till sin egen tråd och posta bilderna där, eller om den vill fortsätta lägga upp bilder i den ordinarie bildtråden. Notera dock att inga bilder som tidigare varit med kommer att tas med i framtida sammanställningar.
g) Bilder som är uppenbart redigerade, samt plojbilder, kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar.
5) Att kommentera bilderna är någonting som uppmuntras.
a) Då du kommenterar en bild som finns med trådstartens sammanställning, skriv vilket bildnummer samt vems bild det handlar om. Länka inte till bilden på nytt.
b) Citera inte hela bilder, utan ändra istället i fältet som citeras så att du enbart citerar länken till bilden du vill kommentera.
c) Tänk på att du skriver till en människa och att personen kan vara känslig. Inse också att du kommer bemötas illa om du behandlar andra illa.
6) Alla trådar av detta slag kommer givetvis läggas i NFD.


2 g) Bilder som är uppenbart redigerade, samt plojbilder, kommer inte att läggas upp i kommande samlingstrådar.


Jag har inga specifika oenigheter i riktlinjer ovan spontant, men jag funderar på tillämpning och definition av "redigerad bild"?

Jag tar mina bilder som exempel:
1. Räknas bilder där man retuscherat bort/dämpat finnar/röd hud/röda ögon som för mycket redigerad?

2. Är bilden för redigerad, om jag retuscherat bilden enligt nedan, alltså; skärpt ögonkontrast, mörkade pupiller, kontrasterad bild, smearad hud/bort hudojämnheter/finnar, tillagd blänk i ögon och bortredigerad "bakgrund" (suddad bakgrund, gråskalad bakgrund mycket vs/lite, helsvart bakgrund, bortretuscherad störande del av bakgrund)? Exempel är denna godkänd eller ej? http://www.postimage.org/image.php?v=PqD3poA

3. Är en bild med ökad färgkontrast och ökad skärpa i fotot tillåten? Exempel är denna tillåten? http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Pe6I0

4. Är utsuddad bakgrund okej? Exempelvis min ängel-bild, som är mycket mindre retuscherad, än den ser ut för, bara suddad bakgrund och ökad svart i bilden: http://www.postimage.org/image.php?v=aV30R2NJ

Är det detta som avses som "uppenbart retuscherade", eller är det när jag börjar klippa in andra personers näsa och montera på huggtänder på mig själv, som behövs för att bilden skall anses vara för redigerad?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:52:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Charley? » 2008-12-16 4:52:14

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, jag har helt enkelt inte sett tråden.

Anledningen till att jag tog med den punkten är att jag inte tagit med vissa bilder i samlingstrådarna (exempel: bilder där ett ansikte klippts in på en annan bild, bilder som lagts upp ett flertal gånger i [original samt ett par retuscherade bilder för att komplettera, eller någonting], samt bilder som bara föreställer konstiga kroppsdelar [plojbilder]). Svaret på fråga 1 är alltså att detta inte räknas, svaret på de andra frågorna är att alla dina exempel är bilder som skulle tas med om de laddades upp.

Om man är osäker på huruvida man vill ha med en bild i framtiden så bör man ladda upp den på en sida där man själv kan kontrollera om bilden ligger kvar.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in