Övervikt i Japan resp Kina

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2025-04-18 16:18:15

Japaner är generellt inte överviktiga. Men japanar som invandrade till USA och började äta amerikansk mat (hamburgare, pizza mm) och dricka läsk, de blev feta.

Hur är det idag? Tror mig aldrig sett en fet japan/ska (utom sumobrottare). Men det beror förstås på att de fortfarande äter japanska mat. Mycket grönsaker, fisk, alger och ris förstås.

PS Weekend 23 okt. 2023 skrev:Fetma bland barn är ett stort problem runt om i världen. Av 41 länder i EU och OECD är Japan det enda landet där färre än vart femte barn är överviktiga. Här är fyra anledningar till att Japan har världens mest hälsosamma barn.

1. De börjar med shokuiku tidigt
Japanska läkare uppmuntrar ofta blivande mammor att äta utifrån den välbalanserade modellen ”ichujū-sansai.” Det innebär att måltiden är centrerad kring en skål med ris och misosoppa, tillsammans med en proteinbaserad del och två vegetariska tillbehör som sjögräs eller svamp. Allt för att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och fibrer.

2005 stiftade den japanska regeringen en lag “Basic Act on Shokuiku” för att göra konceptet obligatoriskt i landet.

Ju äldre barnen blir desto mer lär de sig om hälsosamma matvanor. På vissa förskolor får barnen skörda grönsakerna som de sedan äter till lunch. I grundskolan lär de sig om gårdar som producerar grönsaker, fisk och andra råvaror.

2. De uppmuntrar snack om bentolådan
---
Bento är en japansk matlåda som är uppdelad i olika fack. Förskolelärare ber barnen att prata om vad som finns i varandras bentolådor för att uppmuntra barn att prova ny mat och göra lunchen njutbar.

I bentolådorna får barnen ofta lokala, färska råvaror som ugnsbakad torsk med majs och bok choy, minestronesoppa och en tetra med mjölk.
https://www.dagensps.se/weekend/halsa/v ... ras-trick/

Alltså den där maten i bentolådan ser otroligt läcker ut. Men antar att de har mammor om är hemma och kan läga denläcka maten.

3. De lagar och fryser in är det är säsong
---
4. De väljer vatten eller te framför läsk

Ja, det gäller barnen. Frågan är om de som vuxna fortfarande äter så nyttigt el om de fallit för amerikanska matvanor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2025-04-18 16:31:10

Och hur är det i Kina då? Sämre, eftersom folk tydligen inte håller lika mycket på sina mattraditioner som i Japan.

Svenska Yle 21.7.2017 skrev:För bara ett par decennier sedan såg man sällan feta barn i Kina, men nu visar en ny undersökning att mer än 15 miljoner barn i dag är överviktiga. Utvecklingen anses ha varit skrämmande snabb.

Det betyder att det finns fler överviktiga barn i Kina än i något annat land. Förutom Kina har också Indien enligt undersökningen nu passerat USA som länge toppade statistiken.

Nya favoriter: Västerländsk snabbmat
De flesta av de överviktiga barnen lever i de allt mer välmående storstäderna. I dem har invånarnas matvanor förändrats på ett drastiskt sätt.

- Jag tycker om att äta hamburgare på kvällarna. Jag gillar också potatischips, berättar den 10-åriga Hongkongbon Ah-hei.

Spoiler: visa
Fler och fler kinesiska barn har en likadan förkärlek för västerländsk snabbmat som Ah-hei. Barnen äter också mer kött och mindre grönsaker än förr.

Förr hade få kineser råd med mellanmål och snacks. Nuförtiden äter allt fler i synnerhet unga människor regelbundet både inhemska och utländska, ofta kaloririka, snacks.

Problemet förvärras av att stadsbarnen får alltför lite motion. Förr var det till exempel vanligt att barnen cyklade till sina skolor, men i dag är det få som gör det.

En stor del av skoleleverna ägnar dessutom så mycket tid åt sina studier att de inte hinner leka utomhus eller idrotta under sin fritid.
---
Det är inte bara barnen i Kina som blir tjockare. Också antalet överviktiga fullvuxna kineser har skjutit i höjden, och det finns nu redan nästan 60 miljoner av dem.
---
Följaktligen blir sjukdomar såsom diabetes, högt blodtryck och njurskador snabbt vanligare i Kina
https://yle.fi/a/7-1214053

Nu undrar jag om det är själva hamburgarna om man blir tjock av. Är det inte tillbehören, chips och läsk?

Artikeln är över sju år gammal. Jag misstänker att det bara blivit värre sedan dess.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2025-04-18 17:07:58

Aftonbladet 2020-12-24 skrev:För första gången är nu mer än hälften av landets vuxna överviktiga, enligt siffror från landets hälsodepartement. Drygt 16 procent av den vuxna befolkningen klassas som feta. Det innebär att andelen överviktiga och feta nästan har fördubblats sedan början av 00-talet.

Wang Dan, nutritionist i Harbin i nordöstra Kina, säger att många i dag "tränar för lite, stressar för mycket och har ohälsosamma arbetsscheman".
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln ... verviktiga

Kineserna är förstås själva medvetna om sin övervikt och försöker banta, med varierande resultat. Under århundraden (årtusenden) så har svälten varit det stora hotet i Kina, fösrst de senaste 50 åren är det fetma som är det stora hälsohotet.

Marknadsföraren Zhang Yong vägde som mest 124 kg. Som ung sysslade han med brottning ochh gymnastik. När han slutade så åt han lika mycket som förut. "Jag gillar mat, särskilt det feta på köttet, konstater han".
---
"Vi kineser gillar traditionellt att äta stora middagar. Men det är det snabbare livstempot de senaste åren som gjort oss tjocka.
- När jag arbetar mycket betyder middagen inte bara at man äter för matens skull utan att man träffar andra och gör affärer. Vi bjuder varandra att äta och dricka gott, förklarar han.
" (DN i Kina 23 sep 2011)

Men så borjade han oroa sig för sin hälsa och beslöt att gå ner i vikt med akupunktur.

"Varannan dag i sex månader gick han tll en läkare som satte nålar i magen och på andra ställen kroppen.
- Det hjälpte, säger Zhang Yong."

Vete sjutton om jag skulle välja en sådan bantningsmetod. Dessutom hjälpte det bara tillfälligt. När han slutade med behandlingen gick han upp i vikt igen. då prövade han en annan metod.

"Han besökte en man som kallade sig mästare i qigong i samband med snabb viktminskning." Efter fem tillfällen sattes han på vattendiet. Eller svältdiet.

"I 40 dagar åt han ingenting, han drack bara vatten.
- Hur det är möjligt? Det går. Det var jobbigt de tio första dagarna, men tack vare övningarna med qigong kände jag mig nte hundgrig. Men när jag såg andra äta ville jag också äta, förklarade han."

Alltså kinesk bantning låter lite som kinesisk tortyr, tycker jag. Stucken med nålar och sedan svält.

Nu kommer den mänskligare delen men ändå svår.

"Därefter följde 40 dagar då Zhang endast åt risgröt med le utblandade grönsaker. Efter den kuren visade vågen 90 kilo."
Det finns också viktreduceringskliniker som man kan skriva in sig på i flera månader.

Men om han fortsätter med att låa sig bjudas på och bjuda andra på dessa jättemiddagar, så kommer han att gå upp i vikt igen och behöva genomgå bantning igen.

Spoiler: visa
Jag har varit på restaurang och ätat sådana jättemiddagar. Man äter bara lite av varje rätt men det blir ändå så mycket att man får ont i magen. Och då är det förstås bara kinesisk mat och te, ingen västerländsk mat. Ingen i sällskapet var överviktig utom jag.
Alien
Moderator

Inläggav Namiderdus » 2025-04-18 19:36:14

Alien skrev:Nu undrar jag om det är själva hamburgarna om man blir tjock av. Är det inte tillbehören, chips och läsk

Det är väl både och. Hamburgare är kaloririka.
Namiderdus

Anslöt: 2018-09-23

Inläggav Richard » 2025-04-18 20:11:25

Det är svårt med mat, jag äter bara 1-2 portioner filmjölk med Start om dagen, när jag minskade en portion från 1/2 till en 1/3-dels paket vände viktkurvan åter nedåt. Jag tackar oftast nej till middagar o sånt för jag är rädd att gå upp i vikt. Var nere på 76 kg, senare på 83-84 kg. Men efter semestern förra året gick jag upp till 87 kg o sen fortsatte det uppåt mot 93 kg.

Nu var jag på utflykt i Karlskrona i söndags o där var jag nästan tvungen att äta ett normalt mål, trots att jag egentligen bara ville ha en öl. Samt dagen efter var jag hos min mamma o åt lite. Men då pekar viktkurvan direkt uppåt efter sådana måltider, efter en periods nedgång...

Min vikt-statistik...
Vikt.png

Men jag får hjälp för mina ätstörningar av Habiliteringen hos psykiatrin, där vi försöker ändra små saker åt gången. Kan ibland svälta mig i dagar i värsta fall. Har även blodbrist o brist på de flesta vitaminer o sånt. Blir lätt svimfärdig när jag t.ex. reser mig upp.

Även om jag är ganska besatt av vikten, så gissar jag ändå att jag har ARFID.

Jag försöker i.a.f. att ta regelbundna promenader för att röra lite på mig. Min psykiater tycker jag ska gå eller åtminstone cykla istället för att köra el-sparkcykeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2025-04-19 0:06:19

Namiderdus skrev:
Alien skrev:Nu undrar jag om det är själva hamburgarna om man blir tjock av. Är det inte tillbehören, chips och läsk

Men det sägs ju inte att den som ska gå ner i vikt måste undvika köttfärs? Men kanske steks de i alltför mycket olja.

Annars vidhåller jag att det är tillbehören som ska undvikas.
Det vita hamburgerbrödet
Den feta dressingen
De feta pommes fritsen
Den sockrade läskan

Jag tänker mig att man steker hamburgarna hemma och har t ex kokt potatis, en sallad utan majonäs och dricker vatten el mjölk, då vore det helt godtagbart. (Fast då kanske det blev dyrare än McDonalds hamburgare?)
Alien
Moderator

Inläggav Namiderdus » 2025-04-19 9:58:44

Alien skrev:
Namiderdus skrev:

Men det sägs ju inte att den som ska gå ner i vikt måste undvika köttfärs? Men kanske steks de i alltför mycket olja.

Annars vidhåller jag att det är tillbehören som ska undvikas.
Det vita hamburgerbrödet
Den feta dressingen
De feta pommes fritsen
Den sockrade läskan

Jag tänker mig att man steker hamburgarna hemma och har t ex kokt potatis, en sallad utan majonäs och dricker vatten el mjölk, då vore det helt godtagbart. (Fast då kanske det blev dyrare än McDonalds hamburgare?)

I Sverige så kallas köttfärsbiffen mellan bröden för hamburgare, men biffen tillsammans med bröden kallas också för hamburgare. Så ordet hamburgare kan betyda två saker.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hamburgare

Hamburgare kan vara gjorda på kött med hög fetthalt.
Namiderdus

Inläggav slackern » 2025-04-19 15:05:39

Överviktiga i Japan då kommer jag direkt att tänka på sumobrottare.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Namiderdus » 2025-04-21 18:51:08

slackern skrev:Överviktiga i Japan då kommer jag direkt att tänka på sumobrottare.

Ja, fast deras övervikt kommer till största delen från muskler. Om man ser till andelen kroppsfett så är inte alla sumobrottare överviktiga.
Namiderdus

Inläggav slackern » 2025-04-21 18:53:30

Namiderdus skrev:
slackern skrev:Överviktiga i Japan då kommer jag direkt att tänka på sumobrottare.

Ja, fast deras övervikt kommer till största delen från muskler. Om man ser till andelen kroppsfett så är inte alla sumobrottare överviktiga.

Alltså en som håller på med traditionell västerländsk brottning som grekisk-romersk stil ser ju absolut inte ut som en sumo brottare.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Namiderdus » 2025-04-21 20:06:20

slackern skrev:
Namiderdus skrev:

Alltså en som håller på med traditionell västerländsk brottning som grekisk-romersk stil ser ju absolut inte ut som en sumo brottare.

Nej, de har en låg andel kroppsfett. Andelen kroppsfett hos en del sumobrottare ligger nära medelvärdet för vanligt folk.
Namiderdus

Återgå till Intressanta intressen

Logga in