Ha As och tycka om att spola vatten.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-12-10 18:33:51

Men vad är hönan och ägget? De 'blir' ju inte "entisar" och "aspisar" förrän de svarar olika på frågorna. Och sen tar man dem som svarar olika på frågorna som intäkt för frågans relevans. :?

Man kan inte ha två flytande parametrar som är beroende av varandra, en av dem måste vara objektiv från början, annars blir båda subjektiva. Eller?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-12-10 18:34:27

linek skrev:
Charley? skrev:rdos: Jag förstår inte riktigt ditt argument. Det finns med en fråga om vatten i Aspie-quiz, därför är vatten relevant? Du har ju skapat Aspie-quiz?

Han behåller bara frågor som aspiesar och entisar svarar olika på, skulle jag säga om jag bara fick en mening.

Svaren skall helst fördela sig på två kluster, om man tänker sig ett förenklat scenario. På så vis att alla med diagnos svarar likadant och alla utan svarar tvärtom. Frågor som besvaras slumpmässigt hamnar inte i något kluster, tycks inte ha något med diagnosen att göra och stryks på grund av sitt usla prediktionsvärde.

Något sådant, rdos?


Exakt. Problemet är ju att det kluster som naturligt bildas är mycket bredare än bara AS-diagnosen, och motsvarar mer NPF rent allmänt + en massa preferenser (som t.ex. att gilla vatten) som ingen ännu kommit på att sjukdomsstämpla.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-12-10 18:44:22

Inger skrev:Men vad är hönan och ägget? De 'blir' ju inte "entisar" och "aspisar" förrän de svarar olika på frågorna. Och sen tar man dem som svarar olika på frågorna som intäkt för frågans relevans. :?

Man kan inte ha två flytande parametrar som är beroende av varandra, en av dem måste vara objektiv från början, annars blir båda subjektiva. Eller?


Inger, om du läst och förstått artikeln som jag skickat in (och som du fått kopior på), speciellt då sista versionen, så skulle du vetat vad det objektiva i sammanhanget är. Det är faktorerna som kommer ut ifrån faktoranalys, och som sedan version 6 använts som underlag för poängberäkningen. Dessa faktorer är i stort sett oberoende av val av frågor, urval av vilka som svarar, ålder och kön, vilket jag har visat i artikeln.

Relationen till diagnosen blir så att säga som den blir, och går inte att påverka med frågeurvalet. Faktum är att antalet "feldiagnoser" snarare ökat än minskat, men det beror nog oxå på att många som är osäkra på sin diagnos numera använder Aspie-quiz som "second-opinion" verktyg.

Det är i snitt 11% som har AS/HFA/PDD-diagnos som får "mycket sannolikt neurotypisk" och 70% som får "mycket sannolikt Aspie". För ett slumpmässigt valt forum utan relation till autism, så är siffrorna i det närmaste omvända.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-12-10 18:51:06

Inger skrev:Det är just därför jag ville ta bort sådana frågor ur slutversionen. De frågor som finns med där ska vara relevanta för AS, inte bara något aspisar (enligt DIN definition) kan tycka är lite intressant i största allmänhet.


Det är ju sant att jag uppfunnit en egen definition av vad Aspie och NT är för något, men det var ett aktivt val efter att jag upptäckt faktorerna som faktoranalysen gav, och som verkade likartade i det första versionerna. Eftersom det handlar om ett online-test, utan möjlighet att styra vem som deltar, eller att undersöka validiteten med normala metoder (dvs att kalla in ett antal diagnosticerade + kontrollgrupp och köra omfattande tester på dem för att avgöra om de var på autismspektrum osv). Så, jag har faktiskt valt frågorna objektivt, men inte brytt mig om DSM eller vanliga kriterier för diagnos.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Inger » 2008-12-10 18:58:29

Jag har inte orkat läsa artikeln och är just nu för sjuk för att ens kunna tänka. Återkommer när min bihåleinflammation gått över.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-12-10 20:32:31

När jag ändå är inne på quizen, så kan jag ju oxå tillägga hur urvalsprocessen fungerade (iaf från och med experimentell version 2).

Avsikten var ju att med så få frågor som möjligt täcka så mycket variation som möjligt. Det var därför som frågor med stark korrelation till varandra reducerades medan frågor som inte var med som var relativt unika (svag koppling till andra frågor) togs med. Det var denna process som valde ut relevanta frågor, och inte mitt godtycke, eller Ingers. Å andra sidan så kunde såklart bara testade frågor användas. Efter att första stabila versionen konstruerats, så började jag istället köra professionella tester för andra NPF-diagnoser (mestadels). Därifrån valdes oxå en del nya, unika frågor ut.

Att testen har bäst relevans för just AS, och inte t.ex. ADHD eller Dyslexi beror på inneboende egenskaper. Det är nämligen så att de frågor som har starkast kopplingar till faktorerna är de frågor som finns som diagnoskriterier för AS. Dessa har då fått högre viktfaktorer, och påverkar då poängen mer. Dessutom så finns det betydligt fler frågor i dessa grupper som är unika.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-12-10 22:55:27

rdos skrev:Nu missförstod du nog bakgrundsdatan. Jag tror knappast att Afrikanska invandarbarn har drunkning som främsta dödsorsak. Även om det skulle råka vara så, så ligger det isf kulturella skillnader bakom och inte medfödda. Svenska, autistiska barn lär ju inte ha några kulturella skillnader emot svenska NT-barn. Dessutom så kommer datan ifrån en forskares studier av förhållandena i USA om jag inte minns fel.


Så i det här fallet accepterar du kulturella skillnader som inte är genetiska? Det brukar du ju inte göra i en massa andra fall. Du väljer och vrakar som vanligt, vilket förstås var poängen med mitt tidigare inlägg. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kahlokatt » 2008-12-15 22:43:13

Får jag återgå till huvudfrågan? :roll:
Jag älskade att "glöta" med vatten när jag var liten, men jag tror att det är något de flesta barn älskar. Jag brukade leka att slasken var "Stora Oceanen", vad nu det är, och diskhon "Michigansjön". En annan sak jag älskade var att hälla diskmedel i en kastrull, ta ett sugrör och blåsa upp bubblor och sedan släcka lampan och se hur vackert det glänste...

Men en gång när jag var ungefär elva, gjorde jag något helt sjukt. Jag hällde ut vatten över hela köksgolvet (lyckligtvis plastgolv och plastmattor) och ville fylla på tills det skulle nå mig till knäna (jag tror idén kom från Lotta på Bråkmakargatan), men vattnet gled ju bara undan. Sedan förstod jag att det jag hade gjort var helt galet, men det slog mig inte att bästa sättet att få bort det vore med enormt många skurtrasor. I stället tog jag papper och t.o.m. sugrör :shock: till hjälp. Pappa blev fly förbannad och som straff fick jag inte gå hem till en kompis. Senare garvade han bara åt hur jag kunde göra något så knäppt.
I dag har jag insett att en "normalt" funtade unge aldrig skulle ha gjort något sådant här...

Jag är förresten fortfarande väldigt förtjust i havet och i att bada i badkar. Däremot hatar jag att gå till simhallen. Senast jag var där fick jag höra av en unge att mitt arsle är enormt. Honom dränkte jag. Nej, det gjorde jag förstås inte, men tankarna gick ditåt. :evil:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav tvilling99 » 2008-12-16 16:40:39

Kahlokatt skrev:Får jag återgå till huvudfrågan? :roll:
Jag älskade att "glöta" med vatten när jag var liten, men jag tror att det är något de flesta barn älskar. Jag brukade leka att slasken var "Stora Oceanen", vad nu det är, och diskhon "Michigansjön". En annan sak jag älskade var att hälla diskmedel i en kastrull, ta ett sugrör och blåsa upp bubblor och sedan släcka lampan och se hur vackert det glänste...

Men en gång när jag var ungefär elva, gjorde jag något helt sjukt. Jag hällde ut vatten över hela köksgolvet (lyckligtvis plastgolv och plastmattor) och ville fylla på tills det skulle nå mig till knäna (jag tror idén kom från Lotta på Bråkmakargatan), men vattnet gled ju bara undan. Sedan förstod jag att det jag hade gjort var helt galet, men det slog mig inte att bästa sättet att få bort det vore med enormt många skurtrasor. I stället tog jag papper och t.o.m. sugrör :shock: till hjälp. Pappa blev fly förbannad och som straff fick jag inte gå hem till en kompis. Senare garvade han bara åt hur jag kunde göra något så knäppt.
I dag har jag insett att en "normalt" funtade unge aldrig skulle ha gjort något sådant här...

Jag är förresten fortfarande väldigt förtjust i havet och i att bada i badkar. Däremot hatar jag att gå till simhallen. Senast jag var där fick jag höra av en unge att mitt arsle är enormt. Honom dränkte jag. Nej, det gjorde jag förstås inte, men tankarna gick ditåt. :evil:

Jag kan lätt förstå att du hade lust att dränka den där ungen.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8400
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Eyesonly » 2009-01-02 10:14:49

Vatten har intresserat mig med. Just att se vatten rinna i ett dike eller för den delen på asfalt och se alla olika vägar det tar är väldigt roligt. Jag brukar gå förbi en bäck nära jobbet för att kolla på vatten. Det var innan vintern när det fortfarande var ljust när jag gick från jobbet och det inte var fruset.

För den som gillar ljudet av vågor kan jag rekommendera skivan: Essential Elements - The Deep Blue. Det är avslappningsmusik med vågor och annat blandat med piano och gitarr. Länktips. http://www.amazon.com/dp/B00004RCTV/ref=nosim/?tag=priceg-music-20&creative=380333&creativeASIN=B00004RCTV&linkCode=asn Jag lånade det på biblioteket i Karlskoga för många år sen.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-02 15:20:09

Jag gillar ljudet i simhallar, men det är nog mer akustiska än autistiska orsaker som ligger bakom denna böjning.

Nej, jag har aldrig varit glad i simhallar över huvud taget, men när jag väl hamnar i öppet vatten kan det vara svårt att få upp mig igen. Jag är mer den där typen som flyter omkring på en madrass i vattnet, blundar och drömmer mig bort.

Gillar dock att se på långsamt flytande vatten. Om det är aspigt eller bara knasigt överlåter jag åt framtida forskning.

Hej på er alla, förresten! :)
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-01-02 16:38:24

Börje Frylmark skrev:Jag gillar ljudet i simhallar, men det är nog mer akustiska än autistiska orsaker som ligger bakom denna böjning.

Nej, jag har aldrig varit glad i simhallar över huvud taget, men när jag väl hamnar i öppet vatten kan det vara svårt att få upp mig igen. Jag är mer den där typen som flyter omkring på en madrass i vattnet, blundar och drömmer mig bort.

Gillar dock att se på långsamt flytande vatten. Om det är aspigt eller bara knasigt överlåter jag åt framtida forskning.

Hej på er alla, förresten! :)


Hej du, välkommen över hit! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Börje Frylmark » 2009-01-02 17:00:31

Tack :-)
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Börje Frylmark
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Byhåla, Småland

Inläggav tinker » 2009-01-03 7:24:52

Stora lådor med fågel frön intresserar mig lite. Jag tycker om hur lätt man vet inte bättre ord, penetrerar massan och fångar upp det så lätt. Att ha en skopa och fånga upp lite fågel frön och sedan hälla ner det igen för att sedan ta upp det igen. Skulle sitta på en stol och hålla på så, men sen slutar man nog för jag har som princip att inte hålla på allt för länge då min filosofi om att inte slösa bort livet slår in. Men jag har knappast levt så. Live like you'll will die tomorrow, Dream as you'll live forever som dom säger. Men den livsstilen funkar aldrig för mig. Kanske jag borde ge upp den.
Senast redigerad av tinker 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
tinker
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2009-01-01

Inläggav OnionKnight » 2009-01-03 12:48:59

Spola vatten ser jag ingen vits med, och det drar på resurser som tär på mitt samvete. Däremot gillar jag att bada och dyka, brukade simma när jag var yngre. Om det är något jag gillar att leka med så är det eld, kan dra fingrarna över lågor och känna runt elden på ställen där det är lika varmt och skapa mig en bild av hur värmen är formad.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Vatten

Inläggav Tingeling » 2009-01-09 18:52:45

Jag bara ÄLSKAR vatten. Desutom badar jag varje dag. Det ska vara vågor eller rinnande vatten som i badkar. Inte av duschtypen.

Jag förbrukar mest energi i hela Stockholm troligtvis och borde skämmas.
Men det gör jag inte för jag njuuter av det!

Tingeling - ohämmat förtjust i vatten
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Simhallar

Inläggav Tingeling » 2009-01-09 18:56:29

Bara ett litet p.s. om simhallar:
Simhallar är vidriga p.g.a. av ljudet men även för det är så kallt överallt. De har banne mig ingen värme i duscharna ens på de flesta ställen.

Man borde gå omkring med en tjock morgonrock om man ska vistas i badhus...

Tingeling - badnymf iallafall..i badkaret
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Aspkvinna » 2009-01-09 19:14:19

Gillar och dyka med tuber för det är tyst och lugnt under ytan. Snälla fiskar och andra djur att hänga med. Bäst har nog varit en Batfish och en sköldpadda. Havsormen missade jag tack och lov fast han var i faggorna men annars är en önskan att möta en Jättemantra!

Ok, clownfiskar är också rätt söta fast små.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2009-01-10 6:26:26

Tycker också om värmen i duschar, när andra kommenterat temperaturen så menar de att de bränner sig på den temp jag duschar i.
Altså inte att jag skulle ha en massa folk i duschen men jag ställer ju in värmen och sedan om någon duschar efter mig så bränner de sig om de inte sänker värmen.

Skulle iofs vara trevligt med sällskap i duschen, iaf om det är femenint sällskap, hmm är nog bara jag som är desperat och vill hitta någon att bli ihop med :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav SnowballInHell » 2009-01-10 7:02:27

Som barn upptäckte jag att det var skönt att låta kranvattnet rinna över händerna/armarna när det hade exakt kroppstemperatur. mysko känsla - som att ha handskar på sig :) fast utav en tunn hinna diväteoxid.

Havet älskar jag att titta på, och bada i, även om jag nojar mig för att jättebäckfisken eller något otäckt monster ska komma underifrån och hugga mig.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav linek » 2009-01-10 10:58:31

SnowballInHell skrev:Havet älskar jag att titta på, och bada i, även om jag nojar mig för att jättebäckfisken eller något otäckt monster ska komma underifrån och hugga mig.


Har du provat fördjupningsterapi? En blott smuttad på bägare vattenekologi har varit bästa grunden för min noja. Och när jag skulle rita av mig skräcken skojade jag bara till det.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav SnowballInHell » 2009-01-10 11:07:13

linek skrev:
SnowballInHell skrev:Havet älskar jag att titta på, och bada i, även om jag nojar mig för att jättebäckfisken eller något otäckt monster ska komma underifrån och hugga mig.


Har du provat fördjupningsterapi? En blott smuttad på bägare vattenekologi har varit bästa grunden för min noja. Och när jag skulle rita av mig skräcken skojade jag bara till det.


Se under ytan menar du? jomen visst. Men det gör väl inte detta ytterst reella hot mindre?
antar att akvarellfärg är bästa mediet om man ska terapimåla av sig skräcken...iiik.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Inläggav linek » 2009-01-10 11:19:06

SnowballInHell skrev:
linek skrev:
SnowballInHell skrev:Havet älskar jag att titta på, och bada i, även om jag nojar mig för att jättebäckfisken eller något otäckt monster ska komma underifrån och hugga mig.


Har du provat fördjupningsterapi? En blott smuttad på bägare vattenekologi har varit bästa grunden för min noja. Och när jag skulle rita av mig skräcken skojade jag bara till det.


Se under ytan menar du? jomen visst. Men det gör väl inte detta ytterst reella hot mindre?
antar att akvarellfärg är bästa mediet om man ska terapimåla av sig skräcken...iiik.

Fantastiska fantasier är jag den mest ovillige till att kväsa, men för att tråka till det, i vilka av dina simvatten väntar du dig jättebläckfisken och otäcka monster? Sådan fördjupning borde kunna kväsa bestämningen reella.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav SnowballInHell » 2009-01-10 11:51:22

linek skrev:Fantastiska fantasier är jag den mest ovillige till att kväsa, men för att tråka till det, i vilka av dina simvatten väntar du dig jättebläckfisken och otäcka monster? Sådan fördjupning borde kunna kväsa bestämningen reella.


hmm, jag tror min ironiska tanke gick förlorad. (den brukar gå folk förbi när jag kör den muntligt också så..)
Havet i första hand! det är ju trots allt det sista stället som inte är helt utforskat och tömt på mysterier så fan vet vad som kan komma efter en ur djupet! :-)026
Tror jag ska satsa på att i första hand bota förföljelsemanin. Ok att monstren finns men de kan ju vara ute efter någon annan!
ok..rita rädsla för irrationella förföljare...eeh.
Senast redigerad av SnowballInHell 2011-05-04 16:50:31, redigerad totalt 1 gång.
SnowballInHell
 
Inlägg: 206
Anslöt: 2008-10-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in