Ilon Wikland

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Ilon Wikland

Inläggav Alien » 2025-04-14 14:47:27

Hon har ju illustrerat många barnböcker, t ex av Astrid Lindgren. Böcker som för alltid är förknippade med Ilon Wiklands illustrationer.

Hon kommer från Estland och i hennes forna hemstad Haapsalu finns ett museum, Ilons sagohus. (Dit skulle jag vija resa.) Ett reportage från när hon fyllde 85 år.

TT 2 februari 2015 skrev:Förebilden för Karlssons utseende hittade hon i en av Paris saluhallar, vid åsynen av en liten rundlagd fransman i rutig skjorta och blå byxor. Också de egna barnen, och senare barnbarnen, har fått stå modell för hennes illustrationer.
---
Arbetet är inte bara en glädje och en inkomstkälla, det har hjälpt henne att övervinna livets svårigheter. Uppväxten i Estland var bitvis mörk, delar av den finns beskrivna i barnböckerna ”Den långa, långa resan” och ”Sammeli, Epp och jag”. Föräldrarna övergav henne och lämnade så småningom Estland på var sitt håll utan Ilon, som fick växa upp hos sin mormor och hos farföräldrarna i Haapsalu. Hon hann uppleva både rysk och tysk ockupation innan farföräldrarna satte henne ensam på en båt till Sverige, dit hon kom som fjortonårigt flyktingbarn 1944.
---
– För mig har räddningen varit att teckna. När man koncentrerar sig på det man gör så håller man inte på så mycket med svårigheterna. Och det är så jag tror att man ska göra, faktiskt. Man ska ha klart för sig vad som har hänt och vad det betyder, men sedan ska man lägga det åt sidan.
---
Hon ser ingen anledning att sluta arbeta och ställer alltid lika höga krav på sig själv. Hon vill utvecklas, förnya sig och undvika upprepningar. Hennes senaste projekt, musiksagan "Peter och vargen", utmanade genom att pågå i samma miljö från början till slut. För att variera sina illustrationer gick hon till sin stora förebild, den japanska konstnären Hokusai, känd för sina hundra variationsrika träsnitt av berget Fuji.

– Han dog i 90-årsåldern, och lär ha sagt att åh, om jag hade fått leva några år till så hade jag kunnat bli ännu bättre. Det du! Det är det jag lever efter.
https://www.ystadsallehanda.se/artikel/ ... tt-teckna/

Ja, om barndomen var mörk så verkar slutet av livet desto ljusare. Att få arbeta med det man älskar när man är 85 år. Men nu är hon 95 år och har nog slutat att arbeta.

Mitt i Stockholm 2025-02-05 skrev:För att fira sin 95-årsdag ordnar Ilon Wikland två utställningar. En på Estniska huset på Wallingatan och en på Waldmarsudde.

På utställningarna finns mycket annat än illustrationer från Astrid Lindgrens böcker. Ilon Wikland har illustrerat över hundra böcker.
---
Hon är 95 år och blir lätt trött. ”Tänk att jag blir så gammal!”, säger hon och ”Tänk att jag har gjort så mycket – jag tror att jag jobbade jämt”, säger Birgitta Wikland.
https://www.mitti.se/nyheter/ilon-wikla ... e58bbbb931
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in