Fåglar!
Fåglar!
Någon skrev:Är det gängse att låta burfåglar, som normalt hålles inomhus, få flyga lite fritt
medan man går på promenad?
I närheten av äldreboendet som jag jobbar på finns en papegoja, vars ägare tidigare har låtit den flyga fritt.
Det har varit ett problem när papegojan satt sig och hackat sönder saker, som handtagen på en rollator, innan någon hunnit se det och hindra den. En gång åt den upp en gubbes smörgås, snodde den ur hans hand. Gubben är 100 år och inte helt klar. Han sa ”En kråka åt upp min smörgås!” och skrattade.
Vi som jobbade hade ett sjå att få ut papegojan från matsalen.
Den heter dessutom Putin, av alla namn! Jag tror ägaren är från Ryssland.
Nu har jag inte sett till den sen i höstas någon gång. Kanske ägaren slutat släppa ut den eller har gjort sig av med den?
Så dom flyger inte bort då?
Måste bli så otroligt mycket intryck när man plötsligt kommer ut om man annars sitter i en bur..
Fåglar!
Några fågelungar jag tog bilder på, skator. Det här fotot togs en halvtimme efter att de hoppade ut ur boet för första gången. Det är så roligt att titta på dem de första dagarna efter att de hoppat ut ur boet, för de vet ingenting och allt är väldigt spännande och nytt för dem.
De går runt och försöker äta saker och bara busar.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fåglar!
Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.

Fåglar!
Huggorm skrev:Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.och nu börjar väl snart fåglarna boa så det är för sent
Jag hoppas att det inte var för sent. Det är mest svartvit flugsnappare som bor i dem och nu såg jag på wp att de häckar i maj-juli. Men de börjar förstås söka boplats och bygga tidigare.
Fåglar!
De svartvita är fortfarande kvar i Afrika, de kommer sist av alla. Hos mig brukar de dyka upp runt 1 maj.Dagobert skrev:Huggorm skrev:Det gjorde jag de första åren men sedan har det inte blivit av igenDagobert skrev:Idag, 17:e mars, tömde jag mina fågelholkar, 12 st. Har haft hela vintern på mig... Jag tömmer dem varje år då de är ganska grunda så om det byggs mer än 1 bo i dem kommer det nära hålet och blir lätt åtkomligt för större fåglar.och nu börjar väl snart fåglarna boa så det är för sent
Jag hoppas att det inte var för sent. Det är mest svartvit flugsnappare som bor i dem och nu såg jag på wp att de häckar i maj-juli. Men de börjar förstås söka boplats och bygga tidigare.
Fåglar!
antonius skrev:Dagobert skrev:Finns det nån mer än näktergalen som kvittrar när det är mörkt
svalor, storspov, tofsvipor, näktergal, härmsångare, törnsångare och ärtsångare bör kunna höras nattetid i sverige
Tack, då får jag gå igenom dem. Utom storspoven, jag tror inte den kvittrar så

Fåglar!
Dagobert skrev:antonius skrev:Dagobert skrev:Finns det nån mer än näktergalen som kvittrar när det är mörkt
svalor, storspov, tofsvipor, näktergal, härmsångare, törnsångare och ärtsångare bör kunna höras nattetid i sverige
Tack, då får jag gå igenom dem. Utom storspoven, jag tror inte den kvittrar så
Tycker inte att någon av dem låter rätt på https://www.xn--fgelsng-exae.se/
Hör jag den igen ska jag försöka spela in.
Fåglar!
Tyckte väl att jag sett en tråd om fåglar.
Svanbo i England, som jag följer för andra året.
Nio ungar blev det i år. De är bara några dagar gamla, men är redan ute på vattnet många timmar i sträck med föräldrarna. Hittills är alla kvar och pigga och krya.
Förra gången började jag titta tidigare, vill minnas att de inte ens fått äggen ännu utan höll på att fixa i ordning boet. Det var roligt att se dem pyssla, och senare hur de turades om att ruva och vända på äggen.
Synd att det är sämre vy i år. Man ser ingenting av vattnet omkring. Kan kanske ha att göra med att det sist var mycket problem med kamerorna.
Första året såg man en lång kanal i vassen, där gled hanen fram småskällande varje morgon för att hämta sin familj. Sen när de vaknat och mornat sig några minuter simmade de iväg i kanalen, honan först, ungarna i rad efter henne, och sist anslöt hanen. Sen såg man allihop komma på rad på kvällarna, honan och ungarna klättrade upp i boet för natten, och hanen sov i vattnet i närheten och höll vakt. Man kunde också se hanen då och då när han patrullerade runt i närheten.
Ingen actionfilm direkt, särskilt på dagarna. Men ljudet är skönt att lyssna på. Bra medicin mot hets och stress.
Första året fick de 10 ungar. En rovfågel tog dem en efter en, när de var ute på sjön på dagarna. Så på ungefär två veckor förlorade de hela kullen. Hoppas det går bättre för dem i år.
Svanbo i England, som jag följer för andra året.
Nio ungar blev det i år. De är bara några dagar gamla, men är redan ute på vattnet många timmar i sträck med föräldrarna. Hittills är alla kvar och pigga och krya.
Förra gången började jag titta tidigare, vill minnas att de inte ens fått äggen ännu utan höll på att fixa i ordning boet. Det var roligt att se dem pyssla, och senare hur de turades om att ruva och vända på äggen.
Synd att det är sämre vy i år. Man ser ingenting av vattnet omkring. Kan kanske ha att göra med att det sist var mycket problem med kamerorna.
Första året såg man en lång kanal i vassen, där gled hanen fram småskällande varje morgon för att hämta sin familj. Sen när de vaknat och mornat sig några minuter simmade de iväg i kanalen, honan först, ungarna i rad efter henne, och sist anslöt hanen. Sen såg man allihop komma på rad på kvällarna, honan och ungarna klättrade upp i boet för natten, och hanen sov i vattnet i närheten och höll vakt. Man kunde också se hanen då och då när han patrullerade runt i närheten.
Ingen actionfilm direkt, särskilt på dagarna. Men ljudet är skönt att lyssna på. Bra medicin mot hets och stress.
Första året fick de 10 ungar. En rovfågel tog dem en efter en, när de var ute på sjön på dagarna. Så på ungefär två veckor förlorade de hela kullen. Hoppas det går bättre för dem i år.
Fåglar!
Jag gick in i ett Svan bo på en ö för några år sedan av misstag.
Det var mer eller mindre helt kamouflerat av vass eller vad det var, så jag såg det inte före jag nästan klev rakt i det.
Svan mamman gick mer eller mindre till attack mot mig (begripligt), var bara att försöka backa och undvika vingslag och näbbnaffs.
Nu precis i närheten av där jag bor finns det både svanar och Kanadagäss.
Har suttit och observerat dom en hel del. Och min slutsats är att Kanadagässen är riktiga skitstövlar.
Dom håller på och trakasserar svanarna nästan hela tiden.
Det var mer eller mindre helt kamouflerat av vass eller vad det var, så jag såg det inte före jag nästan klev rakt i det.
Svan mamman gick mer eller mindre till attack mot mig (begripligt), var bara att försöka backa och undvika vingslag och näbbnaffs.
Nu precis i närheten av där jag bor finns det både svanar och Kanadagäss.
Har suttit och observerat dom en hel del. Och min slutsats är att Kanadagässen är riktiga skitstövlar.

- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Fåglar!
triggerhappyD skrev:Svan mamman gick mer eller mindre till attack mot mig (begripligt), var bara att försöka backa och undvika vingslag och näbbnaffs.
När jag var ungefär 6 år var jag i en park i Oslo och tittade på svanar. Jag ville ge dem mat, så jag gick fram till en svan med bröd i handen. Svanen attackerade direkt och jagade mig runt halva parken. Jag sprang för mitt liv.

Fåglar!
triggerhappyD skrev:Har suttit och observerat dom en hel del. Och min slutsats är att Kanadagässen är riktiga skitstövlar.
de kan ha ständiga fajter och är hela tiden i luven på varann, och högljudda uppgörelser sker bakom mitt sovrum, och ja, kanadagäss är fågelvärldens gangsta

Fåglar!
Oj Trigger, kan tänka mig att svanhonan inte blev glad över visiten! Tur att hanen inte var i närheten också, att ha två såna jättefåglar emot sig kunde nog varit en pärs.
Vi stötte på en svan en gång som irrat sig upp från vattnet in i bostadsområdet intill, och envisades med att strosa runt i körbanorna. Vi försökte fösa den bort mot vattnet igen, utan att röra den, men den uppskattade inte insatsen. Väste och klippte till med näbben, när man backade kom den springande efter.
De är respektingivande faktiskt, när de fäller ut vingarna och sätter iväg mot en.
Det löste sig till slut med att en som bodde i närheten hämtade bröd att locka med, då följde svanen med så snällt så.
Kanadagäss ja. De är ju inte de mest poppis fåglarna.
Men jag träffade på en riktigt rolig sån förra sommaren.
Jag gick ut jättetidigt på mornarna, innan det blev för varmt. Ibland plockade jag skräp, ffa plast innan det hamnade i vattnet, och glas så att ffa djur inte skar sig på det (de har ju inga skor som skyddar).
Det var nästan helt folktomt vid den tiden, så änder och kanadagäss brukade ligga i stora klungor på gångvägarna och gräsmattorna nära vattnet.
En morgon såg jag redan på håll hur en gås stod och tittade på mig. Efter ett tag kom den och ställde sig alldeles intill, och tittade noga på allt jag gjorde. När jag gick framåt följde den med som en hund.
Den höll mig sällskap en bra bit, innan den gick tillbaka till flocken.
Jag fattar ju att den sannolikt hoppades på en matbit. Men den betedde sig inte som tiggande fåglar brukar göra, utan såg ut att bara gå där och småprata, så där som man gör liksom. Skön lirare
Vi stötte på en svan en gång som irrat sig upp från vattnet in i bostadsområdet intill, och envisades med att strosa runt i körbanorna. Vi försökte fösa den bort mot vattnet igen, utan att röra den, men den uppskattade inte insatsen. Väste och klippte till med näbben, när man backade kom den springande efter.
De är respektingivande faktiskt, när de fäller ut vingarna och sätter iväg mot en.
Det löste sig till slut med att en som bodde i närheten hämtade bröd att locka med, då följde svanen med så snällt så.
Kanadagäss ja. De är ju inte de mest poppis fåglarna.
Men jag träffade på en riktigt rolig sån förra sommaren.
Jag gick ut jättetidigt på mornarna, innan det blev för varmt. Ibland plockade jag skräp, ffa plast innan det hamnade i vattnet, och glas så att ffa djur inte skar sig på det (de har ju inga skor som skyddar).
Det var nästan helt folktomt vid den tiden, så änder och kanadagäss brukade ligga i stora klungor på gångvägarna och gräsmattorna nära vattnet.
En morgon såg jag redan på håll hur en gås stod och tittade på mig. Efter ett tag kom den och ställde sig alldeles intill, och tittade noga på allt jag gjorde. När jag gick framåt följde den med som en hund.
Den höll mig sällskap en bra bit, innan den gick tillbaka till flocken.
Jag fattar ju att den sannolikt hoppades på en matbit. Men den betedde sig inte som tiggande fåglar brukar göra, utan såg ut att bara gå där och småprata, så där som man gör liksom. Skön lirare

Fåglar!
det är ju det här med att mata djur, som kan bli problematiskt, om man matar talgoxarna på vintern är kanske inte så farligt, men när de matar större djur kan det bli problem, kommer bara att tänka på kvinnan som tyckte synd om tvättbjörnarna, och började mata dem, tillslut var det hundratals av dem och blev en social katastrof och poliser och djurvårdare fick tillslut ta hand om det i USA, hon ville ju bara vara snäll för de var så söta
Återgå till Intressanta intressen