Hur undvika skärmsläckare?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur undvika skärmsläckare?

Inläggav mnordgren » 2008-12-10 9:50:23

Som bekant så aktiveras skärmsläckaren om man inte vidrör musen under en viss tidsperiod. Finns det nåt sätt att undvika detta? Anledningen till att jag frågar är att om man spelar ett tag med handkontroll så glömmer man lätt bort att röra vid musen regelbundet, vilket leder till att spelet hakar upp sig när skärmsläckaren drar igång.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Inger » 2008-12-10 9:57:11

Har du Windows?

1. Gå till Kontrollpanelen på startmenyn.

2. Välj Skärm (eller Display på engelska).

3. Klicka på fliken Skärmsläckare (ScreenSaver)
Där kan du ställa in hur många minuter du vill att det ska gå innan skärmsläckaren sätter igång automatiskt. Verkar inte som det går att stänga av den funktionen helt. Nån som vet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav apkonstapel » 2008-12-10 10:00:25

Kan man inte välja något i stil med »Ingen« som skärmsläckare också? Mitt minne hävdar i alla fall att det är så, men Windows-fria jag kan ju inte kolla.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Inger » 2008-12-10 11:25:25

apkonstapel skrev:Kan man inte välja något i stil med »Ingen« som skärmsläckare också? Mitt minne hävdar i alla fall att det är så, men Windows-fria jag kan ju inte kolla.

Jo, alltså man kan ha svart skärm istället för bild (det har jag). Men då är det den svarta skärmen som kommer upp var X:e minut istället för skärmsläckaren. Den låter inte bli att släcka ner. Men om man ställer in på var 60:e minut eller nåt så har man ju en timma på sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sssssm » 2008-12-10 11:27:59

Man väljer helt enkelt (ingen) som skärmsläckare.
Den svarta skärmen kallas, i Vista, för tom.
Jag har aldrig skärmsläckare på, jag ser inte nyttan.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 13:15:54

sssssm skrev:Man väljer helt enkelt (ingen) som skärmsläckare.
Den svarta skärmen kallas, i Vista, för tom.
Jag har aldrig skärmsläckare på, jag ser inte nyttan.

Nyttan: Bra bakgrundsfärg (svart/tom) när man ska klippa bort kluvna hårtoppar. Avstängd är också bra, men man kanske vill kolla forumet var 10:e minut.

Vad jag undrar, och som är lite OT men ändå inte, är vad det är för skillnad på vila och viloläge. Och vilken av dem som inte gör så att man ändå måste starta om Vista för att återuppta arbetet. När jag har stängt locket och öppnar igen, så har flera program låst sig, virusprogrammet fungerar inte som det ska, surfningen blir kass.

Angående skärmsläckarinställningar så är det bara att högerklicka på skrivbordet och välja "anpassa" eller vad det nu står. Alternativet har en ikon med skärm. Det går snabbare än att gå via kontrollpanelen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav apkonstapel » 2008-12-10 14:13:25

Finns väl tre olika strömbesparingslägen har jag för mig: Viloläge (sleep), dvala (hibernate) och avstängd. De kallas antagligen olika saker på olika ställen.

I viloläge är bland annat arbetsminnet (RAM) fortfarande aktivt. Så mycket elektronik som möjligt är dock avstängd eller i strömbesparingsläge. Det går fort att få liv i datorn igen när den befinner sig i viloläge.

I dvala sparas arbetsminnet till hårddisken, och sedan stängs datorn av. När den slås på igen, genomför den en specialstart där arbetsminnet läses in från hårddisken, och sedan återställs (förhoppningsvis) allting till exakt vad det var när man gick i dvala.

Avstängd är datorn avstängd. Ur strömbesparingssynpunkt är dvala och avstängning likvärdiga. I Windows XP minns jag att man kan få fram hibernate-knappen genom att hålla inne ALT (eller SHIFT?) när rutan där man väljer mellan att logga ut, träda i vila eller stänga av visas.

Vad det skulle vara för skillnad på vila och viloläge vet jag inte alls. Det låter helt enkelt konstigt.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 14:24:08

apkonstapel skrev:Vad det skulle vara för skillnad på vila och viloläge vet jag inte alls. Det låter helt enkelt konstigt.

Det enda jag kunde hitta i hjälpen, var att de är likartade. Men inget mer djupgående. Det går dock att välja vilket man vill ha.
Kanske är det ena äldre, och det andra nytt för Vista, varpå det ena ska fasas bort.

Min erfarenhet är att vila inte fungerade - jag måste starta om datorn om den ska fungera igen.
Så jag får väl helt enkelt testa viloläge och se om det fungerar bättre.

Dvala finns inte att välja, det finns:
- stäng av
- viloläge
- vila
att välja på.

Jag skulle vara glad om M$ kunde skriva en bra information så man vet vad man gör, men som det ser ut nu så är det bara en massa tjafsinfo som inte säger mig något. Typ extremt användarvänligt så att det blir användarovänligt så fort man vill tänka själv.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav apkonstapel » 2008-12-10 15:08:13

Det verkar handla om precis vad du säger: Ett äldre och ett nytt sparläge, sleep samt hybrid sleep.

»What is Hybrid Sleep and Differences with Basic Sleep Mode in Vista«

Sedan hittade jag följande om hur man aktiverar dval-möjligheten i Vista:

»Re-enable hibernate option in Windows Vista«
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 15:35:21

Hibernate verkar vara viloläget.
Jag kollade i prompten och skrev in kommandot. Jag fick till svar att jag inte hade behörighet att aktivera eller inaktiver viloläge.

Jag ändrade "stäng locket" (jag har en laptop alltså) från att då vila, till att nu inta viloläge.
Gick ut en stund med vovvi, och när jag kom in, öppnade jag locket.
Då såg det ut som att datorn startade från avstängd. Jag gick ut i köket och tillbaka, och då såg jag min bild att klicka på för att logga in (jag vet inte vad som hände när jag var i köket eller exakt hur lång tid det tog att starta).
Jag klickade, och då öppnades allt direkt som det var när jag stängde luckan. OCH allt fungerar som det ska.

Förut har jag haft "vila" när jag stänger luckan, och då kommer jag direkt till bilden man klickar på för att logga in (utan att hamna i uppstart med BIOS och allt det där). Och då har inte datorn fungerat som den ska.

Tyvärr är jag kass på engelska så det där med hybrid som du länkade till, fattade jag inte. Men jag ska söka i windowshjälpen och se om det står något på svenska.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 15:45:54

Haha, lol...
Informationen verkar utsatt för översättningsproblem.
Under informationen för "vila" blandas vila och viloläge ihop.
Under informationen för "vad är viloläge" beskrivs vänteläge och där står att viloläge INTE är det som hände när jag satte datorn i viloläge, utan det är i stället vänteläge.
Det står också hur man ska försätta datorn i vänteläge, och den knappen heter "viloläge". ^_^
Varför översätta korrekt när man kan förvirra användaren? O_o

Hybridviloläge verkar passa bäst för datorer utan batteridrift.

EDIT: jag ska testa om hybridviloläge fungerar bättre än vila.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav apkonstapel » 2008-12-10 16:00:42

När du skrivit cmd enligt instruktionerna så måste du trycka CTRL-SHIFT-ENTER istället för att klicka någonstans. Men nu behöver du nog inte göra det, eftersom hibernate/dvala ju verkar vara vad som kallas viloläge på din dator.

Att du hamnar vid inloggningsskärmen tror jag du ska kunna stänga av någonstans. Såvitt jag vet går det i alla fall i XP i krokarna kring Skärmsläckare/Power Savings-inställningarna. Det gäller även att få inloggningsskärm när skärmsläckaren deaktiveras.

Jag har läst på mer:

Fördelen med Hybrid Sleep verkar enbart ligga i att den förbereder dvala samtidigt, så att ingenting går åt skogen om datorn förlorar ström av någon anledning. Nackdelen är att det går långsammare att gå in i (och kanske även att gå ur) hybridvila. Det verkar också som att man någonstans väljer mellan om »Vila« ska innebära just vila, eller om det ska innebära hybridvila.

Vidare ser det ut som om vila stänger av flera delar av datorn, exempelvis nätverkskort, och sparar deras tillstånd i det vanliga arbetsminnet. Antagligen är det återställningen där som inte fungerar. Får du tillbaka internet efter vila om du reparerar anslutningen? Att flera program låst sig kan jag däremot inte förklara.

Eventuellt kan du leta runt i inställningarna och växla sömnläge från S1 till S3, eller vice versa. Finns det inte inuti Vista kan det finnas i BIOS-inställningarna. S3 är den djupare formen av sömn som drar minst ström, medan S1 behåller aktiviteten i fler delar av datorn än bara arbetsminnet.

Vista och sleep mode är tydligen en rätt taskig historia. Allt fungerade bra tills beta-perioden var slut och operativsystemet släpptes. Är OS samt alla installerade drivrutiner till nätverkskort, bildskärm och dylikt uppdaterade till senaste versionen? Om inte så kan det ligga en buggfix och vänta på dig.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 16:15:52

Jag behöver inte öppna cmd.

Vad jag förstår som skillnad, så är vila det som omedelbart pausar och drar lite ström, medan viloläge är det som stänger av och då borde dra ingen ström.

Vila kallas i information för omväxlande vila och viloläge.
Viloläget kallas i informationen för viloläge omväxlande med vänteläge.
Alltså helt förvirrat.

Problemen jag hade med vila (datorn stängs inte av) var att det inte gick att surfa, men det gick bra att ta emot mail (ibland) och chatta på messenger.
Jag tolkade problemen som att de kom från virusprogrammet (f-secure).
Det var också några andra program som inte ville fungera och betedde sig som "programmet svarar inte". Det hjälpte ej att gå till aktivitetshanteraren och stänga av och sedan starta om.

Angående uppdateringar:
Jag har en "färdig dator" som brukar hämta uppdateringar själv. HP-grejer med en HP-uppdateringsgrej, och så windows vanliga automatiska uppdateringar från windows update. Jag antar att det räcker?

Nu ska jag se efter om jag kan komma förbi inloggningssideseländet. Jag har inget lösenord, men väl en bild som jag måste klicka på. Fast det gäller bara vänteläge/viloläge/vila, inte när jag startar från helt avstängd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 16:30:44

Ok.

Jag behövde gå till kommandotolken ändå. Nu hade vilolägesalternativet via startknappen stängts av. Det verkar inte ha satts på trots allt, men jag får väl starta om och se. Kanske beror det på hybridvilolägesändringen jag gjorde (jag valde hybrid trots mina batterier).

Inloggningssidan verkar jag ha kommit förbi nu. Jag stängde av "kräv lösenord", men det var ju lite svårt att räkna ut att jag skulle stänga av något jag inte har. Jag hade alltså "kräv lösenord" som inte krävde lösenord.

Jag testade vanlig vila en kort stund, och nu fungerar datorn som den ska.
Intressant det här, men man blir rätt trött på Vistas påhitt.

Lustigt:
I en av inställningarna kan man välja inställningar för viloläge, hybridviloläge samt viloläge igen ^_^ (sammanblandningen av vila, viloläge och vänteläge där allt blivit viloläge).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-10 16:41:28

Rapport:

Om man väljer "tillåt hybridviloläge" så försvinner alternativet "viloläge" från startmenyn.
Man kan dock fortfarande välja viloläge bland inställningarna för energisparalternativ.

Återstår att testa hur allt fungerar, men nu vill jag inte stänga av, nu ska jag spela "skjuta på bollar" ^_^
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-12-10 16:45:28

Jag har en måne och en soluppgång på mitt tangentbord. Upptäckte dem relativt nyligen. Om jag trycker på månen så går datorn och somnar den utan att stängas av (dock snarkar/surrar den lite). När jag trycker på solupgången så vaknar den igen och frågar om jag vill logga in som mig själv eller nån annan och allt finns kvar exakt som jag lämnade det. Är det detsamma som viloläge?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav apkonstapel » 2008-12-10 16:48:00

Det är »lätt« sömn, alltså vila. Viloläge/dvala brukar vara en pil som pekar på en cylinder.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till IT-forum



Logga in