Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Alien » 2024-05-19 14:42:23

Staten ger pengar men eftersom det är kommunerna som anordnar DV för funktionshindrade så fick kommunerna uppdraget att skicka pengarna vidare. Det struntade kommunerna i så de funktionshindrade fick inga pengar. Det är skandal, tycker jag.

DN 2024-05-06 skrev:336 statliga miljoner som skulle gå till personer med funktionsnedsättningar och daglig verksamhet enligt LSS har brunnit inne.

– Fruktansvärt. De här människorna måste vända på varje krona, säger Doris Brännström, mamma och god man.


Det rör sig om 350 miljoner kronor årligen. Pengar som kommunerna kan få från staten till habiliteringsersättning, förr kallad ”flitpeng”, till personer med daglig verksamhet enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

336 miljoner kronor i den statliga satsningen har inte nått fram, visar en summering av Socialstyrelsens siffror för 2018-2023. Mest brann inne under de första åren.
https://www.dn.se/sverige/staten-fick-t ... ktansvart/

Vad var förklaringen till kommunernas icke-agerande? Ren slöhet? Ointresse för funktionshindrades situation? Bidraget var för kortsiktigt, ansåg en del ansvariga.

En del kommuner har avstått från hela eller delar av bidraget medan andra har tagit emot medel – som de sedan inte har använt. Pengar som har gått tillbaka till statskassan.

Luleå kommun ville bara ha 60 000 kronor årligen 2018 och 2019, trots en tilldelning på närmare 3,4 miljoner kronor per år. Statsbidraget, som beslutas årsvis, ansågs vara för kortsiktigt. Flera kommuner har avböjt pengar med det argumentet.
---
Liksom många andra kommuner har Luleå börjat använda pengarna med åren. Pengar har betalats ut som klumpsummor, en slags bonus inför jul. Numera som ett tillägg på 14 kronor i timmen utöver kommunens egen timpeng på 8 kronor.

Även om statens bidrag skulle ha minskat el försvunnit senare, så kunde ju personerna haft glädje av de pengar de hittills fått. Funktionsnedsatta som lever på aktivitetsersättning/sjukersättning brukar inte ha så bra ekonomi.

– Även en person som inte förstår pengars värde, med summor hit och dit, förstår att det går att göra något roligt. Då kan man som förälder eller god man säga att ”det här kunde vi köpa för att du jobbar”. Pengarna är en sporre, säger Doris Brännström.
---
Aneby kommun i Jönköpings län skippade statsbidraget helt i sex år. En förlust på nära 1,7 miljoner kronor för drygt 30 personer, som inte har fått något betalt alls för sina sysslor. Kommunen har hänvisat till att de i stället erbjudits gratis aktiviteter och resor.

Men personerna kanske inte var intresserade av dessa aktiviteter och resor. Hade de fått pengarna själva kunde de valt att göra vad de ville med de pengarna.

Enligt Riksförbundet FUB:s egen rapport ”Fångad i fattigdom” kan personer med intellektuell funktionsnedsättning och sjuk- och aktivitetsersättning gå back med cirka 1 300 kronor varje månad.

År 2018 var det 51% av pengarna som inte användes. År 2023 var det bara 6% som inte användes. Men allt borde användas.

I vanlig ordning är det bara intellektuellt funktionshindrade som nämns. Men det gäller ju även aspergare/autister som går på DV.

En del av dem som går på DV anser själva att de utför ett arbete och vill ha lön. Ersättningen ses som lön.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Triger » 2024-05-19 18:13:44

Alien skrev:Staten ger pengar men eftersom det är kommunerna som anordnar DV för funktionshindrade så fick kommunerna uppdraget att skicka pengarna vidare. Det struntade kommunerna i så de funktionshindrade fick inga pengar. Det är skandal, tycker jag.

DN 2024-05-06 skrev:336 statliga miljoner som skulle gå till personer med funktionsnedsättningar och daglig verksamhet enligt LSS har brunnit inne.

– Fruktansvärt. De här människorna måste vända på varje krona, säger Doris Brännström, mamma och god man.


Det rör sig om 350 miljoner kronor årligen. Pengar som kommunerna kan få från staten till habiliteringsersättning, förr kallad ”flitpeng”, till personer med daglig verksamhet enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

336 miljoner kronor i den statliga satsningen har inte nått fram, visar en summering av Socialstyrelsens siffror för 2018-2023. Mest brann inne under de första åren.
https://www.dn.se/sverige/staten-fick-t ... ktansvart/

Vad var förklaringen till kommunernas icke-agerande? Ren slöhet? Ointresse för funktionshindrades situation? Bidraget var för kortsiktigt, ansåg en del ansvariga.

En del kommuner har avstått från hela eller delar av bidraget medan andra har tagit emot medel – som de sedan inte har använt. Pengar som har gått tillbaka till statskassan.

Luleå kommun ville bara ha 60 000 kronor årligen 2018 och 2019, trots en tilldelning på närmare 3,4 miljoner kronor per år. Statsbidraget, som beslutas årsvis, ansågs vara för kortsiktigt. Flera kommuner har avböjt pengar med det argumentet.
---
Liksom många andra kommuner har Luleå börjat använda pengarna med åren. Pengar har betalats ut som klumpsummor, en slags bonus inför jul. Numera som ett tillägg på 14 kronor i timmen utöver kommunens egen timpeng på 8 kronor.

Även om statens bidrag skulle ha minskat el försvunnit senare, så kunde ju personerna haft glädje av de pengar de hittills fått. Funktionsnedsatta som lever på aktivitetsersättning/sjukersättning brukar inte ha så bra ekonomi.

– Även en person som inte förstår pengars värde, med summor hit och dit, förstår att det går att göra något roligt. Då kan man som förälder eller god man säga att ”det här kunde vi köpa för att du jobbar”. Pengarna är en sporre, säger Doris Brännström.
---
Aneby kommun i Jönköpings län skippade statsbidraget helt i sex år. En förlust på nära 1,7 miljoner kronor för drygt 30 personer, som inte har fått något betalt alls för sina sysslor. Kommunen har hänvisat till att de i stället erbjudits gratis aktiviteter och resor.

Men personerna kanske inte var intresserade av dessa aktiviteter och resor. Hade de fått pengarna själva kunde de valt att göra vad de vill med de pengarna.

Enligt Riksförbundet FUB:s egen rapport ”Fångad i fattigdom” kan personer med intellektuell funktionsnedsättning och sjuk- och aktivitetsersättning gå back med cirka 1 300 kronor varje månad.


År 2018 var det 51% av pengarna som inte användes. År 2023 var det bara 6% som inte användes. Men allt borde användas.

I vanlig ordning är det bara intellektuellt funktionshindrade som nämns. Men det gäller ju även aspergare/autister som går på DV.

En del av dem som går på DV anser själva att de utför ett arbete och vill ha lön. Ersättningen ses som lön.


Helt uppenbart en inlärningskurva för kommunerna. Inte helt enkelt att få pengar som ska fördelas efter något system som inte finns.

År / Andel oanvända pengar:
2018 - 51%
2019 - 14%
2020 - 10%
2021 - 8%
2022 - 7%
2023 - 6%

Översatt. Första året var ett läroår för kommunerna. Sen lärde de sig till år två. Sen har de finslipat systemet.

Tycker att det verkar att ha fungerat i stort, du kan inte införa en ny grej och förvänta dig att det ska fungera från dag 1. DN har gjort en höna av en fjäder.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Richard » 2024-05-20 7:49:38

Vi har fått statlig bonus de senaste åren, jag får ca 3 000 kr varje sommar o vinter. Men vissa kommuner struntar alltså i detta? Vilka grisar!
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav RapeRegs » 2024-05-20 11:24:42

Varför ska man få pengar för DV?
RapeRegs
 
Inlägg: 1955
Anslöt: 2015-06-19

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Telperion » 2024-05-20 11:38:08

RapeRegs skrev:Varför ska man få pengar för DV?


För att det är en sysselsättning, skulle jag nog tänka. Jag vet bland annat att här har de en ganska stor verksamhet som levererar ved till kommunens grillplatser, så det verkar ju rimligt att de som utför jobbet får ersättning eftersom kommunen annars hade behövt betala ut lön till någon/några för att göra det.
Telperion
 
Inlägg: 280
Anslöt: 2006-06-15

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 11:44:35

RapeRegs skrev:Varför ska man få pengar för DV?


Om DV är en sysselsättning, så gör folk förmodligen ett jobb där. Och om du arbetar utan att få betalt kallas det slavarbete. Och jag är inte 100% säker, men jag tror att slavarbete är olagligt i Sverige. :-)063 Till och med folk som sitter i fängelse får 13 kronor i timmen för det arbete de utför.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav RapeRegs » 2024-05-20 12:55:05

Om verksamheten konkurrerar med riktiga arbeten måste man få en riktig lön. Jag förstår inte varför man ska få 13 kronor i timman om man jobbar på riktigt.

Antingen utför man ett arbete och konkurrensutsätter marknaden, eller också är det en verksamhet som inte får konkurrera ut riktiga företag.

Man kan inte ha en situation där riktiga företag får mindre jobb eller går i konkurs för att kommunen ska få betala 13 kronor i timman åt DV-slavar samtidigt som riktiga arbetare får 300kr/timma eller blir arbetslösa enligt kollektivavtal. Det verkar absurt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1955
Anslöt: 2015-06-19

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 13:56:41

RapeRegs skrev:Jag förstår inte varför man ska få 13 kronor i timman om man jobbar på riktigt.


De 13 kronorna i timmen är alltså vad de intagna får i fängelserna. Inte DV. DV borde nog ha en normal lön. Men jag förstår inte varför intagna får betalt. :-)063 De sitter ju i fängelse som straff. Detta är nog något som bara de skandinaviska länderna gör, tvivlar på att fångarna får lön i mexikanska fängelser till exempel.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav slackern » 2024-05-20 18:39:03

Skogkatt skrev:
RapeRegs skrev:Jag förstår inte varför man ska få 13 kronor i timman om man jobbar på riktigt.


De 13 kronorna i timmen är alltså vad de intagna får i fängelserna. Inte DV. DV borde nog ha en normal lön. Men jag förstår inte varför intagna får betalt. :-)063 De sitter ju i fängelse som straff. Detta är nog något som bara de skandinaviska länderna gör, tvivlar på att fångarna får lön i mexikanska fängelser till exempel.


Jag har för mig att dom som blir dömda i Sverige har sysselsättningsplikt och om dom skulle få 0 kronor i ersättning så räknas det som slavarbete vilket vi har förbjudit här i landet.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Alien » 2024-05-20 20:11:42

Man kan ju ha DV på ett privat företag el på en kommunal avd. Den ersättning, "flitpeng", man får betalas inte av företaget el av den avd man jobbar på utan av kommunens anslag för DV. Så det är ju ingen lön på så sätt.

Sedan är det ju så att det förutsätts att man inte arbetar lika mycket/snabbt som en riktig anställd. Gör man det borde man få avtalsenlig lön, men det får man inte. Åas så är ju DV frivilligt. Är man trött en dag så går man inte dit. Vill man resa bort och hälsa på släkten gör man det utan att begära tjänstledigt/ansöka om semester. Vill man plötsligt sluta så gör man det utan någon uppsägningstid.

Men de som jobbar där dag efter dag, år ut och år in tycker ju själva att de jobbar precis som alla andra, och de vill ha högre "lön". De vill ses och behandlas som alla andra. Sedan kan ju föräldrar/kommunens LSS-handläggare anse att det är bäst för dem att leva så likt andra som möjligt: stiga upp varje vardag och gå till jobbet och umgås med arbetskamrater, dvs få struktur och social samvaro. Då blir pengar en extra motivation.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Triger » 2024-05-20 20:23:15

Telperion skrev:
RapeRegs skrev:Varför ska man få pengar för DV?


För att det är en sysselsättning, skulle jag nog tänka. Jag vet bland annat att här har de en ganska stor verksamhet som levererar ved till kommunens grillplatser, så det verkar ju rimligt att de som utför jobbet får ersättning eftersom kommunen annars hade behövt betala ut lön till någon/några för att göra det.


Mer sannolikt hade kommunen struntat i ved till grillplatser om de behövde betala en normal lön för det. Skulle bli dyra vedklabbar annars.

Poängen är ju som du säger att inte konkurrera med privata företag. Men vedutbärning till grillplatser är antagligen inte en sådan sysselsättning. Tror jag.

Syftet med DV är som jag förstått saken att aktivera människor som annars inte skulle komma i arbete på den vanliga arbetsmarknaden. Tanken är att de får sitt uppehälle betalt på annat sätt. Sen gör de ett jobb som ska vara både meningsfullt, men samtidigt inte konkurrera med privata näringslivet. Svårt kan jag tänka mig. De här pengarna som utbetalas är mer tänkta som en morot snarare än lön.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Richard » 2024-05-21 5:53:58

Jag får runt 500 kr i månaden för att jag är på DV, men vi kan göra vad vi vill där. Innan sorterade vi skruvar o sånt trist. Nu får vi snickra, göra keramik, måla eller bara sitta o prata. Jag tar ibland med min dator o sitter med den där.

Sen får vi som sagt statlig bonus, ungefär lika mycket som vi redan fått, fast i en klumpsumma, två gånger om året.
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav nallen » 2024-05-21 6:53:58

Alien skrev:De vill ses och behandlas som alla andra.

Fast det kräver ju att de är "som alla andra" - vore de det så skulle det ju inte finnas någon anledning till att de har DV.
nallen
 
Inlägg: 19516
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Richard » 2024-05-21 7:51:33

Jag går dit för att komma ut lite o träffa folk, oavsett om jag får pengar eller inte.

Jag blir sämre om jag isolerar mig helt, trots att jag är introvert o trivs bäst ensam.

Har sjukersättning som huvudinkomst, att vi får lite extra är ju bara positivt.
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Triger » 2024-05-21 8:10:26

Richard skrev:Jag går dit för att komma ut lite o träffa folk, oavsett om jag får pengar eller inte.

Jag blir sämre om jag isolerar mig helt, trots att jag är introvert o trivs bäst ensam.

Har sjukersättning som huvudinkomst, att vi får lite extra är ju bara positivt.


Jag levde flera år nästan helt isolerad. Det är aldrig bra. Det ligger inte i min natur att vilja träffa andra människor. Det är tack vare jobb och barnen som jag har ett socialt umgänge.

Skoj att du uppskattar din DV! :)
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Richard » 2024-05-21 14:10:16

Triger skrev:
Richard skrev:Jag går dit för att komma ut lite o träffa folk, oavsett om jag får pengar eller inte.

Jag blir sämre om jag isolerar mig helt, trots att jag är introvert o trivs bäst ensam.

Har sjukersättning som huvudinkomst, att vi får lite extra är ju bara positivt.


Jag levde flera år nästan helt isolerad. Det är aldrig bra. Det ligger inte i min natur att vilja träffa andra människor. Det är tack vare jobb och barnen som jag har ett socialt umgänge.

Skoj att du uppskattar din DV! :)

Ja, det var ett år, jag tror det var 2007 eller 2008 som jag inte gjorde nånting, bara gick hemma. Mådde hur dåligt som helst. Roade mig genom att beställa en massa grejer på kredit för att tillfredsställa mig på nått sätt, men det slutade ju inte så bra...

Drack öl dagligen o knarkade en hel del också.
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Triger » 2024-05-21 15:37:30

Richard skrev:
Triger skrev:
Richard skrev:Jag går dit för att komma ut lite o träffa folk, oavsett om jag får pengar eller inte.

Jag blir sämre om jag isolerar mig helt, trots att jag är introvert o trivs bäst ensam.

Har sjukersättning som huvudinkomst, att vi får lite extra är ju bara positivt.


Jag levde flera år nästan helt isolerad. Det är aldrig bra. Det ligger inte i min natur att vilja träffa andra människor. Det är tack vare jobb och barnen som jag har ett socialt umgänge.

Skoj att du uppskattar din DV! :)

Ja, det var ett år, jag tror det var 2007 eller 2008 som jag inte gjorde nånting, bara gick hemma. Mådde hur dåligt som helst. Roade mig genom att beställa en massa grejer på kredit för att tillfredsställa mig på nått sätt, men det slutade ju inte så bra...

Drack öl dagligen o knarkade en hel del också.


Nä... Är fritidssysselsättningen att låna pengar, dricka öl och knarka i sin ensamhet så finns det ju helt klart utrymme till förbättringar.

Skoj att det verkar att ha löst sig! Din nuvarande situation låter ju ändå bättre! :)
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Alien » 2024-05-21 21:22:18

nallen skrev:
Alien skrev:De vill ses och behandlas som alla andra.

Fast det kräver ju att de är "som alla andra" - vore de det så skulle det ju inte finnas någon anledning till att de har DV.

Men de ska kunna leva så mycket som möjligt som andra enligt LSS:

Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1993-387/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav manne » 2024-05-22 12:45:10

Richard skrev:
Triger skrev:
Richard skrev:Jag går dit för att komma ut lite o träffa folk, oavsett om jag får pengar eller inte.

Jag blir sämre om jag isolerar mig helt, trots att jag är introvert o trivs bäst ensam.

Har sjukersättning som huvudinkomst, att vi får lite extra är ju bara positivt.


Jag levde flera år nästan helt isolerad. Det är aldrig bra. Det ligger inte i min natur att vilja träffa andra människor. Det är tack vare jobb och barnen som jag har ett socialt umgänge.

Skoj att du uppskattar din DV! :)

Ja, det var ett år, jag tror det var 2007 eller 2008 som jag inte gjorde nånting, bara gick hemma. Mådde hur dåligt som helst. Roade mig genom att beställa en massa grejer på kredit för att tillfredsställa mig på nått sätt, men det slutade ju inte så bra...

Drack öl dagligen o knarkade en hel del också.


Jo jag har också under max ca ett halv års tid i mitt liv hållit på att röka cannabis några gånger i veckan under en kort period i mitt liv :cry: :oops:
droger hjälper aldrig :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18985
Anslöt: 2007-08-23

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Richard » 2024-05-22 15:38:55

Nä, det drar en ännu djupare ner i depressionen...
Richard
 
Inlägg: 3524
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav slackern » 2024-05-22 18:04:09

Ja det är ju bra att folk får slita för brödfödan, låter ju nästan som det var förr med fattighjon och spinnhus för folk som inte var sysselsatta.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav nallen » 2024-05-22 20:03:01

Alien skrev:Men de ska kunna leva så mycket som möjligt som andra enligt LSS

Tja, då är ju LSS en lag som är omöjlig att leva upp till. Jag tycker inte sådana lagar skulle få stiftas.
nallen
 
Inlägg: 19516
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav manne » 2024-05-24 11:36:16

nallen skrev:
Alien skrev:Men de ska kunna leva så mycket som möjligt som andra enligt LSS

Tja, då är ju LSS en lag som är omöjlig att leva upp till. Jag tycker inte sådana lagar skulle få stiftas.


JA det är bättre att låsa in alla psyk sjuka på stora mentalsjukhus Beckomberga på livstid :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18985
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in