Ved - Mitt intresse

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ved - Mitt intresse

Inläggav Huggorm » 2024-05-22 10:23:18

Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Jag avskyr gran


Jag har planterat dussintals granar de senaste åren, så du skulle nog inte alls trivas här. :lol:

Men jag har en bra anledning att plantera gran, här i Skandinavien är det väldigt begränsat vad man kan plantera om man vill ha gröna täta häckar året runt. Jag ville se något grönt när jag tittar ut genom fönstren i december. Det hjälper humöret. Så då är det gran eller thuja eller kanske ett par andra saker som funkar. Allt annat tappar sina löv och ser dött och sorgligt ut. Så jag planterade gran och thuja. :-)005
Granhäckar kan funka ganska bra men det är mycket jobb att hålla dom fina. Beskärning två gånger varje sommar, glömmer man ett år växer granarna upp så att det inte går att skära tillbaka dom igen. Och kapar man en gren innanför de sista levande barren så dör den grenen, gran kan inte skjuta nya skott på gammal ved som lövträden kan.
Huggorm
 
Inlägg: 22387
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ved - Mitt intresse

Inläggav manne » 2024-05-22 11:19:24

Ja man är alltid två personer som jobbar med den hydraulik maskinen en som drar i sparkarna och en som lastar upp stockarna.

vi sålde säckar med ved tror vi tog 200 kr säcken till miljonärs folket där i Täby :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18985
Anslöt: 2007-08-23

Ved - Mitt intresse

Inläggav nescio » 2024-05-22 14:32:48

Triger skrev:Jag vet hur man fäller träd. Hur du sågar upp det.
Kapar du med handsåg?
nescio
 
Inlägg: 3882
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-22 14:40:04

Huggorm skrev:Granhäckar kan funka ganska bra men det är mycket jobb att hålla dom fina. Beskärning två gånger varje sommar, glömmer man ett år växer granarna upp så att det inte går att skära tillbaka dom igen. Och kapar man en gren innanför de sista levande barren så dör den grenen, gran kan inte skjuta nya skott på gammal ved som lövträden kan.


Ja, du har rätt. Gran kan vara knepig. Speciellt eftersom de inte kan skjuta nya skott på gammal ved. Mycket björk här men björken ser ju så trist och naken ut på vintern, den ser död ut, man blir deprimerad av att titta på björk. Måste ha något grönt.

Jag har en problem-gran nu, jag har 8 granar som står på rad. Och jag har klippt dem varje år och tagit hand om dem och väntat på att de ska växa upp. Och nu är de stora och fina. Men den som står i mitten har gulnat och tappar barnnålar och toppen är död. :-)051 Så jag måste nog ta bort den och plantera en ny. Jag har väntat och hoppats att den skulle bli bra igen, men det ser inte bra ut. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-22 14:40:55

nescio skrev:
Triger skrev:Jag vet hur man fäller träd. Hur du sågar upp det.
Kapar du med handsåg?


Det är säkert en motoriserad handsåg. :wink:
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-22 16:18:19

nescio skrev:
Triger skrev:Jag vet hur man fäller träd. Hur du sågar upp det.
Kapar du med handsåg?


Detta är vad norrmännen använder för att såga ved. :)

02301d3f7bdf63d2cf40e7b53ce0c6aa--chain-saw-meme-1776081487.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Augusti » 2024-05-23 0:52:00

Triger skrev:
Augusti skrev:Jaha, skrev att det var ett kul interesse. Men det kom visst inte med. :D
Har sett en del kapning och klyvning med. Bäst är väl dock att vara i en skog som inte är nedkapad. :-)Happy


Eldar fortfarande barkborreved från torkan 2018. Annars plockar jag mest träd som dött eller ramlat där de inte borde. Har även en del dungar och annat som ska gallras. Där kan jag också ta. Helst föredrar jag ju att elda björk då det ger mer värme per volymenhet.

Har lite blandat skog som jag brukar. Sen även skog som är för att bevara, det jag bevarar är blandskog med lövdominans. Granar lär du ju hugga ner, annars dör dem med tiden. Tallar klarar sig längre. Sparar en del gamla tallar, kallas för evighetsträd.

Bilden visar delar av skogen jag bevarar. Tog den när jag var ute och klippte gräsmattan. Tyckte att det var fint. Försöker lära mig namnen men det tar tid. Har en hel del hjälp av Chattgpt med att identifiera olika blommor och växter.



'Granar lär du ju hugga ned.' Mitt norrländska hjärta gråter. Lövskog? Du bor söderut det fattar man. :D Hugga fina granar, skogen består av granar. :?
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Ved - Mitt intresse

Inläggav slackern » 2024-05-23 19:23:54

Augusti skrev:
Triger skrev:
Augusti skrev:Jaha, skrev att det var ett kul interesse. Men det kom visst inte med. :D
Har sett en del kapning och klyvning med. Bäst är väl dock att vara i en skog som inte är nedkapad. :-)Happy


Eldar fortfarande barkborreved från torkan 2018. Annars plockar jag mest träd som dött eller ramlat där de inte borde. Har även en del dungar och annat som ska gallras. Där kan jag också ta. Helst föredrar jag ju att elda björk då det ger mer värme per volymenhet.

Har lite blandat skog som jag brukar. Sen även skog som är för att bevara, det jag bevarar är blandskog med lövdominans. Granar lär du ju hugga ner, annars dör dem med tiden. Tallar klarar sig längre. Sparar en del gamla tallar, kallas för evighetsträd.

Bilden visar delar av skogen jag bevarar. Tog den när jag var ute och klippte gräsmattan. Tyckte att det var fint. Försöker lära mig namnen men det tar tid. Har en hel del hjälp av Chattgpt med att identifiera olika blommor och växter.



'Granar lär du ju hugga ned.' Mitt norrländska hjärta gråter. Lövskog? Du bor söderut det fattar man. :D Hugga fina granar, skogen består av granar. :?


Det där kommer jag ihåg från när jag gjorde lumpen uppe i Luleå och övningarna inne i inlandet, var vackert med det metertjocka snötäcket och dom snöklädda granarna.

Men annars så älskar jag mängden utav lövträd här nere i Stockholm, på ön där jag bor kryllar det utav gamla vackra ekar.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ved - Mitt intresse

Inläggav Augusti » 2024-05-24 23:36:15

Ja, det är nog stor skillnad, söder mot norr. Många lövträd som finns i söder finns inte i norr. Granskog, jag gillar det i alla fall. Finns andra "fancy" träd som ek tex. Fina löv, men nä, granar är bättre. :D Vi hade en ek där jag växte upp, men den var ganska klen.
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Ved - Mitt intresse

Inläggav slackern » 2024-05-25 18:22:10

Augusti skrev:Ja, det är nog stor skillnad, söder mot norr. Många lövträd som finns i söder finns inte i norr. Granskog, jag gillar det i alla fall. Finns andra "fancy" träd som ek tex. Fina löv, men nä, granar är bättre. :D Vi hade en ek där jag växte upp, men den var ganska klen.


Vi har massa äldre ekar här som den här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_jarls_ek

Här har du en lista över några utav ekarna men här på Kungsholmen vart jag bor kryllar det utav dom liksom dom gör på Djurgården.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4nd ... _Stockholm

Men jag håller med dig en granskog i Norrland är speciell.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-25 19:25:40

slackern skrev:Vi har massa äldre ekar här som den här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_jarls_ek

Här har du en lista över några utav ekarna men här på Kungsholmen vart jag bor kryllar det utav dom liksom dom gör på Djurgården.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4nd ... _Stockholm

Men jag håller med dig en granskog i Norrland är speciell.


Vi har några intressanta ekar i Maridalen i Oslo som heter Kungseken, ryktet säger att dessa planterades där ovanpå en kungs grav. Men ingen vet längre vilken kung som ligger där. Det fanns ju många vikingakungar i Norge för länge sedan. Så det är några intressanta ekar.

Greveveien_26_Kongeeika_ved_Nes-3968788428.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Huggorm » 2024-05-25 20:49:08

Skogkatt skrev:Vi har några intressanta ekar i Maridalen i Oslo som heter Kungseken, ryktet säger att dessa planterades där ovanpå en kungs grav. Men ingen vet längre vilken kung som ligger där. Det fanns ju många vikingakungar i Norge för länge sedan. Så det är några intressanta ekar.

Greveveien_26_Kongeeika_ved_Nes-3968788428.jpg
Det är kul med skrönor men om en kung begravts där borde det var en ordentlig gravhög. Att begravas i flat mark var en nesa på den tiden, då måste han slagits ihjäl och begravts av sina fiender. Och ekarna planterades inte där direkt efter att kungen dog i såna fall, för de där grodde nog när Norges kung hette Håkon VII och vars död och gravplats är mycket väl dokumenterad
Huggorm
 
Inlägg: 22387
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-26 15:49:40

Huggorm skrev:Det är kul med skrönor men om en kung begravts där borde det var en ordentlig gravhög. Att begravas i flat mark var en nesa på den tiden, då måste han slagits ihjäl och begravts av sina fiender. Och ekarna planterades inte där direkt efter att kungen dog i såna fall, för de där grodde nog när Norges kung hette Håkon VII och vars död och gravplats är mycket väl dokumenterad


Vad jag har hört är att det med största sannolikhet var vad man kallade en småkung. En man som var kung över ett litet område. Många småkungar i Norge förr i tiden. Och något hände och han begravdes där, det kan vara så att han dödades av fiender och dumpades i ett hål. Om historien är korrekt är dessa ekar ättlingar till ekar som planterades där för länge sedan.

Men vem vet, de träden är åtminstone några av de mest kända träden i Oslo. De står på en privat fastighet, en gård, och den gården har funnits där länge.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in