Ved - Mitt intresse

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 0:27:31

Ett stort intresse för mig är ved.

Jag vet hur man fäller träd. Hur du sågar upp det. Hur du klyver det till ved. Både med yxa och med hydralik. Jag vet hur man stapalar veden. Hur man torkar den. Jag vet hur man eldar den. Jag älskar att titta på när den brinner.

Jag älskar ved! Lite nördigt. Men trevligt nöje.

Bild på mig med en vagn halvmetersved gran som jag har för att värma husen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav slackern » 2024-05-20 18:44:34

Kul intresse måste vara tillfredsställande att sköta uppvärmningen utav huset själv från träd till panna/eldstad.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 19:06:18

Jag har fällt och huggit och staplat så mycket ved att jag tappat lite intresse, men ved är bra.

:-)102

Det har varit mycket populärt i Norge de senaste åren att göra konst med vedstaplar. Och bygga saker med vedstaplar. :)


ved2.jpg


ved4.jpg


ved3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 19:07:32

ved1.jpg


ved5.jpg


ved6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 20:04:43

Haha fina konstverk! Där ligger jag i lä!

Numera klyver jag nästan allt med hydralisk klyv. Det går snabbast. Men i början körde jag allt med yxa.

Så här ser min huggplats ut och vedmagasin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 20:05:43

slackern skrev:Kul intresse måste vara tillfredsställande att sköta uppvärmningen utav huset själv från träd till panna/eldstad.


Ahh det är skoj! Visst kan det hända med åren att jag tröttnar som Skogkatt. Men än så länge finns inga sådana tendenser. Brukar lyssna på ljudbok medans jag håller på. Rensar skallen.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Augusti » 2024-05-20 21:45:22

-
Senast redigerad av Augusti 2024-05-20 21:49:50, redigerad totalt 1 gång.
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Ved - Mitt intresse

Inläggav Augusti » 2024-05-20 21:47:36

Jaha, skrev att det var ett kul interesse. Men det kom visst inte med. :D
Har sett en del kapning och klyvning med. Bäst är väl dock att vara i en skog som inte är nedkapad. :-)Happy
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Ved - Mitt intresse

Inläggav Dagobert » 2024-05-20 21:57:05

Jag har vedspis i min lilla stuga och eldade en heldel i den förr i tiden. Nu har jag tröttnat.

Dels var det ekonomiskt nödvändigt för mig på den tiden, dels var det en sport att se hur mycket jag kunde pressa ner elräkningen.
Dels ingick det i min livsstil och jag trivdes med att hugga, trava och elda. Det var trivsamt med levande eld i huset, men jag måste ha en timer som påminde mig att lägga in mer ved en gång i halvtimmen. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14300
Anslöt: 2010-11-30

Ved - Mitt intresse

Inläggav Augusti » 2024-05-20 22:05:28

Dagobert skrev:Jag har vedspis i min lilla stuga och eldade en heldel i den förr i tiden. Nu har jag tröttnat.

Dels var det ekonomiskt nödvändigt för mig på den tiden, dels var det en sport att se hur mycket jag kunde pressa ner elräkningen.
Dels ingick det i min livsstil och jag trivdes med att hugga, trava och elda. Det var trivsamt med levande eld i huset, men jag måste ha en timer som påminde mig att lägga in mer ved en gång i halvtimmen. :-)Happy


Ja, det är mycket jobb, samt att se till att det finns varmvatten tills alla duschat klart osv. Annars. :D
Augusti
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2010-08-21

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 22:20:45

Dagobert skrev:Jag har vedspis i min lilla stuga och eldade en heldel i den förr i tiden. Nu har jag tröttnat.

Dels var det ekonomiskt nödvändigt för mig på den tiden, dels var det en sport att se hur mycket jag kunde pressa ner elräkningen.
Dels ingick det i min livsstil och jag trivdes med att hugga, trava och elda. Det var trivsamt med levande eld i huset, men jag måste ha en timer som påminde mig att lägga in mer ved en gång i halvtimmen. :-)Happy


Det är trevligt att elda med ved, men jag måste använda ved och betala för el också. :-| Omöjligt att värma hela huset med bara ved tyvärr. Den skandinaviska vintern är hård och dyr.

:-)102 :-)107
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 22:24:29

Augusti skrev:Jaha, skrev att det var ett kul interesse. Men det kom visst inte med. :D
Har sett en del kapning och klyvning med. Bäst är väl dock att vara i en skog som inte är nedkapad. :-)Happy


Eldar fortfarande barkborreved från torkan 2018. Annars plockar jag mest träd som dött eller ramlat där de inte borde. Har även en del dungar och annat som ska gallras. Där kan jag också ta. Helst föredrar jag ju att elda björk då det ger mer värme per volymenhet.

Har lite blandat skog som jag brukar. Sen även skog som är för att bevara, det jag bevarar är blandskog med lövdominans. Granar lär du ju hugga ner, annars dör dem med tiden. Tallar klarar sig längre. Sparar en del gamla tallar, kallas för evighetsträd.

Bilden visar delar av skogen jag bevarar. Tog den när jag var ute och klippte gräsmattan. Tyckte att det var fint. Försöker lära mig namnen men det tar tid. Har en hel del hjälp av Chattgpt med att identifiera olika blommor och växter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 22:27:55

Dagobert skrev:Jag har vedspis i min lilla stuga och eldade en heldel i den förr i tiden. Nu har jag tröttnat.

Dels var det ekonomiskt nödvändigt för mig på den tiden, dels var det en sport att se hur mycket jag kunde pressa ner elräkningen.
Dels ingick det i min livsstil och jag trivdes med att hugga, trava och elda. Det var trivsamt med levande eld i huset, men jag måste ha en timer som påminde mig att lägga in mer ved en gång i halvtimmen. :-)Happy


Ahhh det är trevligt med ved-spis. Har också en men eldar inte så mycket i den jag heller. Som du säger måste man fylla på regelbundet.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 22:29:31

Triger skrev:Eldar fortfarande barkborreved från torkan 2018. Annars plockar jag mest träd som dött eller ramlat där de inte borde.


Ja, det gör jag också. Förra året samlade jag in 15 kubik ved som hade blåst omkull i en storm. Och jag lämnade något till insekter och fåglar. Så det är möjligt att skaffa ved utan att förstöra så mycket natur. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-20 23:05:08

Skogkatt skrev:
Triger skrev:Eldar fortfarande barkborreved från torkan 2018. Annars plockar jag mest träd som dött eller ramlat där de inte borde.


Ja, det gör jag också. Förra året samlade jag in 15 kubik ved som hade blåst omkull i en storm. Och jag lämnade något till insekter och fåglar. Så det är möjligt att skaffa ved utan att förstöra så mycket natur. :)


Samma här, det dör fler träd än jag behöver för att elda.

Men sen bedriver jag ju skogsbruk med kalhyggen också. Det som kan vara värt för oinvigda att veta är att vissa träd är beroende av kalhyggen för att överleva och fortplanta sig. De växer inte upp i befintliga skogar.

En trädart som är "vinnare" på orörda skogar är granen. När andra träd dör eller faller av naturliga orsaker så ersätts de av granen som klarar av att växa upp underifrån. Det klarar inte en björk eller en tall. Det slutar med en mörk tät skog där få andra träd kan regenerera sig.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-20 23:07:16

Triger skrev:Haha fina konstverk! Där ligger jag i lä!

Numera klyver jag nästan allt med hydralisk klyv. Det går snabbast. Men i början körde jag allt med yxa.

Så här ser min huggplats ut och vedmagasin.



Har ni "ved-sjuka" i Sverige? Vi har något i Norge som heter ved-sjuka. När män når en viss ålder händer det att man ser dem hugga ved ensamma i utkanten av en skog eller i ett dike eller i kanten av en åker, de samlar ved. Och om du kollar deras tomt så är den full av ved. Men de behöver mer, de får aldrig tillräckligt med ved. :-)005 Jag tänkte på ved-sjuka när jag såg bilden på ditt vedmagasin. :lol: Det är ett bra vedmagasin du har där, det är bra att ha mycket ved.
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-21 8:24:30

Skogkatt skrev:
Triger skrev:Haha fina konstverk! Där ligger jag i lä!

Numera klyver jag nästan allt med hydralisk klyv. Det går snabbast. Men i början körde jag allt med yxa.

Så här ser min huggplats ut och vedmagasin.



Har ni "ved-sjuka" i Sverige? Vi har något i Norge som heter ved-sjuka. När män når en viss ålder händer det att man ser dem hugga ved ensamma i utkanten av en skog eller i ett dike eller i kanten av en åker, de samlar ved. Och om du kollar deras tomt så är den full av ved. Men de behöver mer, de får aldrig tillräckligt med ved. :-)005 Jag tänkte på ved-sjuka när jag såg bilden på ditt vedmagasin. :lol: Det är ett bra vedmagasin du har där, det är bra att ha mycket ved.


Mitt vedförråd rymmer omkring 80m3 och så ytterligare omkring 20m3 i källaren där pannan står. Det går åt mycket ved också. Gör av med 30-40m3 per år. Två stora och gamla hus som ska värmas. Har en gammal vedpanna i ett hus. Sen går det en kulvert över till andra huset.

När el-priserna gick i taket så var det ved-epidemi. Jag hade flera släktingar som var och hämtade ved. Annars är trenden nedåtgående. Fler och fler skaffar värmepumpar istället.

Jag kommer nog i förlängningen att skaffa en värmepump jag också att ha i backup.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Riksamiralen » 2024-05-21 12:48:08

Ved var ett hårt slit varje sommar när jag växte upp. Hela sommarloven varenda sommarlov med farsgubben på vedbacken, dra stockar med timmerklo, kapa veden, stapla veden, mängder med ved, som skulle torka ut över säsonger för att användas som bränsle i framtiden.
Slå det höga gräset med lie i sommarhettan.
Det var nyttiga erfarenheter där och då, men inget jag längtar tillbaka till, det var ett mycket hårt arbete och man fick inte ha roligt på sommarloven. Livet var bara arbete och slit och man blev härdad.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1366
Anslöt: 2021-06-14

Ved - Mitt intresse

Inläggav Huggorm » 2024-05-21 14:38:22

Jag avskyr gran och tar ner 8-10 stora sådana varje år och säljer åt en och samma person som eldar dom i panna med acktankar så han kan ta vara på den starka men kortvariga värmen. Tio år till och det är nog i det närmaste granfritt i min skog. Själv behöver jag bara 1,5 kubik ved för jag har bara en liten stuga, men den värms av annat än gran, framför allt nedblåsta eller döda träd eller sådana som måste gallras bort för att göra plats för ädellövet.
Huggorm
 
Inlägg: 22386
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ved - Mitt intresse

Inläggav RapeRegs » 2024-05-21 20:53:43

Triger skrev:Bilden visar delar av skogen jag bevarar. Tog den när jag var ute och klippte gräsmattan. Tyckte att det var fint. Försöker lära mig namnen men det tar tid. Har en hel del hjälp av Chattgpt med att identifiera olika blommor och växter.


Har du testat att spela in och identifiera fågelsång? Du kan testa att lägga in en sampling /wav-fil här:

https://birdnet.cornell.edu/api/

Det finns också som app för telefonen, så man kan spela in och identifiera alla svenska fåglar med hög precision i realtid. Roligare än det låter, faktiskt :-)Happy

Här är den tekniska bakgrunden: https://birdnet.cornell.edu/api/

Är man intresserad av ved och skog måste man ju kunna identifiera de vanligaste fåglarna också juh...
RapeRegs
 
Inlägg: 1955
Anslöt: 2015-06-19

Ved - Mitt intresse

Inläggav Triger » 2024-05-21 21:00:23

RapeRegs skrev:
Triger skrev:Bilden visar delar av skogen jag bevarar. Tog den när jag var ute och klippte gräsmattan. Tyckte att det var fint. Försöker lära mig namnen men det tar tid. Har en hel del hjälp av Chattgpt med att identifiera olika blommor och växter.


Har du testat att spela in och identifiera fågelsång? Du kan testa att lägga in en sampling /wav-fil här:

https://birdnet.cornell.edu/api/

Det finns också som app för telefonen, så man kan spela in och identifiera alla svenska fåglar med hög precision i realtid. Roligare än det låter, faktiskt :-)Happy

Här är den tekniska bakgrunden: https://birdnet.cornell.edu/api/


Kan prova, har mycket fågel! Har sett ugglor och örnar bland annat. En gång slog en örn ner på gräsmattan när jag klippte gräset. Det var mäktigt.

Den här såg jag för någon vecka sedan. Lite oklar vad det är för fågel. Såg storkaktig ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Triger
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2024-05-18
Ort: Uppsala

Ved - Mitt intresse

Inläggav Huggorm » 2024-05-21 22:40:10

Den kallas för Trana. De syns lite överallt under våren, när de flyttar upp till norrland för att häcka. Brukar stå ute på åkrarna och glo.
Huggorm
 
Inlägg: 22386
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ved - Mitt intresse

Inläggav Skogkatt » 2024-05-21 22:49:28

Huggorm skrev:Jag avskyr gran


Jag har planterat dussintals granar de senaste åren, så du skulle nog inte alls trivas här. :lol:

Men jag har en bra anledning att plantera gran, här i Skandinavien är det väldigt begränsat vad man kan plantera om man vill ha gröna täta häckar året runt. Jag ville se något grönt när jag tittar ut genom fönstren i december. Det hjälper humöret. Så då är det gran eller thuja eller kanske ett par andra saker som funkar. Allt annat tappar sina löv och ser dött och sorgligt ut. Så jag planterade gran och thuja. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6344
Anslöt: 2021-10-02

Ved - Mitt intresse

Inläggav manne » 2024-05-22 10:09:01

jag har också jobbat med det en gång i tiden man lastar upp stockar och har en hydraul lik maskin som klyver veden.

Man drar i två spakar på samma gång och den maskinen går på el så kallad ved klyvnings maskin vi delade ut lappar i områden och sålde veden billigt och för det jobbet så fick jag inte en kr för det.

vi sålde korgvis med ved i olika korgar billigt till folken i Täby till lyx villorna :cry: :x icon

detta var ett privat vård företag som fanns i Täby :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18982
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in