Fördelar och nackdelar med asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav gegge » 2024-04-25 12:25:22

Hej. Tycker det bästa är detaljseendet och focus man har. Kritiskt tänkande och värderingar är en annan sak som är bra.
Negativt. Ja det klassiska, bristande social kompetens förstås. Blir inte bättre av träning heller.
gegge
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2023-04-17

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Selo007 » 2024-04-25 17:52:11

Vaelin skrev:
Alien skrev:
Vaelin skrev:Finns det fördelar med Asperger? Några såna har inte jag fått iallafall...


Att kunna uppslukas av sina specialintressen så att man glömmer bort nackdelarna...


Jag har inga specialintressen, tror aldrig jag haft några heller. Så inte ens den delen fick jag...


Samma här, vilket varit väldigt dåligt när man försökt komma på nått man vill bli när man blir stor och istället bara känna ointresse av allt

Som allt annat så är väll apserger väldigt olika för olika personer.

Jag kan hyperfokusera på en sak, vilket ibland kan vara bra, ibland lite för bra då man får svårt att sluta (som spel)
Men jag blir också väldigt snabbt uttråkad på den saken och slutar göra det totalt.

Jag kan klara en del socialt (så där är jag väll lite lägre i spektrumet) som jag fått träna upp genom åren, men jag blir väldigt snabbt trött och måste dra mig undan.
Har alltid varit väldigt blyg.
Selo007
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2024-04-25

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Vaelin » 2024-04-27 17:54:21

Selo007 skrev:Samma här, vilket varit väldigt dåligt när man försökt komma på nått man vill bli när man blir stor och istället bara känna ointresse av allt


100% detta. Jag hade aldrig något svar på den frågan. Har fortfarande inte det.
Vaelin
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2019-08-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Solblomma » 2024-04-27 18:57:31

Vaelin skrev:
Selo007 skrev:Samma här, vilket varit väldigt dåligt när man försökt komma på nått man vill bli när man blir stor och istället bara känna ointresse av allt


100% detta. Jag hade aldrig något svar på den frågan. Har fortfarande inte det.

Mitt problem var det motsatta: att jag var intresserad av det mesta, så det blev svårt att välja. Lyckades välja till slut och började plugga, men blev utbränd efter en termin. När jag började må bättre klarade jag inte av att välja nåt annat, och kunde inte tänka mig att fortsätta med samma.
Solblomma
 
Inlägg: 1262
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Vaelin » 2024-04-28 13:58:58

Solblomma skrev:Mitt problem var det motsatta: att jag var intresserad av det mesta, så det blev svårt att välja. Lyckades välja till slut och började plugga, men blev utbränd efter en termin. När jag började må bättre klarade jag inte av att välja nåt annat, och kunde inte tänka mig att fortsätta med samma.


Det är verkligen ett dilemma. Att inte kunna välja något när man är illa tvungen att göra det.
Vaelin
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2019-08-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Alyana » 2024-05-03 22:04:43

Ser bara nackdelar nu.
Vidrig ångest och fruktansvärd ensamhet.
Är bara mediciner som får mig att fortsätta.
Som levande död.
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Skogkatt » 2024-05-03 23:11:47

Alyana skrev:fruktansvärd ensamhet.


Ja, det håller jag med om. Jag har läst att känslor av ensamhet är relaterade till AS. Man kan vara ensam även om man är med folk. Själv har jag alltid haft en djup känsla av ensamhet hängande över mig. Det är skit. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6229
Anslöt: 2021-10-02

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Alyana » 2024-05-04 8:40:20

Skogkatt skrev:
Alyana skrev:fruktansvärd ensamhet.


Ja, det håller jag med om. Jag har läst att känslor av ensamhet är relaterade till AS. Man kan vara ensam även om man är med folk. Själv har jag alltid haft en djup känsla av ensamhet hängande över mig. Det är skit. :-|

Känns ändå skönt att man inte är ensam om det...
Problemet för mig är att jag får väldig ångest och tar massa energi om jag ska försöka vara social.
Så jag undviker det.
Men samtidigt dödar ensamheten mig på ett annat sätt.

Är lycklig över det vackra vädret iallafall.
Då kan jag vara ute och se djur och människor åtminstone och känna någon slags samhörighet.

Tack för att du skrev. :-)154
Har du ofta folk omkring dig, men känner ensamhet ändå?
Alyana
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2009-08-01

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Riksamiralen » 2024-05-04 10:43:18

Fördelar:
- Trivs bra av att vara ifred, mår bra av att vara mig själv ensam
- Det känns bra att vara noggrann när ingen annan är det
- Är sällan uttråkad
- Vill aldrig ha bråttom, (världen runtomkring går i dubbel hastighet)

Nackdelar:
- Någon form av stress/ångest varje dag
- Dåliga batterier, måste sova mycket
- Svårt att orka med hela charaden och snackandet innan man blir ''vän'' med någon, därför inga fler vänner på många år
- Specialintressena blir svagare med tiden, sällan någon lust eller ork att fördjupa mig så mycket längre
- Vill inte träffa någon bekant eller släkting fast man borde
- Långsam, när man gör saker på sitt eget vis
- Extremt svårt att börja med något, prokrastinering, psykisk barriär vid varje steg
- För korta dagar för att få ut mycket av dem
- Asperger Forum

Listan kan fortsätta med fler punkter jag inte kommer ihåg just nu.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1361
Anslöt: 2021-06-14

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav nescio » 2024-05-04 13:44:35

Riksamiralen skrev:Nackdelar:
- Asperger Forum
Varför är det en nackdel?
nescio
 
Inlägg: 3856
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Riksamiralen » 2024-05-04 14:20:36

nescio skrev:Varför är det en nackdel?

Varför är det en fördel då?
Jag vet inte vad som blev bättre av att gå med här, mest ödslat tid till ingen personlig nytta. Kommer inte på en enda fördel med medlemskapet. Mitt förrförra inlägg, Nr. 1355, från 13 April 2024 förklarar varför.
Återfinns här: https://www.aspergerforum.se/om-forumet ... 4-168.html
Därför kan det lika gärna vara en nackdel?
Jag tänker åtminstone försöka lägga forumet bakom mig nu och gå vidare.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1361
Anslöt: 2021-06-14

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Skogkatt » 2024-05-04 20:33:38

Alyana skrev:Har du ofta folk omkring dig, men känner ensamhet ändå?


Har man brutit ett ben så gör det ont hela tiden, oavsett vad annat som händer. Ensamhet kan också vara lite så där, en känsla som bara finns där oavsett vad man gör.
Skogkatt
 
Inlägg: 6229
Anslöt: 2021-10-02

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Skogkatt » 2024-05-04 20:39:55

Riksamiralen skrev:Varför är det en fördel då?
Jag vet inte vad som blev bättre av att gå med här, mest ödslat tid till ingen personlig nytta.


Att gå med i ett forum kanske inte förändrar så mycket. Om man har höga förhoppningar kan man bli besviken. Men det är väl lite trevligt här också? :) Trevligt att träffa folk här. Det är klart det är lite synd att folken är svenskar, men det finns ett par norrmän här också så det hjälper ju mycket. :wink:

Jag bara skojar med er. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6229
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in