Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2024-03-27 1:51:34

Lojal mot det land man föddes i men inte mot det land som skänkt en så mycket? Låter som ett adoptivbarn som bara är lojalt mot de biologiska föräldrarna men inte mot adoptivföräldrarna som uppfostrat en och lagt ut miljoner på en.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 2:04:55

Julianus skrev:Jag är ju inte svensk, så inte mitt problem.
Jag är bara lojal mot mitt hemland och mitt riktiga hem Afrika.

Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Leibniz » 2024-03-27 2:42:47

Alien skrev:Jaha, på vilket sätt har svenska staten "pissat på sina medborgare"?


Bland annat genom att man med berått mod driver personer med funktionsnedsättningar till självmord. Politikerna är mycket väl medvetna om konsekvenserna. Inte ett dugg bättre än nazityskland. Över min döda kropp att jag ställer upp för det här landet på något sätt.

Ett axplock av svensk välfärd:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/tyra-tog-sitt-liv/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/we ... nte-langre

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... n-sitt-liv

https://www.expressen.se/nyheter/erland ... -f-kassan/

https://tidningensyre.se/2021/4-maj-202 ... ukpenning/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2024-03-27 3:32:09

Mycket tragiskt och visst kan de ansvariga politikerna kritiseras.

Men du låter som att politikerna i just Sverige är speciellt snåla och kallhjärtade. Finns det öht något land som har (haft) så generösa villkor för assistans som Sverige? Hur tror du det är i andra länder? Hur tror det skulle bli om Sverige inte fanns kvar som eget land längre?

Villkoren i Ukraina är nog ännu sämre. Ändå vill folk kämpa för sitt land där. Ett land måste inte vara perfekt för att man ska vilja försvara det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Leibniz » 2024-03-27 15:02:32

Alien skrev:Mycket tragiskt och visst kan de ansvariga politikerna kritiseras.

Men du låter som att politikerna i just Sverige är speciellt snåla och kallhjärtade. Finns det öht något land som har (haft) så generösa villkor för assistans som Sverige? Hur tror du det är i andra länder? Hur tror det skulle bli om Sverige inte fanns kvar som eget land längre?

Villkoren i Ukraina är nog ännu sämre. Ändå vill folk kämpa för sitt land där. Ett land måste inte vara perfekt för att man ska vilja försvara det.


Det är väl klart att politikerna förstår vilka konsekvenser det får när man nekar assistans och sjukersättning. Majoriteten av alla självmord gäller personer med funktionsnedsättningar. Här pratar vi ett Estonia om året med självmord till följd av att Sverige skiter i sina medborgare.

Sverige har en tradition av att behandla funktionsnedsatta som ohyra - Vipeholmsexperimenten på handikappade, tvångssteriliseringar och lobotomi. Många dog av statens experiment.

Idag dödar staten sina handikappade genom att dra in allt stöd så att det blir omöjligt att leva, om man inte vill bo på gatan och äta sopor.
Sverige ligger dessutom i toppskiktet när det gäller skattetryck så vi betalar för välfärd vi inte får.

Med tanke på att många funktionsnedsatta i Sverige får noll och ingenting så är det inte särskilt svårt för andra länder att överträffa det. Till och med USA erbjuder betydligt mer för personer med autism än vad Sverige gör.

Så det är klart att Sverige sticker ut jämfört med andra länder.

Angående Ukraina så har de mycket svårt att få tag på folk som vill ställa upp. Många försöker fly landet men blir infångade och misshandlade och körda till militärläger, men det är förstås inget som svensk media tar upp.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav triggerhappyD » 2024-03-27 17:12:07

Tack för bra inlägg Leibniz. :-)049

Ja precis, vi betalar för välfärd vi inte får.

Dom slaskar iväg pengarna på massa annat istället som inte gynnar vår befolkning.

Samtidigt är nästan alla viktiga samhällsfunktioner underfinansierade och näst intill ickefungerande...

Nu talade du ju främst om funktionsnedsatta som är en av de mest utsatta grupperna.
Men vi kan ju även tex lägga till alla ungdomar som mår psykiskt dåligt och inte får hjälp i tid.
Hur många ungdomar tar egentligen livet av sig per år i Sverige till följd av utebliven vård?

Sen kommer väl säkert folk ihåg vad vi gjorde med många gamlingar på äldreboenden i början av pandemin?
Kommer ni inte ihåg hur dom gav dom morfinpreparat och lät dom "somna in" istället för att ge dom vård?

Och nu hade dom mage att helt odemokratiskt dra in oss i NATO, och förväntar sig på fullaste allvar att vi ska offra oss för att kriga mot Ryssland å USA:s och NATOS vägnar. :lol:

Blir nej tack här också när kriget kommer, jag kommer fly istället.

Pissa inte på mig nästan hela livet och sen kom och kräv min hjälp.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Re: Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2024-03-27 17:46:39

Mycket bra skrivet, triggerhappyD :)

Moder Svea sjunker ändå bit för bit och ingen gör nåt åt det.

Jag ska också "fly".
Medans jag njuter i mitt riktiga hem Afrika så krackelerar det svenska samhället och politikerna sålt ut Sverige.
Rätt som det är, så kommer Ryska federationen med sina soldater patrullerande mot Sveriges högsta beslutsorgan, riksdagen.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 17:54:26

Julianus skrev:Ort: Recóncavo Baiano
eller Recôncavo Baiano som det stavas i WP.
Julianus skrev:Jag ska också "fly".
Medans jag njuter i mitt riktiga hem Afrika [...]

Bor du i Afrika nu? Bra för dig. Men Recôncavo Baiano ligger i Brasilien. Vart ska du fly?
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-03-27 18:14:22

Min reflektion är att om två tredjedelar av alla ungdomar tycker att de mår så dåligt att de inte orkar försvara sig, varför ska vi då ha ett försvar?

Regeringsformen från 1809 gjorde undersåtar till medborgare. Tidigare var det kungen som styrde, ställde och startade krig. Undersåtarna blev inkallade. Medborgare har rätt att vara med och bestämma. Konsekvensen är att de måste försvara staten och sina rättigheter med vapen i hand. Om man anser sig må så dåligt att man inte klarar detta mår man också för dåligt för att rösta och ha någon seriös uppfattning om någonting.

Den nyliberala staten har avskaffat sig själv. Att medborgare vill slippa plikter och bara ägna sig åt sig själva är myntets andra sida. För en del år sedan deklarerade Fredrik Reinfeldt att Försvaret är ett särintresse. Därför blir det säkert svårt att nu få förortsungar att försvara sommarhuset på Gotland, lyxvillan på Lidingö och den privatägda friskolan. Den nyliberala lösningen bör bli legoknektar så att börsnoterade företag tjänar pengar då någon försvarar de ”medborgare” som inte har tid och lust.

Min egen vilja att delta i landets försvar är borta. Givetvis spelar den nyliberala staten in. Som välutbildad, men något ålderstigen, soldat borde jag utbilda barnsoldater i hemvärnet på helgerna. Eftersom dessa anser sig må för dåligt är det ingen mening. Det är också åsikter som förs fram här att man bara känner lojalitet med sig själv eller ett fjärran föreställt hemland man aldrig sett. Lycka Till!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 18:46:33

Ignatius skrev:Min reflektion är att om två tredjedelar av alla ungdomar tycker att de mår så dåligt att de inte orkar försvara sig, varför ska vi då ha ett försvar?

Det är väl just då vi behöver ett försvar - dvs nån som tränar upp ungdomarna.

När jag gjorde lumpen skrek befälet:
"Ni orkar dubbelt så mycket som ni tror. Och 4 gånger mer än era morsor tror!"
Och det var sant.
Jag avskydde lumpen men är glad att jag gjorde den.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-03-27 22:29:45

Dagobert skrev:
Ignatius skrev:Min reflektion är att om två tredjedelar av alla ungdomar tycker att de mår så dåligt att de inte orkar försvara sig, varför ska vi då ha ett försvar?

Det är väl just då vi behöver ett försvar - dvs nån som tränar upp ungdomarna.

När jag gjorde lumpen skrek befälet:
"Ni orkar dubbelt så mycket som ni tror. Och 4 gånger mer än era morsor tror!"
Och det var sant.
Jag avskydde lumpen men är glad att jag gjorde den.


Mina erfarenheter av det militära är desamma. Utbildningen är upplagd för att bygga upp folk. Det är en positiv pedagogik fler borde ta efter. Många avskyr lumpen men är glada och lite stolta över att ha gjort den. Problemet är att dessa ungdomar aldrig kommer till det militära. Det räcker att skriva att man mår dåligt så slipper man.
Att många har fått neuropsykiatrisk diagnos borde inte påverka. Om du och jag gjort lumpen kan många med Asperger göra det. Visst, vi mår kanske dåligt av det sociala trycket, men mår vi bättre på en vanlig arbetsplats? På min pluton fanns flera som idag hade haft ADHD. De var jobbiga som tusan, men hade energi för två.
Andra vill inte. Antingen på grund av bristande lojalitet eller för att satsa på sig själva.
Alla drabbas av krig, hybridkrig och dylikt oavsett om man gjort lumpen eller inte. Civila drabbas minst lika hårt som militärer. De som förespråkar att fly landet kan glömma det. Gränser kommer att spärras och kommunikationer sluta fungera.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 22:57:35

Ignatius skrev:Mina erfarenheter av det militära är desamma. Utbildningen är upplagd för att bygga upp folk. Det är en positiv pedagogik fler borde ta efter. Många avskyr lumpen men är glada och lite stolta över att ha gjort den. Problemet är att dessa ungdomar aldrig kommer till det militära.

Precis. På min tid (1979) gjorde "alla" lumpen - att få frisedel var nästan skamligt. Att bli ratad av försvaret, å fan...
Nu verkar det ofta handla om att slippa pga egoism och förakt. På min tid :-)196 var lumpen något ofrånkomligt, som de mer försigkomna ungdomarna med lite extrakurser kunde använda till sin fördel i det civila, som att kunna titulera sig t.ex löjtnant i reserven.
Orkar inte skriva mer just nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-03-27 23:12:55

Nu för tiden är internet fullt av riktigt makabra bilder på vad soldater råkar ut för i krig. Inte konstigt att dagens unga vill slippa kriga, de förstår bättre vad man kan råka ut för, än ni kanske gjorde 1979. Sedan är det ju så, att krig aldrig någonsin har gynnat vanligt folk. Det sitter en rik elit och styr och vill ha krig för att gynna sina egna intressen. Förr var det adelsmän som gjorde sina karriärer inom militären och utan krig var de meningslösa. Idag är det ofta affärsmän med intressen i exempelvis vapenindustrin, eller andra mera indirekta branscher som vill ha krig. Men de vill inte kriga själv, för det skall landets ungdomar göra åt dom.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 23:18:04

Det handlar inte om att vilja eller inte vilja gå ut i krig. Blir man anfallen måste man kunna försvara sig och de sina, annars blir ens anhöriga utsatta för hemskheter.

Vilka som ligger bakom har ingen betydelse.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-03-27 23:26:47

Det finns olika sätt att agera mot ett angrepp. Som soldat förväntas man lyda sina överordnade blint och det har många gånger varit ödesdigert för svenska soldater. Med tanke på hur många idioter som tagit sig upp på ledarposition i andra branscher litar jag inte ett ögonblick på militären. Det påminner om militärserien "band of brothers" med gruppledaren som inte ens kunde läsa en karta. Det var fiktion men liknande finns nog i verkligheten också.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 23:30:27

Visst, men vad är alternativet?
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2024-03-27 23:39:55

triggerhappyD skrev:Och nu hade dom mage att helt odemokratiskt dra in oss i NATO, och förväntar sig på fullaste allvar att vi ska offra oss för att kriga mot Ryssland å USA:s och NATOS vägnar. :lol:

Blir nej tack här också när kriget kommer, jag kommer fly istället.

Pissa inte på mig nästan hela livet och sen kom och kräv min hjälp.


Jaha, och du tänker inte bidra till ditt nya hemland heller? Varför ska de öht släppa in dig då, du låter inte som någon tillgång utan som en smitare?

Vaddå odemokratiskt, du tjatar om det gång på gång. Ställde alla nuvarande Nato-länder till med omröstningar innan de gick med i Nato? Sverige är inte Schweiz, utan en representativ demokrati, ha du inte fattat det?

Nato försvarar det Nato-land som blir angripet, Det är själv idén med Nato. Hur får du det till vi krigar å USAs vägnar? Om andra länder ska offra sig om vi blir angripna, måste vi också offra oss om de blir angripna. En för alla, alla för en. Du låter som det vore något dåligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav triggerhappyD » 2024-03-28 0:52:48

Alien skrev:
triggerhappyD skrev:Och nu hade dom mage att helt odemokratiskt dra in oss i NATO, och förväntar sig på fullaste allvar att vi ska offra oss för att kriga mot Ryssland å USA:s och NATOS vägnar. :lol:

Blir nej tack här också när kriget kommer, jag kommer fly istället.

Pissa inte på mig nästan hela livet och sen kom och kräv min hjälp.


Jaha, och du tänker inte bidra till ditt nya hemland heller? Varför ska de öht släppa in dig då, du låter inte som någon tillgång utan som en smitare?

Vaddå odemokratiskt, du tjatar om det gång på gång. Ställde alla nuvarande Nato-länder till med omröstningar innan de gick med i Nato? Sverige är inte Schweiz, utan en representativ demokrati, ha du inte fattat det?

Nato försvarar det Nato-land som blir angripet, Det är själv idén med Nato. Hur får du det till vi krigar å USAs vägnar? Om andra länder ska offra sig om vi blir angripna, måste vi också offra oss om de blir angripna. En för alla, alla för en. Du låter som det vore något dåligt.


Hade varit viss skillnad om vi blev oprovocerat angripna, då hade jag hjälpt till att försvara Sverige.
Men det här kriget tänker jag inte offra mig för.
Jag vill inte att Sverige ska delta i kriget mot Ryssland, tycker det är helt sjukt att Svenska vapen och skattepengar bidrar till att Ukrainare och Ryssar dör i hundratusentals.
Jag vill inte vara med i NATO eller vara en lydstat till USA.

Och socialdemokraterna gick till val för de mandatperioder dom satt då, med löfte om att det inte skulle bli något Svenskt medlemskap i NATO. Sen mot slutet av mandatperioden så gjorde dom precis tvärtom mot vad dom sagt. Hur är det att representera sina väljare? Det är ju att lura dom eller hur?
Dom representerade istället någon annans intressen, och sen gjordes NATO frågan till en icke valfråga under valet, det var knappt ens några debatter eller diskussioner om det hela.
Det är först nu i efterhand som det börjat diskuterats, precis som alltid i det här landet.
Man gör något och sen i efterhand diskuterar man om det var bra/rätt.
Så att vi iaf får ventilera oss, även om vi inte hade något att säga till om. :-)056

Jasså är det själva iden med NATO?

Berätta för mig vilket NATO land som Serbien angrep då.
Berätta för mig vilket NATO land som Afghanistan angrep tack.
Och berätta gärna vilket NATO land som Libyen angrepp också är du vänlig.

Så att jag förstår vad du syftar på när du säger att NATO bara är en försvarsallians som försvarar det NATO land som blir angripet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2024-03-28 3:32:46

triggerhappyD skrev:Och socialdemokraterna gick till val för de mandatperioder dom satt då, med löfte om att det inte skulle bli något Svenskt medlemskap i NATO. Sen mot slutet av mandatperioden så gjorde dom precis tvärtom mot vad dom sagt. Hur är det att representera sina väljare? Det är ju att lura dom eller hur?
Dom representerade istället någon annans intressen, och sen gjordes NATO frågan till en icke valfråga under valet, det var knappt ens några debatter eller diskussioner om det hela.
Det är först nu i efterhand som det börjat diskuterats, precis som alltid i det här landet.
Man gör något och sen i efterhand diskuterar man om det var bra/rätt.
Så att vi iaf får ventilera oss, även om vi inte hade något att säga till om. :-)056

Det där är helt enkelt inte sant.

1. Är det något land som planerar grundligt inför t ex nya lagar är det Sverige. Det görs utredningar som tar minst ett år och alla berörda instanser får yttra sig. Då kritiserar man att det tar för lång tid.

2. Det är inget nytt att inte alla vallöften kan infrias. Nya omständigheter kräver nya beslut. Ingen förutsåg att Ryssland skulle starta ett fullskaligt krig genom att invadera Ukraina.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-03-28 7:46:08

Dagobert skrev:Visst, men vad är alternativet?
Gerilla, om man tvunget vill hålla på och döda. Då gör man det på sina egna villkor. Men det bästa vore om någon bara kunde skjuta ledarna på båda sidor i en konflikt, då skulle det snabbt stanna av. Ledarna och finansiärerna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2024-03-28 11:32:33

Ignatius skrev:Min reflektion är att om två tredjedelar av alla ungdomar tycker att de mår så dåligt att de inte orkar försvara sig, varför ska vi då ha ett försvar?

Förmodligen skulle merparten av bortskämda ungar må mycket bättre efter att ha gjort lumpen att det skulle vara en samhällsekonomisk vinst istället för att ha dem springande hos vården för hittepå-problem fram tills de kanske blir vuxna nån gång i 40-50 års-åldern.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2024-03-28 12:59:53

Om man nu bortser från de som bara vill smita undan så finns det alltså många som inte klarar av kraven för värnplikten.

TT/UNT 2024-03-28 skrev:Nästan två av tre unga går inte att kalla till mönstring. En siffra som Pliktverket ser som oroande inför framtiden, när allt fler behöver göra lumpen.
– Det är så pass många unga som har sådana risker med att kallas in i en militär miljö att de inte är lämpliga. Men det betyder inte att det är så många unga som är sjuka, säger Jesper Höjeberg, chefsläkare på Pliktverket.
Ungdomarna faller bort av en mängd orsaker. Inom det medicinska området är det framför allt av psykisk ohälsa.

– Depression och ångest är ofta hinder. Även om man bedöms som frisk i nuläget har psykiska tillstånd en tendens att återaktiveras i pressade lägen eller krigssituationer, säger Höjeberg.
Svårare sjukdomar som epilepsi och diabetes är alltid diskvalificerande. Men även diagnoser som eksem, astma och adhd kan leda till avslag.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 9/50404965

Man känner sig frisk i vardagen när kraven inte blir för höga och man kan ta sina mediciner.

– Har man en astma som inte är välreglerad och utsätts för krutrök eller tårgas innebär det hälsorisker som inte är acceptabla.
Utöver sjukdomar tittar Pliktverket också på psykisk funktionsförmåga, till exempel om man har svårt att fungera i grupp eller ta till sig instruktioner.

Det där låter som något som skulle stoppa många med AS. Man fungerar inte i grupp el med att lyda överordnade utan att frågasätta.

Att vara helt otränad är inte heller bra. Eller att vara starkt närsynt. Hur bra fungerar man om man tappar glasögonen? Och allt fler blir närsynta.

Inte underligt att de flesta faller bort. Utbildningen är inte till för att man ska få en intressant upplevelse el för att bli vuxen. Det är en förberedelse för att fungera i krig.

De som får/måste göra värnplikten borde känna sig utvalda, de är fysiskt och psykiskt friska, en elit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2024-03-28 13:05:19

Alien skrev:Lojal mot det land man föddes i men inte mot det land som skänkt en så mycket? Låter som ett adoptivbarn som bara är lojalt mot de biologiska föräldrarna men inte mot adoptivföräldrarna som uppfostrat en och lagt ut miljoner på en.


Jag är inte adopterad, ska man tillägga.
Och det där är det dummaste jag har läst!
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Värnplikt och patriotism [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-03-28 14:18:08

Alien skrev:Om man nu bortser från de som bara vill smita undan så finns det alltså många som inte klarar av kraven för värnplikten.

TT/UNT 2024-03-28 skrev:Nästan två av tre unga går inte att kalla till mönstring. En siffra som Pliktverket ser som oroande inför framtiden, när allt fler behöver göra lumpen.
– Det är så pass många unga som har sådana risker med att kallas in i en militär miljö att de inte är lämpliga. Men det betyder inte att det är så många unga som är sjuka, säger Jesper Höjeberg, chefsläkare på Pliktverket.
Ungdomarna faller bort av en mängd orsaker. Inom det medicinska området är det framför allt av psykisk ohälsa.

– Depression och ångest är ofta hinder. Även om man bedöms som frisk i nuläget har psykiska tillstånd en tendens att återaktiveras i pressade lägen eller krigssituationer, säger Höjeberg.
Svårare sjukdomar som epilepsi och diabetes är alltid diskvalificerande. Men även diagnoser som eksem, astma och adhd kan leda till avslag.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 9/50404965

Man känner sig frisk i vardagen när kraven inte blir för höga och man kan ta sina mediciner.

– Har man en astma som inte är välreglerad och utsätts för krutrök eller tårgas innebär det hälsorisker som inte är acceptabla.
Utöver sjukdomar tittar Pliktverket också på psykisk funktionsförmåga, till exempel om man har svårt att fungera i grupp eller ta till sig instruktioner.

Det där låter som något som skulle stoppa många med AS. Man fungerar inte i grupp el med att lyda överordnade utan att frågasätta.

Att vara helt otränad är inte heller bra. Eller att vara starkt närsynt. Hur bra fungerar man om man tappar glasögonen? Och allt fler blir närsynta.

Inte underligt att de flesta faller bort. Utbildningen är inte till för att man ska få en intressant upplevelse l för att bli vuxen. Det är en förberedelse för att fungera i krig.

De som får/måste göra värnplikten borde känna sig utvalda, de är fysiskt och psykiskt friska, en elit.


Men om vi nu är så skröpliga får vi väl acceptera det. Det finns inga andra som kommer att försvara oss. Militär utbildning är inte lika med fallskärmsjägarutbildning. Det finns massor med sysslor man klarar som närsynt eller med exem. Otränade kan komma i form. Alla som gör värnplikt är inte fysiskt och psykiskt friska. Jag gick igenom en lång elitutbildning med odiagnosticerad Asperger. Det gick alldeles utmärkt.

Folk är genomkorkade. Häromdan hörda jag på radion om snöstormen på E22:an i Skåne i vintras. De intervjuade en kvinna med sockersjuka som fastnat flera timmar i sin bil utan medicin. Vinklingen var att klämma åt Trafikverket för att de låter det snöa mitt i vintern. Det var väldigt synd om kvinnan som varit så rädd. Hon räddades genom att någon gav henne en energidryck.

Sedan började jag fundera...
Om man är så dum att man ger sig ut i en snöstorm i Skåne kör man fast. Man kan kolla en väderrapport eller titta ut genom fönstret innan man kör.
Om man har sockersjuka, hur svårt är det att ha ett par burkar läsk och lite godis liggande i bilen? Kanske till och med insulin om man behöver det.
Man bör också ha förbandslåda, filt, varma kläder och varför inte några chokladkakor och en flaska vatten i bilen.
Om man kör bil har man gett sitt medgivande till mer extremväder. Det blir fler och tätare oväder i framtiden.
Man kan fundera över hur kvinnan klarat sig i en riktig kris. Men det är klart, det går alltid att skylla på Trafikverket...

Det går faktiskt att klara sig utmärkt om man har en sjukdom, diagnos eller är närsynt (förutom Asperger är jag närsynt så jag är väl nästan död?).

Felet är att folk blivit för dumma och lata. Nej, jag ställer inte upp längre.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in