Fördelar och nackdelar med asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav kuj kuj » 2024-03-24 8:55:29

Vad för fördelar och nackdelar kan ni upplever ni med asperger?
Största problemet för mig är det sociala. Känns som det många gånger hindrar mig i det mesta.
Att ha den sociala kompetensen är är många gånger extremt viktigt för att komma någon vart.
Har svårt att se några fördelar :(
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Huggorm » 2024-03-24 9:22:31

För mig är det en fördel att kunna fokusera på en uppgift länge, medan utmattningen är största nackdelen. Det sociala har jag tränat upp tillräckligt mycket för att kunna fungera i (utkanten av) enklare sociala sammanhang.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav kuj kuj » 2024-03-24 16:22:21

Jo fokus kan man se som en fördel. Men jag kan ju vara så fokuserad på något så jag "glömmer" annat som också är viktigt. Ibland kan man vara så fokuserad på något så man nästan knäcker sig själv.
Jag vet ju om det här. Män kan ändå ha svårt att släppa saker Ibland.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Solblomma » 2024-03-24 20:45:58

Det verkar som om de fördelar som eventuellt finns med asperger/autism "äts upp" av adhd:n. Och vice versa. Medan nackdelarna verkar förstärka varann.

Nu har jag ju knappt sovit något inatt, så jag kanske ser det lite ljusare imorgon (om jag får sova inatt). Får återkomma i så fall.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav kuj kuj » 2024-03-24 21:29:41

Det är säkert ingen lätt att leva och navigera i samhället för någon. Men ha dessa svårigheter gör det inte lättare precis.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Solblomma » 2024-03-25 13:04:30

Solblomma skrev:Det verkar som om de fördelar som eventuellt finns med asperger/autism "äts upp" av adhd:n. Och vice versa. Medan nackdelarna verkar förstärka varann.

Nu har jag ju knappt sovit något inatt, så jag kanske ser det lite ljusare imorgon (om jag får sova inatt). Får återkomma i så fall.

Inatt sov jag helt okej, så jag gör ett nytt försök.

Jag upplever att det finns både för- och nackdelar med det mesta. Några exempel:

Detaljseende är positivt när man t ex ska rätta en text, njuta av konst. Man ser saker som ingen annan ser.
Detaljseende är negativt när man t ex ska städa, skriva en sammanfattning av ett möte. Man blir aldrig klar eftersom man fastnar i detaljer.

Hyperkänsliga sinnen är positivt när man t ex är i skogen, äter god mat. Upplevelsen blir starkare och mer nyanserad än för de flesta.
Hyperkänsliga sinnen är negativt när man t ex måste vara med på personalmöte, äta mat man inte gillar. Den obehagliga upplevelsen blir förstärkt och man riskerar överbelastning och meltdown.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Chrilleb » 2024-03-25 17:44:04

Fördelar: Gällande mig så har jag en bra koncentrationsförmåga. Kan läsa rätt mycket text på en gång, rätt så ambitiös i det jag tar itu med. Logiskt tänkande till viss del.


Nackdelar: Stress"o"tålig hah, och dåligt lokalsinne. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav RSD555 » 2024-03-25 19:11:54

Solblomma skrev:
Solblomma skrev:Det verkar som om de fördelar som eventuellt finns med asperger/autism "äts upp" av adhd:n. Och vice versa. Medan nackdelarna verkar förstärka varann.

Nu har jag ju knappt sovit något inatt, så jag kanske ser det lite ljusare imorgon (om jag får sova inatt). Får återkomma i så fall.

Inatt sov jag helt okej, så jag gör ett nytt försök.

Jag upplever att det finns både för- och nackdelar med det mesta. Några exempel:

Detaljseende är positivt när man t ex ska rätta en text, njuta av konst. Man ser saker som ingen annan ser.
Detaljseende är negativt när man t ex ska städa, skriva en sammanfattning av ett möte. Man blir aldrig klar eftersom man fastnar i detaljer.

Hyperkänsliga sinnen är positivt när man t ex är i skogen, äter god mat. Upplevelsen blir starkare och mer nyanserad än för de flesta.
Hyperkänsliga sinnen är negativt när man t ex måste vara med på personalmöte, äta mat man inte gillar. Den obehagliga upplevelsen blir förstärkt och man riskerar överbelastning och meltdown.


Håller med om det där och:

Det värsta är att man känner sig så usel oavsett vad man hittar på.

Min väninna har ett arbete hon känner är värdefullt och fritiden lägger hon på att vara med och rädda jorden, bevara miljön och hjälpa utsatta människor och sånt.

Ändå känner hon sig mer usel än vad jag gör. Hon gör alltid för lite eller för dåligt. Tycker hon.

Kanske detaljseendet som gör att man alltid hittar fel på sig själv?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Karamell » 2024-03-25 23:02:22

I mitt fall tycker jag min noggrannhet och intelligens är en fördel men min orkeslöshet, ingångsättningssvårigheterna, rädslan och känsligheten är ett helvete som jag inte skulle önska min värsta fiende.
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav slackern » 2024-03-26 19:44:35

Man kan få Tandvårdsstöd intyg som ger dig nödvändig tandvård till samma kostnad som övrig vård och betalar inget när du har kommit upp till gränsen där frikort gäller.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav kuj kuj » 2024-03-26 21:39:59

Jag har också igångsättning problem, extremt dåligt självförtroende och folk skygg. Litar inte på någon!
Men det har faktiskt blivit lite bättre sen jag började träna.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav kuj kuj » 2024-03-28 21:50:27

Väger dom eventuella fördelarn upp för nackdelarna?
Personligen tycker jag inte det.
Vad tycker ni?
Karamell uttryckte det bra tycker jag.
känsligheten är ett helvete som jag inte skulle önska min värsta fiende.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Karamell » 2024-03-29 2:11:18

Tyvärr är nackdelare fler, det är ju därför man får en diagnos. Men i en perfekt värld hade ju vi också fått plats i samhället, men samhället är ju baraanpassat efter dom normala/vanliga.
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Richard » 2024-04-07 4:59:05

Fördelar: Är ganska kunnig inom en del ämnen, intelligent, allmänbildad.
Nackdelar: Kan uttrycka mig klumpigt socialt, tystlåten, asocial.
Neutralt: Introvert, asexuell.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Vaelin » 2024-04-07 9:19:27

Finns det fördelar med Asperger? Några såna har inte jag fått iallafall...
Vaelin
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-08-07

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav ab2487_1 » 2024-04-17 14:41:36

Jag har nog den där ”autismen” som folk gör memes om och säger att de vill ha.
Min backstory är att jag fastnade i att jag ville bygga robotar vid 7 års ålder och började samla kunskap och färdigheter.

Jag tror att anledningarna till lätt blir utbrända är ju att vi behöver bearbeta så mycket mer information än neurotypiska människor gör och det är någonting som vi gör precis hela tiden under rätt förutsättningar går det att använda den egenskapen till att skapa saker som är i princip helt omöjliga att ens konceptualisera för någon som inte har de egenskaperna.

Baksidan är att det är svårt att kommunicera med andra och att det tar mycket energi att existera i en värld på andras premisser där man alltid behöver andra för att åstadkomma saker och att mycket av de saker som min omgivning upplever som komplicerade eller komplexa är sådant jag har lätt för(och jag gör mitt bästa för att inte fastna i monologer eller långa utläggningar om saker som är mina intressen) det är ständigt en avvägning att förklara saker på en nivå som är lämplig i sammanhanget då jag tycker det är jätteviktigt att man inte faktadumpar på folk så att de behöver känna sig dumma eller känna att det är bättre att de frågar någon annan nästa gång.(det är bara en förlust för mig om jag inte kan använda vad jag gillar och har kunskap om) jag ser det så de är bra på helt olika saker jag omöjligt klarar av och att man får bara ödmjuk inför det faktum att andra är bra på olika saker.

Jag har ett liv jag trivs med och min plats i tillvaron känns bra men tyvärr så väger inte allt detta upp de nackdelarna som andra har nämnt tidigare utan summan av allt det som är bra och dåligt är ändå 0.
Ironin i att jag faktiskt kan bygga robotar och annat men att jag inte fixar att själv hålla efter min tvätt eller att hålla ordning eller planera mat/måltider i någon större utsträckning.
(Lever på att jobba med mina intressen om det inte var tydligt jaghar fått prioritera ner lärande och skapande på min fritid för att det ska funka över tid.)

Som sagt jag skriver utifrån min personliga upplevelse.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2021-10-10

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Alien » 2024-04-17 14:51:33

Vaelin skrev:Finns det fördelar med Asperger? Några såna har inte jag fått iallafall...


Att kunna uppslukas av sina specialintressen så att man glömmer bort nackdelarna...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Natte » 2024-04-18 2:31:28

Vaelin skrev:Finns det fördelar med Asperger? Några såna har inte jag fått iallafall...
Jag vet inte om jag fått några heller, då jag i grunden är lättlurad och naiv, även om jag blivit mer skeptisk på äldre dagar och sedan så har jag ofta svårt att säga ifrån och är i största allmänhet en mes. Sedan är jag trögfattad ibland och jag förstår mig inte på teknik. Sedan har jag alltid haft svårt att sätta fingret på saker. Och sedan så är jag känslig och blir lätt beroende av saker. Och sedan kan jag också fastna i saker och ha svårt att ta mig ur dem. Så jag vet inte om jag har fått några fördelar heller.
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Heidi79 » 2024-04-18 20:30:25

Som ja ser det

Fördelar
1 man intriserad kula saker.. typ bygga lego robotar..
2 man ursäkt ifall jort fel nått.. typ ”ja men Heidi Helene har autism”
3 släpper bete mig vuxen
4 släpper vara tråkig NT
5 man tycker om djur
6 man får ha på blöja (vet fel rekna positivt men ja gör)

Nackdelar
1 man tjatas företeelser inte fattar anledning
2 mamma över tygat ja e utveckling störd
3 alltid kollas efter.. aldrig får i frid
4 sociala
5 e naiv å lett lura.. tror på allt möjligt..
6 ångest
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Skogkatt » 2024-04-18 22:47:59

Heidi79 skrev:5 e naiv å lett lura.. tror på allt möjligt..


Ja, om det är något som följer autism så vill jag påstå att det är en stor nackdel. Jag är lite mindre lättlurad nu, men när jag var yngre var jag otroligt lättlurad och naiv. Och litade på alla och allt som folk sa.

Det var så illa att om någon uppenbarligen ljög för mig, om det de sa omöjligen kunde vara sant, så hade jag lite svårt att bearbeta det. För en del av mig trodde på vad de sa. :shock: Det är ju egentligen inte möjligt. Lyckligtvis är det lite bättre nu. Men det är lite sorgligt också, man kan bli lite cynisk och skeptisk efter att ha blivit lurad 100 000 gånger.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Solblomma » 2024-04-19 7:26:02

Skogkatt skrev:
Heidi79 skrev:5 e naiv å lett lura.. tror på allt möjligt..


Ja, om det är något som följer autism så vill jag påstå att det är en stor nackdel. Jag är lite mindre lättlurad nu, men när jag var yngre var jag otroligt lättlurad och naiv. Och litade på alla och allt som folk sa.

Det var så illa att om någon uppenbarligen ljög för mig, om det de sa omöjligen kunde vara sant, så hade jag lite svårt att bearbeta det. För en del av mig trodde på vad de sa. :shock: Det är ju egentligen inte möjligt. Lyckligtvis är det lite bättre nu. Men det är lite sorgligt också, man kan bli lite cynisk och skeptisk efter att ha blivit lurad 100 000 gånger.

Det där har jag inget problem med alls, jag litar inte på någon. Men det beror inte på autismen, det beror på min uppväxt. Jag fick lära mig tidigt att människor ljuger hela tiden, av det min pappa sa var mer lögn än sanning.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav antor » 2024-04-19 14:14:19

En fördel är att jag är envis när jag arbetar och löser problem.

En nackdel är att jag har ibland svårt att faktiskt ge mig iväg till jobbet eller välja vad jag faktiskt ska göra.
antor
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2018-04-17

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Ignatius » 2024-04-19 16:33:09

Solblomma skrev:Det där har jag inget problem med alls, jag litar inte på någon. Men det beror inte på autismen, det beror på min uppväxt. Jag fick lära mig tidigt att människor ljuger hela tiden, av det min pappa sa var mer lögn än sanning.


Jag känner igen mig. Min far var som ett litet barn. Ljög och hittade på hela tiden. Totalt omöjlig att lita på.
Sedan jag fick min diagnos för fem år sedan har jag delvis omvärderat honom. Nu förstår jag att han hade odiagnosticerad Asperger (det är ju genetiskt och ärftligt). Han uppfyllde alla diagnoskriterier. Lögner och fantasier var hans sätt att fly den värld han inte klarade av. Jag har förstått varför han ljög och dummade sig men jag har inte förlåtit honom. Han skadade sig själv och sin omgivning. Man kan vara en god människa trots att man har Asperger. Egentligen spelar det ingen roll eftersom han är död sedan många år. Kanske är förståelsen det viktiga.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fördelar och nackdelar med asperger

Inläggav Vaelin » 2024-04-19 17:55:08

Alien skrev:
Vaelin skrev:Finns det fördelar med Asperger? Några såna har inte jag fått iallafall...


Att kunna uppslukas av sina specialintressen så att man glömmer bort nackdelarna...


Jag har inga specialintressen, tror aldrig jag haft några heller. Så inte ens den delen fick jag...
Vaelin
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-08-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in