Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Dagobert » 2024-03-18 15:49:46


En gatuköks-tjej i Bangkok, välkänd på YT. "Roti Lady" brukar hon kallas. Hennes specialitet är en sorts friterade pannkakor (roti?) med banan och ägg.

I klippet nedan, 22 minuter långt, ser man henne stiga upp på morgonen i hemmet, ut och köpa ingredienser, hem och knåda dagens deg för hand, rulla iväg sin vagn och montera upp den.
I nästa scen packar hon ihop, diskar på trottoaren och kör hem. Lång och hård arbetsdag.
Välgjord film och kulturellt intressant tycker jag som aldrig varit i Asien.

A Day In The Life Of Banana Pancake Roti Lady Bangkok
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Huggorm » 2024-03-23 22:15:42

manne skrev:ok förstår tack för att du förklarar för mig :-)049 :-)Happy

Men jag tror i alla fall att indierna behandlar elefanterna 100 miljarder gånger bättre än de gör i Thailand :o :-)063 :?:
Glöm det, indierna är inte snälla mot djur de heller. När jag var i Rajasthan hade de ett fort uppe på ett berg som alla turister skulle titta på. Elefanterna fick traska upp och ned för backen i solgasset hela dagen med lata turister som inte orkade gå själv. Långa, hårda, arbetsdagar för djur som hellre skulle vilja vara djur. Om något tror jag indierna är grymmare mot djur än thailändarna, men ingendera är bra. Djurhållning är ytterligare en grej vi är bäst i världen på här i Skandinavien. Det spelar ingen roll vilket varmt U-land du åker till, elefanterna får slita sig fördärvade.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Tyngdkraft » 2024-03-24 18:54:41

Alien skrev:Jag skulle aldrig vilja åka till en diktatur som Thailand.


Thailand är inte en diktatur, utan en flawed democracy på samma nivå som EU-medlemslandet Bulgarien och EU-kandidatländerna Serbien och Albanien.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Alien » 2024-03-24 19:36:39

Jag tycker nog det här låter som typiskt diktatur. Det är ju ingen yttrandefrihet:

En 27-årig politisk aktivist i Thailand har dömts till 28 år i fängelse. Anledningen? Han har kritiserat kungen på Facebook.
---
Thailand har världens hårdaste lagstiftning vad gäller majestätsbrott. Den som kritiserar kungahuset kan straffas med 15 års fängelse, för varje förseelse.
https://www.dn.se/varlden/domd-till-28- ... at-kungen/

I januari 2010 dömdes den australiske författaren Harry Nicolaides till tre års fängelse för att i en roman ha smädat kung Bhumibol. Domaren angav som skäl för domen att Nicolades i ett parti av romanen diskuterat en fiktiv prins privatliv. Domaren hävdade att boken gav sken av att det förekom missbruk av den kungliga makten i Thailand.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Majest%C3%A4tsbrott
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Huggorm » 2024-03-24 22:13:35

Dom avgudar sin kung, honom gör man klokt i att inte kritisera. I övrigt är det hyfsat fritt i Thailand. Ett av de friaste länderna i Asien skulle jag säga
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Richard » 2024-03-25 7:44:16

Du får inte ens trampa på ett mynt med kungens porträtt på i Thailand.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Alien » 2024-03-25 11:46:56

Påminner mig om kulturrevolutionen i Kina. Man kunde råka illa ut om man kastade en tidning med bild på Mao. Och hans foto fanns väl varenda dag i tidningen.

Kungen har inte ens någon politisk makt, ändå är han helig. I länder där vissa inte får kritiseras, där är det ingen riktig demokrati. Där man anser att journalisters uppgift är att stödja regeringen är det problem med pressfriheten.

Reporters without borders skrev:Prime Minister Prayut Chan-o-cha’s vision of the media speaks volumes about their plight: Journalists should “play a major role in supporting the government's affairs”, he said.
---
The message is clear: either journalists censor themselves carefully or they expose themselves to charges of undermining “national security” or “peace and order”, which can lead directly to imprisonment. The climate of widespread fear is palpable during the frequent waves of pro-democracy street protests: The media that support the ruling elite don’t mention them at all, while journalists with alternative media weigh each term used in their reporting very carefully to avoid being jailed.
https://rsf.org/en/country/thailand
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav slackern » 2024-03-25 12:49:46

Huggorm skrev:Dom avgudar sin kung, honom gör man klokt i att inte kritisera. I övrigt är det hyfsat fritt i Thailand. Ett av de friaste länderna i Asien skulle jag säga


Hur skulle du jämföra det med Japan, Sydkorea, Taiwan eller Östtimor?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om Bangkok och övriga Thailand

Inläggav Huggorm » 2024-03-25 15:14:14

slackern skrev:
Huggorm skrev:Dom avgudar sin kung, honom gör man klokt i att inte kritisera. I övrigt är det hyfsat fritt i Thailand. Ett av de friaste länderna i Asien skulle jag säga


Hur skulle du jämföra det med Japan, Sydkorea, Taiwan eller Östtimor?
steget efter, bortsett från östtimor som jag inte vet mer om än att det är kristet och väldigt fattigt
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in