Melodifestivalen 2024

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Melodifestivalen 2024

Inläggav tvilling99 » 2024-03-09 23:54:48

Frågan är nu,kan norrmännen ro hem ytterligare en titel till oss?
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-10 1:48:07

Nej, det tror jag inte. Och vill vi verkligen att Sverge ska arrangera ännu ett ESC nästa år? Om det kommer bland de tio främsta får vi vara nöjda
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav antonius » 2024-03-10 12:15:36

har inte de där tvillingarna vuxit ur galonbyxåldern för länge sedan?
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-12 3:18:50

De som jag gillade mest kom förstås sist: Maria Sur: When I'm gone, Annika Wickihalder: Light, Jaqline: Effortless, Jay Smith: Back to my roots, Lisa Ajax: Awful liar, Dotter: It's not easy to write a love song.

Både internationella juryn och tittarna gillade tvillingarna bäst.

Internationella juryn valde Cazzi Opeia: Give my heart a break till tvåa och Medina: Que sera till trea. Tittarna hade Que sera som tvåa och Smash into Pieces: Heroes are calling som trea. Totalt blev alltså Que sera tvåa.



Glad melodi att dansa till men texten är i bästa fall dårpippig, i värsta fall totalt meningslös.

Så här skrev Alex Schulman om texten:

Med låttexterna är det ännu värre ställt. De är så infantila att de tycks driva språket mot en existentiell kris, en kris som känns mer och mer akut ju längre in i programmet vi kommer, och när någon gravallvarligt sjunger ”vi tar kommando, vi går loco, loco, är ni med, bailando”, ja, då händer det, språket går faktiskt sönder, det krackelerar under tyngden av idioti, ”oh la la, comme ci, comme ci, comme ça, åh detta glitter, nu tar vi vår plats, banne maj”, allt rasar, för det betyder ingenting.


Känns som han är främst textbaserad och tar den på blodigt allvar, musiken är mindre viktig. Men i ESC är melodin och framförandet viktigast. Ibland förstår man ju inte ens texten eftersom den är på ett språk man inte kan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-03-12 10:25:22

Jag tycker inte det är något större fel på ”vi tar kommando, vi går loco, loco, är ni med, bailando”. Det går att förstå vad det betyder (typ: "kom och dansa och ha kul med oss, vi är lite galna").

Då tycker jag det är betydligt värre med pekoral som "stad i ljus, i ett land utan namn, ge mig liv, där allting föds på nytt". Det är totalt meninglös rappakalja som inte går att förstå över huvud taget.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-12 12:43:02

Att en text är svår att förstå betyder inte att den är meningslös, den kan vara poetisk och symbolisk. Kanske "för bra" för ESC. Tommy Körberg sjunger också fantastiskt. I mitt tycke var inget av bidragen i år i klass med Stad i ljus. Det är en sång som sjungits på begravningar.

"Och så när allt förändrats
När tiden inte längre finns
Så ser jag oss tillsammans
Och då är resan slut
Det enda som vi minns"

Det gick inte så bra i ESC 1988 men låten fick en 12a från Norge. Naturligtvis för att man i Norge känner till många svenska artister och låtar och förstår texten, inte för att Norge ville vara en "god granne" (som den irländske programledaren sarkastiskt påstod). (Det var Schweiz med Céline Dion som vann ESC det året.)

Medinas text är snarare så enkel att ett barn kan förstå den och det lönar sig nog mer mtp att även barn är med och röstar.

Marcus & Martinus har ju redan en stor beundrarskara i Sverige som naturligtvis röstade på dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-03-12 13:32:40

Att kunna uttrycka sig begripligt är uppenbart inte något kultureliten värdesätter särskilt högt.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-12 13:36:05

Du är inte mycket för poesi, va?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-03-12 13:45:30

Alien skrev:Du är inte mycket för poesi, va?

Nej verkligen inte!

En gång i min ungdom lånade jag en bok av Bodil Malmsten på biblioteket. Jag tröttnade efter ett par sidor och jag fattade absolut ingenting.

Jag har också försökt läsa Wittgenstein med samma resultat. Tröttnade efter ett par sidor. Fattade absolut ingenting. Fast det kanske i och för sig hade andra orsaker ...
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-12 14:07:40

Marcus & Martinus har nu tävlat i Mello två gånger i rad. Varför tävlade de inte i den norska motsvarigheten, Melodie Grand Prix? Det beror dels på att de i Norge fortfarande ses som fd barnstjärnor, dels på att de blivit mnst lika populära i Sverige som i Norge, dels på att hela uttagningen till ESC är större i Sverige än i Norge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav RSD555 » 2024-04-22 10:28:43

Mats skrev:Att kunna uttrycka sig begripligt är uppenbart inte något kultureliten värdesätter särskilt högt.


För mig känns det just nu som "Öken i mörker".

Nedtryckt av en styrka som bara växer när jag tappar mer och mer motivation.

När folk frågar hur jag mår känns det meningslöst försöka formulera ett svar. Det är som ett land utan ljus, namn och liv.

Känns lite som om jag är levande begravd men det finns samtidigt en rädsla/skräck för omgivningen.

Var ute i regnet för ett par dagar sen och såg då en massa maskar som låg på cykelbanan. Folk cyklade över dom och himlen var full med fåglar som skrek glatt över festen med maskar som tvingats upp från jorden.

Det spred lite ljus över min egen situation. Vattnet har börjat sippra in i kistan jag ligger i under jorden men jag är för rädd för att lämna den.

Då ser jag mig själv ensammen i mörkret i en värld utan liv. Min tid på jorden förefaller endast vara en dröm eller illusion.

"Stad i ljus" är väl det motsatta perspektivet på tillvaron, antar jag.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Melodifestivalen 2024

Inläggav Skogkatt » 2024-04-22 11:01:43

Alien skrev:Jaha, det blev segertippade Marcus & Martinus som vann med Unforgettable.


Så nu vinner norrmän till och med i svenska Melodifestivalen?

:-)009

Vi norrmän kommer att minnas detta i många hundra år. Finns det något vi inte kan vinna? :-)005 :wink:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2024

Inläggav Skogkatt » 2024-04-22 11:07:17

Alien skrev:Marcus & Martinus har nu tävlat i Mello två gånger i rad. Varför tävlade de inte i den norska motsvarigheten, Melodie Grand Prix?


Jag tror att det beror på att det inte finns något bättre för oss än att slå svenskar i en svensk tävling i Sverige. Det blir inte bättre. Så vi jobbar hårt för att placera norrmän på strategiska positioner i svenska tävlingar. :wink:

:-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-04-22 12:06:40

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Marcus & Martinus har nu tävlat i Mello två gånger i rad. Varför tävlade de inte i den norska motsvarigheten, Melodie Grand Prix?


Jag tror att det beror på att det inte finns något bättre för oss än att slå svenskar i en svensk tävling i Sverige. Det blir inte bättre. Så vi jobbar hårt för att placera norrmän på strategiska positioner i svenska tävlingar. :wink:

:-)005

Själv tror jag att de ville spela i en bättre liga. Lite som när svenska ishockeyspelare flyttar till USA och spelar i NHL, eller som när svenska fotbollsspelare flyttar till Italien, Spanien, Tyskland, England etc, för att få bättre motstånd.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-04-22 12:13:58

@RSD555:

Beklagar att du mår så dåligt.

Är ändå tacksam för att du försöker förklara en text som är obegriplig för mig.

Jag ligger på IF-nivå när det gäller att förstå den typen av texter.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Skogkatt » 2024-04-22 13:24:56

Mats skrev:Själv tror jag att de ville spela i en bättre liga. Lite som när svenska ishockeyspelare flyttar till USA och spelar i NHL, eller som när svenska fotbollsspelare flyttar till Italien, Spanien, Tyskland, England etc, för att få bättre motstånd.


Kanske. :-)063

Men jag tror snarare att det är att de ville göra det lättare för sig själva. Lättare att vinna. :wink:

:-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2024

Inläggav Mats » 2024-04-22 21:34:35

Skogkatt skrev:
Mats skrev:Själv tror jag att de ville spela i en bättre liga. Lite som när svenska ishockeyspelare flyttar till USA och spelar i NHL, eller som när svenska fotbollsspelare flyttar till Italien, Spanien, Tyskland, England etc, för att få bättre motstånd.


Kanske. :-)063

Men jag tror snarare att det är att de ville göra det lättare för sig själva. Lättare att vinna. :wink:

:-)005

Det tror jag inte. I så fall hade de valt att tävla för Tyskland. De brukar komma sist i ESC, ofta med noll poäng. 8)
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Melodifestivalen 2024

Inläggav Skogkatt » 2024-04-22 21:46:45

Mats skrev:Det tror jag inte. I så fall hade de valt att tävla för Tyskland. De brukar komma sist i ESC, ofta med noll poäng.


Norrmän gillar att skoja med svenskar, så de kanske gjorde det bara för att skoja med er. :wink:

Kanske var allt planerat och vi skickade dem till Sverige bara för att skoja med er... :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in