Bokrean 2024

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bokrean 2024

Inläggav Alien » 2024-02-22 2:06:10

Var på bokrean idag och drogs till bordet med historisk litteratur. Vill egentligen köpa allt. Men köpte dessa:

Sara Griberg: Historiska kärlekspar. Passion och skandaler genom 2000 år
Dick Harrison: Fienden. Sveriges relation till Ryssland från vikingatiden till idag
Ola Larsmo: Lektion 11. En bok om rasbiologi
Heikki Ylikangas: Gustav Vasa och hans fiender från Kristian II till Nils Dacke

Någon annan som hittat något på bokrean? Bokrean är förstås inte riktigt samma sak idag som förr i tiden. Det trycks upp särsklda reaupplagor. En del böcker kommer på rean redan året efter de utkom. Och många har kommit i pocket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokrean 2024

Inläggav slackern » 2024-02-22 18:36:24

Alien skrev:Var på bokrean idag och drogs till bordet med historisk litteratur. Vill egentligen köpa allt. Men köpte dessa:

Sara Griberg: Historiska kärlekspar. Passion och skandaler genom 2000 år
Dick Harrison: Fienden. Sveriges relation till Ryssland från vikingatiden till idag
Ola Larsmo: Lektion 11. En bok om rasbiologi
Heikki Ylikangas: Gustav Vasa och hans fiender från Kristian II till Nils Dacke

Någon annan som hittat något på bokrean? Bokrean är förstås inte riktigt samma sak idag som förr i tiden. Det trycks upp särsklda reaupplagor. En del böcker kommer på rean redan året efter de utkom. Och många har kommit i pocket.


Den där boken utav Dick Harrison ser väldigt intressant ut. Tusen tack för tippset ska nog kolla bokhandeln runt hörnet och se om jag kan plocka upp ett exemplar eller så knallar jag in till city.

Den där boken om Gustav Vasa har jag lysnat på som talbok den var intressant så ett bra kap du har gjort där skulle jag säga.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bokrean 2024

Inläggav Alien » 2024-02-22 19:03:40

Jag var också ute efter två romaner: Den historiska romanen Lucrezias porträtt av Maggie O'Farrell och Straff av Ann-Helen Laestadius. Men hittade inte Lucrezias porträtt. Det fanns extra personal i affären så jag frågade efter den. De hade inte fått några ex. Förlaget tycktes ha upptäckt det först efter tryckningen av katalogen att de hade för få ex. Men hon berättade att den finns i pocket, så då kan jag köpa den senare. Jag plockade också på mig Straff (99 kr) men när jag kom till kassan så fanns den där i pocket för 69 kr, så då köpte jag den i stället. Förr ville jag helst ha inbundna böcker, men nu tycker jag det är bättre ju lättare böckerna är.

Man borde förstås alltid kolla om böckerna redan finns i pocket innan man köper dem på rea. Men facklitteratur brukar inte så ofta komma i pocket. Och en faktabok slår man ju upp saker i, den kan gärna få ha högre kvalitet. Dessutom är den ofta tjock (Fienden är på 400 sidor), och det blir ohanterligt i pocket (el så blir stilen för liten).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokrean 2024

Inläggav slackern » 2024-02-23 13:20:08

Tack än en gång Alien för tipset om Dick Harrisons bok, fick tag i det sista exemplaret så nu äger även jag den boken. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bokrean 2024

Inläggav Alien » 2024-02-23 16:07:09

Väl bekomme!

Du blir nog färdig med Fienden förr än jag. Jag började med den lättaste, Historiska kärlekspar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bokrean 2024

Inläggav tvilling99 » 2024-02-23 19:42:21

Jag minns när bokrean började vid midnatt,när jag var tonåring, undrar när man slutade med det?
Har inte varit på någon bokrea på många år.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Bokrean 2024

Inläggav Ignatius » 2024-02-24 2:15:43

tvilling99 skrev:Jag minns när bokrean började vid midnatt,när jag var tonåring, undrar när man slutade med det?
Har inte varit på någon bokrea på många år.


Jag har heller inte varit på bokrea på många år. Det har blivit ett utstuderat jippo utan egentliga fynd. Dessutom har jag för många böcker och har gett mig själv köpförbud. Med ett undantag. Min kommun har kulturnatt en gång om året. Då säljer biblioteket ut utgallrade böcker för 10 kr styck. Eftersom det råder kulturskymning i staden är det nästan inga där förutom jag. Det brukar bli en kasse klassiker och nästan nya böcker för en hundring. Det slår bokrean med hästlängder!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Bokrean 2024

Inläggav atoms » 2024-02-26 18:55:35

Ignatius skrev:
tvilling99 skrev:Jag minns när bokrean började vid midnatt,när jag var tonåring, undrar när man slutade med det?
Har inte varit på någon bokrea på många år.


Jag har heller inte varit på bokrea på många år. Det har blivit ett utstuderat jippo utan egentliga fynd. Dessutom har jag för många böcker och har gett mig själv köpförbud. Med ett undantag. Min kommun har kulturnatt en gång om året. Då säljer biblioteket ut utgallrade böcker för 10 kr styck. Eftersom det råder kulturskymning i staden är det nästan inga där förutom jag. Det brukar bli en kasse klassiker och nästan nya böcker för en hundring. Det slår bokrean med hästlängder!


Vill man ha riktig bokrea får man söka sig till antikvariaten, staden jag bor i har ett riktigt och de brukar alltid ha någon slags rea vid den här tiden på året. Ett år hade de satt 50:- på samtliga böcker som i vanliga fall kostade under 500:- och böckerna som kostade mer än 500:- gick till halva priset.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Bokrean 2024

Inläggav Ignatius » 2024-02-26 19:09:12

atoms skrev:Vill man ha riktig bokrea får man söka sig till antikvariaten


Det finns knappt några antikvariat kvar. Böcker har blivit slit-och-släng prylar. Vill man fynda kan man gå till Second hand-butiker. De jag brukar gå till säljer böcker för 10 kr. Varje gång står det nya kassar med böcker folk har dumpat. Man kan även hitta ljudböcker på CD för några tior. Numera streamar folk hellre så att Storebror har koll på vad de läser.

Jag har ett perverst intresse för begagnade böcker. En bok är ett ting fullt med idéer, känslor och tankar. Ett ting har en historia. Det har väckt känslor och funderingar. När man bläddrar i en väl begagnad bok, helst med understrykningar, kan man ana bokens historia och blir själv en del av den.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Bokrean 2024

Inläggav atoms » 2024-02-26 20:02:10

Ignatius skrev:
atoms skrev:Vill man ha riktig bokrea får man söka sig till antikvariaten


Det finns knappt några antikvariat kvar. Böcker har blivit slit-och-släng prylar. Vill man fynda kan man gå till Second hand-butiker.


Jag byggde upp mitt bibliotek genom nästan dagliga besök på Myrorna, men de slutade ta emot böcker från centralt håll och då dog utbudet av böcker. Sedan skiftade mitt intresse till äldre lokalhistorisk litteratur och det finns bara på antikvariatet eller på antikvariat.net eller bokbörsen. Jag köper helst i butik, inte minst för att stödja den. Jag brukar ta med en packe böcker och få ett inbyteskvitto som oftast motsvarar eller till och med överstiger den summa som jag har gett för böckerna, då slipper jag trassla med att sälja och skicka iväg böcker själv.

De jag brukar gå till säljer böcker för 10 kr. Varje gång står det nya kassar med böcker folk har dumpat. Man kan även hitta ljudböcker på CD för några tior. Numera streamar folk hellre så att Storebror har koll på vad de läser.


Jag känner inte till något sånt ställe här, i alla fall inte inom normalt gångavstånd - högst tusen meter.

Jag har ett perverst intresse för begagnade böcker. En bok är ett ting fullt med idéer, känslor och tankar. Ett ting har en historia. Det har väckt känslor och funderingar. När man bläddrar i en väl begagnad bok, helst med understrykningar, kan man ana bokens historia och blir själv en del av den.


Instämmer! Instämmer till fullo.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in