Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav Zima33 » 2024-02-08 22:06:34

Center for neurodevelopmental disorders på Karolinska Institutet håller på att utveckla ett digitalt verktyg för att bättre kunna anpassa/bedöma personers funktion och stödbehov.

Studien utvecklar ett verktyg som heter ICF CoreSets och kommer användas i hela världen för personer med autism/aspergers/ADHD/ADD.

I denna fas söker de även personer utan autism/aspergers/ADHD/ADD som vill delta.

Professor Sven Bölte har berättat om detta arbete på en konferens i Schweiz förra året, om jag minns rätt.
Det är fler än KIND som deltar i detta arbete internationellt

Läs mer här: https://icfcoresets.se/icf-coresets-studien/kind/
https://ki.se/kind/icf-core-sets-for-adhd-och-autism

(Vill man inte klicka på länkarna kan man gå in på KIs hemsida och söka på "icf coresets")

Begreppet funktion handlar om hur en individ i samspel med sin miljö kan hantera sin vardag och samhällets krav och förväntningar. För att få en bild av en individs hälsa och livskvalitet är funktion en avgörande aspekt, inte minst hos personer med adhd och autism. Funktionsbegreppet är centralt för att se en individ utifrån ett helhetsperspektiv och inte endast fokusera på diagnos och symtom.

Socialstyrelsen rekommenderar användning av ICF för att arbeta med funktion inom alla livsområden, från skola till äldreomsorg. ICF är utvecklad av Världshälsoorganisationen (WHO) och bygger på en biopsykosocial modell, vilket innebär att individen ses befinna sig i ständigt samspel med sin omgivning. Utöver individuella egenskaper och hur de används inkluderar ICF även social delaktighet, omgivningsfaktorer och hur dessa underlättar för eller hindrar personen.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav Dalaberger » 2024-02-21 19:59:27

Intressant men orkar inte svara på frågor i 1-2 timmar just nu.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav nescio » 2024-02-21 20:22:43

Jag kommer bara till en sida där det står "loading..."
Sen händer inget mer.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav nescio » 2024-02-21 21:35:26

Vilka konstiga frågor. Jag kom till sidan 7 innan jag tröttnade.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav Zima33 » 2024-02-25 19:49:07

nescio skrev:Vilka konstiga frågor. Jag kom till sidan 7 innan jag tröttnade.


Det är ju under utveckling. På slutet får man skriva vad man tyckte och ge tips om hur de kan förbättra verktyget.
Man kan även skriva kommentarer under varje fråga.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav nescio » 2024-02-26 18:07:08

Här är en konstig fråga:
29 Jag känner när jag är hungrig eller törstig.

Hunger och törst är ju per definition något man känner. Hur skulle svaret kunna vara något annat än ja?
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav Zima33 » 2024-03-02 19:35:49

nescio skrev:Här är en konstig fråga:
29 Jag känner när jag är hungrig eller törstig.

Hunger och törst är ju per definition något man känner. Hur skulle svaret kunna vara något annat än ja?


Det har du rätt i! Jag tänkte inte så på den frågan men det var många andra frågor jag tyckte var konstiga.
Man får tänka på att det nog är neurotypiska personer som utformat frågorna, man kan inte kräva så mycket logik av dem ... :wink:

Tror de vill komma åt ifall man, som är vanligt inom autism, har svårt för att förstå/känna att man är hungrig eller törstig och glömmer att äta/dricka.
T.ex. så brukar jag själv inte känna tydlig hunger utan mer en diffus känsla.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav nescio » 2024-03-02 20:29:46

Zima33 skrev:T.ex. så brukar jag själv inte känna tydlig hunger utan mer en diffus känsla.
Jag blir nästan aldrig hungrig. Men det beror väl på att jag alltid äter fem gånger om dan. Om jag inte åt på hela dan skulle jag nog bli hungrig.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Karolinska Institutet söker studiedeltagare

Inläggav Zima33 » 2024-03-02 20:37:02

nescio skrev:
Zima33 skrev:T.ex. så brukar jag själv inte känna tydlig hunger utan mer en diffus känsla.
Jag blir nästan aldrig hungrig. Men det beror väl på att jag alltid äter fem gånger om dan. Om jag inte åt på hela dan skulle jag nog bli hungrig.


Jag brukar äta äpple till frukost, sen knappt något förrän vid kl 15-16. Igår blev jag snurrig på kvällen och kom på att jag kanske borde äta mat. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in