Småfrågor om datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2023-10-23 18:18:35

Alien skrev:Högst upp till vänster finns bara pilen som man går tillbaka med.

Cirkelpilen finns nog ca 2 cm till höger om pilen som man går tillbaka med.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-23 18:58:49

Ja, jag tittade allra längst till vänster. Nu hittade jag den. Men det är samma symbol som på F5-tangenten och det hjälper inte att klicka på den heller.

Så enda sättet att få se det jag vill se är tydligen att avinstallera AdBlock helt och hållet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-10-23 19:09:18

Alien skrev:Så enda sättet att få se det jag vill se är tydligen att avinstallera AdBlock helt och hållet?


Du nämnde att AdBlock lyste grönt. Lyser den grönt när den är avstängd? Det låter lite konstigt, skulle tro att det lyste grönt när det var på. Kanske dubbelkolla att den är avstängd.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav melly » 2023-10-23 19:17:33

Alien skrev:Ja, jag tittade allra längst till vänster. Nu hittade jag den. Men det är samma symbol som på F5-tangenten och det hjälper inte att klicka på den heller.

Så enda sättet att få se det jag vill se är tydligen att avinstallera AdBlock helt och hållet?

För att få en ren nyladdning av en sida brukar det vara Ctrl+F5 som gäller.

Men om det inte funkar: ett alternativ, istället för att avinstallera AdBlock, är ju att ha olika webbläsare. Använda den med AdBlock till det mesta, men ha en utan tillägg att använda vid behov.

Det framgår inte vad du använder nu, men alternativ kan t.ex. vara Firefox eller Chrome.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-23 22:51:38

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Så enda sättet att få se det jag vill se är tydligen att avinstallera AdBlock helt och hållet?


Du nämnde att AdBlock lyste grönt. Lyser den grönt när den är avstängd? Det låter lite konstigt, skulle tro att det lyste grönt när det var på. Kanske dubbelkolla att den är avstängd.

Ja, i vanliga fall lyser den rött. När jag pausat på denna sajt står det på AdBlock:
Du har konfigurerat AdBlock att förbli pausat på denna sida för varje besök.

Det röda syftar väl på att det är rött, dvs förbjudet, för annonser. Grönt blir då "fritt fram för annonser".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-23 23:43:50

melly skrev:
Alien skrev:Ja, jag tittade allra längst till vänster. Nu hittade jag den. Men det är samma symbol som på F5-tangenten och det hjälper inte att klicka på den heller.

Så enda sättet att få se det jag vill se är tydligen att avinstallera AdBlock helt och hållet?

För att få en ren nyladdning av en sida brukar det vara Ctrl+F5 som gäller.

Men om det inte funkar: ett alternativ, istället för att avinstallera AdBlock, är ju att ha olika webbläsare. Använda den med AdBlock till det mesta, men ha en utan tillägg att använda vid behov.

Det framgår inte vad du använder nu, men alternativ kan t.ex. vara Firefox eller Chrome.

Nej, det hjälpte inte med Ctrl + F5.

Jag har Chrome som webbläsare. Men ladda ner en till webbläsare låter komplicerat, man ska svara på frågor om inställningar som jag inte vet hur jag ska svara på. Datorn försöker få mig att använda Microsoft Edge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-10-24 0:32:38

Alien skrev:Jag har Chrome som webbläsare.


Om du använder Chrome så kanske det finns en sak du kan kontrollera innan du gör något annat.

Om du först går in på webbplatsen du försöker komma åt. Och sen tittar du på det övre högra hörnet i det fönstret. Kanske finns det några symboler där? Om du tittar på bilden jag har bifogat i det här inlägget så har jag gjort en blå ring runt en symbol.

Om du ser den symbolen kan du prova att klicka på den. Då kommer ett litet fönster att dyka upp. Och i det fönstret kanske det är en knapp som sägar "tillåtna cookies från tredje part". Eller nåt i stil med det. Då kan du prova att trycka på den knappen för att tillåta cookies. Sen uppdaterar du fönstret eller stäng fönsteret och öppna det igen och försök att gå in på webbplatsen igen.

chrome.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-28 13:17:35

Nej, jag ser inget öga uppe till höger. Jag ser en pusselbit (tillägg) och tre punkter, längst till höger krysset. I raden under ser jag ett förstoringsglas och en människosymbol.

Men det är när jag loggat in som det visar sig att jag inte kommer vidare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2024-02-16 1:03:16

Min laptop startar om av sig själv ibland när jag inte använder den, antar att det är för uppdateringar.
Går det att hindra den från att göra det? Jag vill bestämma själv när det ska ske.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav slackern » 2024-02-16 18:55:26

Dagobert skrev:Min laptop startar om av sig själv ibland när jag inte använder den, antar att det är för uppdateringar.
Går det att hindra den från att göra det? Jag vill bestämma själv när det ska ske.


Jo det ska gå och göra under inställningar, så går du in under uppdatering och säjerhet, sedan under Avancerade alternativ, tror jag att du har något att klicka i. Eller jag antar att du har Windows och inget annat operativsystem.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2024-02-16 19:31:33

Ja jag har windows.
s.jpg
Där kan jag bara välja när det ska ske.

Nedan valde jag "Visa en avisering..." i mitten. Får se om aviseringen innebär att jag får välja.
k.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav nescio » 2024-02-17 18:11:00

Dagobert skrev:Min laptop startar om av sig själv ibland när jag inte använder den, antar att det är för uppdateringar.
Min mammas laptop har motsatt problem. Den startar aldrig om på tiden som är inställd, så jag måste starta om den manuellt ibland om några uppdateringar över huvud taget ska bli installerade.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2024-02-17 18:26:53

nescio skrev:
Dagobert skrev:Min laptop startar om av sig själv ibland när jag inte använder den, antar att det är för uppdateringar.
Min mammas laptop har motsatt problem. Den startar aldrig om på tiden som är inställd, så jag måste starta om den manuellt ibland om några uppdateringar över huvud taget ska bli installerade.

Har du kryssat i rutan på den övre bilden i mitt inlägg ovan?
Den verkar bara synas under "Alla objekt på Kontrollpanelen". För att hitta den, klicka på Start, skriv ko, klicka på kontrollpanelen.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav Zima33 » 2024-02-25 19:56:48

Dagobert skrev:Ja jag har windows.
s.jpg
Där kan jag bara välja när det ska ske.

Nedan valde jag "Visa en avisering..." i mitten. Får se om aviseringen innebär att jag får välja.
k.jpg


Har du provat gå in i Windows Update och Avancerade alternativ? Där kan man ställa in fler alternativ.

Edit: Äsch, såg nu att det är nog det du postat bild på, för mig är det annan layout så kände inte igen.

Jag har ställt in så den inte ska uppdatera under aktiva timmar, så då kommer det en popup när den laddat ner och vill starta om, då kan jag välja att starta om direkt eller senare, eller låta den göra det utanför aktiva timmar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till IT-forum



Logga in