Melodifestivalen 2024

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-03 20:44:38

Ja, nu drar den första deltävlingen igång i Malmö. Men det känns lite dystert i år pga kriget i Gaza.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav NormBrytaren » 2024-02-03 20:48:53

Kan det verkligen bli dystrare.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-03 21:59:19

Samir & Viktor tycks göra samma låt varje år typ, "vi ska festa hela natten lång". Den här gången var det extra mycket bromance. Gulligt men ingen vinnare. Amatören i grönt sjöng en kärlekssång till sin man. Borde nöjt sig med att sjunga för mannen. Rock är alltid kul men så enformig text. Elisa såg glamorös ut men ingen vinnare där heller.

Bäst var Lisa Ajax med Awful Liar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Skogkatt » 2024-02-04 0:11:09

Alien skrev:Den här gången var det extra mycket bromance


Extra mycket bromance :lol: Det låter som lite för mycket bromance kanske? Det är ett lustigt ord, bromance. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-04 0:24:55

Jaha, Awful Liar med Lisa Ajax och Heroes Are Calling med Smash Into Pieces gick direkt till final.

Forever Yours (en gammaldags schlager) med Elisa Lindström och Supernatural med Adam Woods gick till finalkvalet (som ersatt Andra Chansen).

A-Teens stod för extra musikunderhållning. Och så dök Björn Gustafsson upp. Nuförtiden ska det alltid vara någon (för mig) konstig humor. Här gick det ut på att Björn Gustafsson skulle oväntat dyka upp och låtsas vara förälskad i Carina Berg och trodde att hon var skild men det var hon inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Chrilleb » 2024-02-04 10:25:20

Ett bra startfält. Hade som favorit L.A, som var säker och duktig på scen( och inte minst duktig sångerska, tycker jag ). I övrigt så var E.L bidrag bra. Jag tycker det är lagom oxå med 6 st bidrag / gång ( är det så? ).
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-04 12:55:57

Ja, så det blir 6 x 5 = totalt 30 sånger.

Vet inte riktigt vad jag tycker om den nya programledaren Carina Berg. Men jag gillade klänningen i blått och gult.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Fredriksam » 2024-02-05 12:33:03

Som vanligt så samlades det några kära vänner hos mig och vi tittade på första deltävlingen. Discokulan togs fram och några glitterboor och glitterhattar. Jag är en sann mello älskare och gillar glittret som hör till. Jag kopplade in en stor högtalare så att det skulle bli högre ljud än från TV, n men tog ändå hänsyn till grannen ovanför och under mig. Det är inte alltid den som bor ovanför mig tar hänsyn till mig men jag behöver ju inte vara lika dum som han.

Vi åt chips och drak läsk, precis som det ska vara. Jag hade även köpt några chokladkakor men de gick inte åt så mycket.

Jag och flera av de andra tyckte att rätt låtar gick vidare. Smash into pieces var bäst av allt. Vi cringade stort när Samir & Viktor sjöng eftersom det lät så falskt. Melina Borlowe hade lite konstigt kroppsspråk som vi tyckte var underligt. Lisa Ajax låt var lite tråkig i början men blev bättre.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-11 17:10:33

Jag tyckte den andra omgången var något bättre. Gillade Maria Surs, Dear Saras, C-Joes och Liamos bidrag. Ja, jag lyssnade gärna på Norrland och Unga & fria också, men tyckte inte de var något att skicka till ESC. Norrlandspatriotism och epadunk känns inte som lyckade att exportera. Egentligen tror jag inte något av bidragen i denna omgång heller kommer att bli Sveriges bidrag.

Liamos bidrag Dragon gick direkt till final. Sedan fick alla rösta en gång till och då blev Maria Surs bidrag When I'm gone det andra som gick till final. Alla grupper utom 16-26 år gav henne en tolva.

Dear Saras The silence after you och Fröken Snusks Unga & fria gick vidare till det som nu inte är Andra chansen, jag hänger inte med i alla förändringar.

Dear Sara är same men det märktes inte i hennes sång. Fröken Snusk alluderade på sin hit "Rid mig som en dalahäst" genom att ha en rosa häststaty med i sitt nummer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav nescio » 2024-02-11 17:24:24

Alien skrev:Jag tyckte den andra omgången var något bättre.
Jag tyckte den var sämre. Jag gillade ingen av låtarna.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Melodifestivalen 2024

Inläggav DIProgan » 2024-02-11 22:04:44

Ser det inte pga. Gaza. Visst mello är inte ansvarigt för hur Israel hanteras i Eurovision men känns bara fel att engagera sig ihuvudtaget.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-12 2:29:52

Jag tycker tvärtom att det känns skönt att försöka glömma allt elände (Ukraina, Gaza, Trump etc) men något lättsamt.

Man tog upp Lotta Engbergs seger i Melodifestivalen 1987 med Fyra bugg och en Coca Cola, gick till Hall of fame. Ingen hög verkshöjd på textens refräng ("Fyra bugg och en Coca Cola, spela freestyle med fräck musik") men medryckande melodi och hon framförde den höggravid (men i ESC hade hon fött barnet).


(Hittar ingen video på originalet från Melodifestivalen 1987)

Hon vann med 1 poäng över Arja Saijonmaa med Högt över havet. Jag tycker iofs bättre om den men Lotta Engbergs bidrag är nog dansvänligare. (Varför tycker jag alltid att de gamla melodierna är bättre/mer melodiska än de nya?)

I ESC fick man inte göra reklam så titeln byttes ut till "Bongaloo" men den versionen hör man aldrig annars.

I mellanakten framförde Viktor Norén en långsammare version av Fyra bugg och en coca cola:


Björn Gustafsson är tydligen mycket populär men här borde han skrivit något bättre/haft en bättre manusskrivare. Fast lite kul var det när Kristian Luuk, som gick till Hall of fame som programledare, skulle framföra "sitt eget" tacktal som tydligt var skrivit av Björn Gustafssons persona.

Carina Berg sade om Kristian Luuk som programledare: ”Kristian lade ribban på en nivå som vi andra måste stå på tå för att nå”. Han är hennes ex, och där fick jag förklaringen till Björn Gustafsson-personans glädje över att hon skilt sig (och besvikelse över att hon gift om sig). Jag hänger inte med i kändisars privatliv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Melodifestivalen 2024

Inläggav Julianus » 2024-02-12 11:28:38

Tittar inte på sånt.
Dessutom är det märkligt att utesluta Ryska federationen men helt okej att sionist-staten är med.

:roll:

Moderator Alien: Diskussionen om Israel och ESC har flyttats hit: eurovision-song-contest-i-malmo-2024-t62094.html
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-12 13:01:36

De som inte tittar på det behöver inte skriva i tråden.

Det är rätt nedlåtande och pretto att bara skriva för att visa att man dissar intresset.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav nescio » 2024-02-12 15:36:28

Alien skrev:Sedan fick alla rösta en gång till och då blev Maria Surs bidrag When I'm gone det andra som gick till final.
Jag hörde den igen på reprisen igår. Men jag tyckte fortfarande inte att den var bra.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-14 3:14:23

En man tycktes ta Fröken Snusks namn bokstavligt och antastade henne på genrepet.

TT/DN skrev:Nu avslöjar teamet bakom Fröken Snusk vad det var som hände i samband med Melodifestivalens genrep i fredags, då SVT kallades till krismöte efter en ”incident”.

En man tog sig in i det så kallade greenroom, där bara aktuella artister och låtskrivare får vara, och satte sig hos Fröken Snusk.

”När hon sedan kommer tillbaka till logerna innan sitt framträdande får vi veta att mannen sexuellt antastat Fröken. Vi blev, som ni förstår, extremt upprörda. SVT tog direkt detta på absolut största allvar”, skriver Jessica W Sandberg, pr-ansvarig hos Fröken Snusk, i ett sms till TT.

Sandberg beskriver att Fröken Snusk var ”oerhört omskakad och ledsen” efter händelsen.
https://www.dn.se/kultur/froken-snusk-a ... ch-ledsen/

Va, har de så dåligt säkerhet att vem som helst kan gå in? Nej, mannen var ackrediterad men berusad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Karamell » 2024-02-18 2:30:47

Madonna och Gunilla är båda 65 år. Den här var mycket bättre:
https://youtu.be/aoQmAFWszyc?si=upk_In4429Fufzy1
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2024

Inläggav Fredriksam » 2024-02-18 22:05:29

Jahapp. kommenterade inte förra veckans deltävling men kommer nu tillsammans med denna veckan.

Förra veckan så tyckte jag att Maria Sur, Dear Sara, Liamoo och Fröken snusk var bäst. Det visade sig att fröken snusk inte alls verkade vara snuskig utan godkänd underhållning. C-Joe var också trevlig men hade passat bättre i en disneyfilm. Rätt låtar gick absolut till final.

Denna veckan då? Tja Cazzi och Gunilla var bäst och så klart även Jaqueline. Men Cazzis låt låt var ju jättelik "Go West" och "När vi gräver guld i USA" och Gunillas låt påminde ju tidvis om "Långa bollar på Bengt" så på det viset var väl Jaquline bäst eftersom den inte påminde om någon känd låt. Jag blev allvarligt besviken på Clara Klingenström. Jag hade förväntat mig något bättre från henne. Lite roligt att Klaudy använde Anna Bergendahls vildmark från 2019.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-19 2:23:46

Jag var lite splittrad den här gången eftersom jag försökte se på TV1 och TV2 samtidigt, det blir aldrig bra.

Jaqline sjöng Effortless bra och var söt också. Men jag tyckte det fattades kläder på underkroppen, kjol, shorts el långbyxor. Ack, det var bättre förr när sångerskorna hade långklänningar (ibland t o m med ärmar). Eller åtminstone overall som Carola när hon sjöng Främling.

Spoiler: visa
Jag påminns om mardrömmen att man gått ut och upptäcker att man glömt ta på sig kjol el långbyxor.


Killarna hade fördelen att vara ordentligt påklädda, både armar och ben täckta. Gunilla Persson är tydligen så folkkär att hon gick till finalkval tillsammans med en annan debutant, Klaudy. Men jag tyckte inte hon var någon riktig sångerska.

Mest framgångsrik var Cazzi Opeia som dels gick själv till final med Give my heart a break, dels gick Effortless också direkt till final. Hon hade skrivit båda låtarna (tillsammans med flera andra, det är ju det vanliga nuförtiden). Hon var också en av författarna till fjolårets segrarlåt Tattoo. Det var rätt låtar som gick direkt till final.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Kotten » 2024-02-19 11:30:23

Funderade lite ifall Cazzi Opeia var sponsrad av GB... :-)
Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

Melodifestivalen 2024

Inläggav Karamell » 2024-02-19 18:37:41

Alien skrev:Jag var lite splittrad den här gången eftersom jag försökte se på TV1 och TV2 samtidigt, det blir aldrig bra.
:lol:
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-02-25 2:25:34

Nu blev det tyvärr lite splittrat i kväll med. Jag skulle just hälla såsen över kycklingen och lägga den i ugnen när telefonen ringde. Så när Mellon började stod jag fortfarande vid spisen och 20 min senare var det dags att ta ut kycklingen.

Spoiler: visa
Det var min dotter på väg hem från Nottingham. Eftersom hon är så upptagen gäller det att prata när hon har tid.


Jag gillar bäst Done getting over you med Albin Tingvall, It's not easy to write a love song med Dotter och Happy that you found me med Danny Saucedo. Epadunk, "skräckmetal" och dansbandsmusik lämnade mig kall. Danny och Dotter gick också till final, medan Albin Tiingvall och Scarlet (skräckmetallen) gick till finalkvalet.

Edit: Men vilka tråkiga och vardagliga kläder Danny hade på sig, mer glamour förväntar jag mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-03 2:20:25

Sista deltävlingen och kvalfinalen ikväll i Karlstad.

Norska tvillingarna Marcus och Martinus var favoriter och de gick också direkt till final med Unforgettable. De kom tvåa förra året. Den andra duon som gick direkt till final var Medina med Que sera.

Själv gillade jag Jays Smiths Back to my roots (country) och Annika Wickihalders Light (powerballad) bäst och de gick till kvalfinal. (Båda hade uttrycket "crash and burn" i sina låter fast det var olika låtskrivare.) Men nu tror jag att många liksom jag hade glömt bort de andra "kvalisterna" och därför röstade på någon av dessa två. De tidigare "kvalisterna" sjöng ju inte igen utan vi fick bara se en snabbrepris. Mycket riktigt vann "kvalisterna" från denna kväll, de andra hade ingen chans, inte ens Fröken Snusks epadunk.

Det där upplägget får de ändra till nästa år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Melodifestivalen 2024

Inläggav Alien » 2024-03-09 23:34:31

Jaha, det blev segertippade Marcus & Martinus som vann med Unforgettable. Snyggt bidrag men inte särskilt oförglömligt, tycker jag.

Upplägget att de internationella juryarna får rösta först är lite tvivelaktigt tycker jag. Det gör att "folket" påverkas. Man kan ju tänka, "nej det som de flesta utländska juryarna röstade på vill jag inte ha, nu ska jag rösta så mycket jag kan på min favorit". Men troligare att folk tänker "det som de utländska röstar på har störst vinstchans så det röstar jag på också" alt "det är redan bestämt, ingen idé att rösta mer".

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in