Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav NormBrytaren » 2024-01-22 14:37:49

Huggorm skrev:Jag skulle köra omkring i en bandvagn med sambandsutrustning, men kom på att jag inte hade någon lust att göra lumpen i 10 månader. Enda sättet ut var att bli vapenvägrare, då blev det civilplikt i 4 månader i stället. Mycket bättre :-)Happy Kommer kriget skall jag reparera ställverk, det vill säga fördelningsstationerna för elnätet. Och det kanske jag verkligen ställer upp och gör också, om kriget skulle komma. Att bli soldat och låta ryssarna skjuta på mig känns däremot inte speciellt intressant.


Är man diagnostiserad med Asperger så får man inte bli soldat vad jag vet. Men reglerna kan ju förändras.
Problemet är att som aspergare får man inte bosätta sig i flera länder. Tex Singapore, Australien och Nya Zeeland.
Det var förbjudet i Canada ett tag också.
Jag ser nu att även USA kan göra det omöjligt för folk med asperger att fly till landet:
https://www.disabilityscoop.com/2018/04 ... ies/25032/

Så om kriget kommer måste man ha kunskap om vilka länder man får lov att bosätta sig i.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-01-22 15:39:38

NormBrytaren skrev:Är man diagnostiserad med Asperger så får man inte bli soldat vad jag vet. Men reglerna kan ju förändras.


Jag tror att det senaste är att det görs en individuell bedömning, men jag kan ha fel. Vi borde duga som minröjare, skenmål och kanonmat.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-01-22 15:58:17

Så är det. Individuell bedömning gäller: https://officerstidningen.se/andrade-pr ... d-diagnos/

Egentligen är det vansinne. Jag låg som sagt i det militära innan det fanns diagnoser. Det fanns självklart soldater som idag diagnosticerats med ADHD eller autism. En kille på plutonen var ett typexempel på ADHD. Han gnällde och klagade och hittade på bus hela tiden. Han höll igång något infernaliskt och fixade saker när alla andra gett upp. Dessutom höll han humöret uppe på alla runtomkring med sina galna påhitt. Han var ett irritationsmoment men än mer en tillgång.

Jag utbildade malajkompaniet ett tag. Där fanns många killar med klara aspergerdrag. De hade det inte lätt, men vi hade faktiskt riktigt roligt. När de kom ut på sina befattningar (mest som servicepersonal) skötte de sig exemplariskt.

Jag själv gick igenom befälsutbildning med goda vitsord. Långt senare i livet fick jag veta att jag har autism.

Personer med autism/ADHD har samma rätt att försvara sig själva och sitt land som alla andra.

Eftersom upp mot 10% av alla killar har en diagnos idag är frågan hur försvaret ska fylla leden utan dårfinkar.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-01-22 16:15:47

Ser man på historian, från den tiden svenska soldater faktiskt skickades ut i strid, så misstänker jag att folk som skulle fått en diagnos idag, var överrepresenterade. Speciellt när man rekryterade under pågående krig och folk var ovilliga att utsätta sig för farorna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2024-01-22 17:28:16

vi blir skickade på t ex änglakompanier dvs minröjning och liknande, där man inte vill offra de fina pojkarna
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2024-01-22 17:29:05

Huggorm skrev:Jag skulle köra omkring i en bandvagn med sambandsutrustning, men kom på att jag inte hade någon lust att göra lumpen i 10 månader. Enda sättet ut var att bli vapenvägrare, då blev det civilplikt i 4 månader i stället. Mycket bättre :-)Happy Kommer kriget skall jag reparera ställverk, det vill säga fördelningsstationerna för elnätet. Och det kanske jag verkligen ställer upp och gör också, om kriget skulle komma. Att bli soldat och låta ryssarna skjuta på mig känns däremot inte speciellt intressant.


Dom la väl ner civilplikten så då kan du väl inte vara krigsplacerad som linjemontör? OK för att dom pratar om att införa civilplikt igen att då kanske du blir krigsplacerad som det igen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2024-01-22 17:32:23

Ignatius skrev:
NormBrytaren skrev:Är man diagnostiserad med Asperger så får man inte bli soldat vad jag vet. Men reglerna kan ju förändras.


Jag tror att det senaste är att det görs en individuell bedömning, men jag kan ha fel. Vi borde duga som minröjare, skenmål och kanonmat.


Sonen som är född 2003 blev inte ens kallad för mönstring, så han anmälde sig för frivillig mönstring men blev nekad pga sina diagnoser som ar AS + ADD, autism tvärnekar dom att ta emot har du en mild form utav ADHD dvs att du inte har medicinerats på över 3 år så kan du få mönstra och göra lumpen eller så var det när han sökte för lite drygt ett år sedan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-01-22 20:49:07

Har funderat vidare. Hur ser försvarets personalförsörjning ut?

10% försvinner för att de har ADHD, autism eller annan bokstavskombination
20% försvinner för att de har utländskt påbrå (enligt statsministern)
20% försvinner för att de är nazister (röstat på SD)
10% försvinner för att de är rika och kan köpa/smita sig fria
20% försvinner för att de är i uselt fysiskt skick (för feta, alkoholister, beroende av energidryck, nerknarkade etc)
10% försvinner för att de vapenvägrar/begär vapenfri tjänst
10% försvinner för att de är olämpliga att bära vapen

Vem ska försvara landet?

Huggorm skrev:Ser man på historian, från den tiden svenska soldater faktiskt skickades ut i strid, så misstänker jag att folk som skulle fått en diagnos idag, var överrepresenterade. Speciellt när man rekryterade under pågående krig och folk var ovilliga att utsätta sig för farorna.


När man läser om krig är det uppenbart att många framstående soldater haft någon form av psykisk funktionsnedsättning eller sinnessjukdom. De gör vansinniga saker, har alkoholproblem och fungerar inte i ett normalt civilt samhälle. Krig är en räddningsplanka för utstötta.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Skogkatt » 2024-01-22 22:07:44

Om kriget kommer till Sverige stödjer jag den svenska motståndsrörelsen. Och norrmän som bor i gränstrakterna har fastigheter och en del kunskap från andra världskriget som kan vara till nytta för svenskar. Så vi stöttar svenskarna med allt vi har. Vi kämpar gärna med och för våra trevliga grannar.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Ignatius » 2024-01-23 15:10:18

Skogkatt skrev:Om kriget kommer till Sverige stödjer jag den svenska motståndsrörelsen.

Men det går väl inte! Du har väl diagnos? Att släppa loss dig på rysarna skulle räknas som en krigsförbrytelse.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Skogkatt » 2024-01-23 16:12:25

Ignatius skrev:Men det går väl inte! Du har väl diagnos? Att släppa loss dig på rysarna skulle räknas som en krigsförbrytelse.


Ja det har jag, men jag tror att det går bra. Det är jag som bestämmer vem jag stöttar och vem jag kämpar för. Och om Sverige får problem är det klart att vi måste hjälpa Sverige. Och lite krigsförbrytelser stoppar ju inte norrmän, det krävs mycket mer.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-01-23 21:09:01

Hamnar Sverige i krig lär Norge bli inblandade också, och vice versa. Tiden då det kunde vara krig i ena landet och fred i andra är över.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Skogkatt » 2024-01-23 22:16:44

Huggorm skrev:Hamnar Sverige i krig lär Norge bli inblandade också, och vice versa. Tiden då det kunde vara krig i ena landet och fred i andra är över.


Vi får bara hoppas att vi inte behöver ta reda på om det stämmer eller inte.

:-)095
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2024-01-26 0:19:50

Ignatius skrev:
Skogkatt skrev:Om kriget kommer till Sverige stödjer jag den svenska motståndsrörelsen.

Men det går väl inte! Du har väl diagnos? Att släppa loss dig på rysarna skulle räknas som en krigsförbrytelse.


Vem som helst kan bilda en motståndsrörelse vid krig det har vi alla rätt till enligt folkrätten.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Skogkatt » 2024-01-26 17:12:43

slackern skrev:Vem som helst kan bilda en motståndsrörelse vid krig det har vi alla rätt till enligt folkrätten.


:-)095
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2024-01-26 22:36:55

slackern skrev:Vem som helst kan bilda en motståndsrörelse vid krig det har vi alla rätt till enligt folkrätten.
Du skulle kunna bli en gorillakrigare.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in