Vad tycker ni om vintern?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Alien » 2024-01-18 2:57:42

Kommunen är fattig och måste spara och då drar man in på snöröjning och hoppas på det bästa, dvs en snöfattig vinter. Men i år kom vintern tidigt.

Är man äldre el handikappad får man sitta hemma, i december gick det inte att ta sig fram med rullator el rullstol.

UNT 7 december 2023 skrev:I flera år har hon anmält samma brister i snöröjningen till kommunen, men utan resultat. I helgen filmade hon när hon fastnade med elrullstolen på väg till affären.

Spoiler: visa
– Det är inte snöfallet som är problemet. På den här sträckan jag tog till affären är det tio olika aktörer som ska snöröja varsin bit. Kommunens entreprenörer plogar upp snö på trottoaren där Rikshem precis gjort fint. Det fungerar inte, säger Eva Flygare.
---
Lördagens tur slutade med att hon fick ta "elrullen", som hon kallar sin rullstol, ut i gatan.

– Det blir som slime. Man bara glider runt i det. Jag fick som tur var hjälp att ta mig över snövallen, och gatan var det enda stället där jag kunde köra. Det var tur att det inte var så mycket trafik på lördagen, säger hon.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... garna-/r0q

Under vintern så får man göra som under pandemin, beställa matleverans från affären.

Frågan är om man vill bo kvar där när det blir dags att gå med käpp och rullator.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Alien » 2024-01-18 3:06:39

Vad säger snöröjarna själva då? Ja, de klagar också på kommunen.

UNT 8 januari 2024 skrev:Han är kritisk till hur kommunen styr snöröjningen. "Många saknar kompetens", säger han.
---
– Det finns några undantag, men många har inte kompetensen. De som är styrande beställare har aldrig suttit i en traktor. Vi har undrat många gånger varför de inte ringer ut snöröjarna när det snöar. En gång ringde vi och frågade. Då visade det sig att den som hade jouren på kommunen låg och sov. Väntar man för länge så blir det packat, säger han.
----
Han tycker också att uppföljningen är för dålig.
Spoiler: visa
Anders Engberg berättar hur han själv sa till en traktorförare som plogat upp snö från gatan till cykelbanan.

– Men han brydde sig inte. Det är många som bara kör så fort de kan för att tjäna pengar, och då stänker snön upp på cykelbanorna som ska vara rena, säger han och pekar när vi kör längs S:t Johannesgatan, där det ligger spridda snö- och isklumpar över cykelbanan.

Men de ansvariga på kommunen ser mellan fingrarna på bristerna, trots att bestämmelserna i avtalen är tydliga, menar han.

– Jag har aldrig varit med om att de tar vidare det som kommit in i felanmälningarna. Felet är att de som styr snöröjningen inte är ute och kontrollerar.
---
Tidigare höll kommunen obligatoriska kurser för entreprenörer som deltar i snöröjningen. Men den verksamheten ställdes in i samband med pandemin och har inte återupptagits efter det.


– I år har det dessutom eskalerat med igenplogning av övergångsställen och utfarter. De skyller på att det är nya entreprenörer. Men de kan inte vara nybörjare i en månad, säger han.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... s/r5v2enqj

Kommunen förnekar bristande kompetens.

Johannes Eriksson, enhetschef på kommunen, tillbakavisar kritiken mot bristande kompetens.

– Det stämmer inte. Det har bytts ut folk, men kompetensen har inte minskat.

Ja, vem tror man på, snöröjaren el byråkraten?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2024-01-18 13:44:08

Alien skrev:Kommunen är fattig och måste spara och då drar man in på snöröjning och hoppas på det bästa, dvs en snöfattig vinter. Men i år kom vintern tidigt.

Är man äldre el handikappad får man sitta hemma, i december gick det inte att ta sig fram med rullator el rullstol.


Här i Stockholm måste jag faktiskt säga att den här vintern har dom skött snöröjningen exemplariskt, det är inte så varje vinter men den här vintern har det sköts exemplariskt.

En grej som har hänt i min fastighet jag antar att det beror på kylan är att ett varmvattenrör har börjat att läcka så dagen dom ska laga det kommer dom att stänga av varmvattnet under förmidagen, så ingen dusch för mig den dagen innan eftermiddagen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav nallen » 2024-01-18 18:16:18

Alien skrev:
Johannes Eriksson, enhetschef på kommunen, tillbakavisar kritiken mot bristande kompetens.

– Det stämmer inte. Det har bytts ut folk, men kompetensen har inte minskat.

Ja, vem tror man på, snöröjaren el byråkraten?

Tja, om inte annat talar resultatet för sig själv :-)056
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav tvilling99 » 2024-01-19 0:59:15

Vi fick mer snö den här gången och nu har man röjt mycket bättre än tidigare, det är som om man tar det mer på allvar när det kommer mer snö
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Alien » 2024-02-14 3:00:19

Idag (igår) var det vackert och vintrigt. Inte så kallt, bara minus 1 och snöfall. Så fint när det blivit mörkt, det snöade och det lyste i fönstren och ute av gatlyktor. Det var plogat men eftersom det fortsatte att snöa så fick jag pulsa hem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Chrilleb » 2024-02-14 10:19:48

Gillar vintern, fint när första snön faller. Sen mot mars-april kan det gärna få bli lite mer vårligt.
Snö på julen, sen nyåret...sånt e mysigt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Skogkatt » 2024-02-14 11:16:34

Vintern störde mig inte tidigare, när man bor i Skandinavien är man ju van vid vintern. Och en vinterdag kan ju se fin ut. Men nu bor jag ensam och jag måste ta itu med allt snöskottande och vedbärande och kalla dagar. Utöver allt annat. Det kan bli lite för mycket. Så jag skulle klara mig bra utan vintern.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Alien » 2024-03-17 0:04:46

För ett par dagar slängde jag vinterkappan i tvättkorgen. Nu var det vår, dags att tvätta och lägga undan den.

Idag snöade det och blåste bittert kallt. Jag fick hämta upp kappan igen. Kan nog inte vara säker förrän efter valborg.

Vid den här tiden på året så välkomnar man inte snö, vitt på marken och vinter. Varning för ishalka i trafiken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav tvilling99 » 2024-03-17 0:18:35

Alien skrev:För ett par dagar slängde jag vinterkappan i tvättkorgen. Nu var det vår, dags att tvätta och lägga undan den.

Idag snöade det och blåste bittert kallt. Jag fick hämta upp kappan igen. Kan nog inte vara säker förrän efter valborg.

Vid den här tiden på året så välkomnar man inte snö, vitt på marken och vinter. Varning för ishalka i trafiken.

Jag läste att Uppland kan få upp till 25 cm snö i helgen :shock:
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav antonius » 2024-03-17 10:04:51

har haft tre dagar med sol, har inte sett den på månader, känns det som, man undrar vad det är för konstig kvartslampa, vem får pröjsa strömmen till den, lol
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Chrilleb » 2024-03-17 10:28:22

Gillar vintern, fram till mars eller så, sen får det gärna bli vår. Under jul och nyårshelgerna får det gärna falla mycket snö. Minns ett år då jag var till min syster och pulsade i snön. ( En julhelg )
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in