Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav Skogkatt » 2024-01-08 13:16:42

Ignatius skrev:Att spärra journaler betyder endast att vårdpersonal inte får bläddra lika fritt i dem. De får fortfarande öppna dem om de anser att de är relevanta för ens vård, vilket de enkelt kan hävda.


Nej, den är inte hemlig men de har inte tillgång till att öppna det. Den är blockerad och jag måste öppna den om de ska titta i den.

Men det här har spårat ur lite nu, poängen var inte vad jag har gjort med min journal. Det är inte viktigt vad jag har gjort. Jag nämnde det bara för att nämna att det går att spärra sin journal, om någon vill göra det. Det var allt.


Ignatius skrev:Det betyder i klartext att underrättelsetjänster, främmande makt med flera intressenter har tillgång till patientjournaler.


Norska myndigheter leker nu med tanken på att ge WHO och EU befogenhet att titta på alla norrmäns hälsojournaler. De vill dela våra privata patientjournaler med EU. :shock: Och inte bara det, de vill också ge WHO befogenhet att ta kontroll och besluta vad som ska göras i Norge när en ny pandemi dyker upp. Så jag är kränkt och upprörd. Idiotiska politiker. Rätten till självbestämmande är det värsta de vet, verkar det som.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav Richard » 2024-01-08 13:58:07

NSA har ju säkert kvantdatorer som knäcker all världen kryptering, o det krävs ju typ bara BankID för att läsa sin journal. BankID är ändå relativt säkert om man inte luras att använda det. Men jag gissar att NSA kan få tillgång till journaler.

Jag gjorde en liten rättspsykiatrisk undersökning o tydligen var det bara för intervjuaren att begära ut hela min journal.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav atoms » 2024-01-08 14:10:12

Moderator:

Diskussionen om att spärra journaler har vandrat iväg utanför trådämnet, så det är dags att stanna där diskussionen befinner sig - eller att ta upp ämnet i en avdelning där det passar bättre.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav RSD555 » 2024-01-09 1:16:21

Jag är bannad från all psykiatrisk akutvård i hela Sverige.

Har aldrig varit utåtagerande på något sätt, har aldrig ens höjt rösten.

Men jag får inte plats på psykiatrisk akutmottagning längre med anledningen att jag inte "svarar" på vården.

Har ställt upp på allt som etc och liknande utan att säga emot men nu är jag bannad från all vård.

Om jag gör något som kvalificerar mig för tvångsvård är jag välkommen. Men inte som det är nu.

-Tyvärr! Säger dom på akutmottagningen. "Du svarar inte på frivilliga vården och det det finns inga motiv att lägga in dig för tvångsvård!"

Det låter som att jag hittar på för att vara eller låta speciell men det är helt sant.

Vården är anpassad för att passa 99% av medborgarna, om man inte tillhör denna grupp blir man med tiden bannad.

Om man inte "svarar" på vården går platsen till någon annan.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav alixha » 2024-01-09 14:53:41

Vad vill du att dom ska göra när när det dom har att erbjuda inte hjälper?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav RSD555 » 2024-01-09 17:41:17

alixha skrev:Vad vill du att dom ska göra när när det dom har att erbjuda inte hjälper?


Jag vill att dom ska göra det dom gjorde. Vad annat kan dom göra menar du?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav RSD555 » 2024-01-09 18:56:44

RSD555 skrev:
alixha skrev:Vad vill du att dom ska göra när när det dom har att erbjuda inte hjälper?


Jag vill att dom ska göra det dom gjorde. Vad annat kan dom göra menar du?


Har du några idéer eller förslag på vad dom kunde göra annorlunda?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Diskriminering mot personer med Aspergers, vi behöver agera

Inläggav Skogkatt » 2024-01-09 19:18:45

RSD555 skrev:Om man inte "svarar" på vården går platsen till någon annan.


När de säger att du "inte svarar på vården", vad betyder det egentligen? Menar de bokstavligen att du inte svarar på brev eller telefonsamtal om de försöker kontakta dig, eller betyder det att de inte tycker du är mottaglig för hjälp? Svenska är inte mitt huvudspråk och jag är bara lite nyfiken på vad det betyder.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in