Historien om Sverige - ny serie i SVT

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Alien » 2023-11-23 4:13:14

Vikingatiden verkar ha börjat på 500-taltet.

En ny era ser dagens ljus när bönder från vårt land ger sig av till sjöss och gör sig kända i hela Europa - och längre bort än så. Vikingarna tar med sig rikedomar och ny kunskap tillbaka till Norden. Med tiden kommer en ny religion att slå rot här, en troslära som utmanar vikingarnas sätt att leva.
https://www.svtplay.se/video/8M6ZxZ4/hi ... 1000-talet

Men jag tyckte det där om "fimbulvintern" var intressantast. Den som började år 535, ett riktigt katastrofår.

Klimatavvikelsen 535–536 är en av de allvarligaste episoderna med långvarig nedkylning av det norra halvklotet de senaste 2000 åren. Dess orsak var troligen ett stort vulkanutbrott i tropikerna som spred ut ett omfattande stofttäcke i atmosfären.[1] Verkningarna var omfattande med betydligt kallare väder, sviktande odlingar och världsomspännande svält hos befolkningen. Ny forskning pekar på att det rör sig om två vulkanutbrott, varav det första ägde rum på Island och det andra i Nordamerika. Genom att borra i glaciäris har man kunnat studera mängden föroreningar av bland annat bly, svavel och vismut med en exakthet på mindre än ett års avvikelse.
---
Medeltidsforskaren Michael McCormick har skrivit att 536 var det värsta året i historien att leva. "Det var början på en av de värsta perioderna att leva, om inte det värsta året."
---
536-händelsen och den efterföljande hungersnöden har föreslagits som en förklaring till skandinaviska eliters deponering av guldskatter i slutet av migrationsperioden. Guldet var möjligen ett offer för att blidka gudarna och få tillbaka solljuset.[10] Legenden om Fimbulvintern, den mytiska vinter som under förkristen tid förväntades föregå Ragnarök, och som nämns i Poetiska Eddan kan ha sitt ursprung i denna klimatavvikelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatavv ... 2%80%93536

För människornna här uppe i Norden måste det varit helt oförklarligt (de kände ju inte till vulkanutbrottet). Den enda förklaring de kunde tänka sig var att gudarna var missnöjda och den enda lösningen var att offra till gudarna, t ex människor.

Det här med människooffer tycks ha förekommit redan på stenåldern och fortsätta på vikingaåldern, ända tills kristendomen slagit igenom.

De isländska sagorna talar om tre årliga blot: höstblot, midvinterblot och vårblot. Den främsta årliga offerfesten var midvinterblotet eller julen. Då offrades en galt åt Frej – julgrisen är ett minne av denna sed. Den som ville utföra någon bragd under det kommande året lade handen på galten, avgav löfte och tömde löftesbägaren.[2]

Det vanligaste människooffret var trälar eller krigsfångar, men det var inte det enda. Om gotlänningarna till exempel berättar deras gamla lag: "De blotade sina söner, döttrar och boskap under njutande av mat och dryck." Sagorna omtalar till och med att folket offrat kungar för att blidka gudarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blot

Ja, vikingarna var barbariska. Vi känner till blot i Uppsala pga vad Adam av Bremen skrivit om det.

Vart nionde år har man niodagarsblot, en gemensam fest där folk från hela sveariket deltar. Då offrar man nio stycken av varje varelse av manligt kön, även människor, och kropparna hängs upp i en lund nära templet. Ingen får utebli från dessa blot och alla sänder gåvor till helgedomen, såväl kungarna som folket.

Det fick man ju se illustrerat i serien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Skogkatt » 2023-11-23 12:21:51

Jag tycker inte att man ska kalla sina egna förfäder för barbarer. :-| Vi måste ha vissa gränser för vad man kan säga. Om de var barbarer, vad kallar vi folk som fortfarande gör sådana saker år 2023? Jag känner till många människor som offrar sina egna barn för hederns skull och tycker att slaveri är okej till exempel. Det är nog de som är smutsiga barbarer.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Alien » 2023-11-23 12:46:28

Att döda människor för att offra till gudarna, det anser jag vara barbariskt. Att döda sina egna barn för hederns skull är förstås också barbariskt.
Att starta krig är också barbariskt. Tyvärr är människan fortfarande barbarisk. Men vi blotar iaf inte mer, det är kristendomens förtjänst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-11-23 16:44:48

Alien skrev:Vikingatiden verkar ha börjat på 500-taltet.

En ny era ser dagens ljus när bönder från vårt land ger sig av till sjöss och gör sig kända i hela Europa - och längre bort än så. Vikingarna tar med sig rikedomar och ny kunskap tillbaka till Norden. Med tiden kommer en ny religion att slå rot här, en troslära som utmanar vikingarnas sätt att leva.
https://www.svtplay.se/video/8M6ZxZ4/hi ... 1000-talet

Men jag tyckte det där om "fimbulvintern" var intressantast. Den som började år 535, ett riktigt katastrofår.

Klimatavvikelsen 535–536 är en av de allvarligaste episoderna med långvarig nedkylning av det norra halvklotet de senaste 2000 åren. Dess orsak var troligen ett stort vulkanutbrott i tropikerna som spred ut ett omfattande stofttäcke i atmosfären.[1] Verkningarna var omfattande med betydligt kallare väder, sviktande odlingar och världsomspännande svält hos befolkningen. Ny forskning pekar på att det rör sig om två vulkanutbrott, varav det första ägde rum på Island och det andra i Nordamerika. Genom att borra i glaciäris har man kunnat studera mängden föroreningar av bland annat bly, svavel och vismut med en exakthet på mindre än ett års avvikelse.
---
Medeltidsforskaren Michael McCormick har skrivit att 536 var det värsta året i historien att leva. "Det var början på en av de värsta perioderna att leva, om inte det värsta året."
---
536-händelsen och den efterföljande hungersnöden har föreslagits som en förklaring till skandinaviska eliters deponering av guldskatter i slutet av migrationsperioden. Guldet var möjligen ett offer för att blidka gudarna och få tillbaka solljuset.[10] Legenden om Fimbulvintern, den mytiska vinter som under förkristen tid förväntades föregå Ragnarök, och som nämns i Poetiska Eddan kan ha sitt ursprung i denna klimatavvikelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatavv ... 2%80%93536

För människornna här uppe i Norden måste det varit helt oförklarligt (de kände ju inte till vulkanutbrottet). Den enda förklaring de kunde tänka sig var att gudarna var missnöjda och den enda lösningen var att offra till gudarna, t ex människor.

Det här med människooffer tycks ha förekommit redan på stenåldern och fortsätta på vikingaåldern, ända tills kristendomen slagit igenom.

De isländska sagorna talar om tre årliga blot: höstblot, midvinterblot och vårblot. Den främsta årliga offerfesten var midvinterblotet eller julen. Då offrades en galt åt Frej – julgrisen är ett minne av denna sed. Den som ville utföra någon bragd under det kommande året lade handen på galten, avgav löfte och tömde löftesbägaren.[2]

Det vanligaste människooffret var trälar eller krigsfångar, men det var inte det enda. Om gotlänningarna till exempel berättar deras gamla lag: "De blotade sina söner, döttrar och boskap under njutande av mat och dryck." Sagorna omtalar till och med att folket offrat kungar för att blidka gudarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blot

Ja, vikingarna var barbariska. Vi känner till blot i Uppsala pga vad Adam av Bremen skrivit om det.

Vart nionde år har man niodagarsblot, en gemensam fest där folk från hela sveariket deltar. Då offrar man nio stycken av varje varelse av manligt kön, även människor, och kropparna hängs upp i en lund nära templet. Ingen får utebli från dessa blot och alla sänder gåvor till helgedomen, såväl kungarna som folket.

Det fick man ju se illustrerat i serien.


Jadu år 536 e.Kr är ju ökänt som det värsta året genom tiderna så ingen direkt nyhet.

That’s what a team of scientists and historians determined after looking back at humans’ history on Earth and identifying the year 536 AD as the absolute worst time to be alive, according to CNN.

https://time.com/5460027/worst-year-history/

Där kan du läsa på mer om det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-24 23:07:26

Man ska kanske inte ta Adam av Bremens uppgifter om blot och andra hemskheter i Uppsala alltför bokstavligt. Frågan är faktiskt om han skrev medeltida science fiction.
Adam av Bremens krönika består av fyra böcker. De tre första är historiska och sansade. Egentligen ett slags annaler där Adam noterat vad som hände år för år och ger sina synpunkter på ett och annat.
Den fjärde boken är väldigt annorlunda. Den är ett slags geografi där Adam svepande berättar om Nordeuropa. Han hade givetvis inte besökt mycket av regionen själv. Därmed blir skildringarna väldigt skissartade och fabulerande. Han berättar många sagor och skrönor. Det är gott om sagoväsen och myter. Mitt i allt detta finns de utbroderade uppgifterna om hednatemplet i Uppsala. Är det en litterär fiktion eller går allt eller en del tillbaka på verkligheten? Jag tror man ska vara försiktig att tolka uppgifterna alltför bokstavligt.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Dagobert » 2023-11-25 1:50:37

I avsnitt 3 säger professor Neil Price att man vet att kung Yngvar av Ynglingaätten har funnits.
Jag trodde att Ynglingaätten hörde till halvsagorna.

Om man vet att Yngvar funnits så har inte Wikipedia hunnit med iaf, som jag uppfattar det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yngvar_(Ynglinga%C3%A4tten)

Men om Yngvar uppgraderats till historisk person så får tittarna inga fakta om varför.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-11-25 19:34:20

Dagobert skrev:I avsnitt 3 säger professor Neil Price att man vet att kung Yngvar av Ynglingaätten har funnits.
Jag trodde att Ynglingaätten hörde till halvsagorna.

Om man vet att Yngvar funnits så har inte Wikipedia hunnit med iaf, som jag uppfattar det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yngvar_(Ynglinga%C3%A4tten)

Men om Yngvar uppgraderats till historisk person så får tittarna inga fakta om varför.


Nu har inte jag sett avsnittet så jag kan inte uttala mig om vad han har sagt ordagrant. Men du har helt rätt i att han räknas till en utav sagokungarna. Jag tror inte med exakthet kan säga vilka som ligger begravda i Gamla Uppsala förutom att dom har varit betydelsefulla människor. Jag har för mig att dom har hittat ett platåhus där som är från den här tiden och dom var ju högrestånds personers "festsalar".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Upp ... mr%C3%A5de
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-25 20:10:35

Svensk arkeologi är inne i en romantiserande period. Man vill knyta arkeologiska fynd till skriftliga källor och sagor. I ärlighetens namn är detta problematiskt och nästan omöjligt.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-11-25 23:07:28

i morgon så kommer det nytt avsnitt :-)049 :-)Happy :D

Det är goda tider för svenskarna som nu blivit kristna. Ekonomin blomstrar och skördarna är goda. Befolkningen växer och det svenska riket börjar byggas steg för steg. Men allt utmanas när tiderna plötsligt blir sämre och pesten utplånar en tredjedel av befolkningen.

https://www.svtplay.se/kanaler
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-28 1:57:03

Läste en krönika i Sydsvenskan (bakom betalvägg) om att serien är en karbonkopia av en dansk serie om Danmarks historia från 2017. Upplägget ska vara snarlikt ner på enskilda scener. Serierna använder samma teknik med en extern berättare och så vidare. Exemplen i krönikan är pinsamma.
Detta drar ett löjets skimmer över den upphaussade serien. Hur unik är egentligen Sveriges historia? Är det i själva verket en urvattnad allmän europeisk historia på svenska? SVT försvarar sig med att de anlitat en massa experter. Arkeologer och historiker har dock täta europeiska kontakter och betonar sällan "svenskhet".
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Dagobert » 2023-11-28 2:24:36

Alien skrev: https://www.svtplay.se/video/8M6ZxZ4/hi ... 1000-talet

Men jag tyckte det där om "fimbulvintern" var intressantast. Den som började år 535, ett riktigt katastrofår.

Klimatavvikelsen 535–536 är en av de allvarligaste episoderna med långvarig nedkylning av det norra halvklotet de senaste 2000 åren. Dess orsak var troligen ett stort vulkanutbrott i tropikerna som spred ut ett omfattande stofttäcke i atmosfären.[1] Verkningarna var omfattande med betydligt kallare väder, sviktande odlingar och världsomspännande svält hos befolkningen. Ny forskning pekar på att det rör sig om två vulkanutbrott, varav det första ägde rum på Island och det andra i Nordamerika. Genom att borra i glaciäris har man kunnat studera mängden föroreningar av bland annat bly, svavel och vismut med en exakthet på mindre än ett års avvikelse.
---
Medeltidsforskaren Michael McCormick har skrivit att 536 var det värsta året i historien att leva. "Det var början på en av de värsta perioderna att leva, om inte det värsta året."
---
536-händelsen och den efterföljande hungersnöden har föreslagits som en förklaring till skandinaviska eliters deponering av guldskatter i slutet av migrationsperioden. Guldet var möjligen ett offer för att blidka gudarna och få tillbaka solljuset.[10] Legenden om Fimbulvintern, den mytiska vinter som under förkristen tid förväntades föregå Ragnarök, och som nämns i Poetiska Eddan kan ha sitt ursprung i denna klimatavvikelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatavv ... 2%80%93536

För människornna här uppe i Norden måste det varit helt oförklarligt (de kände ju inte till vulkanutbrottet). Den enda förklaring de kunde tänka sig var att gudarna var missnöjda och den enda lösningen var att offra till gudarna, t ex människor.

I avsnitt 3 är "fimbulsommaren" filmad med gråblått filter så allt ser frostigt ut.
Berättaren går vinterklädd i augusti.
Men jag har svårt att tro att människorna frös särskilt mycket av 2,7 graders sänkning av sommarmedeltemperaturen. Växterna däremot fick sin tillvaro rubbad.
Så jag tror att människorna svalt - inte frös.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Alien » 2023-11-28 10:07:06

Ignatius skrev:Läste en krönika i Sydsvenskan (bakom betalvägg) om att serien är en karbonkopia av en dansk serie om Danmarks historia från 2017. Upplägget ska vara snarlikt ner på enskilda scener. Serierna använder samma teknik med en extern berättare och så vidare. Exemplen i krönikan är pinsamma.
Detta drar ett löjets skimmer över den upphaussade serien. Hur unik är egentligen Sveriges historia? Är det i själva verket en urvattnad allmän europeisk historia på svenska? SVT försvarar sig med att de anlitat en massa experter. Arkeologer och historiker har dock täta europeiska kontakter och betonar sällan "svenskhet".

Det är inget nytt att SVT använder sig av utländska format. Det gäller "Allt för Sverige", "Gift vid första ögonkastet" m fl. Det betyder ju inte att programmet blir dåligt/inte sevärt.

I början fanns ju inte ens något Sverige. Men senare så blir det ju svenska kungar etc.

Nu såg jag bara till Elin av Skövde i söndags, sedan ringde telefonen. Får kolla på reprisen senare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav antonius » 2023-11-28 16:11:18

de flesta halv-dokumentärer kör ung samma stuk är inte så ovanligt, bara det blir någorlunda bra
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Dagobert » 2023-11-28 18:32:52

Helgonet "Elin av Skövde" gjorde en pilgrimsfärd till Jerusalem mm. Skövde fick ett eget helgon.

Helgonreliker o.d. var viktigt på den tiden. Dick Harrison avslutar berättelsen om Elin med:
"Alla har inte råd att åka till Jerusalem för detta. Däremot kan man åka till Skövde." :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-11-28 19:11:08

Dagobert skrev:Helgonet "Elin av Skövde" gjorde en pilgrimsfärd till Jerusalem mm. Skövde fick ett eget helgon.

Helgonreliker o.d. var viktigt på den tiden. Dick Harrison avslutar berättelsen om Elin med:
"Alla har inte råd att åka till Jerusalem för detta. Däremot kan man åka till Skövde." :-)Happy


Tack Elin för det känns ju lite otryggt att resa till Jerusalem i dessa tider.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Skogkatt » 2023-11-28 19:19:03

Dagobert skrev:"Alla har inte råd att åka till Jerusalem för detta. Däremot kan man åka till Skövde." :-)Happy


Skövde låter ju trevligt. Jag vill hellre åka dit. :-)Happy

Moderator: Rättade citatet.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-12-09 10:35:06

https://www.svtplay.se/video/82DLgvq/hi ... -1361-1560

kommer ett nytt avsnitt på tv i morgon på svt play :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-12-12 16:29:43

Tydligen hade vikingarna glasfönster i sina hus eller det var bara högreståndspersoners långhus och i "tempel" dom fanns, dom har till och med hittat sådana glasskärvor i Birka.

New research has revealed that the Vikings had windows with glass panes. Until now glazed windows were only associated with medieval churches and castles. According to the National Museum, this does away with the crude image of Vikings as barbarians.


https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... ws?lang=en

Bara Googla så hittar ni mer information om det hela.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Skogkatt » 2023-12-12 17:58:32

slackern skrev:Tydligen hade vikingarna glasfönster i sina hus eller det var bara högreståndspersoners långhus


Jag har ett tips till er svenskar, om ni vill se något otroligt så ta en liten semester i Lofoten i Norge. Där hittar ni Lofoten Viking Museum och världens största långhus. 83 meter långt! Det är en kopia av ett långhus som de faktiskt hittade där. Och det är fantastiskt på insidan. Värt att se.

https://www.lofotr.no/


museum.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-12-12 23:26:37

Skogkatt skrev:Jag har ett tips till er svenskar, om ni vill se något otroligt så ta en liten semester i Lofoten i Norge. Där hittar ni Lofoten Viking Museum och världens största långhus. 83 meter långt! Det är en kopia av ett långhus som de faktiskt hittade där. Och det är fantastiskt på insidan. Värt att se.


Jag har varit där. Fantastisk plats! Hela Lofoten är fantastiskt. Jag misstänker att det egentligen är en del av Sverige.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav tvilling99 » 2023-12-12 23:56:35

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Tydligen hade vikingarna glasfönster i sina hus eller det var bara högreståndspersoners långhus


Jag har ett tips till er svenskar, om ni vill se något otroligt så ta en liten semester i Lofoten i Norge. Där hittar ni Lofoten Viking Museum och världens största långhus. 83 meter långt! Det är en kopia av ett långhus som de faktiskt hittade där. Och det är fantastiskt på insidan. Värt att se.

https://www.lofotr.no/


museum.jpg

Jag var i Lofoten när jag var 13 år,på väg upp till Nordkap,en häftig resa jag gjorde med familjen
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-12-13 14:10:14

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Tydligen hade vikingarna glasfönster i sina hus eller det var bara högreståndspersoners långhus


Jag har ett tips till er svenskar, om ni vill se något otroligt så ta en liten semester i Lofoten i Norge. Där hittar ni Lofoten Viking Museum och världens största långhus. 83 meter långt! Det är en kopia av ett långhus som de faktiskt hittade där. Och det är fantastiskt på insidan. Värt att se.

https://www.lofotr.no/


museum.jpg


Tack för informationen har läst om det där tidigare men som du säger kan nog vara värt en resa dit.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Skogkatt » 2023-12-13 16:09:26

Ignatius skrev:Jag har varit där. Fantastisk plats! Hela Lofoten är fantastiskt. Jag misstänker att det egentligen är en del av Sverige.


:lol:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-12-13 17:26:48

det kommer nytt avsnitt att kolla på i morgon :-)049 :-)Happy

https://www.svtplay.se/historien-om-sve ... gKHL_D_BwE
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in