Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

har ni råd att gå på krogen.?

svar nej
2
13%
svar ja
14
88%
 
Antal röster : 16

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-10 18:50:03

Richard skrev:
manne skrev:
Skogkatt skrev:
Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005


säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Lägg dina pengar på en resa till Thailand istället. Där kostar en öl ca 20 kr o det finns serveringar överallt också. Samt kommer kvinnorna att flockas runt dig, dock är det mer dina pengar dom är ute efter...

Två av mina kompisar bor i Thailand på vinterhalvåret o de berättar om "sina flickvänner". Men det blev lite stelt i rummet när jag påpekade att det faktiskt kallas för prostitution... :mrgreen:

Jag vill flytta till nått ställe, som t.ex. Thailand, när jag blir pensionär, men är orolig för att bli kallad för snuskgubbe (det finns väldigt många gubbar som flyttar dit o bara köper unga tjejer). Jag vill flytta dit för jag gillar klimatet, de låga kostnaderna o maten.


de spanska kvinnorna är väldigt fina av sig med sitt kastanje svarta hår så här ser de spanska kvinnorna ut.
finns gott om dessa kvinnor på krogarna där :-)049 :-)Happy

https://www.imdb.com/title/tt0416496/

Bandidas Bandidas
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2023-12-11 6:46:40

manne skrev:NEJ det vill jag inte göra har moral kodex så det tänker jag inte göra vill inte utnyttja någon :-)056 :cry: :!:
Thailand vill jag inte åka till det lockar inte mig har man otur där så kanske man råkar på någon shemale på krogen där :shock: :-)063 :?: och det skulle inte vara trevligt det alls :-)056

Det är bra, det har jag med, så jag betalade aldrig för någon när jag var i Thailand.

Deras dröm är att nån svensk, eller europeisk (med minst hyfsad ekonomi), man ska ta hem o gifta sig med henne, så hon får svenskt medborgarskap. Sen ska mannen skicka, (jag har hört att summan är) minst 1500 kr varje månad till hennes familj.

De två kompisarna som bor där på vintern, brukar prata med sin köpta flickvänner på jobbet ibland o när jag lyssnar så tjatar de om pengar hela tiden, en av dom betalade ca 30 000 kr för ett framtida hus dom skulle bo i, men när han inte ville ge henne mer pengar så gjorde hon slut. Lycka till att få tillbaka de där 30 000 kronorna... Även den andre hade inga pengar, så hans flickvän gjorde slut också!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 9:48:33

Tyvärr på det stället där jag bor i dag så får vi inte dricka alkohol eller gå på krogen :cry:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 11:43:02

Richard skrev:
manne skrev:NEJ det vill jag inte göra har moral kodex så det tänker jag inte göra vill inte utnyttja någon :-)056 :cry: :!:
Thailand vill jag inte åka till det lockar inte mig har man otur där så kanske man råkar på någon shemale på krogen där :shock: :-)063 :?: och det skulle inte vara trevligt det alls :-)056

Det är bra, det har jag med, så jag betalade aldrig för någon när jag var i Thailand.

Deras dröm är att nån svensk, eller europeisk (med minst hyfsad ekonomi), man ska ta hem o gifta sig med henne, så hon får svenskt medborgarskap. Sen ska mannen skicka, (jag har hört att summan är) minst 1500 kr varje månad till hennes familj.

De två kompisarna som bor där på vintern, brukar prata med sin köpta flickvänner på jobbet ibland o när jag lyssnar så tjatar de om pengar hela tiden, en av dom betalade ca 30 000 kr för ett framtida hus dom skulle bo i, men när han inte ville ge henne mer pengar så gjorde hon slut. Lycka till att få tillbaka de där 30 000 kronorna... Även den andre hade inga pengar, så hans flickvän gjorde slut också!


Thailand anser jag vara ett perverterat och sjukt sex land vill inte åka ditt överhuvudtaget :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2023-12-11 13:41:03

manne skrev:
Richard skrev:
manne skrev:NEJ det vill jag inte göra har moral kodex så det tänker jag inte göra vill inte utnyttja någon :-)056 :cry: :!:
Thailand vill jag inte åka till det lockar inte mig har man otur där så kanske man råkar på någon shemale på krogen där :shock: :-)063 :?: och det skulle inte vara trevligt det alls :-)056

Det är bra, det har jag med, så jag betalade aldrig för någon när jag var i Thailand.

Deras dröm är att nån svensk, eller europeisk (med minst hyfsad ekonomi), man ska ta hem o gifta sig med henne, så hon får svenskt medborgarskap. Sen ska mannen skicka, (jag har hört att summan är) minst 1500 kr varje månad till hennes familj.

De två kompisarna som bor där på vintern, brukar prata med sin köpta flickvänner på jobbet ibland o när jag lyssnar så tjatar de om pengar hela tiden, en av dom betalade ca 30 000 kr för ett framtida hus dom skulle bo i, men när han inte ville ge henne mer pengar så gjorde hon slut. Lycka till att få tillbaka de där 30 000 kronorna... Även den andre hade inga pengar, så hans flickvän gjorde slut också!


Thailand anser jag vara ett perverterat och sjukt sex land vill inte åka ditt överhuvudtaget :cry: :x icon

Håller med om att det kan ses det. Men de har underbara stränder, billig o god mat, nästan alltid vackert väder o sånt. Jag vill flytta dit som pensionär, men då kommer alla säga att man är en snuskgubbe, nu är jag helt asexuell o tycker inte ens om när folk tar på mig.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 14:49:00

manne skrev:Tyvärr på det stället där jag bor i dag så får vi inte dricka alkohol eller gå på krogen :cry:

Men vad är det för konstiga regler, låter som ett fängelse el mentalsjukhus. Jag kan förstå att personalen tycker det är besvärligt med boende som är fulla. Men vad man gör när man går ut på krogen (om man har råd med det) har de väl inte med att göra. Vad händer om man dricker alkohol, blir man portad när man kommer hem och inte insläppt el vad? Man kan väl bli bjuden på alkohol om man hälsar på släktingar också (t ex glögg med alkohol). Hur vet de vart man går när går ut, följer alltid en anställd med?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 15:01:59

Apropå att gå ut, dottern berättade att när de kom fram till Grand Hotel frågade hon vilka restauranger som fanns i närheten. Det är säkert fullbokat där, fick hon till svar. - Jaha, men då kan vi väl äta här på hotellet. - Nej, det är fullbokat.

När de var på Katla såg det ut som om 70% av borden var lediga. Men de fick sitta på något ställe med barstolar för det var så fullt. Maten var god men på såna fina ställen blir man inte riktgt mätt, sa dottern (hon har en frisk aptit). Och det hela kostade 70 pund (typ 1000 NKr) för maten (hon drack bara vatten). Det vimlar tydligen av rika människor i Oslo, eftersom flera lyxrestauranger har fullt med gäster.

Sista dagen steg hon upp sent (hon jobbade till kl 4 på morgonen) så det blev ingen frukost. När hon blev hungrig så var även lunchtiden över. Samma problem, fullt överallt. Till slut hittade de ett ställe och de måste komma dit exakt kl 17.15.
Spoiler: visa
Journalisten hade en del extra intevjuer och kunde inte komma då. Hon blev utan mat, hennes kvällsmat bestod av en påse chips.


Själv minns jag när vi åt på en pub i Brixton i London. Vi åt fisk utomhus och det var jättegott. Jag tror lyxrestaurang vore bortkastat på mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2023-12-11 15:13:52

Alien skrev:Apropå att gå ut, dottern berättade att när de kom fram till Grand Hotel frågade hon vilka restauranger som fanns i närheten. Det är säkert fullbokat där, fick hon till svar. - Jaha, men då kan vi väl äta här på hotellet. - Nej, det är fullbokat.

När de var på Katla såg det ut som om 70% av borden var lediga. Men de fick sitta på något ställe med barstolar för det var så fullt. Maten var god men på såna fina ställen blir man inte riktgt mätt, sa dottern (hon har en frisk aptit). Och det hela kostade 70 pund (typ 1000 NKr) för maten (hon drack bara vatten).


Grand Hotel och Katla i Oslo? Grand Hotel ligger i hjärtat av staden och där är det lite fancy. Ett gammalt och anrikt hotell. Man måste vara fancy och rik för att vara där. Katla är nog mer för hipsters. :)


Alien skrev:Det vimlar tydligen av rika människor i Oslo, eftersom flera lyxrestauranger har fullt med gäster.


Ja du vet, vi simmar i oljepengar. :wink:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 15:32:08

Rik el att arbetsgivaren betalar. De valda inte själva hotell, det görs av en särskild avdelning hos arbetsgivaren. De fick traktamente för måltiderna. Hinner man inte äta alla måltider så kan man kosta på sig ett lyxigt ställe för middagen då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2023-12-11 15:55:56

Alien skrev:Själv minns jag när vi åt på en pub i Brixton i London. Vi åt fisk utomhus och det var jättegott. Jag tror lyxrestaurang vore bortkastat på mig.


Enligt syrran som bor i England har dom gastropubar där du kan få riktigt god mat. Om du åt fish and chips så är ju det en klassiker i Storbritannien och det är 100 gånger godare där än här, till och med på ett brittiskt snabbmatsställe för fish and chips så tycker jag personligen serverar bättre fisk än på en pub här.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 16:43:15

Alien skrev:
manne skrev:Tyvärr på det stället där jag bor i dag så får vi inte dricka alkohol eller gå på krogen :cry:

Men vad är det för konstiga regler, låter som ett fängelse el mentalsjukhus. Jag kan förstå att personalen tycker det är besvärligt med boende som är fulla. Men vad man gör när man går ut på krogen (om man har råd med det) har de väl inte med att göra. Vad händer om man dricker alkohol, blir man portad när man kommer hem och inte insläppt el vad? Man kan väl bli bjuden på alkohol om man hälsar på släktingar också (t ex glögg med alkohol). Hur vet de vart man går när går ut, följer alltid en anställd med?


Nej man får inte dricka alkohol här det är förbjudet att ta en cider här eller att dricka alkohol på restaurang här :cry: det är en regel det :cry: :!:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 17:13:22

Richard skrev:
manne skrev:NEJ det vill jag inte göra har moral kodex så det tänker jag inte göra vill inte utnyttja någon :-)056 :cry: :!:
Thailand vill jag inte åka till det lockar inte mig har man otur där så kanske man råkar på någon shemale på krogen där :shock: :-)063 :?: och det skulle inte vara trevligt det alls :-)056

Det är bra, det har jag med, så jag betalade aldrig för någon när jag var i Thailand.

Deras dröm är att nån svensk, eller europeisk (med minst hyfsad ekonomi), man ska ta hem o gifta sig med henne, så hon får svenskt medborgarskap. Sen ska mannen skicka, (jag har hört att summan är) minst 1500 kr varje månad till hennes familj.

De två kompisarna som bor där på vintern, brukar prata med sin köpta flickvänner på jobbet ibland o när jag lyssnar så tjatar de om pengar hela tiden, en av dom betalade ca 30 000 kr för ett framtida hus dom skulle bo i, men när han inte ville ge henne mer pengar så gjorde hon slut. Lycka till att få tillbaka de där 30 000 kronorna... Även den andre hade inga pengar, så hans flickvän gjorde slut också!


vad har man för garantier där att det inte är en shea male som raggar upp en på krogen där :shock: :-)063 :?:

thai land lockar inte mig alls :cry:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2023-12-11 17:25:58

manne skrev:
Alien skrev:
manne skrev:Tyvärr på det stället där jag bor i dag så får vi inte dricka alkohol eller gå på krogen :cry:

Men vad är det för konstiga regler, låter som ett fängelse el mentalsjukhus. Jag kan förstå att personalen tycker det är besvärligt med boende som är fulla. Men vad man gör när man går ut på krogen (om man har råd med det) har de väl inte med att göra. Vad händer om man dricker alkohol, blir man portad när man kommer hem och inte insläppt el vad? Man kan väl bli bjuden på alkohol om man hälsar på släktingar också (t ex glögg med alkohol). Hur vet de vart man går när går ut, följer alltid en anställd med?


Nej man får inte dricka alkohol här det är förbjudet att ta en cider här eller att dricka alkohol på restaurang här :cry: det är en regel det :cry: :!:


Men du manne om du köper hem cider och dricker på ditt rum/lägenhet bör det väl ej vara ett problem? Lita inte på personalen utan be att få se ditt "hyreskontrakt".

Jag kan förstå om ni inte får dricka i matsalen/restaurangen och andra offentliga ställen på "boendet".
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 17:28:20

slackern skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Men vad är det för konstiga regler, låter som ett fängelse el mentalsjukhus. Jag kan förstå att personalen tycker det är besvärligt med boende som är fulla. Men vad man gör när man går ut på krogen (om man har råd med det) har de väl inte med att göra. Vad händer om man dricker alkohol, blir man portad när man kommer hem och inte insläppt el vad? Man kan väl bli bjuden på alkohol om man hälsar på släktingar också (t ex glögg med alkohol). Hur vet de vart man går när går ut, följer alltid en anställd med?


Nej man får inte dricka alkohol här det är förbjudet att ta en cider här eller att dricka alkohol på restaurang här :cry: det är en regel det :cry: :!:


Men du manne om du köper hem cider och dricker på ditt rum/lägenhet bör det väl ej vara ett problem? Lita inte på personalen utan be att få se ditt "hyreskontrakt".


Man får inte dricka alkohol här de är förbjudet :cry:
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 17:32:11

manne skrev:
slackern skrev:
manne skrev:
Nej man får inte dricka alkohol här det är förbjudet att ta en cider här eller att dricka alkohol på restaurang här :cry: det är en regel det :cry: :!:


Men du manne om du köper hem cider och dricker på ditt rum/lägenhet bör det väl ej vara ett problem? Lita inte på personalen utan be att få se ditt "hyreskontrakt".


Man får inte dricka alkohol här de är förbjudet :cry:

Låter som en "tork".

Du behöver alltså inte gräma dig över att du inte har råd att ta ett glas på krogen, du får ju ändå inte det. Men jag skulle inte vilja bo på ett ställe med sådana regler, och då dricker jag ändå knappt någon alkohol. Men det är förmyndarinställningen jag stör mig på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 17:41:52

Alien skrev:
manne skrev:
slackern skrev:
Men du manne om du köper hem cider och dricker på ditt rum/lägenhet bör det väl ej vara ett problem? Lita inte på personalen utan be att få se ditt "hyreskontrakt".


Man får inte dricka alkohol här de är förbjudet :cry:

Låter som en "tork".

Du behöver alltså inte gräma dig över att du inte har råd att ta ett glas på krogen, du får ju ändå inte det. Men jag skulle inte vilja bo på ett ställe med sådana regler, och då dricker jag ändå knappt någon alkohol. Men det är förmyndarinställningen jag stör mig på.


man får inte heller ha kvinnor eller vänner som sover över här heller :cry:
träffar man en kvinna här så får de inte sova över här heller samma sak med vänner här :cry:
Men man får ha vänner och anhöriga som besöker en på dag tid.
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 17:57:37

Får man själv sova över hos andra då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2023-12-11 18:04:41

manne skrev:Tyvärr på det stället där jag bor i dag så får vi inte dricka alkohol eller gå på krogen :cry:

De kan väl inte ha rätt att bestämma det? Här är en artikel om ett liknande problem:
https://www.vastgotabladet.se/2022-03-23/alkoholforbud-pa-ungdomsboende-ar-olagligt--ivo-kritiserar
Alkoholförbud på ungdomsboende är olagligt – IVO kritiserar
23 mars 2022 13:21

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ger Tidaholms kommun kritik för att ha nolltolerans mot alkohol på ett ungdomsboende.

Myndigheten hänvisar till att flera ungdomar uppfyller ålderskraven för att dricka alkohol.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, ger Tidaholms kommun kritik för att ha nolltolerans mot alkohol på ett ungdomsboende.

Efter en inspektion konstaterade representanter för Inspektionen för vård och omsorg att ett ungdomsboende för unga med funktionshinder i Tidaholm har totalförbud mot alkohol. Det är inte rätt att göra så enligt Ivo eftersom det strider mot lagen.

Det finns ungdomar på boendet som uppfyller ålderskraven för att dricka alkoholhaltiga drycker. Målet med LSS-insatser, påpekar myndigheten, är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.

Ivo kräver att kommunen redovisar hur bristen ska åtgärdas.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-11 18:54:56

Alien skrev:Får man själv sova över hos andra då?


vet inte har inte kollat upp det :-)063 :o
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-11 19:00:08

Kolla upp det då.

Vemsomhelst kan ju besöka sina släktingar t ex på julafton och vilja stanna längre och slippe ge sig ut i kylan och mörkret på natten. Har man en flick/pojkvän så kan man också vilja stanna över natten.

Ni som bor där är väl myndiga men verkar behandlas som barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2023-12-11 19:38:36

Alien skrev:[D]et är förmyndarinställningen jag stör mig på.
LOL!

Jag antar att det, som vanligt, är Manne som missuppfattat något.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Jicac » 2023-12-12 0:38:19

manne skrev:så skulle jag vilja leva mitt liv som från filmen the Big Lebowski


Dont pee on the rug, man!
Jicac
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2020-10-01

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Jicac » 2023-12-12 0:56:25

Jag tycker du ska köpa öl på systembolaget om du vill, manne. Drick den. Du är vuxen. Drick den på en parkbänk utanför. Med vilken rätt ska de hindra dig?
Jicac
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2020-10-01

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Leibniz » 2023-12-12 3:01:32

manne skrev:man får inte heller ha kvinnor eller vänner som sover över här heller
träffar man en kvinna här så får de inte sova över här heller samma sak med vänner här
Men man får ha vänner och anhöriga som besöker en på dag tid.


Det hade varit intressant att höra vad en jurist anser om alla dessa regler, om det verkligen är förenligt med svensk lag - att hindra folk från fullt normala aktiviteter.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Intressanta intressen



Logga in