Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

har ni råd att gå på krogen.?

svar nej
2
13%
svar ja
14
88%
 
Antal röster : 16

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 13:18:54

Richard skrev:Det beror väl lite på vad man prioriterar, en öl kostar nog uppåt 80 kr, o säg att man tar 4 st, så bara det är 320 kr. Ska man äta också, så blir det ännu dyrare. Jag prioriterar inte att gå ut på krogen, men kan ta en öl då o då med nån kompis.

Brukar inte träffa tjejer när jag är ute på krogen, inte nu när jag är 43 år gammal, vid 25 år kanske. Det finns bättre sätt för det.

Fast en gång smugglade jag in två Systembolags-öl på en restaurang o köpte en öl, sen fyllde jag på med de jag hade med mig, så behövde man bara betala för en öl, förutom ca 15 kr för vad den kostar på Systembolaget. Rekommenderar inte det, då personalen nog blir väldigt tjuriga om de ser det, dessutom så lär man ses som en snål o fattig typ! :mrgreen:

Dom där Hoochen tror jag kom när jag var runt 16-17 år, då var dem väldigt populära, särskilt för oss som inte fick köpa alkohol, men ville bli fulla ändå. Det var då lyxigt att ha fått tag i Hoopers Hooch.

EDIT: Kan tillägga att jag aldrig dricker mer än två öl numera. Dricker jag mer så mår jag bara illa, får frossa o kräk-känslor. Men förr drack jag mig berusad på ca 5-6 starköl varje dag... Men så bara hux-flux en dag, så la jag av med det!


ja skall man ha käk på det så lär man behöva betala 250 kr till ju eller 200 kr till :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 13:23:32

Richard skrev:Det beror väl lite på vad man prioriterar, en öl kostar nog uppåt 80 kr, o säg att man tar 4 st, så bara det är 320 kr. Ska man äta också, så blir det ännu dyrare. Jag prioriterar inte att gå ut på krogen, men kan ta en öl då o då med nån kompis.

Brukar inte träffa tjejer när jag är ute på krogen, inte nu när jag är 43 år gammal, vid 25 år kanske. Det finns bättre sätt för det.

Fast en gång smugglade jag in två Systembolags-öl på en restaurang o köpte en öl, sen fyllde jag på med de jag hade med mig, så behövde man bara betala för en öl, förutom ca 15 kr för vad den kostar på Systembolaget. Rekommenderar inte det, då personalen nog blir väldigt tjuriga om de ser det, dessutom så lär man ses som en snål o fattig typ! :mrgreen:

Dom där Hoochen tror jag kom när jag var runt 16-17 år, då var dem väldigt populära, särskilt för oss som inte fick köpa alkohol, men ville bli fulla ändå. Det var då lyxigt att ha fått tag i Hoopers Hooch.

EDIT: Kan tillägga att jag aldrig dricker mer än två öl numera. Dricker jag mer så mår jag bara illa, får frossa o kräk-känslor. Men förr drack jag mig berusad på ca 5-6 starköl varje dag... Men så bara hux-flux en dag, så la jag av med det!


gjorde nu en sökning på pris :shock:
det värkar som om att priserna på käk ligger på ca 300 kr till 250 kr :o :-)063 :?:


GOURMET PASTA
Strimlad oxfilé, tigerräkor, dill, purjolök, soja, sweetchili, vispgrädde och parmesanost

198:-
HUSETS PASTA

HUSETS PASTA
Strimlad oxfilé, champinjoner, lök, vitlök, vitt vin, vispgrädde och parmesanost

189:

https://www.goldencave.se/alacarte/
detta har jag knappast råd med :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2023-12-09 14:34:48

På de flesta restauranger får man inte ens mycket pasta, än mindre oxfilé. Står väl i.a.f. vikten, men man blir knappt mätt på det.

Det händer att min pappa bjuder ut mig på restaurang. Vi brukade sitta i restaurangen på båtarna Helsingborg-Helsingör ibland, de notorna var aldrig under tusen kronor, men vi var 4 personer.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 14:47:45

Richard skrev:På de flesta restauranger får man inte ens mycket pasta, än mindre oxfilé. Står väl i.a.f. vikten, men man blir knappt mätt på det.

Det händer att min pappa bjuder ut mig på restaurang. Vi brukade sitta i restaurangen på båtarna Helsingborg-Helsingör ibland, de notorna var aldrig under tusen kronor, men vi var 4 personer.


någon som vet varför det är så dyrt att äta ute i Sverige :o :-)063 :?:

i Spanien där min mamma har ett hus så är det mycket billigare med käk och öl.varför :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-09 15:26:03

Men det är alltid dyrare i välfärdsländer. Personalen har högre löner och skatterna är högre. I Sverige tas en särskild skatt ut på alkohol.

Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige.
Spoiler: visa
Dottern hade aldrig råd att gå på den omtalade restaurangen Katla när hon bodde i Oslo. Nu har hon äntligen varit där men denna gång i jobbet, dvs arbetsgivaren betalar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 15:34:54

Alien skrev:Men det är alltid dyrare i välfärdsländer. Personalen har högre löner och skatterna är högre. I Sverige tas en särskild skatt ut på alkohol.

Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige. D
Spoiler: visa
ottern hade aldrig råd att gå på den omtalade restaurangen Katla när hon bodde i Oslo. Nu har hon äntligen varit där men denna gång i jobbet, dvs arbetsgivaren betalar.


Spanien är också ett välfärdsland :o :-)063 :?:

Och där kostar bara en stark öl ca 25 kr och man får tapas till det :-)049 :-)Happy

José Luis Rodríguez Zapatero

https://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9 ... z_Zapatero
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 15:41:27

Alien skrev:Men det är alltid dyrare i välfärdsländer. Personalen har högre löner och skatterna är högre. I Sverige tas en särskild skatt ut på alkohol.

Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige.
Spoiler: visa
Dottern hade aldrig råd att gå på den omtalade restaurangen Katla när hon bodde i Oslo. Nu har hon äntligen varit där men denna gång i jobbet, dvs arbetsgivaren betalar.


alkohol och käk är mycket billigare på krogarna i Spanien och Grekland och Italien och alla dessa länder har haft eller har socialdemokratiska regeringar där :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-09 16:01:26

Att de har el haft socialdemokratiska regeringar betyder inte att de är högskatteländer som Sverige.

Varför tror du att det varit så populärt att semestra i Sydeuropa? Det beror inte enbart på solen. Om de som arbetat inom restaurangbranschen etc haft svenska löner och inkomstskatter hade det förstås blivit lika dyrt som i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 17:40:28

Alien skrev:Att de har el haft socialdemokratiska regeringar betyder inte att de är högskatteländer som Sverige.

Varför tror du att det varit så populärt att semestra i Sydeuropa? Det beror inte enbart på solen. Om de som arbetat inom restaurangbranschen etc haft svenska löner och inkomstskatter hade det förstås blivit lika dyrt som i Sverige.


det förklarar saken dessa länder har lägre skatt på krogar och restauranger och lägre alkohol skatt också :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 18:13:05

https://folkungagatan.thecentralbar.se/dryckesmeny/

WHITE RUSSIAN. Vodka, kahlua & mjölk. 125 kr.

ja det verkar dyrt att gå på krogen :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2023-12-09 19:34:45

Alien skrev:Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige.


Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 20:29:30

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige.


Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005


säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2023-12-09 20:35:34

Fast så dyrt är det inte i Norge. I somras blev ju jag och mina arbetskamrater bortskänkta av bemanningsfirman när den skulle stänga, och det firade nya firman med att bjuda oss på krogen i Oslo, Kverneriet på Solli. Maten kostade under 300kr så det är samma som Sverige. Drickat vet jag inte vad det kostade dock. Firman bjöd på allt, inklusive Taxi, vilket imponerade på vissa av mina kamrater. En av oss blev som vanligt för full och började kladda på HR-tjejen, men hon verkade inte bry sig så mycket.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2023-12-09 21:02:47

Det har varit väldigt dyrt att äta ute i Norge, 100 kr för en vanlig hamburgare för 10 år sen, typ, i ett inomhus-gatukök. Om jag minns rätt.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-12-09 21:13:44

I´ve got 99 problems but money aint´ one!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 866
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-12-09 21:21:32

manne skrev:säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Ja, på ett sätt är det ju en rättighet, ingen förbjuder dig. Men en rättighet så att någon annan ska betala, det finns inte.

Jag trodde man träffades på Tinder nuförtiden. :P

Sedan har vi ju inte den pubkultur man har i England, där man glatt konverserar främmande männskor på puben. Vad min dotter beträffar går hon aldrig på puben ensam utan antingen med kompisar, arbetskamrater el pojkvän.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 21:29:13

härligt det skulle vara att gå ut på krogen och beställa in oxfilé pasta och att drick tropiska drinkar till :-)049 :-)Happy

pina colada

https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... 2pcNHCMrMM

eller en GT gin tonic

https://www.systembolaget.se/produkt/ci ... c-5742715/

var väldigt många år sedan nu som jag var på krogen :cry:
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 21:36:45

Alien skrev:
manne skrev:säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Ja, på ett sätt är det ju en rättighet, ingen förbjuder dig. Men en rättighet så att någon annan ska betala, det finns inte.

Jag trodde man träffades på Tinder nuförtiden. :P

Sedan har vi ju inte den pubkultur man har i England, där man glatt konverserar främmande männskor på puben. Vad min dotter beträffar går hon aldrig på puben ensam utan antingen med kompisar, arbetskamrater el pojkvän.


när jag var i 20 års åldern så brukade jag i bland gå ut på krogen med vänner fast det var väldigt lång tid sedan nu. :cry:

jag minns att det var väldigt kul att festa på krogen då när jag var yngre :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-09 21:43:30

Alien skrev:Jag trodde man träffades på Tinder nuförtiden. :P

Sedan har vi ju inte den pubkultur man har i England, där man glatt konverserar främmande männskor på puben.


Pub kulturen som är i London så skulle jag vilja ha det här i Sverige.
jag har en syster som bor i London på pappas sida :-)Happy
den sydländska krog kulturen som finns i Spanien slår allt :-)049 :-)Happy
jag vet det för jag var 2003 något i Spanien och hälsade på min mamma och min bror och hans spanska kvinna där
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2023-12-10 8:13:45

manne skrev:
Skogkatt skrev:
Alien skrev:Extra dyrt är det i Norge, alltså dyrare än i Sverige.


Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005


säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Lägg dina pengar på en resa till Thailand istället. Där kostar en öl ca 20 kr o det finns serveringar överallt också. Samt kommer kvinnorna att flockas runt dig, dock är det mer dina pengar dom är ute efter...

Två av mina kompisar bor i Thailand på vinterhalvåret o de berättar om "sina flickvänner". Men det blev lite stelt i rummet när jag påpekade att det faktiskt kallas för prostitution... :mrgreen:

Jag vill flytta till nått ställe, som t.ex. Thailand, när jag blir pensionär, men är orolig för att bli kallad för snuskgubbe (det finns väldigt många gubbar som flyttar dit o bara köper unga tjejer). Jag vill flytta dit för jag gillar klimatet, de låga kostnaderna o maten.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-10 9:58:26

manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-10 10:20:01

Richard skrev:
manne skrev:
Skogkatt skrev:
Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005


säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Lägg dina pengar på en resa till Thailand istället. Där kostar en öl ca 20 kr o det finns serveringar överallt också. Samt kommer kvinnorna att flockas runt dig, dock är det mer dina pengar dom är ute efter...

Två av mina kompisar bor i Thailand på vinterhalvåret o de berättar om "sina flickvänner". Men det blev lite stelt i rummet när jag påpekade att det faktiskt kallas för prostitution... :mrgreen:

Jag vill flytta till nått ställe, som t.ex. Thailand, när jag blir pensionär, men är orolig för att bli kallad för snuskgubbe (det finns väldigt många gubbar som flyttar dit o bara köper unga tjejer). Jag vill flytta dit för jag gillar klimatet, de låga kostnaderna o maten.


NEJ det vill jag inte göra har moral kodex så det tänker jag inte göra vill inte utnyttja någon :-)056 :cry: :!:
Thailand vill jag inte åka till det lockar inte mig har man otur där så kanske man råkar på någon shemale på krogen där :shock: :-)063 :?: och det skulle inte vara trevligt det alls :-)056
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-10 14:10:54

Richard skrev:
manne skrev:
Skogkatt skrev:
Vi har slutat äta och dricka i Norge, det är helt enkelt för dyrt. Vi lever på luft och gamla minnen av mat. :shock:

...förutom sådana som jag som bor nära Sverige, vi lever på svensk mat och dryck. :-)005


säger bara det att kunna få gå på krogen är en mänsklig rättighet och att kunna få dricka alkohol där :-)049 :-)Happy

det är också där man träffar kvinnor också :-)173 :-)Happy

Lägg dina pengar på en resa till Thailand istället. Där kostar en öl ca 20 kr o det finns serveringar överallt också. Samt kommer kvinnorna att flockas runt dig, dock är det mer dina pengar dom är ute efter...

Två av mina kompisar bor i Thailand på vinterhalvåret o de berättar om "sina flickvänner". Men det blev lite stelt i rummet när jag påpekade att det faktiskt kallas för prostitution... :mrgreen:

Jag vill flytta till nått ställe, som t.ex. Thailand, när jag blir pensionär, men är orolig för att bli kallad för snuskgubbe (det finns väldigt många gubbar som flyttar dit o bara köper unga tjejer). Jag vill flytta dit för jag gillar klimatet, de låga kostnaderna o maten.


hade jag varit frisk så hade jag flyttat till Spanien eller Grekland eller Australien och besökt krogarna där.
och druckit pina colada eller Cuba libre där :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Har ni råd att gå på krogen? (Omröstning)

Inläggav manne » 2023-12-10 14:55:41

https://www.systembolaget.se/produkt/sp ... ada-77201/

såg nu att man kan köpa detta på bolaget där :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in