Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav nallen » 2023-12-05 22:15:20

Alien skrev:Pandemin är bra att skylla på. Men då borde det gått ännu sämre i de länder där man stängde skolorna helt under pandemin.

Pandemin borde väl snarare ge högre betyg som resultat, gott om tid att göra sina läxor när allt annat är inställt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Leibniz » 2023-12-05 22:49:51

nescio skrev:Vilka barn är det som är dåliga? Är det invandrarungar eller riktiga svenskar?


Resultaten blir klart bättre när man inte tar med elever med invandrarbakgrund, som man gjorde förra mätningen för att snygga till resultaten.

Helsvenska elever har tyvärr också relativt svaga resultat. Detta blir än mer uppenbart i andra undersökningar som undersöker elevers förmågor på avancerad nivå - där ligger Sverige väldigt långt efter toppnationer som Singapore, Sydkorea och Kina.

Det kommer inte heller bli bättre för det är som alla andra områden att man vill inte göra det som krävs. Istället försöker man höja resultaten genom att göra matematikundervisningen "roligare", så dumt så klockorna stannar.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Julianus » 2023-12-06 0:11:55

Jag tycker synd om alla som växer upp i dagens Sverige.

Kriminalitet, skjutningar, osv.

Det var bättre förr.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 0:19:04

Leibniz skrev:Det kommer inte heller bli bättre för det är som alla andra områden att man vill inte göra det som krävs. Istället försöker man höja resultaten genom att göra matematikundervisningen "roligare", så dumt så klockorna stannar.


I Norge vill många lärare och utbildningsministern att vi ska sluta med prov och tentamen helt och hållet och istället fokusera på att barnen mår bra och inte är stressade. De har redan tagit bort betyg för ordning och uppförande. Om barnen beter sig hopplöst nu kommer de inte att få ett sämre betyg för att det inte finns längre. Fokus ligger mer och mer på känslor och mindre på kunskap och hårt arbete. :-| Barnen kommer inte att ha en chans senare när de möter den verkliga världen.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 1:49:43

Jag råkade se en rubrik i en tidning här, det är en artikel om PISA och rubriken är:

"Norska skolelever är dummare än någonsin"

Det är inget att skratta åt alls, men jag måste skratta lite. Den journalisten lägger inget emellan. Dummare än någonsin. :lol: Han är inte rädd för att såra någons känslor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav slackern » 2023-12-06 14:44:03

Vad är det för dåligt resultat att ligga över medelresultatet? OK vi får inget MVG eller A men vi får väl VG eller C som motsvarar det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 15:12:51

slackern skrev:Vad är det för dåligt resultat att ligga över medelresultatet? OK vi får inget MVG eller A men vi får väl VG eller C som motsvarar det.


Vi har ju "dåligt", "medium" och "bra" resultater. "Medium" är inte "bra". Min far lärde mig att allt som är värt att göra är värt att göra ordentligt. Att göra ett jobb och säga "det här är inte bra men vi skiter i det, det är medelsbra så det får vara bra nog", det är inte bra. Målet måste vara att få ett bra resultat. Om man inte ens ska försöka göra bra ifrån sig så kan barnen lika gärna stanna hemma och göra ingenting, tycker jag. Att Sverige ligger på 17:e plats på PISA-listan borde nog ingen vara nöjd med. Sverige är trots allt ett modernt, högt utvecklat nordiskt land. Och 17:e plats är 17:e plats. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav slackern » 2023-12-06 16:00:11

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Vad är det för dåligt resultat att ligga över medelresultatet? OK vi får inget MVG eller A men vi får väl VG eller C som motsvarar det.


Vi har ju "dåligt", "medium" och "bra" resultater. "Medium" är inte "bra". Min far lärde mig att allt som är värt att göra är värt att göra ordentligt. Att göra ett jobb och säga "det här är inte bra men vi skiter i det, det är medelsbra så det får vara bra nog", det är inte bra. Målet måste vara att få ett bra resultat. Om man inte ens ska försöka göra bra ifrån sig så kan barnen lika gärna stanna hemma och göra ingenting, tycker jag. Att Sverige ligger på 17:e plats på PISA-listan borde nog ingen vara nöjd med. Sverige är trots allt ett modernt, högt utvecklat nordiskt land. Och 17:e plats är 17:e plats. :-|


Sverige var över medium/genomsnittet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav nescio » 2023-12-06 16:14:09

slackern skrev:Sverige var över medium/genomsnittet.
Allt annat än första plats är dåligt.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 16:35:36

nescio skrev:Allt annat än första plats är dåligt.


Andraplatsen är den första förloraren. :)

Jag tycker att Sverige borde konkurrera med Norge om förstaplatsen. :-)005
Så kan de andra länderna tävla om 5:e och 10:e och 17:e plats och sådant.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 16:53:08

slackern skrev:Sverige var över medium/genomsnittet.


Ja, men ändå bara på 17:e plats. "Över genomsnittet" är inte samma sak som "bra" skulle jag vilja påstå. När man ligger på 17:e plats i något borde man säga 'det här räcker ju inte, ni måste jobba hårdare!'". Tänk om vi hamnade på 17:e plats i längdskidtävlingar och sa "det får väl vara bra nog". :) Då hade vi aldrig vunnit några OS-guld.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Dagobert » 2023-12-06 18:10:43

17:e plats...
Det är säkert för att skolbänkarna står vända mot varandra (för det gör de väl) så att ungarna ser varandra hela tiden och därför inte kan koncentrera sig.

Slår vad om att i Kina står bänkarna i raka rader vända mot katedern.

Edit: Bildsök: chinese classroom: https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... 1&dpr=1.25
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav slackern » 2023-12-06 18:26:42

Dagobert skrev:17:e plats...
Det är säkert för att skolbänkarna står vända mot varandra (för det gör de väl) så att ungarna ser varandra hela tiden och därför inte kan koncentrera sig.

Slår vad om att i Kina står bänkarna i raka rader vända mot katedern.

Edit: Bilder: https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... 1&dpr=1.25


Så kör vi samma bildsökning med svenska klassrum. :)

https://www.google.com/search?q=swedish ... 1&biw=1120

Själv har jag en teori om att i svenska klassrum kanske ungarna sitter och fipplar med sina mobiler. När jag gick på högstadiet hade vi inga smarphones att fippla med men du det var ett jävla oväsen med folk som tjattrade, sudd som flög genom luften och ihopknycklade pappersbollar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2023-12-06 19:01:10

Allt är relativt. Brukar man komma bland de sämsta så är man glad om man kommer i mitten. Brukar man komma i mitten så strävar man att komma bland de bästa. Att komma tvåa el trea är bra, den som får silver el brons är ju också en vinnare. Jag skulle varit nöjd om Sverige kommit bland de fem bästa.

Sen beror det på vilka förutsättningar landet har också. Vi kanske inte har så bra förutsättningar i Sverige (längre).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2023-12-06 19:09:47

Det värsta är ojämlikheten bland de svenska eleverna skriver denna ledarskribent.

DN igår skrev:
Spoiler: visa
När kunskapsmätningen Pisa startade, år 2000, låg svenska 15-åringar över OECD-genomsnittet i samtliga tre undersökta ämnen: läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
---
För även om Sverige hamnar i mitten av startfältet, för att använda Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons ord, sjönk resultaten kraftigt i matematik och läsförståelse – ner till 2012 års nivå då resultatet utlöste en Pisachock.
Och medan elever med en mer gynnsam socioekonomisk bakgrund presterar på samma nivå som för några år sedan har eleverna från mindre gynnsamma hem tappat.

Det betyder att resultatskillnaderna mellan fattiga och rika barn har ökat från en redan hög nivå – det största misslyckandet för Sveriges skolsystem under 2000-talet.

För i den första Pisamätningen var inte bara elevernas samlade kunskaper bättre. Det studien från år 2000 framför allt visar är att Sverige hade ett rätt likvärdigt skolsystem, där skillnaden mellan skolor var ganska liten och elevernas prestationer påverkades förhållandevis lite av deras hemförhållanden.

Sedan dess har Sverige sjunkit som en sten i likvärdighetstabellen. För varje ny mätning ökar skillnaderna mellan skolor och elevgrupper.
https://www.dn.se/ledare/susanne-nystro ... 000-talet/

Ja, vi (dvs politikerna) har valt att ha det så, t ex genom kommunaliseringen av skolorna, friskolorna, alltför höga krav på självständighet för eleverna, för låga krav på disciplin i skolorna, för få befogenheter för lärarna etc. Likvärdig skolutbildnng har bortprioriterats.

Kanske kan det bli bättre men aldrig lika bra som förut. Jag tvivlar på att nuvarande regering komma att prioriera likvärdigheten, det gjorde ju inte ens S-regeringen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 19:12:35

Dagobert skrev:17:e plats...
Det är säkert för att skolbänkarna står vända mot varandra (för det gör de väl) så att ungarna ser varandra hela tiden och därför inte kan koncentrera sig.


Jag tror att det också kan ha att göra med att barnen inte längre behöver uppföra sig bra. Man daltar för mycket med dem, Lärarna har inte längre någon chans att ta itu med barnen eftersom de inte längre kan säga eller göra något för att stoppa dem när de för oväsen. Så de som för oväsen och bråkar och härjar stör alla andra och detta bara sprider sig och blir värre. Ingen klarar lära något. Det är omöjligt att lära sig något när det är konstant oväsen och störningar och folk som slåss med knivar på rasterna och drogförsäljning och all möjlig skit. Och telefoner och sociala medier. Det är mycket störande.


Alien skrev:Allt är relativt. Brukar man komma bland de sämsta så är man glad om man kommer i mitten. Brukar man komma i mitten så strävar man att komma bland de bästa. Att komma tvåa el trea är bra, den som får silver el brons är ju också en vinnare. Jag skulle varit nöjd om Sverige kommit bland de fem bästa.


Ja, det är ju sant. De fem bästa är ju inte så dåligt. Jag tycker bara att 17:e plats låter som att det är lite för långt ner på listan för Sverige.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav nescio » 2023-12-06 19:18:35

Alien skrev:elever med en mer gynnsam socioekonomisk bakgrund
En bot mot det här problemet är att beskatta rika ordentligt så att alla människor får samma socioekonomiska bakgrund.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 19:30:42

nescio skrev:En bot mot det här problemet är att beskatta rika ordentligt så att alla människor får samma socioekonomiska bakgrund.


Jag tycker att vi borde titta bakåt, vi hade inte de här problemen tidigare. Vi fick bra PISA-resultat utan att tvinga folk att betala extra skatt.

Det enda som händer när man tvingar rika människor att betala mer skatt är att de flyttar till Schweiz. Så man förlorar alla skatter som de brukade betala. Vi försökte detta i Norge nyligen, de rika tvingades betala mer. Så många av dem reste till Schweiz. Vi förlorade nog omkring 100 miljarder norska kronor per år på det. Jag skulle ha gjort samma sak själv, om jag var väldigt rik och gjorde affärer i Norge och myndigheterna försökte tvinga mig att betala ännu mer än jag redan gjorde, skulle jag ha flyttat till Schweiz direkt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Huggorm » 2023-12-06 19:32:28

nescio skrev:
Alien skrev:elever med en mer gynnsam socioekonomisk bakgrund
En bot mot det här problemet är att beskatta rika ordentligt så att alla människor får samma socioekonomiska bakgrund.
Men vore det inte bättre att försöka göra en gemensam socioekonomisk bakgrund så hög som möjligt? Att sänka alla till den lägststas nivå blir nog inte bra
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav nescio » 2023-12-06 20:14:31

Huggorm skrev:Men vore det inte bättre att försöka göra en gemensam socioekonomisk bakgrund så hög som möjligt? Att sänka alla till den lägstas nivå blir nog inte bra
Man ger väl skatterna man tar från de rika till de fattiga, så får alla samma nivå.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-06 20:25:13

nescio skrev:Man ger väl skatterna man tar från de rika till de fattiga, så får alla samma nivå.


Jag tror att det kallas kommunism och det har aldrig fungerat. Om du var rik och myndigheterna i Sverige försökte ta dina pengar hade du nog bara flyttat till Schweiz. Det hade jag gjort. Så då forlorar Sverige alla de skattpengar. Rika människor är ofta rika för att de har arbetat och skapat något som de tjänar pengar på. Det är inget fel med det, man ska inte straffas för det.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2023-12-06 21:02:49

Att ett östasiatiskt land leder är ingen överraskning:

Singapore bäst av alla
Pisa är världens största elevstudie, med 81 deltagande länder/regioner 2022. Av dessa har Singapore överlägset bäst resultat. Japan är bäst av OECD-länderna, Estland har det bästa resultatet i Europa och Danmark och Finland de bästa i Norden.
https://www.vilarare.se/nyheter/pisa-20 ... esultatet/

Här fick jag svar på frågan om det gick sämre för elver i länder med nedstängda skolor. Tydligen inte:

De svenska skolorna hölls som bekant öppna i relativt hög utsträckning under pandemin. OECD kan dock inte se någon stor skillnad i resultattrend mellan länder som Sverige och länder som hade långa perioder av skolstängning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2023-12-06 23:09:22

Och här hittade jag resultatet för alla deltagande OECD-länder. Det ser ut som om det blivit mycket sämre för Sverige sedan år 2018, men i själva verket var det inte så bra 2018 som det såg ut.

Ekonomifakta 2023-12-06 skrev:Sveriges resultat i PISA var som högst under år 2000 då mätningen började. Resultaten sjönk sedan successivt fram till 2012. Därefter vände resultaten uppåt i samtliga tre ämnen för att sedan falla år 2022. I senaste mätningen placerade sig Sverige på plats 15 bland de 37 OECD-länder med fullständiga resultat.
---
Riksrevisionen riktade kritik mot 2018 års genomförande av PISA undersökningen. Ungdomar som kom till Sverige under flyktingkrisen 2015 hade gått för länge i svensk skola för att undantas enligt reglerna. Trots detta undantogs ett stort antal elever från att delta och Riksrevisionen konstaterar att detta skedde på delvis felaktiga grunder. 2018 års resultat bör därför tolkas med viss försiktighet.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/utbil ... ltat-pisa/

Tabellen visar resultatet för OECD-länderna, men även icke OECD-länder deltog. Här finns alltså inte Singapore el Macao med. Totalt deltog 81 länder.

Japan
Sydkorea
Estland
Kanada
Irland
Schweiz
Australien
Finland
Nya Zeeland
Storbritannien
Polen
Tjeckien
Danmark
USA
Sverige

USA brukar inte komma så högt i sådana här mätningar men kom iaf högre än Sverige. En tröst för ett tigerhjärta är att länder som Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Norge och Israel har lägre poäng än Sverige.

Men var finns listan över alla 81 länderna? Det ska finnas på OECDs sida men jag hittade inget där, bara en massa artiklar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Skogkatt » 2023-12-07 0:07:29

Jag läste något intressant om PISA resultat, en lärare i Norge sa detta i en tidning:

"Det har blivit typiskt norskt att vara dålig, skriver docent Sanna Sarromma. Hon menar att resultaten speglar det som alla erfarna lärare vet: Elevernas kunskapsnivå har sjunkit, kraftigt minskat. Dagens elever hade inte kunnat hänga med i de lektioner som hon och kollegorna höll för 20 år sedan. År 2003 kunde eleverna fortfarande koncentrera sig. Nu har 30-sekunders filmklipp tagit över och förstört tankeapparaten hos de flesta människor.

Den finskfödde läraren kan inte minnas att hon hade elever som inte kunde läsa och skriva i mellanstadiet 2003. Nu finns det fler av dem, hävdar hon. Och de skäl hon anger är följande: 1. Den starka inkluderings-ideologin. 2. Den allomfattande digitaliseringen. 3. Lärarnas sjunkande status i klassrummet och i samhället."
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in